کرمان رصد

آخرين مطالب

راه پیش‌رو و الزامات تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای مترو شهرداری تهران

راه پیش‌رو و الزامات تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای مترو
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - امروز صحبت از توسعه شبکه حمل و نقل عمومی ، در واقع مصادف است با ضرورت حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر های دنیا. البته توسعه این شبکه لزوما با افزایش قابل انتظار و متناظر استقبال مردم از سیستم حمل و نقل عمومی همراه نمی شود و بحث فرهنگ سازی به همراه هزینه بر شدن استفاده از وسائل نقلیه شخصی نیز باید توامان مدنظر قرار گیرد تا بهره وری مدهای حمل و نقل عمومی به حداکثر ممکن برسد .

در کلانشهر تهران که جمعیتی در حدود 10 تا 13 میلیون نفر طی هر شبانه روز در آن سکونت و یا رفت و آمد دارند ، بحث بهره مندی از شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی به صورت یک « الزام » باید نگریسته شود و برای افق 20 سال آینده ، باید از امروز به فکر چاره بود و دست به کار شد .
یکی از مهمترین ارکان شبکه حمل و نقل عمومی در هر کلانشهر ، خطوط مترو آن به حساب می آید که ضمن ایمنی بالا و ارزان بودن ، از انرژی پاک بهره برده و وسیله نقلیه انبوه بر است .
در شرایط فعلی ، اولویت شرکت مترو تهران ، تکمیل خطوط هفتگانه موجود و سپس آغاز احداث خطوط جدید است ؛ ویژگی مهم خطوط جدید آن است که هم پیوستگی شبکه موجود و شبکه شکل گرفته در آینده را سبب خواهد شد و هم اقصی نقاط پایتخت که در حال حاضر جزو مناطق کم برخوردار از نظر ایستگاه های مترو محسوب می شوند را پوشش می دهند . اما به ارزش امروز پول رایج کشور ، تکمیل خطوط هفتگانه موجود و احداث 4 خط جدید به همراه تامین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز ، حداقل 360 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت .
حال این پرسش پیش می آید که با توجه به افزایش معنادار هزینه های ساخت مترو و تامین ناوگان حمل و نقلی مورد نیاز ، آیا با تکیه بر روش های مرسوم قبلی می توان به اهداف ترسیم شده در برنامه های توسعه ای آن هم در زمان مقرر دست یافت ؟ قطعا این طور نیست و لاجرم باید از طرق دیگری پیگیر تامین منابع مالی مطمئن و قابل اتکا بود . یکی از مهمترین این روش ها که مورد تاکید شهردار محترم تهران نیز قرار دارد ، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یا همان روش TOD است . در واقع هزینه های توسعه شبکه خطوط مترو را باید از درون خود پروژه ها استخراج کرد تا بتوان برنامه زمان بندی مطمئنی برای دستیابی به اهداف ترسیم شده در این زمینه تنظیم کرد .
در کنار این راهکار اساسی ، باید از ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های فعال در صنعت ساخت و سازهای عمرانی ، خصوصا بخش خصوصی هم بهره برد ؛ البته قاعدتا ترغیب این بخش از فعالان صنعتی ، مستلزم ارائه پیشنهاد های قابل قبول برای بازگشت به موقع و مطمئن سرمایه آنهاست ؛ یعنی ایجاد جذابیت های سرمایه گذاری برای شکل گیری یک رابطه همکاری برد - برد .
نکته قابل ذکر دیگر ، اهتمام بیش از پیش دولت برای تامین بخشی از نیازهای شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت است ؛ در حوزه فعالیت های صنعت مترو ، به طور مثال می توان بحث تامین ناوگان حمل و نقلی را از نهادهای دولتی انتظار داشت . گرچه حرکت به سوی داخلی سازی قطار مترویی به صورت جدی دنبال شده و به مراحل پایانی خود نزدیک گردیده است اما برای رفع نیازهای انباشته شده موجود و بر اساس قراردادهای منعقد شده قبلی ، دولت باید حضور جدی‌تری در این حوزه داشته باشد تا بتوان به موازات توسعه شبکه خطوط مترو ، سرفاصله حرکتی قطارها را با تامین ناوگان مورد نیاز ، به شکل استاندارد تنظیم کرد .
آنچه به طور مختصر عنوان شد ، مهمترین سرفصل های توسعه شبکه مترو برای سال های پیش رو بوده و به نظر می رسد صرفا حرکت بر این مدار است که می تواند اهداف مورد نظر را محقق سازد تا کلانشهر تهران برای بهره مندی از سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و کارا در افق پیش رو ، دغدغه خاطر کمتری داشته باشد . اینها همه به شرط اجماع عمومی نهادهای مرتبط بوده و به این مهم باید به چشم یک مسأله ملی نگاه کرد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/375119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت عجیب و غریب بلیت کنسرت سیروان خسروی

اجرای تصنیف زیبایی از علیرضا افتخاری در «صداتو»

پارادوکس خانم سخنگو!

