کرمان رصد - ایسنا /از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از 7986 فقره شکایت بیمهای در کشور ثبت شده که نزدیک به نیمی از آنها به بیمه شخص ثالث مربوط میشود؛ آماری که نشان میدهد این رشته همچنان پرچالشترین حوزه بیمهای برای مردم است.
بر اساس دادههای بیمه مرکزی، در پایان پنج ماهه نخست امسال 7986 شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد 7308 شکایت به مرحله رسیدگی رسید و مختومه شده و 678 شکایت همچنان در حال بررسی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در پنج ماهه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است.
به طور کلی این شکایات، توسط بیمهگذاران و ذینفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر میشود که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتها و رشتههای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود.
بیشترین شکایات از کدام رشتههای بیمهای بود؟
رشته بیمه شخص ثالث اجباری: در میان رشتههای بیمهای در پایان مردادماه سال جاری، رشته بیمه شخص ثالث با ثبت 3558 شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده و از این تعداد، به 3265 شکایت رسیدگی شده که 2055 شکایت وارد و 1210 شکایت ناوارد بوده است. همچنین 293 شکایت در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه شخص ثالث و مازاد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه طی این مدت 22 درصد بوده است.
پیگیریها نشان میدهد که دلایل اصلی بالا بودن شکایات در رشته بیمه شخص ثالث مربوط به دو عامل «سهم بالای این بیمه در تعداد بیمه نامههای صادر شده» و مهمتر از آن «عدم پرداخت و یا تاخیر در پرداخت خسارات بیمهای» است که همچنان در میان رشتههای بیمهای، شخص ثالث را در جایگاه پرشکایتترین رشته در صنعت بیمه قرار داده است.
رشته بیمه درمان: رشته بیمه درمان نیز با 2016 شکایت ثبتشده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، 1833 شکایت رسیدگی شده که 882 مورد وارد، 951 مورد ناوارد 183 شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است. این در حالی است که سهم رشته بیمه درمان از بازار بیمه طی چهارماهه نخست امسال، 47 درصد از کل بازار بیمه بود.

بازار
![]()
رشته بدنه اتومبیل: همچنین در رشته بیمه بدنه اتومبیل، طی پنج ماهه نخست سال جاری، 938 شکایت ثبت شده که از این تعداد، 876 شکایت رسیدگی شده که 446 مورد آن وارد، 430 مورد ناوارد و 62 مورد در حال رسیدگی است. در حالی که سهم رشته بیمه بدنه اتومبیل از بازار بیمه طی پنج ماهه امسال 4.3 درصد بود.
رشتههای بیمهای با کمترین تعداد شکایات کدامند؟
در طرف دیگر، در پایان پنج ماهه نخست امسال در رشته بیمه اعتبار چهار فقره شکایت ثبت شد، در رشته بیمه بدنه کشتی سه فقره شکایت و در رشته بیمه حوادث طبیعی ساختمان نیز، شش فقره شکایت ثبت شد که کمترین میزان ثبت شکایات بیمهای از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه است البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سهم این بیمهها در کل صنعت بیمه، بسیار کمتر از سهم رشته بیمههای عمده مانند شخص ثالث، درمان، عمر و بدنه اتومبیل است؛ به عبارتی از آنجایی که تعداد بیمه نامهها در این رشتهها سهم بسیار کمی در بازار بیمه دارد، متعاقبا میزان شکایات در آنها به مراتب کمتر رشتههای با سهم بالا است.
وضعیت کلی رسیدگی به شکایات
براساس دادههای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، از مجموع 7986 شکایت ثبتشده در پنج ماهه نخست امسال، 7308 شکایت به مرحله رسیدگی رسیده و مختومه اعلام شد و 678 شکایت در حال بررسی است. در این میان از 7308 مورد شکایت رسیدگی شده 4018 مورد از شکایات وارد و 3290 مورد ناوارد اعلام شده است.
براین اساس در پایان پنج ماهه نخست سال جاری، به 91 درصد از شکایات رسیدگی شده و 9 درصد از شکایات در حال رسیدگی است که در میان شکایات مختومه (رسیدگی شده)، 55 درصد از آنها وارد بوده و 45 درصد از این شکایات ناوارد بوده است.