کرمان رصد

آخرين مطالب

انگشت اتهام به سمت «اتابک» در انفجار اسکله شهید رجایی مقالات

انگشت اتهام به سمت «اتابک» در انفجار اسکله شهید رجایی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تابناک /متن پیش رو در تابناک منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با گذشت 5 روز از انفجار بندر شهید رجایی، اما اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی مسببان اصلی ادامه دارد. این درحالی است که وزارت صمت و به ویژه محمد اتابک وزیر صمت نیز یکی از گزینه های مقصران احتمالی فاجعه انفجار بندر شهید رجایی محسوب می شود.
انفجار هولناک بندر شهید رجایی بندرعباس علاوه برآن که کشور را در شوک فرو برده، بیش از همه عیار کم‌کاری و قصور احتمالی چندین وزارتخانه و مسئولان را نمایان ساخت که در این میان انگشت اتهام علاوه بر سازمان های ذی ربط متوجه وزارت صمت نیز است. 
 سیاست های وزارت صمت اثرات مستقیمی در انفجار بندر شهید رجایی دارد به طوری که به دلیل طولانی بودن فرآیند ترخیص کالا، دپوی کالا‌ها و وضع سیاست‌های تجاری و مقررات واردات و صادرات این وزارتخانه در افزایش دپوی کالا‌ها در مظان اتهام است؛ به گونه ای که دپوی طولانی‌مدت و حجم بالای کالا‌ها نظارت دقیق بر شرایط نگهداری به ویژه مواد خطرناک را دشوارتر می کند. 
وزارت صمت به سکان داری محمد اتابک درکارنامه کاری خود موارد ابهام آمیز دیگری مانند صدور مجوز‌های وارداتی بدون نیازسنجی دقیق و توجه به ظرفیت نگهداری بنادر نیز دارد که این امر می‌تواند به تراکم کالا و افزایش ریسک حوادث منجر شود. از سویی دیگر، طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز و در نتیجه ترخیص کالا، منجر به دپوی حجم عظیمی از کالا‌ها در بنادر شده است.
طعنه معنادار رئیس جمهور به وزیر صمت
 به تازگی رئیس جمهوری در خصوص دپوی 140 هزار کانتینر در یک محل در بندر شهید رجایی انتقاد کرد و گفت: آیا ضرورتی دارد کانتینر‌ها را به مدت سه یا چهار ماه در این مکان نگهداری کنیم و حدود 120 هزار یا 140 هزار کانتینر را در محل ذخیره کنیم؟
پزشکیان ازهمه استانداران خواست تا مطالعاتی در این زمینه انجام دهند و در سطح وزارتخانه، اقدام به مطالعه تطبیقی از روش‌های مدیریت بحران در کشور‌های پیشرفته انجام دهند و اعلام کرد: امکان ندارد تصمیمی گرفته شود و 130 هزار کانتینر بدون برنامه در بنادر باقی بماند حتی می‌توان میزان کانتینر‌های موجود را به یک دهم کاهش داد. 
قصور وزارت صمت محرض شد
قصور وزارت صمت به ویژه محمد اتابک تنها به موارد اشاره شده محدود نمی‌شود بلکه به شرایط نگه داری کالا‌ها نیز مرتبط است؛ به طوری که تراکم و کمبود فضای نگهداری خصوصا زمانی که حجم کالا‌ها افزایش می‌یابد شرایط نگهداری و ایمنی همه کالاها را به ویژه کالا‌های خطرناک محدود کرده که درنتیجه این تراکم ، نگهداری غیراصولی و در کنار هم قرار گرفتن مواد ناسازگار شده ریسک حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار را افزایش می دهد.
 افزایش حجم کالا‌ها و طولانی شدن زمان نگهداری آن، بر کاهش دقت ، کیفیت نظارت و بازرسی بر محتویات کانتینر‌ها تاثیر گذاشته و اینجاست که زمینه برای ورود و نگهداری کالا‌های خطرناک با اظهار خلاف واقع و بدون رعایت استاندارد‌های ایمنی بسترسازی می شود. بنابراین نگهداری طولانی‌مدت کالا‌ها در شرایط محیطی نامناسب بنادر، احتمالا ریسک فرسودگی و آسیب دیدگی بسته‌بندی را افزایش داده و در نتیجه خطر نشت یا واکنش‌های ناخواسته در مورد مواد شیمیایی را بیشتر می‌کند. 
پای کدام نهادها گیر است؟
درحالی که انتظار می‌رفت وزارت صمت با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط مانند گمرک و بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع فرآیند‌های ثبت سفارش و ترخیص کالا را انجام دهند اما شواهد نشان می دهد که این هماهنگی به اندازه ای نبوده است که شاهد چنین اتفاقاتی بودیم البته وزارت راه و شهرسازی که ناظر بر فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی است و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی که گمرک را زیر نظر دارد از دیگر متهمان این حادثه هستند. 
به گزارش تابناک، با گذشت 5 روز از انفجار بندر شهید رجایی، اما اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی مسببان اصلی ادامه دارد. این درحالی است که گرچه علت مستقیم انفجار بندر شهید رجایی احتمالاً ناشی از نگهداری نامناسب مواد خطرناک بوده است، اما طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش و دپوی گسترده کالا‌ها که ناشی از سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد وزارت صمت است نقش مستقیمی در افزایش ریسک چنین حوادثی داشته است. به همین جهت برای تعیین میزان دقیق قصور وزارت صمت نیاز به بررسی دقیق‌تر سیاست‌ها، مقررات، و عملکرد این وزارتخانه در ارتباط با فرآیند‌های واردات و مدیریت بنادر وجود دارد .
بازار

