کرمان رصد - معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی کارشناسان تربیت بدنی و سلامت ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان با بیان اینکه 34 هزار و 250 معلم تربیتبدنی در مدارس کشور فعالیت می کنند گفت: نسبت معلم به دانشآموز در حوزه تربیتبدنی یک به 410 است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمد جعفری با اشاره به رویکرد دولت در آموزش و پرورش، گفت: توسعه عدالت و کیفیت آموزشی دو محور اصلی دولت هستند. اما عدالت آموزشی تنها به ساخت کلاس درس محدود نمیشود؛ باید فضاهای ورزشی نیز همزمان توسعه یابند.
وی با بیان اینکه اجرای مطلوب درس تربیتبدنی نیازمند توجه به سه مؤلفه اساسی است، افزود: منابع انسانی، برنامه و محتوا، و فضا و تجهیزات سه شاخصی هستند که باید همزمان تقویت شوند.
جعفری در تشریح وضعیت منابع انسانی، اظهار داشت: «در حال حاضر 34 هزار و 250 معلم تربیتبدنی در کشور فعال هستند که نسبت معلم به دانشآموز در حوزه تربیتبدنی یک به 410 است، در حالیکه طبق برنامه هفتم توسعه باید به یک به 280 برسیم.
وی با اشاره به وضعیت مراقبان سلامت، گفت: «در برخی استانها نسبت مراقب سلامت به دانشآموز به یک به 1٬000 یا حتی 1٬200 رسیده، در حالیکه طبق مصوبه هیئت وزیران باید این نسبت به یک به 480 کاهش یابد.
جعفری راهکار رفع این کمبودها را استفاده از ظرفیت آزمون ماده 28، ساماندهی نیروهای حقالتدریس، و برگزاری دورههای ضمن خدمت برای آموزگاران پایه دانست و افزود: «در سال جاری، 22 برنامه در حوزه سلامت و تربیتبدنی طراحی و ابلاغ شده که شامل ساماندهی ساعتهای آموزشی و بهداشتی نیز میشود.
وی همچنین از تدوین و ابلاغ دستورالعمل طرح «شمیم» خبر داد و گفت: «این طرح همه حوزهها را شامل میشود؛ از مدیران مدارس و آموزگاران پایه گرفته تا معلمان تربیتبدنی و مراقبان سلامت. هدف آن ارتقای کیفی منابع انسانی در سراسر کشور است.»
جعفری در ادامه به موضوع فضاهای ورزشی پرداخت و اظهار داشت: «طرح شهید سردار سلیمانی با هدف بهسازی، توسعه و تبدیل به احسن فضاهای ورزشی مدارس آغاز شده و با تخصیص اعتبارات از محل هدفمندی یارانهها، به استانها ابلاغ شده است.»
وی در پایان با تأکید بر اینکه تحقق عدالت و کیفیت آموزشی نیازمند نگاه جامع و برنامهریزی دقیق است، خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم درس تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی در مدارس بهدرستی اجرا شوند، باید همزمان منابع انسانی را تقویت کنیم، محتوای آموزشی را بهروز کنیم و فضاهای ورزشی را توسعه دهیم.