کرمان رصد

آخرين مطالب

خصوصی سازی سایپا در ایستگاه اهلیت سنجی اجتماعي

خصوصی سازی سایپا در ایستگاه اهلیت سنجی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خصوصی سازی صنعت خودروی ایران به ویژه پس از تجربه ایران خودرو، حالا به ایستگاه مهم دیگری رسیده است: واگذاری سهام مدیریتی سایپا. این …
خصوصی سازی صنعت خودروی ایران به ویژه پس از تجربه ایران خودرو، حالا به ایستگاه مهم دیگری رسیده است: واگذاری سهام مدیریتی سایپا.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این واگذاری به عنوان دومین قطب خودروسازی کشور، نگاه ها را به خود جلب کرده و چندین بازیگر عمده و بعضا جنجالی برای تصاحب آن صف کشیده اند. از جمله متقاضیان میتوان به گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان، بابک زنجانی و البته کرمان موتور اشاره کرد. در این میان، کرمان موتور به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده صنعت خودرو، ادعای اهلیت و توانمندی برای تصاحب این خودروساز بزرگ را دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر وضعیت، سوابق، توانمندی ها، برنامه های آتی و چالش های احتمالی این شرکت خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا کرمان موتور گزینه مناسبی برای این واگذاری حساس هست یا خیر؟
بررسی توانمندی های کرمان موتور از مونتاژ تا خودکفایی کرمان موتور در دهه 1370 به عنوان یکی از نخستین خودروسازان خصوصی کشور کار خود را آغاز کرد. برخلاف بسیاری از رقبا، این شرکت از دل کویر بم و بدون پشتوانه خاصی رشد کرد. ابتدا با مونتاژ خودروهای دوو وارد بازار شد، سپس با هیوندای و فولکس واگن همکاری کرد و پس از آن در دوران تحریم، با برندهایی نظیر لیفان و JAC همکاری موفقی داشت. آنچه کرمان موتور را متمایز میکند، تداوم فعالیت تولیدی در شرایط دشوار و تمرکز بر ایجاد ساختار تولیدی پایدار است.
سرمایه انسانی؛ دارایی پنهان کرمان موتور یکی از مهمترین نقاط قوت کرمان موتور، سرمایه انسانی آن و تجربه 30 سال فعالیت در این صنعت است. این شرکت در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در آموزش، حفظ و توسعه منابع انسانی خود انجام داده است. با استقرار در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، کرمان موتور موفق شده نه تنها اشتغال مستقیم گسترده ای ایجاد کند، بلکه فضای زیستی و اجتماعی مناسبی برای کارکنان خود فراهم کند. این شرکت به حفظ نیروهای ماهر خود اهمیت میدهد، به گونه ای که بسیاری از کارکنان آن سابقه ای طولانی در صنعت خودرو دارد. در مقایسه با خودروسازان دولتی، کرمان موتور ساختاری چابکتر و منسجم تر در مدیریت منابع انسانی دارد.
توانمندی لجستیکی و زیرساختی کرمان موتور دارای یکی از پیشرفته ترین مجموعه های صنعتی کشور در حوزه خودروسازی است. ارگ جدید بم، با برخورداری از خطوط تولید، واحدهای رنگ، تست، لجستیک و خدمات پس از فروش، یک اکوسیستم خودروسازی کامل را تشکیل داده است. این شرکت تجربه واردات، مونتاژ، توسعه محصول، فروش و خدمات پس از فروش را به شکل یکپارچه در اختیار دارد. برخلاف بسیاری از متقاضیان خرید سایپا که صرفا به دنبال سرمایه گذاری مالی هستند، کرمان موتور از منظر زیرساختی و عملیاتی آماده تصدی مدیریت سایپا است.
