کرمان رصد - رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت علم و نقشآفرینی آن در کسب قدرت؛ به جنگ 12 روزه اشاره کرد و از اجرای الگوی "مدرسه تراز" خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان علی محبی در آئین نواختن زنگ ایثار و مهر و مقاومت در مدرسه بانو اطهره ارجمند که با حضور اعضای شورای آموزش و پرورش برگزار شد؛ تنها راه پیشرفت و توسعه پایدار هر کشوری را پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش آن کشور دانست.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش افزود: زیرا توسعه در گرو نیروی انسانی و پیشرفت انسان در گرو آموزش و تربیت لست که پایه و اساس آن در مدرسه شکل میگیرد.
وی با اشاره به حدیث معروف آموختن در کودکی مانند نقش بر سنگ ماندگار است؛ اظهار کرد: اگر امروز در نظام آموزش عالی خلاهایی وجود دارد به دلیل کم کاری در نظام تعلیم و تربیت عمومی یعنی آموزش و پرورش است.
محبی با استناد به حدیثی از امام علی علیهالسلام؛ علم را مایه قدرت عنوان و بیان کرد: علم؛ دلیل برتری است؛ کسی که به علم رسید حاکم میشود و کسی که نرسید مجبور است زیردست باشد.
وی جنگ 12 روزه را گواه این موضوع دانست و افزود: در این جنگ ثابت شد آنجا که در سایه مدیریت رهبری و فرماندهی معظم کل قوا، علم و فناوری در صنایع دفاعی و موشکی دست ما بود برگ برنده هم با ما بود و آنجا که ضربه خوردیم دشمن در استفاده از تکنولوزی برای شناسایی فرماندهان ما جلوتر بود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش نقطه آغاز کسب قدرت علمی را مدرسه و کلاس درس خواند و متذکر شد: کوچک انگاری آموزش و پرورش باید از میان برداشته شود و معلم و مدرسه بر صدر تصمیمات قرار بگیرد که مورد تأکید رهبری هم هست.
وی با اشاره به تلاشهای انجام شده در این زمینه گفت: رئیس جمهور بیش از 50 جلسه در یکسال اخیر برای آموزش و پرورش گذاشته است.
محیی عدالت و کیفیت آموزشی را مورد تأکید قرار داد و با افزودن این مطلب که نمیشود با روشهای سنتی مدرسه را اداره کرد؛ گفت: الگوی "مدرسه تراز" سند تحول طراحی و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و نمایندگان مجلس در ماده 91 قانون برنامه هفتم هم وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند کل ساختار اداری را با محوریت "مدرسه تراز" مورد بررسی قرار دهند که ساختار جدید آموزش و پرورش طراحی شد.
وی ادامه داد: کلیات این الگو با محوریت اعطای اختیارات بیشتر به استان، منطقه و مدرسه با محوریت پویایی مدیر مدرسه به دولت ارسال شده و
4 بُعد و 32 شاخص دارد که در آن رئیس مدرسه تا وزیر بر اساس خروجی و محصول مدرسه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
محبی اظهار کرد: خروجی در این الگو؛ دانش آموز، معلم، خانواده و جامعه محلی تعریف شده و برای دانشآموز سه شاخص در نظر گرفته شده که مدرسه باید محقق کند؛ شایستگی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی از جمله هویت فردی و اخلاقی؛ تعامل مؤثر و سواد رسانهای و رضایت و تعلق دانش آموز به مدرسه که در این صورت موفق میشویم مدرسه تراز را محقق کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه معلمان؛ شاخص شایستگی حرفهای و تعلق سازمانی به مدرسه و در حوزه خانواده میزان مشارکت در تعلیم و تربیت، سواد تربیتی و میران اعتماد و رضایت ار مدرسه معیار سنجش است.
محبی با بیان اینکه این الگو به تمام مدارس کشور ابلاغ شده؛ تصریح کرد: امسال 50 درصد و سال آینده باید همه مدارس تحت پوشش قرار بگیرد تا عدالت و کیفیت بر اساس خروجی مدرسه با محوریت دانشآموز سنجیده شود.
وی تصریح کرد: الان دیگر تعریف تدریس و معلمی؛ انتقال علم و تجربه نیست گرچه بخش جدایی ناپذیر است؛ معنای آن ایحاد شوق و انگیزه یادگیری است.