يکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴
فرهنگی

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان:

منابع مالی در خدمت کیفیت آموزشی

منابع مالی در خدمت کیفیت آموزشی
کرمان رصد - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در جمع عاملان ذیحساب شهرستان‌ها و مناطق، با تأکید بر نقش مهم نظام مالی در ارتقای کیفیت آموزش، خواستار بهره‌وری حداکثری از منابع داخلی و تمرکز بر اولویت‌های تربیتی شد.
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در جمع عاملان ذیحساب شهرستان‌ها و مناطق، با تأکید بر نقش مهم نظام مالی در ارتقای کیفیت آموزش، خواستار بهره‌وری حداکثری از منابع داخلی و تمرکز بر اولویت‌های تربیتی شد.

محمدرضا فرحبخش با اشاره به رشد اعتبارات در استان کرمان گفت: «استان کرمان در چهار ماه نخست سال در میان استان‌های کشور جایگاه مطلوبی دارد و بخشی از پرداخت‌ها به‌ویژه در حوزه پرسنلی، بدون استفاده از منابع داخلی، انجام شده است؛ اما بسیاری از فعالیت‌های کیفی و گردهمایی‌ها بدون اتکا به منابع ملی و صرفاً از ظرفیت‌های داخلی برگزار می‌شود.»
وی بهره‌وری منابع را یکی از ارکان مدرسه تراز دانست و افزود: «ذیحسابان نقشی تعیین‌کننده در هدایت درست منابع دارند. اگر بهره‌وری حتی 10 درصد افزایش یابد، می‌توان در کنار تأمین برخی هزینه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری مؤثری در توانمندسازی معلمان، مدیران و بهبود کیفیت آموزشی داشت.»
فرحبخش با بیان اینکه نگاه صرفاً ریالی به منابع، نوعی بنیادگرایی مالی است، ادامه داد: «درآمد اختصاصی نباید هدف باشد، بلکه باید ابزاری برای تحقق مأموریت آموزشی و پرورشی باشد. ممکن است درآمدی افزایش یابد، اما اگر خروجی آن در بهبود آموزش دیده نشود، اثربخش نیست.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس دولتی گفت: «در برخی مناطق مانند ناحیه 2 کرمان، بیش از 500 کلاس بالای 40 نفر داریم. این اعداد نشان‌دهنده عمق چالش‌هاست که تنها با هم‌افزایی و بازنگری در رویکردهای مالی قابل حل است.»
او در پایان با اشاره به طرح‌های در حال اجرا مانند «طرح حامی» افزود: «اگر بخشی از منابع صرف آموزش دانش‌آموزانی شود که در خطر ترک تحصیل هستند، در واقع از تولید فقر در جامعه جلوگیری کرده‌ایم. ذیحسابان باید خود را بخشی از جریان تربیتی بدانند، نه صرفاً عامل پرداخت اسناد.»

کرمان رصد

کرمان رصد

کرمان رصد

کرمان رصد

کرمان رصد


نظرات شما