کرمان رصد

آخرين مطالب

چین؛ رفیق نیمه‌راه؟ مقالات

چین؛ رفیق نیمه‌راه؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
‌مهدی بازرگان| در پی تجاوز نظامی 12‌روزه اسرائیل به ایران، پرسش‌های اساسی درباره کیفیت روابط راهبردی ایران با قدرت‌های شرقی، به‌ویژه چین و روسیه، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. این درگیری‌ که موازنه قدرت منطقه‌ای را دگرگون کرده، نیاز ایران به متحدان قابل‌ اتکا برای حفظ تمامیت ارضی و بازسازی توان دفاعی‌اش را بیش از پیش آشکار کرده است. با‌این‌حال، گزارش‌های اخیر، از‌ جمله تکذیب سفارت چین در اسرائیل درباره انتقال سامانه‌های موشکی و دیگر جنگ‌افزارها به ایران و اظهارات متناقض مقامات چینی درباره صادرات تسلیحات، نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه و دوپهلوی پکن در حمایت عملی از تهران است.
این سیاست‌ که مشابه رفتار روسیه در بزنگاه‌های حساس است، تردیدهایی جدی درباره عمق روابط استراتژیک با ایران ایجاد کرده است.چین، به‌رغم عضویت مشترک با ایران در سازمان‌هایی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای‌ و با وجود محکومیت لفظی تجاوزات اسرائیل، از ارائه حمایت نظامی ملموس خودداری می‌کند. این رویکرد‌ که ظاهرا برای اجتناب از رویارویی مستقیم با آمریکا و اسرائیل طراحی شده، نشان‌دهنده اولویت منافع ملی پکن بر تعهدات به شرکای راهبردی است. در مقابل، ایران به ‌عنوان کشوری که حق دارد برای دفاع از تمامیت ارضی خود از هر منبعی تسلیحات لازم را تهیه کند، با چالش‌هایی مواجه است که ریشه در محاسبات پیچیده و خودمحورانه قدرت‌های شرقی دارد. یقینا سیاست متناقض چین، عدم اعتمادسازی عملی پکن در حمایت از تهران و ضرورت اتخاذ راهبردی مستقل برای ایران در کنار حفظ حق مشروع ایران برای تقویت توان دفاعی‌اش، منظومه پیچیده را طراحی کند که مدیریت آن به یک ظرافت و هوشمندی بالای دیپلماتیک نیاز دارد.
روابط پساجنگ ایران و چین در بستر واقعیات ژئوپلیتیک
روابط ایران و چین در دهه‌های اخیر به دلیل اشتراک منافع در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و عضویت در نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس تقویت شده است. توافقات دوجانبه، از‌ جمله قرارداد 25‌ساله همکاری‌های جامع، ظاهرا بستری برای همکاری راهبردی فراهم کرده است. با‌این‌حال، در بزنگاه‌های حساس، مانند تجاوز 12‌روزه اسرائیل به ایران، چین رویکردی محتاطانه و غیرتعهدآور اتخاذ کرده است. این رفتار مشابه عملکرد روسیه است که در مواردی مانند بحران سوریه یا مذاکرات هسته‌ای، منافع خود را بر تعهد به ایران ترجیح داده است.
نمونه بارز این رویکرد چین، اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور این کشور درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بود که نشان‌دهنده اولویت روابط با کشورهای عربی بر ایران است. این میان روابط پساجنگ ایران و چین هم حکایت از یک فضای متفاوت می‌دهد. کما‌اینکه روز سه‌شنبه هفته جاری سفارت چین در اسرائیل‌، گزارش میدل‌ایست‌آی درباره انتقال سامانه‌های موشکی HQ-9B به ایران را تکذیب ‌و تأکید کرد پکن با صادرات سلاح به کشورهای درگیر جنگ مخالف است. این موضع‌گیری، در‌حالی‌که با ادعاهای منابع عربی درباره تحویل این سامانه‌ها پس از آتش‌بس 24 ژوئن 2025 در تضاد است، نشان‌دهنده تلاش چین برای حفظ ظاهر بی‌طرفی و اجتناب از تنش با آمریکا و اسرائیل است. این تناقض، پرسش‌هایی درباره میزان تعهد پکن به ایران به‌ عنوان شریک راهبردی ایجاد می‌کند.
تأیید و تکذیب‌های دیپلماتیک و واقعیت‌های میدانی
