کرمان رصد
بیان شکوه معماری بازار اصفهان در قالب معاصر
سه شنبه 13 دي 1401 - 10:35:25
کرمان رصد - «می‌خواستم کار جدیدی انجام دهم. سایر هنرمندان پیش از من این بازارها را در بافت و قالب سنتی کارکرده بودند و من نمی‌خواستم این سبک سنتی را تکرار کنم، بنابراین باید یک کار جدیدی انجام می‌دادم و به این فکر کردم چه نوع اثری ارائه دهم که علاوه بر نو بودن بتواند بافت سنتی بازار را خدشه‌دار نکند.»
به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار است و گوشه گوشه‌اش زیبا و چشم‌نواز؛ بازارهای سنتی را می‌گویم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همان‌هایی که جنب و جوش در آن‌ها در جریان است و تلاش برای کسب روزی حلال رویداد جاری و متداول آن است.
بازار، نماد فعالیت برای معیشت است و ارکان مختلف آن در کنار یکدیگر زیبایی و زنده بودنش را دو چندان می‌کند. آبخوری در گوشه‌ای از بازار خودنمایی می‌کند و در ضلعی دیگر مدرسه علمیه و مسجد حضور دارند. جایی دیگر اما گذر عابران را شاهد هستی که از پله‌ها بالا و پایین می‌روند؛ هر از گاه برای دیدن اجناس و اقلام مکثی می‌کنند و گاهی هم خودشان را در آئینه آینه شمعدان فروش عروس و دامادهای بازار می‌بینند!
بگذریم؛ بازار وادی هنر است و هنرمند با ورود به بازار ایده‌هایش را بر می‌چیند و برای آفرینش کاری نو، نقشی خاطره انگیز می‌زند.
«نغمه نهنگی» یکی از همین هنرمندان است که بازار را دوست دارد و این علاقه وی را ترقیب کرده که در قالب برگزاری نمایشگاه «بازار» این علاقه را آثارش به نمایش بگذارد.
با این بانوی هنرمند گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
چه شد که به هنر نقاشی علاقه‌مند شدید؟
از همان کودکی نقاشی جز علاقه‌مندی‌های من بود تا جایی که حاضر نبودم از آن بگذرم؛ حتی قبل از شروع آموزش‌های حرفه‌ای کارهای خلاقانه‌ای که کودکان در منزل انجام می‌دادند را نگهداری می‌کردم و هم‌چنان آن‌ها را حفظ کرده‌ام. زیاد اهل حرف زدن نیستم و معتقدم هنر نقاشی، این مزیت را دارد که یک هنرمند نقاش زیاد حرف نمی‌زند. در واقع حرف‌هایم را در آثارم با تصویر نشان می‌دهم و این ویژگی نقاشی، برای من بسیار ارزشمند است. نوع صحبت‌هایم ممکن است در دوره‌های مختلف متفاوت باشد و به هر حال رشته نقاشی را انتخاب کردم چرا که می‌توانستم با تصویر صحبت کنم.
از چه سنی نقاشی را شروع کردید و روند پیشرفت هنری شما چگونه بود؟
آموزش کار حرفه‌ای را از حدود سن 14 سالگی در آموزشگاه نقاشی شروع کردم. پس‌از آن هم در هنرستان به تحصیل در این رشته پرداختم و با وجود فاصله‌ای که بین مقطع دیپلم تا ورود به دانشگاه برایم ایجاد شد هنر نقاشی را ادامه دادم. در این مدت کارم را دنبال کردم و پس‌از آن در کنکور هنر شرکت کردم تا اینکه در مقطع کارشناسی در دانشگاه سپهر پذیرفته شدم؛ بلافاصله پس‌از آن هم در مقطع کارشناسی ارشد در همان دانشگاه به تحصیل ادامه دادم.
تا به امروز چند نمایشگاه از آثار شما برگزار شده است؟
تا به‌حال در شش نمایشگاه گروهی در تهران و اصفهان آثارم را ارائه داده و نمایشگاه «بازار» نخستین نمایشگاه انفرادی است که برگزار کرده‌ام.
