وزیر آموزش و پرورش:
حذف صد در صدی مدارس کانکسی در دستور کار آموزش و پرورش است / برنامه های جامعی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش داریم
فرهنگي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - وزیر آموزش و پرورش در جلسه نشست در نشست جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان های کهنوج، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و جازموریان که با محور نهضت ملی مدرسه سازی برگزار شد، با بیان اینکه حذف صد در صدی مدارس کانکسی در دستور کار آموزش و پرورش است، گفت: برنامه های جامعی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش داریم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، علیرضا کاظمی با بیان اینکه حذف مدارس کانکسی بالای 10 نفر، صد درصد در دستور کار است، از مهر 1404 با آموزش معلمان و مدیران برنامه های ارتقای کیفیت به عنوان 2 مولقه ارتقای کیفیت در مدارس سراسر کشور دنبال میشود .
وی افزود: شعار ما توسعه عدالت و کیفیت است که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است و تحقق این شعار میتواند ما را به سند تحول برساند، در حوزه عدالت و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است؛ هزار مدرسه را بنیاد مستضعفان و هزار مدرسه را ستاد اجرایی فرمان امام میسازد، هفت هزار مدرسه را فرماندهی سپاه دستور داده که 500 مدرسه را سازمان بسیج شروع کرده است .
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی همه نهادها و بنگاهها پای کار آموزش و پرورش آمدند و استانداران این پرچم را به دست گرفتند، حتما اتفاقات خوبی رقم میخورد اما مهمتر از این ساختار ارتقای کیفیت است که در کنار نهضت مدرسه سازی دنبال میکنیم، تغییر در تجهیزات کلاسی و استاندارد سازی آنها که در این نشست هم مطرح شد، تقویت فعالیتهای فرهنگی و پرورشی و تقویت دانشگاه فرهنگیان نیز میتواند این اتفاقات را رقم بزند .
کاظمی گفت: جنوب کرمان یکی از نقاطی است که اگر کسی موضوع عدالت را دنبال میکند باید به اینجا بیاید و این سفر ما بی ارتباط با نگاه و رویکرد ما نیست لذا باید در این منطقه کاری انجام دهیم و بارها این حرکت و نگاه را تکرار کنیم .
وی افزود: موضوعاتی که مطرح شد، نگران نکنده و نوعی هشدار است بنابراین مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان به جنوب کرمان به طور ویژه از جمله در حوزه نیروی انسانی و ساخت و ساز نگاه کنند .
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همه تلاش خود را انجام خواهیم داد تا 35 مدرسه و 150 کلاس درس را به عنوان پروژههای نیمه تمام این منطقه به علاوه تکمیل استخر شنای منوجان تا اول مهر به بهره برداری کامل برسانیم .
کاظمی گفت: در مورد تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی 15 میلیارد تومان کمک میکنیم و کار دیگری که میتوانیم انجام دهیم اینکه 100 کلاس درس را هوشمندسازی کامل کنیم و این تعداد با توجه به محرومیت منطقه توزیع شود یعنی از انتهای خط شروع کنیم که هیچ امکاناتی ندارند و اگر اعتبار بیشتری خواست، اختصاص یاید .
وی اظهار داشت: 15 میلیارد تومان برای سامانه سرمایشی اختصاص یابد و دقیق توزیع شود تا حداقل درصدی از این شاخص را در این مناطق تغییر دهیم .
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به مساله سرویسهای بهداشتی مدارس گفت: یکی از مهمترین عوامل کیفیت بخشی این است که سرویسهای بهداشتی حتی تمیز و نوتر از کلاس درس باشد چون داش آموز میخواهد وضو بگیرد و 10 میلیارد تومان هم در این زمینه پیش بینی کنید .
کاظمی از اختصاص 12 میلیارد تومان برای 30 هزار مترمربع آسفالت ایزوگام مدارس منطقه جنوب کرمان نیز خبر داد و گفت: 70 کلاس درس از مدارس تخریبی با اصلاح مدارس و کلاسهای تخریبی ناایمن در اولویت قرار گیرد و این را هم در نظام مسائل قرار دهید .
وی تصریح کرد: همیشه درصدی از مدارس تخریبی وجود دارد چون دوباره اضافه می شود و مدرسه ای که 30 سال از عمرش میگذرد تخریبی است اما مدرسه تخریبی ناایمن باید سریع رسیدگی شود .
وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه در حوزه نماز خیلی وقت میگذارد و اول باید خودمان قائل به نماز جماعت باشیم ادامه داد: اقامه نماز در مدارس بستگی به مدیر مدرسه دارد البته بخشی از جذابیتها مربوط به مکان است اما دغدغه نماز را در دستگاههایتان داشته باشید .