گزارش‌های منابع عربی مندرج در گزارش میدل‌ایست‌آی حاکی از آن است که ایران پس از آتش‌بس با اسرائیل، سامانه‌های موشکی HQ-9B چینی را از طریق تهاتر نفتی دریافت کرده است. این سامانه، با برد 260 کیلومتر و توانایی رصد و انهدام هم‌زمان چندین هدف، می‌تواند نقشی کلیدی در بازسازی پدافند هوایی ایران ایفا کند. با‌این‌حال، تکذیب رسمی سفارت چین در اسرائیل نشان‌دهنده استراتژی پکن برای کاهش حساسیت‌های بین‌المللی است. این رویکرد‌ که در آن چین از یک سو با ایران همکاری نظامی محدودی دارد و از سوی دیگر هرگونه حمایت تسلیحاتی را رد می‌کند، نشان‌دهنده محاسبات پیچیده پکن برای حفظ توازن در روابط با قدرت‌های غربی و شرکای منطقه‌ای است.
در مقابل، شاهد ادعاهای متضاد پکن هستیم که بر دامن تناقضات چینی‌ها می‌افزاید. همچنان‌‌ که اظهارات سخنگوی وزارت دفاع چین درباره تمایل به اشتراک تجهیزات با «کشورهای دوست»، بدون اشاره صریح به ایران، این تناقض را تشدید می‌کند. اظهارات این مقام چینی، همراه با نمایش جنگنده‌های J-10C در رزمایش‌ها و مذاکرات احتمالی با ایران، نشان می‌دهد ‌چین در عین گسترش نفوذ تسلیحاتی خود، از تعهدات ملموس به تهران اجتناب می‌کند. این رفتار با رویکرد روسیه در تأخیر یا عدم تحویل جنگنده‌های سوخو-35 به ایران شباهت دارد‌ که تردیدهایی درباره قابلیت اطمینان مسکو ایجاد کرده است.
نیاز مبرم تهران به بازسازی توان دفاعی
تجاوز 12‌روزه اسرائیل به ایران‌ که پدافندهای هوایی این کشور را تا حدودی تضعیف کرد، ضرورت بازسازی توان دفاعی ایران را برجسته کرده است. شبکه پدافند هوایی ایران، شامل سامانه‌های اس-300، باور-373‌ و سامانه‌های بومی مانند آرمان و صیاد، در برابر حملات پیچیده اسرائیل آسیب‌پذیر ظاهر شد. این ضعف، به‌ویژه در برابر جنگنده‌های رادارگریز F-35، نیاز ایران به سامانه‌های پیشرفته‌تر مانند HQ-9B و جنگنده‌های مدرن مانند J-10C را آشکار کرد. با‌این‌حال، تحلیلگران چینی معتقدند‌ J-10C برای مقابله با نیروی هوایی اسرائیل کافی نیست و ایران باید بر تقویت هرچه بیشتر پدافند هوایی خود تمرکز کند. این تحلیل، اگرچه از منظر فنی شایان تأمل است، اما نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه چین در قبال ایران است. امتناع پکن از انتقال فناوری، مشابه مورد اندونزی‌ و تأکید بر عدم صادرات سلاح به کشورهای درگیر جنگ، محدودیت‌های همکاری نظامی با ایران را نشان می‌دهد. این در حالی است که ایران، به‌ عنوان کشوری تحت فشار تحریم‌ها و حملات نظامی، حق مشروع دارد برای حفظ تمامیت ارضی خود از هر منبعی تسلیحات تهیه کند.
حسابگری چین و روسیه و شرکای غیرقابل‌ اتکا برای تهران
روسیه و چین، به‌رغم ادعاهای روابط راهبردی با ایران، در بزنگاه‌های حساس مانند آنچه در جنگ تحمیلی اخیر گذشت، عملکردی غیرقابل‌ اتکا داشته‌اند. روسیه در مواردی مشخص و ‌انکارنشدنی نظیر تأخیر در تحویل اس-300 یا عدم ارسال سوخو-35، به‌روشنی هر‌چه تمام‌تر ثابت کرده‌ منافع خود را بر نیازهای ایران ترجیح داده است. گمانه‌زنی‌هایی درباره توافق‌های پنهان مسکو با اسرائیل، به‌ویژه پس از تجارب گرجستان و اوکراین و نیز معادلات و معاملات پشت پرده تل‌آویو و کرملین درباره سوریه و مناسبات خاورمیانه و مشخصا ایران، تردیدها درباره تعهدات روسیه را تقویت کرده است.
چین نیز‌ اگرچه به دلیل وابستگی به انرژی خاورمیانه، رویکردی عمل‌گرایانه‌تر دارد، اما از ارائه حمایت نظامی مستقیم به ایران خودداری می‌کند. محکومیت لفظی تجاوزات اسرائیل توسط چین و روسیه در سازمان ملل و بریکس، بدون پشتیبانی عملی، نشان‌دهنده اولویت حفظ روابط با غرب بر حمایت از ایران است. مانورهای مشترک مانند «کمربند امنیت دریایی» در مارس 2025، اگرچه نشانه‌ای از همکاری است، اما تأثیر عملیاتی محدودی داشته و بیشتر جنبه نمایشی دارد. این موضوع، همراه با تکذیب‌های مکرر چین درباره صادرات تسلیحات، نشان می‌دهد ‌پکن، مانند مسکو، در حمایت عملی از ایران محتاط است و از اعتمادسازی ملموس اجتناب می‌کند.
