کرمان رصد - سرپرست آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان در حاشیه سی و هشتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: ایجاد ساز و کارهای شفاف برای مشارکت های مردمی، اعتماد عمومی را افزایش میدهد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمد آخوندی گفت: مردمیسازی یعنی پیوند مدرسه با خانواده و جامعه، وقتی والدین، خیران و نهادهای محلی احساس کنند مدرسه، بخشی از زندگی آنان است، سرمایهگذاری عاطفی و مالی آنان افزایش مییابد.
وی افزود: هر منطقه ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارد، مردمیسازی میتواند با تکیه بر ظرفیتهای محلی (صنایع، کشاورزی، فرهنگ) مسیر یادگیری را غنیتر و کاربردیتر کند.
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان گفت: ایجاد سازوکارهای شفاف برای مشارکت مردمی اعتماد عمومی را افزایش میدهد و مدرسه به مرکز همدلی و همافزایی بدل میشود، کاهش فاصله مدارس شهری و روستایی، دختران و پسران، و دانشآموزان با نیازهای ویژه از شاخصهای کلیدی عدالت آموزشی است.
توجه به مهارتهای پایه (خواندن، نوشتن، ریاضی) در دوره ابتدایی و سپس مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله و فناوری در دورههای بالاتر از مهمترین شاخصهای بهبود است، توانمندسازی حرفهای معلمان، نظام انگیزشی شفاف و حمایت از نوآوریهای آنان، بیشترین اثر را بر ارتقای شاخصها دارد.
آخوندی گفت: مدرسه بهمثابه کانون یادگیری است، مدرسه باید محیطی پویا باشد؛ جایی برای تجربه، خلاقیت، گفتوگو و مهارتآموزی، نه فقط انتقال محفوظات، بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال میتواند فرصت برابری در دسترسی به منابع یادگیری ایجاد کند، تغییر رویکرد از نمرهمحوری به ارزشیابی توصیفی و کیفی، به رشد شخصیت، مسئولیتپذیری و انگیزه دانشآموزان کمک میکند و کیفیت فقط در نمره خلاصه نمیشود؛ پرورش اخلاق، روحیه کار گروهی، مسئولیت اجتماعی و هویت ایرانی ـ اسلامی باید همزمان دنبال شود.
بر پایه این گزارش، سی و هشتمین اجلاس مجازی مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور مدیرکل، اعضای شورای معاونان و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان در هتل آسمان در حال برگزاری است.