کاظمی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: نمازخانه را در مدارس به خوبی مزین و جذاب کنید .
وی خاطرنشان کرد: 10 میلیارد تومان هم برای مرکز درمانی در حال ساخت منطقه میگذاریم، تجهیزات آن را نیز متقبل میشویم، برای تجهیز هنرستانهای 6 شهرستان جنوب استان 6 میلیارد تومان اختصاص میدهیم که براساس نیازها توزیع شود .
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: به دنبال این هستم لایحه ای در مجلس بیاوریم که تحصیل را در دوره ابتدایی اجباری کنیم تا هیچ پدر و مادری به دلیل هیچ مساله ای فرزندی را محروم کند .
کاظمی به مدیرکل آموزش و پرورش استان ماموریت داد به ایجاد دانشگاه فرهنگیان برادران در جنوب کرمان کمک کند و افزود: شخصا موافقم بخش برادران رقم بخورد و حق جنوب کرمان است .
وی گفت: سطح علمی و میانگین این 6 شهرستان زیر میانگین استان است و جازمویان در پایین ترین سطح قرار دارد لذا در این 6 شهرستان طرح بیاورید و کیفیت خود به خود اتفاق نمیافتاد و برنامه، تلاش و کوشش میخواهد .
وزیر آموزش و پرورش افزود: 2 میلیارد تومان برای هر منطقه برای کیفیت بخشی و ارتقای سطح علمی دانش آموزان اختصاص می دهیم با این شرط که طرح و برنامه عملیاتی ارائه دهید .
کاظمی خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: با مدیران و روسای آموزش و پرورش قرارداد ببندید و این معدل قابل قبول نیست لذا مدیر و فرماندار باید تعهد دهد که این سطح تغییر کند ما از مرکز میتوانیم کمک کنیم و کار اصلی توسط شما انجام میشود .
وی با اشاره به دغدغههای معلمان از جمله نیروهای خرید خدمات افزود: این نیروها خودشان میدانند در کنارشان هستم و تلاش میکنیم شرایط شان روز به روز بهتر شود. سال گذشته بلاتکلیف بودند که با اختیارات خودم و ریسک بسیار بالا به عنوان حق التدریس جذب کردیم .
وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد دیدیم اگر قرار باشد حق التدریس آموزش و پرورش را بدهیم چهار یا پنج میلیون تومان میشود که لایحه دستور کار را در شورای حقوق و دستمزد کشور بردیم و ساعت حق التدریس نیروهای خرید خدمت را در بالاترین سطح کشور قرار دادیم و بالاتر از دکترای حق التدرس است .
وی ادامه داد: این نیروها یک نگرانی دارند که به جاست و آن را هم در تابستان دنبال میکنیم البته تبدیل وضعیت و کارمعین بخشی از آن در اختیار من است که اقدام کردیم و در اختیار بخشهای دیگری است که نیاز به تامین منابع نیز دارد .
کاظمی گفت: به این نیروها توصیه دارم در آزمونهای استخدامی که هفتههای آینده برگزار می شود، شرکت کنند و امتیازهای ویژه برای آنها در نظر میگیریم و امیدواریم بخش زیادی از استخدام 85 هزار نفری ما از نیروهای خرید خدمت باشد البته خودشان هم باید تلاش کنند .
وی با برشمردن برخی موضوعات دیگر، از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست گزارش ویژه ای از مدارس عشایری و مشکلات عشایری این منطقه را به وزارتخانه ارائه کند تا برای کمک به این مدارس تصمیم گیری شود.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنانش با اشاره به ایام خردادماه گفت: خرداد یادآور طلوع انقلاب اسلامی ایران و غروب غمگنانه معمار کبیر انقلاب و البته جانشینی خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری است و اینکه گام دوم انقلاب و چله دوم انقلاب را چگونه میتوانیم نگه داریم .
وی ادامه داد: برخلاف دوران جنگ سختی که در آن قرار داشتیم، امروز جنگ فوق العاد پیچیده ترکیبی فرهنگی شناختی سخت و نرم فراروی ما قرار دارد؛ از فشارهای اقتصادی و تحریمهای ظالمانه تا اتفاقاتی که در عرصه بینالمللی میافتد طبیعتا همه اینها برای تغییرات، انحرافات، برنامهها، نقشهها و توطئههایی است که دشمن سالها و ساعتها برایش فکر کرده است .
کاظمی گفت: اندیشههای امام خمینی (ره) را در حوزه انقلاب اسلامی بررسی میکنیم، امام یک عارف، فقیه، مجتهد آگاه به زمان و مکان بود اما آنچه خیلی برای ایشان مهم و دقیقا برخاسته از مبانی دینی و روایی ماست، اندیشه سیاسی امام و اندیشه ولایی امام که حاکم بر همه بخشها بود که بعدها در گفتار ایشان میبینید که حفظ نظام از اوجب واجبات است .