حق مشروع ایران برای دفاع از خود
ایران، به ‌عنوان کشوری که چهار دهه قبل هدف تجاوز رژیم بعث قرار گرفته و اکنون نیز مورد حملات مکرر اسرائیل بوده است، حق دارد توان دفاعی خود را از هر طریقی تقویت کند. اگرچه تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های دسترسی به تسلیحات پیشرفته، به‌ناچار ایران را به سمت شرکایی مانند چین و روسیه سوق داده است. با این حال، رفتار متناقض این دو کشور نشان می‌دهد که تهران باید راهبردی مستقل و واقع‌بینانه‌تر اتخاذ کند و به دنبال عرضه‌کنندگان دیگر تسلیحاتی باشد. تأیید و تکذیب‌ها درباره خرید سامانه‌های HQ-9B یا مذاکرات برای در اختیار گرفتن جنگنده J-10C، هرچند‌ می‌توانند گام‌هایی مثبت در راستای تقویت توان دفاعی و پدافندی ایران باشند، اما وابستگی به شرکای غیرقابل‌ اتکا یقینا مخاطراتی به همراه خواهد داشت. بنابراین ایران باید به موازات توسعه توان بومی توان نظامی‌اش، مانند سامانه باور-373، و تقویت دیپلماسی منطقه‌ای بر تنوع‌بخشی خریدهای جنگی خود از دیگر کشورها تمرکز کند تا در برابر تهدیدات خارجی، به‌ویژه از سوی اسرائیل، مقاوم‌تر شود.
سیاست ابهام چین و ملاحظات راهبردی در خاورمیانه
چین، به ‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی و بازیگری کلیدی در نظم نوین بین‌المللی، در سیاست‌های نظامی، امنیتی و دفاعی خود همواره رویکردی مبهم و چندلایه اتخاذ کرده است. این ابهام راهبردی، که به‌ منظور کاهش حساسیت‌ها و اجتناب از تنش‌های ناخواسته با قدرت‌های غربی و بازیگران منطقه‌ای طراحی شده، در روابط این کشور با ایران به‌ویژه پس از تجاوز 12‌روزه اسرائیل به خاک ایران در سال 2025 بیش‌از‌پیش آشکار شده است. جنگ اخیر، که موازنه سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک خاورمیانه را دستخوش تحولات عمیق کرد، ضرورت بازنگری در تعهدات و سیاست‌های چین در برابر ایران، به ‌عنوان یکی از متحدان کلیدی‌اش در منطقه استراتژیک خاورمیانه را برجسته کرده است. در‌این‌میان چین نه‌تنها باید ملاحظات خود در قبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در نظر گیرد، بلکه باید به پیامدهای بلندمدت بی‌ثباتی در منطقه‌ای که شریان حیاتی انرژی و تجارت جهانی آن است، توجه کند. چین در دکترین دفاعی و امنیتی خود از رویکرد عمدی ابهام بهره می‌گیرد که به ‌عنوان ابزاری برای مدیریت روابط پیچیده با بازیگران جهانی و منطقه‌ای عمل می‌کند. این ابهام، که ریشه در سنت‌های دیپلماتیک و استراتژیک پکن دارد، به این کشور امکان می‌دهد‌ در عین حفظ روابط با شرکای متنوع، از تنش‌های اجتناب کند. در چارچوب روابط با ایران، این سیاست مبهم در تکذیب‌های مکرر پکن درباره صادرات تسلیحات و هم‌زمان حفظ همکاری‌های محدود نظامی، مانند مانورهای مشترک دریایی، نمود یافته است.
این رویکرد دوگانه، اگرچه از منظر دیپلماتیک به چین اجازه می‌دهد‌ در برابر فشارهای بین‌المللی انعطاف‌پذیر باقی بماند، اما تردیدهایی جدی درباره میزان تعهد این کشور به ایران به‌ عنوان شریک راهبردی ایجاد کرده است. این ابهام راهبردی اگرچه برای چین از منظر حفظ منافع کوتاه‌مدت منطقی به نظر می‌رسد، اما در بلندمدت می‌تواند به تضعیف اعتماد ایران به‌ عنوان یکی از متحدان کلیدی‌اش در منطقه‌ای استراتژیک منجر شود. در‌این‌بین یکی از عوامل کلیدی در شکل‌گیری سیاست محتاطانه چین در قبال ایران، روابط گسترده اقتصادی، تجاری و انرژی این کشور با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر است. خاورمیانه، به ‌عنوان شریان اصلی تأمین انرژی چین، نقشی حیاتی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، که از نظر اقتصادی و سیاسی بازیگرانی قدرتمند در منطقه هستند، درباره تقویت توان نظامی ایران حساسیت‌های ویژه‌ای دارند. این حساسیت‌ها، که ریشه در رقابت‌های تاریخی و ژئوپلیتیکی این کشورها با ایران دارد، چین را وادار کرده است‌ در تعاملات نظامی خود با تهران رویکردی محافظه‌کارانه اتخاذ کند.
