کرمان رصد

آخرين مطالب

چشمان بسته گمرک مقالات

چشمان بسته گمرک
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
“سازندگی” بررسی می‌کند: “گمرک” ایران به عنوان ضلع سوم متخلفان، چه نقشی در فاجعه “بندر شهید رجایی” داشت؟
سعید خوشبین| در کالبدشکافی فاجعه‌ای که در بندرعباس رخ داد، اصلا نباید از نقش گمرک غافل شد. این حادثه که به کشته شدن دست‌کم 70 نفر، مصدومیت بیش از 1200 نفر و مفقود شدن تعداد قابل‌توجهی از کارگران منجر شد، پرسش‌های متعددی درباره علل وقوع، مسئولیت نهادهای مرتبط به ‌ویژه نقش سه وزارتخانه اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در این فاجعه مطرح کرده است. بررسی نقش گمرک ایران در این حادثه نیازمند تحلیل دقیق فرآیندهای گمرکی، اظهارنامه‌های تجاری و نحوه مدیریت محموله‌های خطرناک در بندرهای ایران است به ‌ویژه با توجه به اظهارات رسمی گمرک ایران مبنی بر عدم مسئولیت مستقیم در این انفجار.
بازار
بندر شهید رجایی به ‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران و مرکز اصلی تخلیه و بارگیری بخش قابل‌توجهی از کانتینرهای وارداتی و صادراتی کشور، نقش حیاتی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند. این بندر سالانه حدود 45 میلیون تن کالای صادراتی و 10 میلیون تن کالای وارداتی را مدیریت می‌کند که از طریق فرآیندهای گمرکی ترخیص می‌شوند. گمرک ایران به ‌عنوان نهاد مسئول نظارت بر ورود و خروج کالاها، موظف است تمامی محموله‌ها را بر اساس قوانین گمرکی بررسی کرده و از رعایت استانداردهای ایمنی و قانونی اطمینان حاصل کند. ماده 18 قانون امور گمرکی ایران شرکت‌های حمل‌ونقل را ملزم می‌کند که هنگام ورود محموله‌ها به قلمرو گمرکی، اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار را ارائه دهند تا تشریفات گمرکی آغاز شود. با این‌ حال، گمرک ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که محموله‌ای که به انفجار و آتش‌سوزی گسترده در بندر منجر شد، هیچ‌گونه شماره کوتاژ یا اظهارنامه‌ای مبنی بر اظهار به گمرک نداشته و در اختیار این نهاد نبوده است. این ادعا، که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد، نقطه شروع بحث درباره نقش گمرک در این حادثه است.
گمرک ایران مدعی است که محموله منفجر شده که در محوطه کانتینری شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا تلنبار شده بود به ‌طور کامل از فرآیندهای گمرکی خارج بوده و تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی قرار داشته است. سعید جعفری، مدیرعامل شرکت سینا، اظهار کرد که این محموله‌های «بسیار خطرناک» تحت عنوان کالاهای عادی اظهار شده بودند که نشان‌دهنده اظهار خلاف واقع از سوی واردکننده یا شرکت حمل‌ونقل است. این موضوع، پرسش‌هایی درباره نظارت گمرک بر فرآیندهای اولیه ورود کشتی‌ها و مانیفست بار آن‌ها ایجاد می‌کند. بر اساس قوانین گمرکی، مانیفست بار باید پیش از تخلیه در اختیار بندر سپس گمرک قرار گیرد اما به نظر می‌رسد در این مورد، یا مانیفست نادرست ارائه شده یا نظارت کافی بر آن صورت نگرفته است.
از سوی دیگر، گمرک ایران اعلام کرد که انفجار در شعاع دو کیلومتری ساختمان اداری گمرک رخ داده و هیچ‌یک از کارکنان گمرک در این حادثه آسیب ندیده‌اند که این موضوع نیز بر ادعای آن‌ها مبنی بر عدم دخالت مستقیم در مدیریت محموله تأکید دارد. با این‌ حال، این ادعا مورد انتقاد قرار گرفته زیرا گمرک به‌ عنوان نهاد مسئول ایمنی کالاهای وارداتی حتی در صورت عدم اظهار رسمی محموله، موظف به نظارت بر محوطه‌های بندری و شناسایی کالاهای خطرناک است.
نمایندگان مجلس و مقامات رسمی از جمله اسکندر مومنی، وزیر کشور، از «قصور جدی» و «عدم رعایت پدافند غیرعامل و نکات ایمنی» به‌ عنوان عوامل اصلی حادثه یاد کرده‌اند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هیاتی را برای بررسی ابعاد حادثه به بندر اعزام کرد که نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده درباره مدیریت بندر و گمرک است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که انفجار ناشی از آتش‌سوزی اولیه در محوطه کانتینری سینا بود که به دلیل دمای بالای 40 درجه و انباشت مواد اشتعال‌زا به سرعت گسترش یافت. این موضوع، نقص در پروتکل‌های ایمنی و نگهداری کالاها را برجسته می‌کند که گمرک به ‌عنوان یکی از نهادهای ناظر، نمی‌تواند از مسئولیت آن کاملاً شانه خالی کند.
در تحلیل نقش گمرک باید به دو جنبه توجه کرد: نخست، مسئولیت مستقیم در نظارت بر اظهارنامه‌ها و مانیفست‌های بار، که به نظر می‌رسد در این مورد اجرا نشده است و دوم، مسئولیت غیرمستقیم در اطمینان از ایمنی کلی بندر که گمرک به ‌عنوان بخشی از زنجیره مدیریت بندری در آن نقش دارد. حتی اگر محموله به گمرک اظهار نشده باشد، گمرک موظف است با همکاری سازمان بنادر و نهادهای امنیتی از ورود و دپوی کالاهای خطرناک بدون نظارت جلوگیری کند. عدم هماهنگی بین این نهادها، که در بیانیه‌های متناقض گمرک و شرکت وارد کننده مشهود است، یکی از عوامل کلیدی در وقوع این فاجعه بوده است.
در نهایت، نقش گمرک در انفجار بندر شهید رجایی را نمی‌توان به‌طور کامل نادیده گرفت حتی اگر این نهاد مستقیماً مسئول مدیریت محموله نباشد. قصور در نظارت بر فرآیندهای اولیه ورود کالا، عدم شناسایی کالاهای خطرناک و ناهماهنگی با دیگر نهادها، گمرک را در معرض انتقاد قرار داده است. این حادثه که خسارات مالی و جانی سنگینی به دنبال داشت، ضرورت اصلاحات ساختاری در مدیریت گمرکی و بندری ایران را برجسته می‌کند. شفافیت بیشتر، تقویت پروتکل‌های ایمنی و هماهنگی بین نهادهای مسئول از جمله گام‌هایی است که می‌تواند از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کند. تا زمانی که تحقیقات کامل نشده و گزارش‌های رسمی منتشر نشوند، نقش دقیق گمرک در این حادثه همچنان موضوعی بحث‌برانگیز باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/720768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید آهنگ «کی می دونه» با صدای مجید رضوی

