کرمان رصد - نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراقب مکر آمریکایی ها باشیم و از ذوق زدگی و شتابزدگی پرهیز کنیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراقب مکر آمریکایی ها باشیم و از ذوق زدگی و شتابزدگی پرهیز کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای منوچهر متکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، تفاهم نامه ایران و آمریکا را بررسی کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد . متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
مقدمه مجری: همانطور که مستحضرید مذاکرات در سوئیس از امروز آغاز شده و البته ساعاتی پیش به دلیل لفاظیها و تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا و به نشانه اعتراض هیئت ایرانی میز مذاکرات را ترک کرد و این مذاکرات متوقف شد، ما منتظر هستیم که ببینیم در ادامه چه برنامهای خواهد بود و مذاکرات به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت. با وقوع این اتفاق رئیس گروه مذاکره کننده آقای دکتر قالیباف توئیتی را منتشر کرد که در آن اشاره میکند با خودشان فکر نمیکنند که اگر تهدیدهایشان نتیجهای داشت به استیصال امروز نمیرسیدند، ما تهدیدهای آمریکاییها را به جایی حساب نمیکنیم بهتر است مراقب اظهارنظرهای خود باشند نیروهای مسلح ما آمادهاند تا به نحوی دیگر پاسخ شان را بدهند هر چه حرف بزنند این ماییم که عمل میکنیم و البته اخبار مختلفی هم راجع به ادامه مذاکرات دارد منتشر میشود از جمله المیادین ساعتی پیش یا دقایقی پیش بهتر بگویم اعلام کرد که ایران دو پیش شرط را برای ادامه روند مذاکرات مطرح کرده یکی عذرخواهی از سمت رئیس جمهور آمریکا بابت تهدیدها و لفاظیها و دوم عقب نشینی رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی از جنوب لبنان. حالا منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی میافتد و البته صحبت از این است که میانجیها از جمله پاکستان و قطریها به دنبال این هستند که یک متنی را رئیس جمهور آمریکا منتشر کند که به کاهش تنش کمک کند.
متکی: عرض سلام خدمت شما و همه مردم عزیزمان دارم و با توجه به روزهای حساس، هفتههای حساس، ماههای حساسی را که داشتیم فکر میکنم که مرور وضعیت مان این که کجا هستیم؟ بسیار مهم است و بایدها و نبایدهایی در هر یک از این شرایطی که ما در آن هستیم وجود دارد که بخاطر منافع و مصالح بزرگتر ما باید آنها را در اولویت قرار بدهیم. آنچه که امروز ترسیم آن برای همه جهانیان روشن و مشخص است، این است که امریکاییها در پی شکست نظامی، راهکار مذاکره دیپلماسی و سیاسی را انتخاب کردند. منتها گفت که نیش عقرب نه از ره کین است، که البته امریکاییها از سر کین نیش میزنند ولی اقتضایشان هم شده، آنها در تعامل با دنیا هنوز در دیپلماسی قرن گذشته سیر میکنند. اینها بر روی ناوهایشان دیپلماسی یاد گرفتند. ناوهای جنگی شان و بر کابین خلبانهای ب ۵۲ خودشان با دنیا هنوز حرف میزنند و نمیدانند که از آن مراحل عبور کردند کشورها و ملتها، امریکاییها در یک وضع سختی گیر کردند از یک طرف یک توافقی را آماده کردند دو طرف که بندهای این توافق را میبینیم غیر از اولی و آخری که بحث اعلام خاتمه درگیری و خصومت هست، با ویژگیهایی که در آن ذکر شده و آخری که بحث تصویب این توافقنامه و عملی شدن آن در شورای امنیت هست، بندهای مختلف آن هر کدام وزن خودش را دارد ممکن است بعضیها ایراد بگیرند که مثلا فرض کنید که در موضوع غرامت بهتر بود اینجوری نوشته نمیشد، جور دیگری نوشته میشد. یا در موضوع خالی کردن پایگاههای امریکا و رفتن امریکا از اطراف ایران ادبیات دیگری به کار میرفت، شاید هم بعضی از این انتقادها درست باشد، اما آنچه که مهم است محورهای اساسی مورد نظر نظام که در تبلور کلام مقام معظم رهبری است و نوعا مسئولین به دنبال آن هستند اینها به شکلهایی ذکر شده، ما از این که به همه