ساختار مالکیتی کرمان موتور تحت مالکیت بخش خصوصی واقعی قرار دارد. این ساختار باعث شده که تصمیم گیری ها در این شرکت سریعتر، شفاف تر و مبتنی بر منافع اقتصادی واقعی باشد. برخلاف ساختار خصولتی برخی رقبا که با لابی و رانت اداره میشوند، کرمان موتور در بازار رقابتی رشد کرده و بقای خود را مدیون کارایی و بهره وری است. رقبا چه کسانی اند؟ در کنار کرمان موتور، متقاضیانی همچون گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان و حتی بابک زنجانی (از طریق شرکتهای واسطه ای) مطرح شده اند.
اما بررسی ها نشان میدهد که این گزینه ها با چالش های جدی مواجه اند:
گروه صنعتی انتخاب بیشتر در حوزه لوازم خانگی فعال است و با وجود تجربه بالا و عملکرد مناسب در این حوزه، تجربه عملیاتی در صنعت خودروسازی ندارد. حضور در این صنعت نیازمند دانش تخصصی، زنجیره تأمین قوی و تجربه فنی گسترده است که این گروه فاقد آن است.
هلدینگ گلستان گرچه یکی از قدیمی ترین مجموعه های بازرگانی ایران است، اما تمرکز آن بر صنایع غذایی و واردات بوده و تاکنون پروژه صنعتی در مقیاس دومین خودروساز کشور اجرا نکرده است.
بابک زنجانی و شرکتهای وابسته به او ، به دلیل سوابق قضایی، ابهام در منابع مالی و عدم شفافیت ساختاری، فاقد صلاحیت مدیریتی برای در اختیار گرفتن چنین مجموعه ای هستند. واگذاری سایپا به این دسته از خریداران میتواند خطر بازگشت به الگوهای فساد و ناکارآمدی را در پی داشته باشد. چالش هایی که خریدار و مدیریت بعدی سایپا با آن مواجه خواهد شد مسیر تصدی مدیریت سایپا برای هریک از متقاضیان خالی از چالش نیست: –
– فرهنگ سازمانی سایپا ممکن است با ساختار مدیریت بعدی سایپا همخوانی نداشته باشد و تغییر آن نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد.
– مطالبات انباشته و بدهی های مالی سایپا میتواند فشار زیادی بر تراز مالی آن شرکت وارد کند.
– مقاومت درونی بدنه مدیریتی سایپا در برابر اصالحات ساختاری یکی از موانع جدی است که مدیریت آینده باید با آن مواجه شود.
– نگاه نهادهای نظارتی و سیاسی به واگذاری این مجموعه بزرگ نیز ممکن است تصمیم گیری ها را کند و پیچیده کند. اگر به تاریخچه، ساختار و برنامه های اعلام شده کرمان موتور و سایر رقبای آن در این مسیر نگاهی کنیم، میتوان گفت این شرکت نه تنها اهلیت پایهای برای خرید سایپا را دارد، بلکه میتواند موتور محرکهای برای پوست اندازی صنعت خودروی ایران باشد.
این شرکت که کار خود را از صفر آغاز کرده، در طول بیش از سه دهه فعالیت مستمر، توانسته است با همکاری سه برند بزرگ جهانی (جنرال موتورز، فولکس واگن و هیوندای) دانش و تجربه ارزشمندی را در سبد خود انباشته کند. چنین سابقه ای برای هر خودروسازی، یک امتیاز برجسته و نادر در بازار ایران است. کرمان موتور در حوزه منابع انسانی نیز یکی از شرکت های فعال و سازمان یافته کشور است.
