در نشست خبری سمپوزیوم بازار گردشگری کشورهای عضو اکو چه گذشت/ آموزش نیاز همیشگی یک مقصد گردشگری
منطقه آزاد کیش
بزرگنمايي:
کرمان رصد - نشست خبری سمپوزیوم بازار گردشگری کشورهای عضو اکو در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نشست خبری سمپوزیوم بازار گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو روز شنبه 20 اردیبهشتماه در دفتر تهران سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علی حسنلو با اشاره به اهمیت کشورهای عضو اکو بهعنوان بازارهای هدف گردشگری برای کیش گفت: کشورهای عضو اکو جزو اهداف اولیه ما در توسعه گردشگری خارجی هستند برای همین به دنبال تعریف برنامه و اهداف مشترک هستیم. ما در این سمپوزیوم به دنبال ارتقا کیفیت خدمات گردشگری در جزیره زیبای کیش هستیم. از آنجایی که این سمپوزیوم ماهیتی آموزشی دارد، تمرکز ما روی توانمندسازی منابع انسانی بوده؛ حوزهای که یکی از حلقههای مفقوده صنعت گردشگری کشور است.
حسنلو افزود: در حال حاضر، با وجود فرصتهای شغلی بسیار در کیش، نیروی کار ماهر، آموزشدیده و تحصیلکرده بهاندازه کافی وجود ندارد. ما دو مسیر را دنبال میکنیم؛ یکی آموزش نیروهای فعلی جزیره و مناطق اطراف، و دیگری ایجاد زیرساختی برای جذب و توانمندسازی نیروهای انسانی غیرایرانی. همه این اهداف باعث شد که میزبانی این سمپوزیوم را بهعهده بگیریم.
وی با تأکید بر برنامههای عملیاتی این رویداد بیان کرد: در کنار این سمپوزیوم علمی و کارگاههای تخصصی، جلساتی برای مذاکرات بخش خصوصی، تورهای آشنایی با ظرفیتهای گردشگری کیش برای سفرا و مهمانان خارجی، و همچنین کارگاههایی آموزشی با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار میشود. در مراسم افتتاحیه، وزیر محترم گردشگری، دبیرکل محترم اکو و مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش نیز حضور خواهند داشت.
معاون گردشگری کیش درباره جزئیات حضور کشورهای عضو اکو اظهار کرد: از 10 کشور عضو اکو، تاکنون 8 کشور اعلام آمادگی کردهاند. تنها افغانستان دعوت نشده و آذربایجان هم در حال برنانهریزی است و پاسخ قطعی نداده. این نشان میدهد استقبال از سوی این کشورها بسیار خوب بوده است.
وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (UNDP) گفت: دورههای آموزشی ما براساس این اهداف طراحی شدهاند؛ از جمله توانمندسازی راهنمایان گردشگری، جوامع محلی و آموزش کارکنان هتلها و جوامع محلی.
حسنلو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش فرودگاه کیش سالانه 6 میلیون نفر است، اما به دلیل کمبود ناوگان هوایی، فقط کمتر از 50 درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد. مذاکراتی با ایرلاینهای خارجی در جریان است تا مسیرهای پروازی جدیدی با کشورهای منطقه از جمله عراق، عمان، قطر، عربستان و تاجیکستان برقرار شود. ما اگر هواپیما داشتیم خیلی زود همه این مسیرها را از طریق کیشایر فعال میکردیم اما در حال حاضر ناچار هستیم با ایرلاینهای خارجی مذاکره کنیم و اقناع کنیم که این امر زمانبر است.
وی در ادامه افزود: ما پروژهای برای درجهبندی و استانداردسازی هتلها آغاز کردهایم. در این پروژه، ابتدا خودارزیابی صورت میگیرد، سپس به مراکز فرصت داده میشود که خود را با استانداردها همتراز کنند. این اقدام به گردشگر کمک میکند که متناسب با درجهبندی واقعی، توقع خدمات داشته باشد.