سرمقاله کیهان/ گزینه پوچ

سرمقاله همشهری/ نویسندگان نیاز به حمایت رسانه دارند

وداع «پ‌ک‌ک» با اسلحه

شفق قطبی چیست و چطور به وجود می‌آید؟

ماراتن خصوصی‌سازی سایپا/ چه کسانی در صف خرید سایپا ایستاده‌اند؟

​دریافت گواهینامه “فولاد سبز” توسط شرکت جهان فولاد سیرجان

شوک به تیم والیبال فولاد سیرجان؛ دو بازیکن تحت درمان قرار گرفتند

34 خانوار روستای خرشک بی‌خانمان هستند

یک هزار میلیارد ریال طرح بازآفرینی در استان اردبیل اجرا می‌شود

پیروزی قاطعانه و صعود تیم والیبال فولاد سیرجان

شوک به نماینده والیبال ایران در آسیا

برخورد 2 خودروی پژو در محور راین - آبشار؛ 3 نفر جان باختند

سلاح‌های سرقتی از فروشگاه مجاز اسلحه در کهنوج، کشف شدند

توضیح سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان در مورد آخرین وضعیت تیم

نمونه‌گیری خونی از 16 ورزشکار

جدول اصلی هفته دوم تور جهانی تنیس خلیج فارس قرعه‌کشی شد

کایل اسنایدر بازداشت شد!

سخنگوی استقلال: انتخاب سرمربی با مشورت سیدورف خواهد بود

سایت کره‌ای: طارمی جوکر فینال می‌شود

ترانه «مُسری» را از احسان خواجه امیری بشنوید

صفحه‌فروشی نشریات زنجیره‌ای در پوشش گزارش اقتصادی

سرمقاله اعتماد/ طرح پیری جمعیت

50 خطای راهبردی در برجام که نباید تکرار شود

سرمقاله ایران/ امکان‌سنجی توافق هسته‌ای ایران و آمریکا

سبقت عراقچی از ترامپ

چالش‌های معرفتی و عملیاتی پیش‌روی حوزه‌ در ساخت تمدن اسلامی

قورباغه‌های ظریف چگونه از انقراض عامل نابودی تی رکس جان سالم به در بردند؟

ترفند تکاملی عجیب؛ برخی گیاهان برای گرده‌افشانی بوی تعفن تولید می‌کنند

کودک 10 ساله رفسنجانی در استخر آب کشاورزی جان باخت

برگزاری نخستین جشن ملی بوم‌گردی به میزبانی کرمان

قلعه‌گنج و شهداد، رکورددار گرمای ایران

خطر زلزله در کمین 5 میلیون تهرانی

مهاجم اسبق پرسپولیس، مرد اول این روزهای سایپا

کشف 24 دستگاه ماینر در شهرک صنعتی لوشان

ارتقای سرانه ورزش استان‌ها غیربرخوردار و کم‌برخوردار در برنامه وزیر

دنیامالی: استان‌های کم‌برخوردار در کانون توجه وزارت ورزش برای ارتقای سرانه ورزشی قرار دارند

سینر: من و دراپر آدم‌های ساده‌ای هستیم

برگزاری نخستین جلسه کارگروه پارادوومیدانی

بازدید 2 نماینده مجلس از زیرساخت‌های مجموعه ورزشی تختی

شوک به تیم والیبال فولاد سیرجان

لیگ قهرمانان آسیا؛ مدعی غیرمنتظره جام

عطایی و استراحت به ستاره‌ محبوب

گلدن استیت و بوستون در آستانه حذف

استاندار: در توسعه گردشگری استان کرمان، تحولی عظیم شکل گرفته است

بازگشت یک خواننده به عرصه موسیقی با «دلتنگی»

وزیر بهداشت سابق: دولت رئیسی در 3 سال به اندازه 8 سال کار کرد

سرمقاله آرمان ملی/ ترامپ؛ سفیر صلح یا جنگ؟