يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴
اقتصادی

عرضه زعفران ایران با برند سایر کشورها

عرضه زعفران ایران با برند سایر کشورها
کرمان رصد - ایسنا /معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش عمده زعفران کشور با برند سایر کشورها عرضه می‌شود و ضروری است که ...
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا /معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش عمده زعفران کشور با برند سایر کشورها عرضه می‌شود و ضروری است که صادرات این ‌محصول با ارزش افزوده کامل دنبال شود.‌
مجید آنجفی در رویداد دانش‌بنیان و جشنواره زنجیره ارزش زعفران خراسان شمالی که 25 آبان در فاروج برگزار شد، اظهار کرد: سالانه 350 تن نگین زعفران در کشور تولید می‌شود که 250 تن آن به ‌کشورهای دیگر صادر می‌شود و ارزش صادرات این محصول حدود 400 میلیون دلار برآورد شده است‌.‌
وی افزود: سطح ‌زیرکشت زعفران در کشور حدود 127 هزار هکتار و برداشت محصول اکنون در حال انجام است‌.‌
آنجفی تصریح کرد: ارزش صادرات زعفران با بهبود فرآیندها و حمایت از کشاورزان می‌تواند به بیش از 800 میلیون دلار ‌برسد.‌
وی با اشاره به محدودیت‌های کشاورزی در سال خشکسالی گفت: امسال توزیع نهاده‌ها و کودها دو ماه زودتر انجام شد و 27 ‌درصد افزایش یافته است‌.‌
بازار
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: همچنین در دیمزارها حدود نیم میلیون تن علوفه تولید شد و حبوبات ‌و سایر محصولات نیز افزایش داشته است‌.‌
وی افزود: 80 درصد نیازهای کشور در حوزه کشاورزی در داخل تامین می‌شود و باید قدر تولیدکنندگان دانسته شود.‌
لزوم ایجاد برند مستقل برای زعفران خراسان شمالی
دکتر آذری نماینده مردم شهرستان‌های فاروج و قوچان در ادامه این جلسه با اشاره به آیه 58 سوره نساء،بر اهمیت حفظ امانت‌های الهی تأکید کرد و گفت: زعفران امانت بزرگی است که خداوند به ما سپرده و باید قدردان این نعمت باشیم.
وی با بیان خاطره‌ای از محصول انگور در منطقه، هشدار داد: متأسفانه در گذشته نتوانستیم از برخی محصولات به خوبی بهره‌برداری کنیم و با خام‌فروشی، ارزش واقعی آن‌ها را از بین بردیم. این اشتباه را نباید در مورد زعفران تکرار کنیم.
آذری بر لزوم ایجاد برند مستقل برای زعفران خراسان شمالی تأکید کرد و گفت: ما باید با وحدت و همکاری، زنجیره ارزش کامل ایجاد کنیم و از خام‌فروشی اجتناب ورزیم.
وی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از دانش روز، اظهار کرد: کشاورزان ما سختکوش هستند، اما باید از علوم جدید و فناوری‌های روز جهان نیز بهره ببرند. حتی باید از ظرفیت جهان مجازی برای بازاریابی و صادرات استفاده کنیم.
آذری با اشاره به تشکیل چند تعاونی در منطقه،خاطرنشان کرد: ما به تعاونی‌هایی نیاز داریم که به فکر خیر جمعی باشند، نه انحصارطلبی. باید با همکاری یکدیگر، برندی ملی و بین‌المللی برای زعفران منطقه ایجاد کنیم.
دکتر آذری در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده شاهد رونق هرچه بیشتر این محصول استراتژیک و افزایش رفاه مردم منطقه باشیم.


نظرات شما