این محورها توجه شده و عمده این محورها در جهت منافع ایران است، یعنی در بحث غرامت، در بحث تخلیه پایگاههایشان، در بحث بازگرداندن داراییهای ما، در بحث تحریمها، در بحث فروش نفت مان و موارد دیگری که هست اینها وقتی میخواهید هموزن برای امریکا پیدا بکنید، میشود باز شدن تنگه هرمز؛ که این تنگه باز بود امریکاییها موجب شدند که بسته شد، بنابراین وزن بندها روشن است اینها را من حتما تقید دارم مردم عزیز ما، جوانهای ما، اساتید دانشجویان و نخبگان ما به آن توجه کنند، آنچه که همه نگران هستند و من هم یکی از آن نگرانها هستم این است شاید یک شبی هم ما این جا با هم پیرامون آن گفتوگو کردیم، این است که طرف امریکایی آیا پایبندی عملی به این مواردی که امضا کرده است خواهد داشت یا نه؟ این حساسترین بخش بحث است و آیا عدم پایبندی بر اساس یک طراحی از پیش حساب شده است؟ که آن شب من و شما شاید حدود ۲۰ روز ۲۵ روز پیش در این جا بحث میکردیم من عرض کردم اگر امریکاییها فردا بیایند و بعد از امضاء و بگویند خب ۶۰ روز مذاکره کنیم، ۶۰ روز را بکنند ۱۲۰ روز، چون طرفین اگر توافق داشته باشند میتواند اضافه شود برسانند به انتخابات امریکا، خرشان از پل بگذرد و بعد بیایند بگویند که خب ما نتوانستیم توافق کنیم بنابراین ما اعلام خاتمه جنگ میکنیم فقط و بعد هم تمام در آن صورت چه باید کرد؟ و دستگاه دیپلماسی این مهمترین سوالی است که در برابر آن وجود دارد ما هم نگرانیم مردم شبها در خیابان نگران هستند ما هر کجا میرویم با همین حساسیت میپرسند روزی ۲۰۰-۳۰۰-۴۰۰ تا برای ما پیامک میآید، غالب اینها این دغدغه و نگرانی هست، من فکر میکنم که ما آن شب من عرض کردم دو چشم داریم دو چشم هم باید قرض کنیم با دقت حرکت را باید انجام بدهیم. دیپلماسی دو تا آفت جدی دارد. یکی ذوق زدگی است، یکی شتابزدگی است، این را باید مراقب باشیم، ما مشهود بود رفتارمان در برجام که میخواهیم تمام بکنیم، سریع میخواهیم تمام کنیم، بعد هم آمدیم به مردم گفتیم آب مان برجام است نان مان برجام است، گوشت مان برجام است، فلان و. همه چیز را گره زدیم به طرف کاملا گرا دادیم، امریکاییها باید بدانند حتی همین ادبیات سخیفی که امروز ترامپ به کار برد، این مقابله به مثل دارد. این را باید برایش طراحی ما داشته باشیم، یک پاسخ توئیت به اعتقاد من کفایت نمیکند، که حالا در آخر این صحبتها من نکاتی را در این زمینه عرض میکنم، بنابراین الان گفتوگو شروع شده، به نوعی، حالا گرچه میگویند این بر اساس بند ۱۳ است، این جوری است فلان است بهمان است، اما خیلی با دقت باید حرکت بکنیم، امریکاییها در وضعیتی که هستند هیچ وضعیت خوبی نیست، تا گام عملی برنداشتند، ما هیچ حرکتی انجام نمیدهیم، امروز پاکستان، قطر، ایران، امریکاییها آمدند ژنو، قطریها برای چه آمدند؟ برای بخش مالی قصه، به نوعی نقل شده که ما نیمی از مبلغ را که بناست قبل از آن انجام بشود به ما گفته شده که ما میدهیم بعدا که آمد آن وقت شما بپردازید و فلان و اینها، خیلی خب قطریها کارشان را بکنند، اگر با امریکاییها مذاکره کردند کار به اصطلاح سرمایه ایرانی را که در آنجا هست و پول خودمان است این را اقدام بکنند، روی بحث فروش نفت بایستی ما براحتی مثل همین چند روزی که اقدام کردند باید بفروشیم؛ بنابراین بند یک ضمانتش را در درون خودش دارد. وقتی بند یک را صهیونیستها فکر کردند میتوانند با آن بازی کنند شاید حرکتی که دیروز شد میتوانست ۴ روز جلوتر بشود. سیاسیون ما این جا نباید فشار بیاورند، بگویند حالا یک کم صبر کنید، نه خیر میدان باید کار خودش را بکند. سیاسیون هم کار خودشان را بکنند، سیاسیون خیلی باید مواظب باشند. ما هم به مذاکره کنندگان مان، همانند میدان مان و به مردم عزیزمان در خیابانها اینها سرمایههای ما هستند ما هم اعتماد داریم، اما شاقول داریم برای حرکت، ملاک و معیار داریم، متر داریم برای حرکت، اصل این متر مقام معظم رهبری است.
خبر، تکمیل می شود.