چالشهای معرفتی و عملیاتی پیشروی حوزه در ساخت تمدن اسلامی
فرهنگي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست تحلیل و بررسی «پیام رهبر معظم انقلاب همایش به ملی صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم» که به همت اندیشکده اخلاق و معنویت اندیشگاه گام دوم انقلاب در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و پیام رهبر معظم انقلاب به همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم از اهمیت نقش روحانیت در ایجاد تمدن اسلامی سخن گفت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: حوزه باید از یک نهاد ناظر به یک نهاد تمدن ساز تبدیل شود و روحانیت باید به رسالتهایی فراتر از مسائل آکادمیک بپردازد.
دکتر فراتی به تعریف تمدن از دیدگاه شاهرخ مسکوب پرداخت و گفت: تمدن به معنای شناخت درست اجزا و ترکیب بهینه آنهاست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نمونه ساخت تمدن در اصفهان را بررسی کرد و توضیح داد که چگونه اجزای ظاهراً متناقض مانند عالی قاپو(نماد قدرت)، مسجد(نماد دین)، بازار(نماد اقتصاد) و مدرسه(نماد دانشهای دینی و غیر دینی) در این شهر کنار هم قرار گرفتند و با ترکیب صحیح، تمدن بزرگی را خلق کردند.
دکتر فراتی همچنین به چالشهای معرفتی و عملیاتی که پیش روی روحانیت در نقش تمدن سازی قرار دارد، اشاره کرد و گفت: هنوز درک درستی از اجزای مختلف زندگی، در حوزهها وجود ندارد و تا زمانی که این درک حاصل نشود بحث تمدن اسلامی بیهوده خواهد بود. روحانیت باید توانایی ترکیب صحیح این اجزا را داشته باشد تا بتواند در ساخت تمدن اسلامی مشارکت کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بر ضرورت اصلاح نگرش سنتی به تعلیم و تربیت و رسانهها و رفع انقطاع بین حوزه و جامعه تأکید کرد و گفت: حوزهها باید فضایی برای بیان ایدهها و نظریههای جدید در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراهم کنند تا بتوانند به شکلی مؤثرتر در ساخت تمدن اسلامی مشارکت کنند.
دکتر فراتی تاکید کرد: تا زمانی که درک صحیحی از این اجزای زندگی و نحوه ترکیب آنها حاصل نشود بحث تمدن اسلامی بیثمر خواهد بود. روحانیت باید به نقطهای برسد که بتواند این اجزا را شناسایی و آنها را بهطور مؤثر با هم ترکیب کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپس به سه مشکل عمده که مسئولان حوزه باید به آنها توجه کنند، اشاره کرد و گفت: اولین مشکل اصلاح نگرش سنتی در تعلیم و تربیت و رسانهها است که نیازمند بازنگری و نوآوری است. دومین مشکل انقطاع نسبی بین حوزه و جامعه است که باید ترمیم شود تا ارتباط مؤثری بین این دو نهاد برقرار گردد. سومین مشکل کمبود نظریههای منسجم در حوزههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که در داخل حوزهها مشاهده میشود و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تأکید کرد که نهادهای مسئول حوزه باید فضایی برای بیان ایدهها و نظریههای جدید فراهم کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این نظریهها باید بهطور مؤثر بیان شوند تا در نهایت به کمک در ساخت تمدن اسلامی بیایند.
وی همچنین تأکید کرد: محافل درونی حوزهها باید به این پرسش اساسی بپردازند که آیا روحانیت ظرفیت لازم برای ساخت تمدن اسلامی را دارد یا خیر، چرا که فرصتها در حال از دست رفتن هستند و باید موضوع تمدن اسلامی بهطور عملیاتیتر و کاربردیتر بررسی شود.
-
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۶:۲۱
-
۶ بازديد
-

-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/723559/