يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴
فرهنگی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دنبال تحقق آموزش فراگیر در مدارس کشور است

سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دنبال تحقق آموزش فراگیر در مدارس کشور است
کرمان رصد - سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست تدوین لایحه آموزش فراگیر که با حضور سید علی کاظمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت دادگستری در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، گفت: هدف نهایی آموزش و پرورش استثنایی، فراهم‌کردن شرایطی است که دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سالار قاسمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست تدوین لایحه آموزش فراگیر که با حضور سید علی کاظمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت دادگستری در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، گفت: هدف نهایی آموزش و پرورش استثنایی، فراهم‌کردن شرایطی است که دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سالار قاسمی در نشست تدوین لایحه آموزش و پرورش فراگیر اظهار کرد:«حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش استثنایی، آن نوع حکمرانی است که در آن مدرسه‌ای با عنوان مدرسه استثنایی وجود نداشته باشد. سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی باید در آینده در مسیری حرکت کند که به‌عنوان یک سازمان تخصصی، قوانین، مقررات و فرآیندهایی را تعریف کند تا بر آموزش کودکان استثنایی در مدارس عادی نظارت داشته باشد؛ این، ایده‌آل آموزش و پرورش استثنایی است .»
وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی حدود 83 هزار دانش‌آموز استثنایی را در مدارس خاص و 17 هزار دانش‌آموز استثنایی را در مدارس عادی تحت پوشش دارد، افزود:«در مجموع حدود 4500 کد مدرسه وجود دارد، اما از نظر فضای فیزیکی، نزدیک به دو هزار مدرسه و یک‌هزار مرکز جامع سنجش، آموزش و توان‌بخشی فعال است که در این مراکز فرآیند سنجش انجام می‌شود. در این فرآیند، علاوه بر سنجش آمادگی تحصیلی و جسمی، میتوانیم استعدادهای دانش‌آموزان را نیز شناسایی کنیم .»
قاسمی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش استثنایی مجموعه‌ای تخصصی است که می‌تواند به کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش کشور، نه فقط در بخش استثنایی، کمک کند، گفت:«سه مأموریت اصلی این سازمان برای دانش‌آموزان استثنایی شامل آموزش مهارت‌های زندگی و حرفه‌آموزی، فعالیت‌های تربیت‌بدنی، و فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. این فعالیت‌ها به تقویت حس هویت در دانش‌آموزان کمک می‌کند و رویکرد جدید برنامه درسی و آموزشی سازمان نیز بر همین محور استوار است.»


نظرات شما