کرمان رصد

آخرين مطالب

رشد قارچی ایرلاین‌ها در نبود هواپیما مقالات

رشد قارچی ایرلاین‌ها در نبود هواپیما
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایران /متن پیش رو در ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سهیلا یادگاری| فهرست پروازهای فرودگاه‌های کشور نشان می‌دهد حدود 27 ایرلاین فعالیت رسمی‌در صنعت هوانوردی کشور دارند که بیشتر آنها تازه تأسیس هستند و سابقه آنها به چند ماه یا سال می‌رسد. ایرلاین‌ها همه متعلق به بخش خصوصی هستند و فقط هواپیمایی جمهوری اسلامی‌(هما) ایرلاین دولتی محسوب می‌شود. تعداد ایرلاین‌های فعال در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای منطقه بیشتر است.
بررسی ایرلاین‌های فعال در کشورهایی مانند قطر، امارات و ترکیه نشان می‌دهد آنها با وجود مقاصد پروازی زیاد، حدود 4 تا 5 ایرلاین فعال دارند. کشورهای دیگر مانند ژاپن، مالزی، هند، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز تعداد پرواز زیادی در روز دارند ولی بطور متوسط 8 تا 10 ایرلاین در این کشورها فعالیت می‌کنند. کشورهایی مانند روسیه و آمریکا تعداد ایرلاین بیشتری دارند اما تعداد شرکت‌های فعال آنها کمتر از ایرلاین‌های کشور ماست.
بر اساس آمار انجمن شرکت‌های هوایی، سال 1403 در مجموع از تعداد 26 ایرلاین (ایرلاین تازه تأسیس رایمون هنوز عضو انجمن نشده است) 162 هزار و 363 پرواز داخلی انجام داده‌اند، بیشترین تعداد پرواز مربوط به یک ایرلاین، 16 هزار و 209 پرواز و کمترین پرواز نیز یک هزار و 766 فقره است.
به این ترتیب بطور متوسط فعال‌ترین ایرلاین در سال گذشته روزانه 44 پرواز، و کمترین تعداد پرواز یک ایرلاین نیز روزانه 4 پرواز بود. در منطقه و میان همسایگان ایران، ایرلاین‌هایی مانند قطر ایرویز، ترکیش ایر یا هواپیمایی امارات، در روز بطور متوسط 200 پرواز انجام می‌دهند. با وجود تعداد پرواز کمتر ایرلاین‌های داخلی، اما تعداد ایرلاین‌ها در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.
بازار



