کرمان رصد

آخرين مطالب

افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور اجتماعي

افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تین نیوز جمعیت بدمسکن کشور که براساس آمار های رسمی میانه دهه 90، معادل 19.5میلیون نفر اعلام شده بود، در یک برآورد جدید به 23میلیون نفر افزایش یافت. به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد 24، معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: هم اکنون 23 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور به دلیل سکونت در بافت های فرسوده و ناکارآمد و همچنین سکونتگاه های غیررسمی، بدمسکن هستند و جان آن ها در معرض خطر قرار دارد. این برآورد جدید یک سوال مهم را در خود جای داده است؛ اینکه چرا طی یک دهه اخیر به رغم همه اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت های فرسوده وسکونتگاه های غیررسمی، جمعیت بدمسکن افزایش داشته است؟ آیا این اقدامات بی اثر بوده است؟ محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در پاسخ به این سوال به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: برآورد فعلی از جمعیت بدمسکن، با توجه به متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت صورت گرفته است. به گفته محمد آیینی، بررسی ها نشان می دهد، جمعیت 11 و نیم میلیون نفری ساکن در بافت های فرسوده شهری ایران از سال 95 تاکنون در هر سال به طور متوسط، رشد 1.3 درصدی، یعنی معادل نرخ رشد جمعیت ایران، داشته است. اما، جمعیت بدمسکن ساکن در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای، به دلیل گسترش فقر مسکن، رشدی به مراتب بیشتر از حد طبیعی داشته و برآورد ها حاکی از آن است در هر سال به طور متوسط 2.3 درصد به جمعیت ساکن در این سکونتگاه های غیررسمی افزوده شده است. جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکن در بافت های تاریخی نیز تقریبا در یک دهه اخیر بدون تغییر بوده است. به گفته آیینی، همچنین، بخشی از این رشد جمعیت بدمسکن ناشی از گسترش محدوده بافت های فرسوده وناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی در سال های اخیر است. در حالی که ابتدای دهه 90، مساحت پهنه های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی 74 هزار هکتار اعلام می شد در تازه ترین برآورد ها این میزان به 167 هزار هکتار افزایش یافته است. آیینی گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 50 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ساخته شده است که حاصل نوسازی بیش از 350 هزار پلاک فرسوده است. هنوز 2میلیون و700هزار پلاک فرسوده با قابلیت ساخت دست کم 4.5میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. آیینی همچنین از صعود آمار نوسازی مسکن در سال 1402 خبر داد و گفت: در سال گذشته سهم پروانه های ساختمانی بافت فرسوده از کل پروانه ها به 21.5 درصد رسید؛ این سهم در 1401 معادل 18.5 درصد بود و در صورتی که بسته مشوق های شهرسازانه در همه شهر ها اجرایی شود، این سهم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. معاون وزیر راه وشهرسازی، همچنین آماری از وضعیت ساخت وساز در بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد. به گفته آیینی سهم بافت های فرسوده از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ساخت 150 هزار واحد مسکونی در هر سال است. طی دو سال اخیر تاکنون 266 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در پروسه ساخت قرار گرفته که از این میزان سهم تهران حدود 55 هزار واحد است؛ همچنین بیش از 82 هزار واحد نیز تاکنون افتتاح شده که حدود 16 هزار واحد از این تعداد مربوط به تهران بوده است. آیینی اعلام کرد: بنا داریم تا پایان امسال آمار واحد های شروع شده نهضت ملی را به 400 هزار واحد مسکونی رسانده و100هزار واحد دیگر را نیز به بهره برداری برسانیم. آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

تین نیوز
جمعیت بدمسکن کشور که براساس آمار های رسمی میانه دهه 90، معادل 19.5میلیون نفر اعلام شده بود، در یک برآورد جدید به 23میلیون نفر افزایش یافت.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد 24، معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: هم اکنون 23 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور به دلیل سکونت در بافت های فرسوده و ناکارآمد و همچنین سکونتگاه های غیررسمی، بدمسکن هستند و جان آن ها در معرض خطر قرار دارد.
این برآورد جدید یک سوال مهم را در خود جای داده است؛ اینکه چرا طی یک دهه اخیر به رغم همه اقدامات انجام شده در حوزه نوسازی بافت های فرسوده وسکونتگاه های غیررسمی، جمعیت بدمسکن افزایش داشته است؟ آیا این اقدامات بی اثر بوده است؟
محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در پاسخ به این سوال به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: برآورد فعلی از جمعیت بدمسکن، با توجه به متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت صورت گرفته است. به گفته محمد آیینی، بررسی ها نشان می دهد، جمعیت 11 و نیم میلیون نفری ساکن در بافت های فرسوده شهری ایران از سال 95 تاکنون در هر سال به طور متوسط، رشد 1.3 درصدی، یعنی معادل نرخ رشد جمعیت ایران، داشته است.
اما، جمعیت بدمسکن ساکن در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای، به دلیل گسترش فقر مسکن، رشدی به مراتب بیشتر از حد طبیعی داشته و برآورد ها حاکی از آن است در هر سال به طور متوسط 2.3 درصد به جمعیت ساکن در این سکونتگاه های غیررسمی افزوده شده است. جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکن در بافت های تاریخی نیز تقریبا در یک دهه اخیر بدون تغییر بوده است.
به گفته آیینی، همچنین، بخشی از این رشد جمعیت بدمسکن ناشی از گسترش محدوده بافت های فرسوده وناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی در سال های اخیر است. در حالی که ابتدای دهه 90، مساحت پهنه های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی 74 هزار هکتار اعلام می شد در تازه ترین برآورد ها این میزان به 167 هزار هکتار افزایش یافته است. آیینی گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 50 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ساخته شده است که حاصل نوسازی بیش از 350 هزار پلاک فرسوده است.
هنوز 2میلیون و700هزار پلاک فرسوده با قابلیت ساخت دست کم 4.5میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. آیینی همچنین از صعود آمار نوسازی مسکن در سال 1402 خبر داد و گفت: در سال گذشته سهم پروانه های ساختمانی بافت فرسوده از کل پروانه ها به 21.5 درصد رسید؛ این سهم در 1401 معادل 18.5 درصد بود و در صورتی که بسته مشوق های شهرسازانه در همه شهر ها اجرایی شود، این سهم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه وشهرسازی، همچنین آماری از وضعیت ساخت وساز در بافت های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن ارائه کرد. به گفته آیینی سهم بافت های فرسوده از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، ساخت 150 هزار واحد مسکونی در هر سال است. طی دو سال اخیر تاکنون 266 هزار واحد مسکونی در قالب این طرح در پروسه ساخت قرار گرفته که از این میزان سهم تهران حدود 55 هزار واحد است؛ همچنین بیش از 82 هزار واحد نیز تاکنون افتتاح شده که حدود 16 هزار واحد از این تعداد مربوط به تهران بوده است. آیینی اعلام کرد: بنا داریم تا پایان امسال آمار واحد های شروع شده نهضت ملی را به 400 هزار واحد مسکونی رسانده و100هزار واحد دیگر را نیز به بهره برداری برسانیم.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/624584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش اصلاح طلبان برای نمایندگی تغییر