وی اظهار داشت: لذا باید بشدت مراقبت کنیم و در این جنگ شناختی و فرهنگی و سخت حواسمان به حفظ نظام باشد که این راه امام میشود. اگر انتقاد و حرکت و نگاهی داریم حواسمان به اصل و اساس باشد که حرف امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و این اندیشهها ساری و جاری است .
وزیر آموزش و پرورش افزود: امروز مقام معظم رهبری اقتدار و عزت و استقلال نظام جممهوری اسلامی را حفظ میکنند پس متوجه خود ماست که در این فشارها، زد و بندها و گیر و دارهای سیاسی راه را گم نکنیم .
وی با اشاره به موضوع وفاق و همدلی گفت: رمز پیروزی انقلاب و اسلام یکی ایمان و یکی وحدت، اتفاق و اجتماع مردم حول ولایت و رهبری امام بود که اینها در مسیری که کار میکنیم به عنوان مسئول باید مدنظر ما باشد .
کاظمی با طرح این موضوع که چگونه میتوانیم این اندیشه را حفظ کنیم؟ گفت: آینده در دست ما نیست، آینده را فرزندان و دانش آموزان و نسل فعلی ما میسازند، اگر میخواهیم راه امام، اندیشه امام و دغدغههای مقام رهبری ساری و جاری باشد باید تمام هم و غم خود را متوجه این نسل کنیم .
وی تصریح کرد: تمام مخاطب جنگ نرم دشمن، نسل جوان و نوجوان است. اگر میگوییم آموزش و پرورش مهم است از این منظر اهمیت دارد و همه ما کار میکنیم که نسل خوب، توانمند، معتقد، انقلابی، مسئولیت پذیر، دانشمند و عالم تربیت شود که بتواند در عرصه بین اللملی نظام را عزتمندانه و مقتدرانه اداره کند .
کاظمی گفت: اگر قرار باشد آموزش و پرورش روی این نسل کار کند، ما و معلمان میدان دار هستیم و از همین جا دست تک تک معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور را میبوسم و به عنوان خادم معلمان از هیچ کوششی برای حل مسائل آموزش و پرورش، مشکلات و دغدغههای معلمان دریع نخواهم کرد البته همه شما امکانات، محدودیتها و موانع قانونی را میدانید ولی باید تلاش کنیم راه باز شود .
وی افزود: امروز یک اتفاق بزرگ رفم خورده که رییس جمهور تا الان بیش از 32 جلسه برای آموزش و پرورش وقت گذاشته است و یک نهضت بزرگ در فضای کشور راه انداخته که مهر تایید مقام معظم رهبری را هم پای این حرکت و فکرش دارد .
وزیر آموزش و پرورش گفت: از اینجا (آموزش و پرورش) است که کشور و فرهنگ ساخته و امنیت تولید میشود، توسعه رقم میخورد و تصویر حال و آینده جامه خودمان را در مدرسه میبینیم اگر بخواهید حال یک شهر و محله را ببینید باید بروید در مدرسه، آسیبهای اجتماعی و مسائل مخلتف آن مدرسه را بررسی کنید .
وی بیان کرد: خواهش میکنیم همه دستگاهها کمک کنند، هر کسی هر ظرفیتی دارد در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد به ویژه ائمه جمعه و روحانیت، نهادهای انقلابی و فرهنگی و جهادی که امروز میتوانند کار کنند .
کاظمی گفت: اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش در حال رقم خوردن است، ما ماموریت اصلی خودمان را انتقال فرهنگ، باورها و ارزشها، هویت ملی و دینی تعریف کردیم و محوریت اینها را پایبندی به نماز و قرآن قرار دادیم .
وی افزود: مهمترین ماموریت من توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است که حرف قرآن است و دوم انتقال علم و دانش و مهارتهایی که باید فرزندان ما یاد بگیرند تا بتوانند مسیرهای توسعه ای کشور را رقم بزنند. ما در هر دو حوزه کار میکنیم اما یادمان باشد که باید اول دانش آموز خوب تربیت کنیم و دانش آموز خوب، متدین، مودب و متشخص میتواند در جامعه تحول ایجاد کند.
بر پایه این گزارش، نشست جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان های کهنوج، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و جازموریان با محور نهضت ملی مدرسه سازی با حضور وزیر آموزش و پرورش، نماینده مردم شهرستان های جنوبی استان، معاون سیاسی اجتماعی استاندار کرمان و...در سالن کنفرانس فرمانداری شهرستان کهنوج برگزار شد.
-
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۵:۲۶
-
۷ بازديد
-

-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/727518/