ادغام ایرلاین‌ها؟
 علیرضا منظری، کارشناس صنعت هوانوردی، در پاسخ به این سؤال که ضرورت تأسیس تعداد زیادی ایرلاین در کشور، با وجود تعداد پرواز کم بسیاری از این ایرلاین‌ها، چه بوده است؟ می‌گوید: «از دو دید باید به تأسیس ایرلاین نگاه کنیم، یک دیدگاه متقاضی یا سرمایه‌گذار است که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند و یک دیدگاه نیز دیدگاه حاکمیت است که طبق قانون راه‌اندازی کسب و کار و سرمایه‌گذاری، منعی ندارد. در کشور ما به‌خاطر مشکل تحریم صنعت هوانوردی، ایرلاین‌ها امکان فعالیت گسترده، تأمین ناوگان به تعداد بالا و افزایش فعالیت را ندارند به همین دلیل در کنار چند ایرلاین بزرگ، ایرلاین‌های کوچک برای پاسخگویی به نیاز بازار تأسیس شده‌اند.»
به گفته منظری، در کشورهای دیگر نیز در دوره‌هایی تعداد ایرلاین‌ها زیاد بود که با گسترش فعالیت‌ها و افزایش
سرمایه گذاری، ایرلاین‌های کوچک‌تر در ایرلاین‌های بزرگ ادغام شدند و اکنون شاهدیم که در بیشتر کشورها بیشترین فعالیت پروازی را چند ایرلاین انجام می‌دهند و ایرلاین‌های کوچک‌تر معمولاً در پروازهای خصوصی یا محلی فعال هستند.
این کارشناس صنعت هوایی معتقد است:
« ما الان در مقطعی قرار داریم که تأسیس ایرلاین برای پاسخ به نیاز رو به گسترش است اما به نظر می‌رسد در چند سال آینده، بحث ادغام ایرلاین‌ها و از صحنه خارج شدن ایرلاین‌های کوچک‌تر را خواهیم داشت.»
وی افزود: «در کشور با کمبود ناوگان هوایی مواجه هستیم و این موضوعی نیست که بتوانیم کتمان کنیم. بنابراین تأسیس ایرلاین‌ها و آوردن هواپیما از طرف این ایرلاینها به تأمین نیاز کمک می‌کند اما اینکه عملکرد ایرلاین‌ها از نظر تأمین قطعات و هواپیمای پشتیبان، چگونه است، باید سازمان هوایی بر عملکرد ایرلاین‌ها نظارت داشته باشد.»
درآمدزایی ایرلاین ها
بر اساس سامانه پایش فروش بلیت انجمن شرکت‌های هوایی، قیمت فروش بلیت ایرلاین‌ها در پروازهای مختلف، بطور متوسط از 3 میلیون تومان شروع می‌شود. بر اساس این گزارش سال گذشته ایرلاین‌ها در بیشترین حالت 2 میلیون و 300 هزار و در کمترین میزان 56 هزار صندلی پروازی عرضه کرده‌اند. اگر متوسط قیمت بلیت را همان 3 میلیون تومان در نظر بگیریم درآمد سالانه یک ایرلاین که 2 میلیون و 313 هزار صندلی عرضه کرده در سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد تومان بوده است. برخی فعالان صنعت هوایی، درآمد زایی بالا را انگیزه و علتی مهم در افزایش تقاضا برای تأسیس ایرلاین می‌دانند. به گفته این فعالان، به‌خاطر تحریم، ایرلاین‌ها، نمی‌توانند هواپیمای نو بخرند که هزینه بالایی هم دارد، بنابراین آنها با هزینه بسیار کمتر هواپیماهایی با سن 10 سال به بالا وارد می‌کنند و با توجه به هزینه کمتری که برای خرید هواپیما می‌پردازند، درآمد زایی بالایی دارند. این در حالی است که خدمات‌رسانی ایرلاین‌های داخلی در مواردی با اعتراض مسافران همراه شده و حتی تأخیرهای طولانی مدت نیز صدای مسافران را در موارد بسیاری بلند کرده است.
اما سید اسماعیل ربانی، معاون اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری، معتقد است درآمدزایی هر ایرلاین را باید با توجه به هزینه‌ها سنجید، اما در هر صورت سال گذشته یک میلیارد دلار بابت بلیت فروشی درآمد نصیب صنعت هوایی شده است.
او معتقد است این میزان درآمد نشان می‌دهد که اگر صنعت هوانوردی اقتصادش دستوری نباشد و محدودیت‌های دستوری در آن دخالت نکند اقتصاد پویایی خواهد داشت و این صنعت می‌تواند الزامات خود را تأمین و پروازهای پایدار، امن و ایمنی داشته باشد.
وی می‌افزاید:« نبض صنعت هوایی ناوگان است و اقتصاد این صنعت، به پرواز وابسته است. سرمایه‌گذاری در تأمین ناوگان عمدتاً به دو صورت است؛ یا مالک از بهره بردار جدا است یعنی سرمایه‌گذار هواپیما وارد می‌کند ولی به ایرلاینی که فعال است هواپیما را واگذار می‌کند و ایرلاین بهره‌بردار است که در این صورت الزامی‌به ثبت شرکت هوایی جدید نیست ولی در حال حاضر اغلب سرمایه‌گذاران تمایل دارند خودشان ایرلاین تأسیس کنند یعنی هم مالک هواپیما و هم بهره بردار باشند.»
وی در خصوص روند رو به افزایش تأسیس ایرلاین‌ها گفت: «با توجه به شعار سال که جذب سرمایه‌گذاری است، صنعت هوایی هم تلاش می‌کند سرمایه‌ها را به این صنعت جذب کند هر چند سرمایه‌های خرد باشد.»
به گفته ربانی، هر ایرلاین باید حداقل 3 هواپیمای فعال داشته باشد و هواپیمای پشتیبان برای هر پروازی در اختیار ایرلاین باشد. هر ایرلاینی با توجه به تایپ هواپیمایی که در اختیار دارد باید تأمین قطعات و بحث پشتیبانی تعمیراتی در کشور را نیز پیش‌بینی کند تا با مشکل عدم امکان تعمیر مواجه نشود.
وی گفت: «شرایط اقتصادی ما با کشورهای دیگر و کشورهای منطقه متفاوت است.بخاطر تحریم ایرلاین‌ها ارتباط مستقیم با شرکت‌های سازنده و تأمین قطعه ندارند و نمی‌توانند قراردادهای کلان برای خرید ناوگان و تأمین قطعه منعقد کنند و دسترسی مستقیم به شرکت‌های سازنده یا لیزینگ ندارند.»
تسهیل در صدور مجوز ایرلاین‌ها نیز در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است. به گفته ربانی، طبق احکام برنامه هفتم پیشرفت، بروز‌رسانی و بازنگری آیین‌نامه‌های تأسیس شرکت‌های هوایی انجام می‌شود، قبلاً وقتی درخواست تأسیس ایرلاین در درگاه مجوزها ثبت می‌شد، دو سوم اعضای هیأت مدیره آن باید از اعضای صنعت هوانوردی می‌بودند اما بعد از به روز رسانی، هر درخواستی که در درگاه مجوزها ثبت می‌شود ما شرکت را برای ثبت معرفی می‌کنیم و حساسیتی برای اینکه اعضای هیأت مدیره حتماً سابقه هوانوردی داشته باشند، نداریم.وی گفت: «تأمین ناوگان و صنعت پشتیبان ناوگان و نیروی انسانی متخصص برای ما مهم است چون به ایمنی و امنیت پرواز مربوط است. هر جایی که امکان داشت در صدور مجوز تأسیس ایرلاین تسهیل گری شده، سازمان هواپیمایی کشوری در هیأت مدیره شرکت‌ها دخالت نمی‌کنداما در بحث ایمنی باید الزامات سازمان لحاظ شود.»

