دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴
فرهنگی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان جیرفت:

ایجاد فضای آموزشی جذاب، استفاده از روش‌های نوین و تشویق به مشارکت فعال از عوامل ایجاد انگیزه بین دانش آموزان است

ایجاد فضای آموزشی جذاب، استفاده از روش‌های نوین و تشویق به مشارکت فعال از عوامل ایجاد انگیزه بین دانش آموزان است
کرمان رصد - مدیر آموزش و پرورش شهرستان جیرفت در حاشیه سی و هشتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: ایجاد فضای آموزشی جذاب، استفاده از روش‌های نوین و تشویق به مشارکت فعال از عوامل ایجاد انگیزه بین دانش آموزان است.
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مدیر آموزش و پرورش شهرستان جیرفت در حاشیه سی و هشتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: ایجاد فضای آموزشی جذاب، استفاده از روش‌های نوین و تشویق به مشارکت فعال از عوامل ایجاد انگیزه بین دانش آموزان است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، سید ایوب حسینی گفت: جلب همکاری‌ها با ایجاد همکاری با نهادها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای محلی برای تأمین منابع مالی و مادی می‌تواند شامل اهدای مصالح ساختمانی یا تجهیزات آموزشی باشد.
وی افزود: برگزاری پویش‌های جمع‌آوری کمک، راه‌اندازی پویش‌های محلی یا مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به منظور تأمین هزینه‌های ساخت مدارس، مدرسه‌سازی اجتماعی شامل برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های مدرسه‌سازی تحت نظر دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان مدارس که به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که در فرآیند طراحی و ساخت مدارس مشارکت کنند و استفاده از فناوری‌های نوین شامل بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مثل مدل‌سازی سه‌بعدی و نرم‌افزارهای طراحی برای بهبود فرآیند طراحی و ساخت مدرسه و استفاده از سازه های پیش ساخته جهت تسریع در انجام کار و فرایند بهره وری همچنین استفاده از ظرفیت مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و معادن در امر مدرسه سازی از راهکارهای اجرای بهتر نهضت مردمی سازی مدرسه سازی است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان جیرفت گفت: تمرکز بر یادگیری فعال و به جای روش‌های سنتی تدریس که معلم محور است، استفاده از روش‌های یادگیری فعال مثل بحث گروهی، پروژه‌های عملی و یادگیری مبتنی بر مسئله، استفاده از فناوری‌های نوین شامل بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال، نرم‌افزارهای آموزشی و کلاس‌های برخط برای افزایش تعامل و جذابیت آموزش ، توجه به تفاوت‌های فردی، برنامه‌ریزی آموزشی متناسب با سطح دانش و سبک یادگیری دانش‌آموزان، استفاده از ارزیابی‌های مکرر و ارائه بازخورد دقیق به دانش‌آموزان برای بهبود مستمر فرایند یادگیری موجب بهبود کیفیت آموزشی می شود.
حسینی گفت: تأمین منابع کافی مانند کتاب، نرم‌افزار و تجهیزات آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی برای به‌روزرسانی دانش و مهارت‌های معلمان، ایجاد فضای آموزشی جذاب، استفاده از روش‌های نوین و تشویق دانش‌آموزان به مشارکت فعال، بازنگری و به‌روزرسانی محتواهای درسی با توجه به تغییرات بازار کار و نیازهای جامعه، آموزش مهارت‌هایی مثل تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و مدیریت زمان، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای پرسش و پاسخ و ارتباط مستقیم، تخصیص بودجه مناسب به مدارس برای خرید تجهیزات مدرن و توسعه زیرساخت‌ها، ترغیب دانش‌آموزان و معلمان به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و نوآورانه، دریافت نظرات و پیشنهادها از والدین، دانش‌آموزان و معلمان برای اصلاح روند آموزش، دیدگاه‌های بهبود کیفیت آموزش ابتدایی از عوامل ارتقای شاخص های آموزشی هستند.
حسینی اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی متخصص، فضاهای فیزیکی نامناسب، عدم مشارکت خانواده ها، ضعف در انگیزه و روحیه معلمان، کمبود منابع آموزشی نوین و فشار بیش از حد بر دانش آموزان از چالش های موجود است.
وی گفت: تمرکز بر یادگیری کودک محور، توانمندسازی معلمان ، بهبود فضاها و محیط مدارس، اصلاح محتوای آموزشی، مشارکت خانواده و نهادها برای تعالی فرایند یاددهی-یادگیری ضروری است.
بر پایه این گزارش، سی و هشتمین اجلاس مجازی مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور مدیرکل، اعضای شورای معاونان و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان در هتل آسمان در حال برگزاری است.


نظرات شما