کرمان رصد - جماران /متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اگرچه روسیه در مقایسه با تولید ناخالص داخلی خود، سخاوتمندانه در زمینه دفاع هزینه می کند، اما اقتصاد آن بسیار کوچکتر از اقتصاد ایالات متحده یا چین است، که توانایی آن را در گسترش تولید هواپیما محدود می کند.
مجله نشنال اینترست مقاله ای از هریسون کاس، نویسنده متخصص در امور دفاعی و امنیت ملی، منتشر کرده است که در آن به مشکلات صنعت هوانوردی روسیه از یک بحران عمیق می پردازد که آن را علی رغم برتری مهندسی، قادر به تولید کارآمد هواپیماهای مدرن نمی کند.
این مقاله به ویژه مقایسه ای بین جنگنده رادارگریز سو-57 که اولین هواپیمای نسل پنجم روسیه محسوب می شود و همتای آمریکایی آن یعنی اف-22 انجام می دهد.
نویسنده معتقد است که جنگنده روسی نشان می دهد که مشکل در ذهن های مهندسی خلاق نیست، بلکه بیشتر در ساختار تولید قدیمی است که باعث می شود سرعت تولید روسیه در مقایسه با ایالات متحده و چین بسیار کند باشد.
وی اشاره می کند که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه نود میلادی باعث شد که کارخانه ها بودجه خود را از دست بدهند و دولت مجبور شد آنها را در کنسرسیوم های عظیمی مانند "شرکت هواپیماسازی متحد" ادغام کند که منجر به بوروکراسی پیچیده و کاهش شایستگی های انسانی پس از توقف برنامه های آموزشی و بازنشستگی نسل مهندسان و تکنسین های قدیمی شد.
بر اساس این مقاله، روسیه در توسعه هواپیماهای خود به قطعات خارجی، به ویژه الکترونیک، سیستم های هوانوردی و مواد تخصصی متکی است.
کاس دلیل محرومیت روسیه از این فناوری های حیاتی و مختل شدن زنجیره های تامین، بودجه و مشارکت های بین المللی را به تحریم هایی نسبت می دهد که غرب پس از الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014 و سپس تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال 2022 اعمال کرد.
اما او اشاره می کند که حتی در غیاب تحریم ها، روسیه همچنان در فناوری های تولید مدرن عقب مانده است و فاقد خطوط مونتاژ خودکار، روبات ها و تولید افزودنی مانند آنچه در شرکت های آمریکایی مانند بوئینگ و لاکهید مارتین وجود دارد، است.
این مقاله ادعا می کند که در چنین وضعیتی فرآیند تولید روسیه همچنان به نیروی کار دستی کند متکی است و می افزاید که نتیجه نهایی ناتوانی مسکو در تبدیل مدل ها به تولید در مقیاس بزرگ، علی رغم موفقیت در طراحی هواپیماهای پیشرفته مانند "سو-57" است.
نویسنده نتیجه می گیرد که وضعیت "وخیم" اقتصاد روسیه و جنگ اوکراین که پول، منابع و نیروی کار را تخلیه می کند، به بهبود اوضاع کمکی نمی کند.
او در پایان می گوید که اگرچه روسیه در مقایسه با تولید ناخالص داخلی خود، سخاوتمندانه در زمینه دفاع هزینه می کند، اما اقتصاد آن بسیار کوچکتر از اقتصاد ایالات متحده یا چین است، که توانایی آن را در گسترش تولید هواپیما محدود می کند.
بازار ![]()