برخورداری از نیروهای متخصص، بهره مندی از آموزش های مستمر و توجه به ارتقای کیفیت زندگی شغلی کارکنان از نقاط قوت مهم این مجموعه به شمار میرود؛ عواملی که در صورت در اختیار گرفتن مدیریت سایپا، میتواند به افزایش بهره وری، رضایت شغلی و کیفیت تولید منجر شود.
برنامه هایی که کرمان موتور برای آینده سایپا اعلام کرده، نه تنها نشان دهنده یک نگاه واقع گرایانه به وضعیت فعلی صنعت خودرو است، بلکه تصویری از آیندهای توسعه یافته، فناورانه و رقابتی ارائه میدهد.
از افزایش تیراژ تولید به یک میلیون دستگاه در سال، تا توسعه فناوری، بومی سازی، کاهش هزینه های لجستیکی، تضمین سودآوری، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و اصالح ساختار مدیریتی؛ همه این برنامه ها برگرفته از بیش از یک سال مطالعه تخصصی در درون این شرکت هستند.
سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور صراحتا اعلام کرده است که هدف کرمان موتور از این واگذاری، صرفا تملک نیست، بلکه ایجاد بزرگترین گروه خودروسازی کشور و قرار دادن آن در جمع 10 خودروساز برتر جهان طی پنج سال آینده است. این هدف گذاری جاه طلبانه اگرچه بلندپروازانه است، اما با توجه به ظرفیت های تولیدی موجود در کرمان موتور و سایپا و همچنین برنامه دقیق و مدون، دور از ذهن نیست.
از سوی دیگر، رقبا و مدعیان دیگر برای خرید سایپا، یا از تجربه کافی در صنعت خودرو برخوردار نیستند، یا گذشته ای پر از ابهام و چالش دارند؛ از جمله بابک زنجانی که نامش با اتهامات اقتصادی گره خورده، گروه صنعتی انتخاب که بیشتر در صنعت لوازم خانگی فعال است تا خودرو و هلدینگ گلستان که تجربه عملیاتی در حوزه تولید خودرو ندارد.
در این مقایسه، کرمان موتور تجربه، زیرساخت، نیروی انسانی و برنامه ریزی دقیق را از خود نشان میدهد. با همه اینها، کرمان موتور نیز با چالش هایی مواجه خواهد بود؛ از جمله مقاومت های درون سازمانی سایپا، موانع بروکراتیک، فشارهای سیاسی و ضرورت حفظ تعادل میان اصلاح ساختار و حفظ اشتغال. با این حال، اگر دولت با نگاهی استراتژیک و بر پایه اهلیت واقعی تصمیم گیری کند، کرمان موتور میتواند انتخابی منطقی، مؤثر و آینده ساز برای هدایت سایپا در مسیر توسعه باشد.
با تمام این تفاسیر و حواشی شکل گرفته پیرامون خصوصی سازی ساپیا و متقاضیان این سهام، باید دید نتیجه اهلیت سنجی متقاضیان به چه صورت اعلام خواهد شد و در ادامه آن سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی چه دیدگاهی نسبت به این مسیر از خود نشان خواهند داد؟
+
سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران؛ نقدی بر نحوه برگزاری و اهداف فرهنگی حقوق زنان، قربانی تأخیر؛ لایحه منع خشونت از مجلس پس گرفته شد الان بخر، بعداً پرداخت کن(BNPL): آزادی مصرف یا دام بدهی‌های پنهان؟ نقدی بر عملکرد دولت و رسانه‌ها در فاجعه بندرعباس گاف‌های پرهزینه رسانه ملی؛ تشدید اختلافات داخلی و تنش در روابط خارجی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/725767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلال با یک محروم مقابل صنعت نفت آبادان – آفتاب نو | اخبار ورزشی

