کرمان رصد - مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری، در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی مدیران و معاونان حوزه منابع انسانی ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر بهبود کیفیت یادگیری به عنوان محور اصلی تمامی برنامههای آموزش و پرورش تأکید کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی باقرزاده؛ مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری، صبح امروز، یکشنبه 25 آبان ماه در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی مدیران و معاونان حوزه منابع انسانی ادارات کل آموزش و پرورش استانها، بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان را کانون اصلی تمامی اسناد تحولی و قوانین این وزارتخانه خواند .
محور تمامی برنامهها باید معطوف به یادگیری باشد
باقرزاده با تأکید بر این که معیار درستی یا نادرستی تمامی برنامهها، منابع و فرصتها، میزان تأثیرگذاری آنها بر «یادگیری» است، تصریح کرد: «همه برنامهها، تلاشها، منابع و فرصتها باید معطوف به بهبود کیفیت یادگیری در دانشآموزان باشد . »
مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری در تشریح این موضوع افزود: به عنوان مثال، اگر نقل و انتقالی انجام میدهیم، هدف نهایی این است که معلم آرامش خاطر پیدا کند و بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. اگر استخدام میکنیم، هدف انتخاب شایستهترین فرد برای ارائه آموزش باکیفیت است و اگر به آموزشهای ضمن خدمت توجه داریم، در واقع میخواهیم کیفیت تدریس را ارتقا دهیم. غرض اصلی همه اقدامات باید منفعت دانشآموز باشد .
تمرکز بر استخدام نیروهای شایسته و توانمند
وی در ادامه به فرآیند استخدام نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: انتخاب معلمان شایسته، متعهد، متخصص و توانمند از طریق سنجش دقیق شایستگیها، طی کردن فرآیندهای گزینشی دقیق، رعایت اصل رقابت عادلانه، صیانت از حقوق داوطلبان و پاسخگویی به اعتراضات، اصلیترین محورهای تمرکز این مرکز در امر استخدام است .
تدوین ضوابط جدید ساختاری برای تصویب دولت
باقرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه نکات مهم در حوزه ساختار و تشکیلات اداری پرداخت و از برگزاری جلسات متعدد با سازمان اداری و استخدامی کشور و صاحبنظران این حوزه خبر داد. وی با اشاره به بررسی تجربیات دیگر کشورها و آسیبشناسی ساختار موجود، خاطرنشان کرد: مجموعه ضوابطی برای طراحی ساختار جدید تهیه و برای تصویب نهایی به دولت تقدیم شده است .
اجرای نظام مستمر ارزیابی و سنجش صلاحیت حرفهای
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی از استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیت شایستگی برای تمامی نیروها از اولین روز حضور در سیستم آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این ارزیابیها که نتایج آن میتواند مثبت یا منفی باشد، مبنای تصمیمگیری در حوزههایی مانند جبران خدمات، نگهداشت نیروهای توانمند و برنامههای بالندگی شغلی خواهد بود .
چرخه کیفیت منابع انسانی و برنامهریزی برای نیازهای آینده
وی با توصیف «چرخه کیفیت منابع انسانی» که شامل عملکرد، ارزیابی، پاداش و آموزش است، توضیح داد: این چرخه به طور مستمر در حرکت است و اخذ گواهیهای صلاحیت دورهای، مبنای کلیه اقدامات مرتبط با همکاری با نیروها خواهد بود .
باقرزاده همچنین با اشاره به تدوین «مدل سند و جداول کمی» گفت: بر این اساس، نیازهای آتی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برای 6 سال آینده پیشبینی و برنامهریزی برای جذب آنها انجام شده و پیشبینی 10 ساله نیز در دستور کار قرار دارد .
ارتقای کیفیت دورههای ضمن خدمت معلمان
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت دورههای ضمن خدمت، از تهیه و ابلاغ دستورالعملی برای اجرای یکپارچه این دورهها در کلیه استانها خبر داد و افزود: در این دورهها از اساتید مجرب و موضوعات منطبق بر نیازهای شغلی معلمان استفاده میشود و در پایان، ارزشیابیهای دقیقی انجام و گواهی صلاحیت صادر خواهد شد .
هیچ کشوری از حد معلمان خود فراتر نمیرود
باقرزاده در پایان با بیان جملهای تأملبرانگیز سخنان خود را به پایان برد: باید به این اصل معتقد باشیم که هیچ کشوری از حد و اندازه معلمان خود فراتر نمیرود. باید بدانیم که راه عزت، پیشرفت، استقلال و خودکفایی از توجه به جریان آموزش و یادگیری در کلاس و مدرسه و احترام به نقش کلیدی معلم میگذرد . »