چین، به‌ منظور حفظ و گسترش روابط تجاری و انرژی خود با این کشورها، از اقداماتی که ممکن است به ‌عنوان حمایت آشکار از ایران تفسیر شود، اجتناب می‌ورزد. برای نمونه، اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور چین درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس، که با واکنش منفی افکار عمومی ایران مواجه شد، نشان‌دهنده تمایل پکن به اولویت‌بندی روابط با کشورهای عربی بر ایران است. این رویکرد، که در راستای حفظ توازن در روابط منطقه‌ای طراحی شده، نه‌تنها اعتماد ایران به چین را تضعیف کرده، بلکه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا پکن حاضر است به قیمت از دست دادن متحد راهبردی خود در خاورمیانه، به این سیاست محافظه‌کارانه ادامه دهد؟ خاورمیانه، به ‌عنوان مرکز اصلی تأمین انرژی و مسیرهای تجاری کلیدی مانند تنگه هرمز، برای اقتصاد چین حیاتی است. هرگونه تشدید تنش یا بی‌ثباتی در این منطقه، می‌تواند جریان انرژی و تجارت جهانی پکن را مختل کند. ا‌زاین‌رو انتظار می‌رود که چین، به‌ عنوان یک قدرت جهانی و شریک راهبردی ایران، حمایت‌های عملی‌تر و جدی‌تری از تهران به عمل آورد تا از برهم‌خوردن توازن منطقه‌ای جلوگیری کند. این حمایت نه‌تنها به نفع ایران، بلکه در راستای منافع بلندمدت خود چین در حفظ ثبات خاورمیانه است. حال سیاست مبهم چین در قبال ایران این پرسش بنیادین را مطرح می‌کند که آیا پکن حاضر است به قیمت از‌دست‌دادن یکی از متحدان کلیدی خود در خاورمیانه، یعنی ایران، رضایت کشورهای عربی، اسرائیل و ایالات متحده را جلب کند؟
ایران، با موقعیت ژئوپلیتیکی منحصربه‌فرد، منابع انرژی غنی‌ و نفوذ منطقه‌ای، برای چین شریکی استراتژیک محسوب می‌شود. با این حال، رویکرد محتاطانه پکن، که در تکذیب‌های مکرر و ارائه‌ندادن حمایت نظامی ملموس نمود یافته، نشان‌دهنده اولویت‌بندی روابط با غرب و کشورهای عربی بر ایران است. این رویکرد، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت از تنش‌های دیپلماتیک با آمریکا و اسرائیل جلوگیری کند، اما در بلندمدت می‌تواند به تضعیف جایگاه چین در خاورمیانه منجر شود. از‌دست‌دادن ایران به‌ عنوان یک متحد راهبردی، به‌ویژه در شرایطی که موازنه قدرت در منطقه به نفع اسرائیل و متحدانش تغییر کرده، می‌تواند نفوذ چین در نهادهایی مانند بریکس و سازمان همکاری شانگهای را تضعیف کند. علاوه‌بر‌این، بی‌ثباتی ناشی از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند مستقیما منافع اقتصادی و انرژی چین را تهدید کند‌ که این خود ضرورت بازنگری در سیاست‌های پکن را برجسته می‌کند.
بنابراین انتظار از پکن این است که با درک پیامدهای بی‌ثباتی در خاورمیانه، که مستقیما منافع اقتصادی و استراتژیک آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حمایت‌های عملی‌تر و ملموس‌تری از ایران به عمل آورد. این حمایت می‌تواند شامل همکاری‌های نظامی هدفمند، مانند تأمین سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته یا جنگنده‌های مدرن‌ و تقویت دیپلماسی منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها باشد. در غیراین‌صورت، ادامه سیاست کنونی چین نه‌تنها اعتماد ایران به این کشور را تضعیف خواهد کرد، بلکه می‌تواند جایگاه پکن را به ‌عنوان یک قدرت تأثیرگذار در خاورمیانه به خطر بیندازد.
در نهایت، منافع مشترک ایران و چین در حفظ ثبات منطقه‌ای ایجاب می‌کند که پکن از رویکرد محتاطانه خود فاصله گرفته و به سوی همکاری‌های راهبردی عمیق‌تر با تهران حرکت کند. اما در نهایت باید پرسید:‌ «آیا وعده‌های چین مانند اجناسش، تقلبی و به‌دردنخور است یا خیر؟».
بازار