میراث فرهنگی و گردشگری در اولویت‌های برنامه یزد پایدار

استقلال با یک محروم مقابل صنعت نفت

بخش‌نامه‌های متناقض مانع توسعه استان کرمان شده است

آغاز مرمت و بازسازی عمارت بادگیر چپقی سیرجان

خانواده‌های کرمانی فرزندانشان را در مدارس فوتبال مجوز‌دار ثبت‌نام کنند

ستاره ایرانی با گلادیاتورها در فینال لیگ آلمان

معرفی 15 دوومیدانی‌کار اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا

سیاست کاروان پارالمپیک ایران برای حضور در دبی

اندونگ در اختیار کمیته انضباطی استقلال

پرسپولیس رکورددار درآمدزایی از لباس

آهنگ «دل مجنون» با صدای حجت اشرف زاده

کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی از 4 خرداد با قطعات جدید/ بلیت‌فروشی عصر امروز آغاز می‌شود

مذاکرات پشت‌پرده قطر با آمریکا و ایران

سرمقاله کیهان/ چند نکته درباره «غلط زیادی آمریکا»

غنی‌سازی صفر؛ جدال رسانه‌ای یا چرخشی دیپلماتیک؟

سرمقاله همشهری/ رئیس‌جمهور مجاهد ایران و محور مقاومت

سرمقاله جام جم/ غنی‌سازی، خط قرمز تغییر‌ناپذیر

جلیلی: شهید رئیسی هیچ‌وقت نمی‌گفت «نمی‌گذارند نفت بفروشیم»/ شهید رئیسی نشان داد که چگونه اندیشه‌های اسلامی می‌توانند در عرصه حکمرانی عینیت یابند

نگرانی جدید درباره تاثیر هوش مصنوعی روی افکار خودش

تداوم جلسات هماهنگی کنگره 4000 شهید استان گلستان با برگزاری دومین نشست تخصصی

پیروزی حقوقی بلوک لرن؛ ASIC مسیر سخت‌گیرانه‌تری برای محصولات کریپتو آغاز می‌کند

توضیح مربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره چرایی تغییر برنامه اعزام‌ها

احضار مسئولان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به مجلس

تیم ملی کشتی آلیش بانوان عازم هند شد

سنگ‌نوردی دختر نابینای تهرانی

ادعای سنگین مدیرعامل استقلال علیه دانشگر

رکوردشکنی تماشاگران استقلال در آسیا

سرمقاله اعتماد/ مساله؛ فراتر از فرزند‌آوری

واکنش «کیهان» به سخنان روحانی: سرانجام توافق با اروپا را وارونه روایت می‌کند

سرمقاله ایران/ دریغا آل هاشم

گانگسترها بر FATF حاکمند، از کدام استاندارد حرف می‌زنید؟

همایش یک روزه معاونان تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران قطب 5 کشور در سمنان با محوریت اشتغال و کارآفرینی

تعطیلی موقت پیست‌های اتومبیلرانی برای ایمنی بیشتر

فرمول یک در مسیر ورود به تایلند تا سال 2028

400 میلیارد تومان قیمت فروش بهترین لژیونر ایران

سرمقاله هم میهن/ بازسازی اعتماد مخاطب به رسانه‌های داخلی

سرمقاله آرمان ملی/ دیپلماسی و گفت‌وگوهای پنهان

کیهان: مکانیسم ماشه تهدیدی نخ نما برای گرفتن امتیاز است

سیارات منظومه «تراپیست-1» غرق در آب هستند

رونمایی از 3 گزینه جدید برای جانشینی این استقلالی

عرب‌براقی داور سیرجان و ناظمی برای استقلال در نیمه نهایی جام حذفی – آفتاب نو | اخبار ورزشی

پاسخ کوبنده طلا گلزار به حواشی تصاویرش از جشنواره کن+تصویر

خانواده های کرمانی فرزندانشان را در مدارس فوتبال مجوز دار ثبت نام کنند

آغاز مرمت وبازسازی عمارت بادگیر چپقی سیرجان

مه صبحگاهی و رشد ابر در ارتفاعات هرمزگان / دریا آرام و هوای گرم تا پایان هفته ادامه دارد

مردم محور نهضت توسعه عدالت آموزشی ؛ مدرسه‌سازی از دل محله‌ها آغاز می‌شود

کارگر ضبط پسته سارق از کار درآمد!

دیدار دنیامالی با وزیر ورزش پاکستان

آیت شریفی:‌ به خاطر آسیب‌دیدگی ریسک نکردم