کرمان رصد - مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در نشست کارگروه مردمی سازی مدرسه سازی در استان با بیان اینکه آموزش و پرورش بر سه رکن اساسی «فضا»، «محتوا» و «معلم» استوار است گفت: حل بحران زیرساخت آموزشی نیازمند همکاری جدی دستگاههای اجرایی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان محمدرضا فرحبخش، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، در این نشست با اشاره به چالشهای ساختاری و انسانی در نظام آموزشی، بر ضرورت تحول بنیادین در سه رکن اصلی آموزش و پرورش یعنی «فضا»، «محتوا» و «معلم» تأکید کرد.
وی با اشاره به ورود بیش از 6 هزار نیروی انسانی در یک دوره به آموزش و پرورش کشور، اظهار داشت: «سطح علمی و توانمندی نیروهای آموزشی در برخی حوزهها نیازمند بازنگری و ارتقاء است. معلم، محصول نهایی نظام آموزشی است و اگر دانش و مهارت کافی نداشته باشد، نمیتواند پاسخگوی نیازهای روز دانشآموزان باشد.»
فرحبخش با تأکید بر لزوم توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس، افزود: «در شرایطی که مفاهیم نوینی مانند هوش مصنوعی و شبکههای ارتباطی وارد فضای آموزشی شدهاند، آموزشهای تخصصی برای کادر آموزشی باید در اولویت قرار گیرد. آموزش و پرورش آماده است با همکاری شهرداریها، کلاسهای آموزشی برای معلمان برگزار هزینهها پوشش داده شود.»
وی با اشاره به وضعیت تراکم دانشآموزان در مدارس ابتدایی شهر کرمان، گفت: «در حال حاضر بیش از 570 کلاس درس با جمعیت بالای 40 نفر داریم. این آمار در شهرستانهایی مانند سیرجان، جیرفت و زرند نیز نگرانکننده است. این تراکم بالا سلامت آموزشی را تهدید میکند و ناشی از عدم همکاری مناسب میان آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و شهرداریها در تأمین زمین و ساخت مدارس است.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با انتقاد از نبود پروتکل مشخص برای واگذاری زمینهای آموزشی، تصریح کرد: «در ده سال گذشته بارها پیگیر تخصیص زمین برای ساخت مدارس بودهایم، اما با مقاومتهای متعدد مواجه شدهایم. اگر همین امروز زمینهای مناسب شناسایی و واگذار شوند، میتوانیم تا 90 درصد مشکلات زیرساختی را در چند سال آینده برطرف کنیم.»
فرحبخش همچنین به فشار اقتصادی آموزش در سبد خانوار اشاره کرد و گفت: «هزینه آموزش در برخی خانوادهها به اندازه اجاره مسکن رسیده است. این فشار ناشی از کمکاری در توسعه مدارس دولتی و عدم حمایت کافی از آموزش عمومی است. خانوادهها به دلیل ملاحظات روحی و روانی فرزندان، نمیتوانند به راحتی از مدارس غیردولتی خارج شوند.»
وی در ادامه به وضعیت هنرستانها و مدارس فنیحرفهای اشاره کرد و افزود: «بسیاری از مدارس فنیحرفهای فاقد تجهیزات استاندارد هستند. دانشآموزان مکانیک بدون دیدن موتور واقعی، صرفاً تئوری میآموزند. اگر در سالهای گذشته توانسته بودیم تجهیزات لازم را تأمین کنیم، امروز صدها نیروی متخصص در حوزههای فنی داشتیم.»
فرحبخش در پایان با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی برای حل بحران زمین، زیرساخت و توانمندسازی نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: «آموزش و پرورش آمادگی دارد حتی هزینه زمینهای دولتی را پرداخت کند تا بتوانیم با مشارکت خیرین و نهادهای مسئول، مسیر توسعه پایدار آموزشی را هموار کنیم.»