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/734990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیگ ملت‌ها؛ هلند ناگهان امیدوار شد

عصر ایران: کیهان عادت دارد تهمت بزند نه این که متهم شود

فرانچسکا آلبانزه کیست؟ چرا آمریکا تحریمش کرد؟

زیر تیغ افراطیون

سرگذشت نیکولا تسلا؛ نابغه‌ای که تاریخ در حقش کم‌لطفی کرد

دستگیری سارق سابقه‌دار طلاجات در بم

اورونوف دوباره به پرسپولیس پیوست!

پزشکیان در محاصره تندروهای داخلی

نقاب نفاق افتاد

چرا ایران بزرگ‌ترین پالایشگاه اسرائیل را هدف قرار داد؟

ابداع پوستی برای ربات‌ها که همه چیز را حس می‌کند

صیدی: وظیفه ماست از همه سهامداران فعال حمایت کنیم و اجازه ندهیم از بازار خارج شوند

بمب نقل و انتقالات؛ احمد نور، پرسپولیس!

حبس دشوار در حاشیه تهران

یک آدرس برای تأمین مالی خرابکاران

به نام انسان، به نام ایران و افغانستان

ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از چوب برای افزایش طول عمر باتری‌

نقش هوش مصنوعی در مرور و راستی‌آزمایی مطالعات

افزایش 13 درصدی تولید نفت ایران

آغاز ثبت‌نام «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری

واکنش معنادار امیررضا معصومی به صحبت‌های دبیر با انتشار یک استوری جنجالی

لیگ ملت‌ها؛ یکی جلوی ولاسکو را بگیرد

پاسور مشهور شاگرد روبرتو پیاتزا شد

گلدبرگ: حرکت اسپیر در WWE برای کمرنگ کردن من تکرار شد

غیرمنتظره؛ غندی‌پور به شباب الاهلی پیوست!

فینال المپیک در لیگ ملت‌ها!

درخواست استقلال از علی کریمی، به اردوی ترکیه بیا!

نیاز ایران به تجدیدنظر اساسی در راهبردها

عصر ایران: اگر قرار بود پزشکیان مثل شما باشد که دیگر خودش نبود!

روایتی از شهادت 7 غیرنظامی سرنشین یک خودرو در اصفهان

کودکان سر چهارراه‌ها کجا رفته‌اند؟ ‌

ارائه آموزش رایگان هوش‌مصنوعی به دانش‌آموزان کرمانی

وزیر صمت: دولت از تصدی‌گری خارج می‌شود

جزئیات ورود نقدینگی جدید به صندوق‌های توسعه و تثبیت، برای حمایت از بازار سرمایه

محرومیت 6 ماهه مربی والیبال مشهور بلغارستانی

دربی اصفهان؛ هت‌تریک آقای گل و اخراج آقای کلین شیت

تئو هرناندز به الهلال پیوست

رتوریک یک مصاحبه خاص

جنگنده در راه ایران؟ اظهارات مبهم مقامات پکن

توازن نشانه‏‏‌ها و منطق راهبردی در فضای پساجنگ

چین؛ رفیق نیمه‌راه؟

در معرض ابتلا به آلزایمر هستید؟/ چهار مسیر منتهی به این بیماری را بشناسید

تفاهم نامه بنیاد شهید ایلام و شهرداری بدره برای نوسازی تابلوهای مزین به تصاویر شهدا

بورس در وضعیت هشدار

جزئیات طرح پیش فروش سایپا

کشتی فرنگی جوانان ایران با 9 مدال قهرمان آسیا شد

مسابقات آزاد تفنگ؛ ایواز بر سکوی قهرمانی ایستاد

اهتزاز پنج حلقه المپیک در جوار بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا (ع)

آهنگ «نرو نرو» با صدای علی عبدالمالکی

درمان ساده‌ای که می‌تواند از 75 درصد سرطان‌های معده جلوگیری کند