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/720221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز معلم

سردار دورسون: امیدواریم سپاهان بازی‌اش را ببازد

سرمربی مس رفسنجان: نتوانستیم بقای خود را در لیگ برتر قطعی کنیم

فرشاد احمدزاده: قرارداد دارم اما تابع نظر کارتال هستم/ با این وضعیت نباید بازیکن حریف اخراج می شد؟

علی علیپور: شرمنده هواداران شدیم، جبران می‌کنیم!

فرشاد احمدزاده: من با پرسپولیس قرارداد دارم اما پیرو تصمیم کارتال هستم

اولین تیم لیگ برتری سقوط کرد

پایان فصل برای کنعانی: شاید وداع با پرسپولیس!

اولین نبود حسن یزدانی/ پرسپولیس دندان‌ تیز کرد

علیپور: هنوز کورسوی امیدی داریم

سرمربی پرسپولیس: این سه امتیاز حق ما بود +فیلم

علی علیپور به تنهایی در صدر گلزنان لیگ برتر

کارتال: برد برابر تیم مس رفسنجان حقمان بود

احمدزاده: قرارداد دارم، اما منتظر تصمیم کارتال هستم/ علیپور: فصل هنوز تمام نشده

اجرای سوزناک و احساسی از عرفان طهماسبی

آیا گاز ایران می‌تواند آینده انرژی اروپا را نجات دهد؟

ویتکاف؛ دیپلماتی که چیزی از دیپلماسی نمی‌داند

این پدیده‌ شگفت‌انگیز ذهن علم را به خود مشغول کرده است

کنعانی زادگان مدافع اروپایی پرسپولیس را به یک رکورد ویژه می‌رساند؟

پیروزی پُرگل پرسپولیس مقابل مس رفسنجان/ شاگردان کارتال در انتظار لغزش سپاهان + فیلم

بازدید مدیرکل دفتر نظارت بر معادن وزارت صمت از غرفه صبانور

مس0-پرسپولیس3: کارتال به امید پایان خوش

مس رفسنجان صفر – پرسپولیس 3؛ پرسپولیس روی کاکل آقای گل!/ انتقام سرخ

کارشناسی داوری بازی مس رفسنجان – پرسپولیس؛ یک صحنه مهم دیده نشد

پرسپولیس در یک نیمه بارش را بست و امیدوار ماند

سقوط هوادار قطعی شد

آتش بازی پرسپولیس با درخشش علیپور/ سرخ پوشان به نایب قهرمانی امیدوار ماندند +عکس و فیلم

سقوط تیم تهرانی از لیگ برتر

مس رفسنجان 0 – 3 پرسپولیس/ سرخپوشان با دبل علیپور از مسی‌ها انتقام گرفتند

نفس پرسپولیس پشت گردن سپاهان؛ نساجی فرصت سوزی کرد، مس رفسنجان در منطقه خطر باقی ماند +جدول

ارزیابی عملکرد تیم داوری دیدار پرسپولیس – مس رفسنجان + فیلم

همدردی آقای گل پرسپولیس با مردم بندرعباس

کارتال: به بازیکنانم تبریک می‌گویم

نساجی در یک قدمی سقوط: نیاز به معجزه!

حسرت بزرگ قائمشهری ها؛ فقط معجزه این تیم را نگه می دارد!/ وی ای آر هم با نساجی سرناسازگاری گذاشت! +فیلم

بقای مس رفسنجان با یک امتیاز!

خلاصه بازی مس رفسنجان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران – 04-1403)

پورموسوی: می‌خواستیم ماندن‌مان را در لیگ قطعی کنیم اما نشد

علیپور: کورسوی امیدی داریم!

احمد جمشیدی، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شد

آهنگ زیبای «رفتی» با صدای بهنام بانی

نفرین میانکاله

اشغالگران ناگهان در آتش؛ علت: نمی‌دانند

«توبه» بابک زنجانی

انگشت اتهام به سمت «اتابک» در انفجار اسکله شهید رجایی

جهان دیوانه‏‌وار تسلیحات می‏‌خرد

روایت زیدآبادی از مناظره با حسین الله‌کرم

ظرفیت اروپا در مذاکرات؛ سازنده یا تخریبی؟!

تحلیلگر ارشد آمریکایی: برچیدن برنامه غنی‌سازی ایران غیرممکن است

مقدار واقعی پول‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