کرمان رصد - ایسنا / دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن بروز دمانس در کشور، آزمونهای تیمز و پرلز را دماسنج عملکرد شناختی دانشآموزان دانست و بر حمایت این ستاد از حوزه بازیهای شناختی، توسعه پلتفرمهای آموزشی، تولید محصولات آموزشی و توانمندسازی معلمان تاکید کرد.
دکتر عطاءاله پورعباسی در نشست تخصصی آزمونهای علمی «تیمز و پرلز» که با هدف بررسی جایگاه ایران در آزمونهای بینالمللی و ارائه راهکارهایی از جنس اکتساب یا توسعه فناوری برای ارتقای این جایگاه در جهان و با حضور علیرضا کیامنش استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی و دکتر مسعود کبیری مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: برای ارتقای ذخایر شناختی در سطح آموزش و پرورش باید برنامه درسی، اصلاح و نسبت به توانمندسازی معلمان و ایجاد زیست بوم غنیسازی یادگیری در مدرسه اقدام کرد تا با هدف گذاری بر کارکردهای شناختی مسیر یادگیری بهتری برای دانشآموزان فراهم شود.
بازار ![]()
وی در این نشست تخصصی آزمونهای علمی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای فعالیت ستاد، کمک به ارتقای سرمایه شناختی دانشآموزان از مجرای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است، گفت: این فناوریها در عصر هوش مصنوعی از عناصر ضروری توسعه زیستبوم آموزشی و تربیتی در کشور است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در بخشی دیگر از اظهاراتش با بیان اینکه توسعه فناوری میتواند زمینه نفوذ فناوری را در مناطق کم برخوردار کشور نیز فراهم کند، گفت: توسعه عدالت آموزشی از جمله خروجیهای توسعه فناوریهای کمک یادگیری است.
پورعباسی همچنین با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن بروز دمانس در کشور، آزمونهای تیمز و پرلز را دماسنج عملکرد شناختی دانشآموزان دانست و بر حمایت این ستاد از حوزه بازیهای شناختی، توسعه پلتفرمهای آموزشی، تولید محصولات آموزشی و توانمندسازی معلمان تاکید کرد.
به نقل از ستاد توسعه فناوریهای شناختی، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران با اشاره به نتایج عملکرد دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی و ملی، بر ضرورت توجه به فرهنگ آموزشی و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نیازمند طراحی آزمونهای استاندارد آموزشی هستیم که در پایان دوره ابتدایی رصد شوند و با سنجشهای دورهای بتوانیم الگوی یادگیری و رشد قابلیتهای شناختی دانشآموزان را شناسایی کنیم.
در این نشست، دکتر علیرضا کیامنش، استاد روش تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به پیشینه حضور ایران در این ارزیابیها، گفت: ایران از سال 1372 تاکنون در آزمونهای تیمز و پرلز شرکت داشته و نتایج آن جهت استفاده در نظام آموزشی کشور در دسترس است.