سرمقاله سازندگی/ تیغ در دست زنگی مست

سرمقاله فرهیختگان/ هوشیاری تیم ایران در برابرِ «فهرست مطالبات» آمریکا

سرمقاله هم میهن/ آنان که موش می‌دوانند

یادداشت دلاری شریعتمداری: چرا دست روی دست گذاشته‌اید؟!

کشف جهانی از ابَرزمین‌های ناشناخته

الناز حبیبی «نگار سریال جان سخت»: همسرم سال هاست که در خارج از کشور اقامت دارد

ویژه برنامه های هفته معلم در شان فرهنگیان و متنوع و جذاب باشد

ادای احترام مدیرکل آموزش و پرورش ‌کرمان به شهدای شهرستان جیرفت

مناسبت روز/ یکشنبه، 14 اردیبهشت‌ماه

فوتسال بانوان ایران در آزمون بزرگ آسیا؛ هت تریک قهرمانی یا تنزل جایگاه

دلیل عدم حضور رئیس کمیسیون داوران در مهم‌ترین مسابقه چرخه کشتی آزاد

ژاوی با دلار عربستان گرانترین مربی جهان می‌شود

خروج یک مهاجم از پرسپولیس قطعی شد!

ناصر شکرایی‌راد آهنگساز درگذشت

سرمقاله دنیای اقتصاد/ زیان‏‏‌دیدگان چالش‏‏‌های موجود در بازار داروی ایران

بازدید سرپرست اداره کل امور مشاورین در دستگاههای اجرایی از بیمارستان صدر

دیدار مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با خانواده‌ شهید آیت‌الله آل‌ هاشم

آموزش 3 هزار و 545 نفر از مدیران مدارس و کادر اداری آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان در زمینه قانون رسیدگی به تخلفات اداری

روایت‌هایی از عشق و تعهد در تربیت نسل‌ها

درگذشت استاد پیشکسوت صنایع‌دستی کرمان

پایان کار دختران وزنه‌برداری ایران در جهان با یک نقره و برنز

4 مدال رنگارنگ برای وزنه‌برداران پسر ایران در قهرمانی جهان

کنسرتی برای همکاری موسیقیایی بین ایران و ژاپن

سرمقاله خراسان/ کمک یمن به امنیت ملی ایران

همکاری «اپل» و «آنتروپیک» در ساخت یک پلتفرم کدنویسی هوش مصنوعی

علی علیپور: کفش طلا فقط برای من نیست/ آقای گلی متعلق به همه همبازیانم و پرسپولیس است

مشکل اصلی مس رفسنجان برای بقا در لیگ برتر

تشریح روش ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی در سامانه مربوط

دیدار مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با استاندار کرمان

رودبار زیبایی بی پایان در گیلان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با مدیرکل بازرسی استان کرمان دیدار کرد

خلاصه بازی اینتر 1 - هلاس ورونا 0

خلاصه بازی دورتموند 4 - ولفسبورگ 0

امشب فقط یک بازیکن اینتر به بارسا فکر می‌کرد!

تراشتگن: دلم برای بودن در دروازه بارسا تنگ شده بود

مربی قهرمان آسیا: به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم

مربی کاوازاکی: باید از عربستان الگوبرداری کنیم

فیرمینو پس از قهرمانی آسیا: دلم برای صلاح تنگ شده

صبح جمعه با جولانی

مشقت کار در تونل های زیرزمینی

صد روز تکان‌دهنده در سیاست خارجی آمریکا

موسیقی کلاسیک و دلنشین اثری از اریک ساتی

رونمایی از پشت پرده زندگی شخصی پوتین

چشمان بسته گمرک

ماجرای آتش‌سوزی تاریخی در اسرائیل

زندگی یا نمایش زندگی!؟

صدای پیامک ها بلندتر از قانون

کاندیدای جدید سیاره نهم منظومه شمسی کشف شد

هوش مصنوعی با شبیه‌سازی ضربان قلب ابزارهای تشخیص «جعل عمیق» را دور می‌زند!