هشدار به کاندیداها

تکیه بر چشم‌انداز

استاندار کردستان: نخبگان اندیشه‌ورز بستر مشارکت حماسی را فراهم کنند

بزرگ‌ترین آتشفشان منظومهٔ شمسی

سفر یک روزه معاون توسعه، منابع و برنامه ریزی بنیاد مازندران به شهرستانهای محمودآباد و فریدونکنار

احداث خانه‌های ایثار و مراکز اقامتی مهمترین مطالبه جانبازان و ایثارگران ایلام است

سکه‌های فساد در مس رفسنجان؛ رشوه میلیاردی برای خرید نفوذ در فوتبال!

نویدکیا: انگار حرف‌های من هیچ ارزشی نداشت

تأکید فرماندار انار بر همکاری کلیه ادارات برای برگزاری انتخاباتی پرشور

شلیک‌ مهارنشدنی ستاره جوان آلومینیوم

تعویض‌های حسینی، مثل همیشه طلایی و کارساز!

صعود طلایی پوشان به فینال جام حذفی

جدال مس رفسنجان و آلومینیوم به وقت اضافه کشیده شد

سهیل مهدی به قید وثیقه آزاد شد

گزارش جدید از پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان

سپاهان پس از 11 سال به فینال جام حذفی صعود کرد

حمله «جوان» به کارشناس برنامه‌های انتخاباتی: رفع فیلترینگ را برای چه می‌خواهی؟

انتخاب سخت جلیلی و قالیباف

روزنامه اصولگرا: پزشکیان فاجعه است و هیچ ایده ای ندارد

از کارشناسان بپرسید

تحلیلگر اصلاح‌طلب: آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟

آیا روح وجود دارد؟ پاسخ علم به این سؤال مرموز چیست؟

شایعات تبانی مس رفسنجان؛ هنوز مدرکی دال بر صعود غیرقانونی به لیگ برتر نیست

برتری یک نیمه ای مس رفسنجان مقابل آلومینیوم

برد یک نیمه ای مس رفسنجان مقابل آلومینیوم

سپاهان 2 - گل‌گهر 1؛ پایان فصل کابوس‌بار

آتش‌بازی هواداران سپاهان در آخرین بازی خانگی / اتمسفر نقش‌جهان با دود آمیخته شد +فیلم

اجرا سامانه "رمزینه پاسخ سریع (QR-Code) برای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شهر تهران

برگزاری کلاس‌های آموزشی بیماری زئونوز ویژه عید قربان در فهرج

نیمه اول دیدار سپاهان - گل‌گهر مساوی تمام شد

تراکتور برای گل دوم سپاهان آرزو می‌کند

برتری یک نیمه‌ای مس رفسنجان مقابل آلومینیوم

آتش‌بازی عجیب هواداران سپاهان قبل از آغاز مسابقه با گل‌گهر

پرواز سربازان روی شناورها در عملیات های دریایی

ستاره عراقی به دنبال تکرار عملکرد شگفت‌انگیز!

مدیریت شهری گرگان در اجرای مصوبات بافت تاریخی ضعیف عمل کرد

برگزاری مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه در گلزار مطهر شهدا بهشت رضا (ع)؛ یک شنبه 27 خرداد

محرم فول‌شارژ وارد ورزشگاه اراک شد!

ترکیب دو تیم مس و آلومینیوم اعلام شد

گلزار شهدای بهشت رضای مشهد میزبان مراسم قرائت دعای عرفه

کشف 59 تن چوب قاچاق در طرح اخیر پلیس کرمان

آلومینیوم اراک 0 - 0 مس رفسنجان

انهدام باند سارقان خانه باغ‌های سیرجان

مس رفسنجان در آستانه سقوط به لیگ پایین‌تر؛ پیکان، نفت آبادان و فجر مدعیان اصلی صعود

گلر باتجربه و تقدیم گل به مس رفسنجان!

بی عدالتی در جامعه برازنده راه و اندیشه های امام راحل نیست

پزشکیان در حرم امام: بی‌عدالتی در جامعه ما برازنده راه و اندیشه حضرت امام نیست/ انقلاب نکردیم که تبعیض و فقر باشد

اندازه زمین در مقایسه با TON 618

ستاره ها چگونه متولد می شوند؟