کرمان رصد
در نشست مشترک ستاد معاینه فنی و شرکت کنترل کیفیت هوا مطرح شد؛
لحاظ عمر کارکرد در تعیین دوره زمانی معاینه فنی خودروهای شخصی
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 13:42:23
کرمان رصد - داده کاوی اطلاعات درصد مردودی خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران نشان می دهد که دوره زمانی معاینه فنی خودروهای شخصی همانند خودروهای عمومی بایستی براساس سن تعیین شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در روز سه شنبه 2 خردادماه نشستی با حضور شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ،سید محمدمهدی میرزایی قمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا و جمعی از مدیران به منظور هم افزایی در تدوین برنامه و طرح های عملیاتی جهت افزایش اثر بخشی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا در محل ستاد برگزار شد.
در این نشست که حسب دستور و تدبیر معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد شادی مالکی مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره به ارتباط معنادار درصد مردودی و عمر خودروها اظهار داشت: براساس داده کاوی اطلاعات آزمون معاینه فنی خودروهای مراجعه کننده در سال 1401، درصد بالایی از مردودی ها مربوط به خودروهای با عمر کارکرد بیش از 15 سال بوده و این خودروها نیازمند تعداد دفعات پایش بیشتری در طول سال است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن اشاره به افزایش دفعات معاینه فنی پس از سن مرز فرسودگی براساس آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک افزود: در این آیین نامه که در خرداد سال 1400 توسط هیات محترم وزیران تصویب شده، سن مرز فرسودگی انواع وسایل نقلیه و دفعات معاینه فنی آن مشخص شده است.سنی که در آن وسیله نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند پایش، تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر است. ضمنا طبق این آیین نامه خودروهایی که پس از دو دوره متوالی موفق به اخذ معاینه فنی نگردند فرسوده محسوب می شوند. البته در نهایت این آیین نامه، اجرایی نشده است.
در ادامه این نشست میرزایی قمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن تقدیر از مدیران شهری که در حل معضلات محیط زیستی شهر بیش از مسئولیت های قانونی دغدغه‌مند هستند، اظهار داشت: خارج از این مسئله که آیا آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک توسط دستگاه های دارای مسئولیت در این حوزه اجرا می شود یا خیر، به نظر می‌رسد با توجه به داده کاوی انجام شده تعدد پایش خودروهای با عمر کارکرد بالا بایستی افزایش یافته و برای خودروهای شخصی همانند خودروهای عمومی دوره زمانی معاینه فنی براساس سن تعیین شود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در توضیح راهکارهای قانونی جهت افزایش دفعات معاینه فنی برای خودروها با طول عمر بالا در شهر تهران گفت: در سنوات گذشته طرح کاهش(محدوده کم انتشار آلایندگی) در سه فاز برنامه ریزی و از سال 1395 اولین فاز آن اجرا شد. دو فاز از این طرح که مربوط به کنترل معاینه فنی خودروها به صورت مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر بود اجرایی گردید و فاز سوم آن مربوط به منع تردد خودروهای کاربراتوری تحقق نیافت. بدیهی است همه طرح ها با گذشت زمان با شناسایی نقاط ضعف و قوت جهت بهبود و اصلاح نیاز به بازنگری داشته که این طرح نیز از این مسئله مستثنی نیست.
در پایان پیشنهاد شد با توجه به اهمیت پایش خودروهای با طول عمر بالا طرحی مطالعاتی به صورت مشترک با حضور کارشناسان دو شرکت براساس داده کاوی انجام شده ستاد معاینه فنی برای تعیین دفعات معاینه فنی براساس سن صورت پذیرفته و بر همین اساس فازبندی جدیدی در طرح کاهش به مبادی تصمیم ساز در این خصوص ارائه شود.
انتهای پیام/

http://www.kerman-online.ir/Fa/News/556462/لحاظ-عمر-کارکرد-در-تعیین-دوره-زمانی-معاینه-فنی-خودروهای-شخصی
بستن   چاپ