حسنلو یکی از مهمترین چالشهای گردشگری کیش را نبود نیروی انسانی پایدار عنوان کرد و گفت: برخی نیروهای فصلی که آموزش میبینند در جزیره نمیمانند، و این باعث اتلاف منابع آموزشی میشود. ما به دنبال ایجاد شبکهای از منابع انسانی حرفهای در کیش هستیم و میخواهیم با آموزشهای مستمر، این خلأ را پر کنیم. همچنین، با توجه به نبود ممنوعیت قانونی، از اتباع خارجی مجاز نیز برای تکمیل ظرفیت نیروی انسانی استفاده خواهیم کرد.
وی درباره سوال خبرنگاری درباره ضعف برخی خدمات مراکز گردشگری افزود: ما نمیتوانیم عملکرد ضعیف یک مرکز را به کل جزیره تعمیم دهیم، اما باید تلاش کنیم که تجربه تلخی برای گردشگر رقم نخورد، زیرا تأثیر آن بر کل صنعت گردشگری کیش خواهد بود.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ظرفیتها و چالشهای موجود در مسیر توسعه گردشگری جزیره، بر لزوم برنامهریزی منسجم، ارتقای کیفیت خدمات، و بهرهگیری از ظرفیت کشورهای همسایه تاکید و افزود: در ششماهه دوم سال گذشته، تقاضاهای قابلتوجهی از کشورهای دبی، عمان، قطر و کویت برای سفر به کیش وجود داشت، اما به دلیل کمبود ناوگان پروازی و عدم اخذ مجوزهای لازم، امکان پاسخگویی مناسب فراهم نشد. در حالی که ما ظرفیت زیرساختی لازم برای پذیرش گردشگران را داریم و اگر تأمین پرواز صورت گیرد، میتوانیم مانند گذشته پروازهای ثابت و بلندمدت برقرار کنیم.
حسنلو با اشاره به سیاست جدید سازمان گفت: در صدور مجوزها رویکرد تسهیلگری داریم اما در حوزه نظارت سختگیرانه عمل خواهیم کرد، بهویژه در بخش خدمات گردشگری. ما متعهد به ارتقای استانداردها هستیم. بازسازی پلاژ آقایان و برنامهریزی برای ارتقای پلاژ بانوان به عنوان جاذبههای کلیدی جزیره هم در دستور کار ماست.
وی ادامه داد: «کیش بیشترین تعداد مراکز گردشگری را پس از مشهد دارد، اما با منابع انسانی محدود باید حجم بالای نظارت را مدیریت کنیم. برای بهبود وضعیت، سامانه 124 فعال است تا هرگونه شکایت یا دغدغه از سوی گردشگران و ساکنین ظرف 24 تا 48 ساعت بررسی شود.
در بخش دیگری از سخنان خود، حسنلو به ضعف روایتسازی رسانهای از ظرفیتهای کیش برای کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: متأسفانه حتی مردمان کشورهای منطقه اطلاع کافی از امکانات مدرن گردشگری کیش ندارند. در نشستهای اخیر شاهد شگفتی مهمانان خارجی از وجود هتلهای پنج ستاره، ریزورتها و خدمات دریایی منحصر بهفرد کیش بودیم. به قول آنها تصور نمیکردند هتل پنج ستاره در جزیره کیش باشد و حتی نام این جزیره را هم نشنیده بودند. این نشان میدهد که ظرفیت داریم، اما در معرفی آن ضعیف عمل کردهایم.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد برند مشترک گردشگری میان کشورهای منطقه گفت: یکی از مأموریتهای مناطق آزاد، تسهیل تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی است. ما در کنار جذب گردشگر، به دنبال جذب سرمایهگذار نیز هستیم. در همین راستا، بستههای سرمایهگذاری و فرصتهای اقتصادی در کیش به مهمانان خارجی ارائه میشود.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در پایان با تأکید بر لزوم استانداردسازی خدمات، آموزش نیروی انسانی، ارتقای تجهیزات و فعالسازی اقتصاد گردشگری، اعلام کرد: سمپوزیومها و نشستهای بینالمللی مانند این رویداد، گامی مهم در تحقق اهداف ما برای معرفی واقعی جزیره کیش، ارتقای کیفیت خدمات و رقابتپذیری در سطح منطقهای و جهانی است.
-
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۳:۲۶
-
۱۱ بازديد
-

-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/723014/