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/727960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترانه «یار ای یار» با صدای امین رستمی

سرمقاله فرهیختگان/ خمینی حقیقتی پویا

سرمقاله اطلاعات/ متنی که خوانده نشد!

وزیر راه: تامین مسکن محرومان در اولویت است

گواهی مشارکت با سود پیش بینی شده 40 درصد با ضمانت بانک ملی ایران

چه کسانی می‌توانند از مرکز مبادله شمش طلا بخرند؟

سرمقاله شرق/ مذاکرات هسته‌ای و دو تحول جدید

دیپلمات پیشین: کنسرسیوم منجر به توسعه روابط ایران با اعراب خواهد شد

سرمقاله جوان/ بهره اصول امام در مذاکرات

کنترل استرس با برچسب پیشانی؛ ابزار پوشیدنی جدید دانشگاه تگزاس ذهن شما را می‌خواند

برگزاری مطلوب امتحانات نهایی نتیجه برنامه ریزی دقیق، همکاری یکپارچه و دقت حداکثری در حوزه های امتحانی و تصحیح است

مسمومیت عاطفی بیشترین خطر برای دانش آموزان است/ تولید محتوا برای دانش آموزان با محور سواد رسانه ای و سلامت دیجیتال ضروری است

اعلام روش‌های مشارکت در پویش «نذر قربانی» در استان کرمان

وزش باد در کرمان شدت می‌گیرد

حال خوش برترین قدرتی‌ زن جهان در تیم ملی ب

سپاهان دومین ستاره گل‌گهر را خرید

آغاز دور جدید طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» با تجلیل از خانواده شهدا در کرمان

کرمان؛ طلایه‌دار انرژی خورشیدی ایران

📑 آنچه که در سفر این هفته استاندار کرمان به پایتخت گذشت

آهنگ «نصف شب» با صدای علی یاسینی

سرمقاله آرمان ملی/ مصر و تلاش‌ها برای کنسرسیوم هسته‌ای

هرم هسته‌ای در سرزمین اهرام

نیوزویک: قدرت پهپادی ایران در غرب آسیا بی‌نظیر است

درخشش رنگین‌کمانی آسمان بر فراز جزایر آزور

ضرورت مطالبه گری و نظارت بر حسن اجرای فرایندها و ارائه خدمت به دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و آسیب دیده توسط دستگاه های عضو ائتلاف نماد

رئیس فراکسیون مجلس: ژیمناستیک به بودجه بیشتری نیاز دارد

مهاجم لیگ برتری رتبه اول کنکور سراسری شد

سرمقاله همشهری/ خمینی و انقلاب در سلوک

اشتباه برجام تکرار نشود، هدف لغو تحریم‌هاست

وجود 1881 خودروی توقیفی در پارکنیگ‌های مواد مخدر و اموال تملیکی استان کرمان

دعوت از 14 رکابزن به اردوی تیم ملی پارادوچرخه‌سواری

لیست نهایی تیم ملی والیبال زنان اعلام شد

آخرین وضعیت مدیرکل ورزش و جوانان تهران پس از حادثه رانندگی

شهداب ستاره کلیدی‌اش را نگه داشت

احتمال یک انتقال بزرگ در NBA

عارف آقاسی از نقل و انتقالات خارج شد!

مهاجم اینتر حامی مالی و معنوی فوتبال محلات بوشهر

ورود کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک به جنجال دوومیدانی‌کاران

اکونومیست: جاسوسی برای ایران در اسرائیل در حال فراگیر شدن است

سرمقاله کیهان/ این «‌مین» را علی‌(ع) کاشت و خمینی منفجر کرد

قورباغه‌های نر آن‌قدر سروصدا دارند که صدای ماده‌ها به گوش پژوهشگران نمی‌رسد

پیش‌بینی وزش باد، گرد وغبار و شرایط ناپایدار دریایی

برگزاری آیین‌های مذهبی و انقلابی در نیمه خرداد در جزیره کیش

مدیریت تجهیزات در برگزاری امتحانات بسیاری از کمبودها را جبران می کند

آتش‌سوزی خودروی سوخت‌بر در بم و سوختگی 80 درصدی 2 سرنشین

واکنش فرماندار جیرفت به ادعای تخریب محوطه باستانی کُنارصندل به بهانه احداث سالن ورزشی

وزیر نیرو: نظام جامع مسائل آب و برق در کشور تدوین می‌شود

اسامی کشتی‌گیران دعوت شده به اردوی تیم ملی اعلام شد

بازگشت دوومیدانی‌کاران به ایران در غیاب حاشیه‌سازان

سرمقاله ایران/ راه علاج فلسطین، راه حل روح الله