برای برپایی «نمایشگاه بازار» ماحصل چه مدت فعالیت شما است؟
آماده کردن آثار این مجموعه حدود یک‌سال‌ونیم زمان برد.
ایده این نمایشگاه چطور پدید آمد؟
ایده از زمانی شروع شد که برای مدتی به هنر عکاسی تمایل پیدا کردم و به تنهایی در بازار گشت‌وگذار و عکاسی می‌کردم. آرام‌آرام ایده‌هایم تکامل یافت و باعث ساختن و به ثمر نشستن این مجموعه شد.
علت انتخاب مکانی هم‌چون بازار برای گشت‌وگذار و عکاسی چه بود؟
به‌نظر من بازار نه تنها در ایران بلکه در کل جهان رأس زندگی آدم‌ها است و سه رأس یک مثلث را که شامل سیاست، اقتصاد و فرهنگ است تشکیل می‌دهد. به‌عنوان مثال میدان نقش‌جهان با وجود عمارت تاریخی عالی‌قاپو و مسجد، یک بخش از سیاست را در دل خود جای داده است و در میان آن‌ها بازار و جنبه اقتصادی را می‌بینیم که به‌آدم ها زندگی می‌بخشد؛ در بازار آدم‌ها را می‌دیدم که حالشان خوب است و گویی از آن انرژی می‌گیرند. به ندرت می‌شد کسی را دید که با حال بد یا ناخوش به بازار آمده باشد. افرادی که به آن‌جا می‌آیند با خرید کردن، شاد می‌شوند و این خوشحالی را به فروشنده منتقل می‌کنند و فروشنده هم از این راه زندگی می‌گذراند و مسرور می‌شود. این‌چنین شد که این موضوع را انتخاب کردم.
بازار تداعی کننده چه چیزی در ذهن و فکر یک هنرمند است؟
بازارها هرکدامشان یک رنگ و عطر و بویی خاص دارند؛ قدم زدن در آن‌ها بسیار جذاب است و به آدم زندگی می‌بخشد.
بازار مورد علاقه من بازار مسگرها است چرا که نوای چکش‌کاری‌ها طنین دل‌نوازی ایجاد می‌کند و دراین مغازه‌ها انواع محتلف ظروف با طرح، فرم و رنگ متنوع وجود دارد.
بازار در چه برهه‌ای از زندگی شما اهمیت پیدا کرد؟
وجود بازارها و حضور در آن‌ها از بچگی باعث حال خوب در انسان‌ها می‌شود. از وقتی که به درآمد رسیدم و توانستم برای خرید به بازار بروم، این لذت برای من دو چندان شد. فکر می‌کنم این مسئله یعنی داشتن درآمد و خرید از بازار، به‌خصوص برای یک خانم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
حضور در بازار چه نقشی در ایجاد این نمایشگاه و مجموعه آثار شما داشت؟
مجموعه آثارم بافت دارند و این بازارها بودند که این بافت را به کار من دادند.
برای‌این‌که بتوانید یک بافت‌تاریخی، سنتی را در قالب معاصر نقاشی کنید، با چه سختی‌هایی در کار مواجه بودید؟
در ابتدای کار آن چیزی که در نظر داشتم شکل نمی‌گرفت. بسیار تلاش کردم و با مواد مختلف حتی آبرنگ هم امتحان کردم اما باز هم آنچه می‌خواستم در کارها دیده نمی‌شد. حتی قبل از آن‌که به کارم بافت بدهم، از رنگ و روغن هم استفاده کردم اما باز هم موفق نشدم. بعد از آن بیشتر به عکس‌هایی که از بازار گرفته بودم دقت کردم و اندک اندک، متوجه شدم که بهتر است ابتدا بافت را ایجاد کنم. از آن‌جایی‌که بازارهای ما ارتفاع خیلی زیادی دارند به ذهنم رسید که فضا را بزرگ بگیرم و این تفکر باعث شد آثارم طرح بخورند.
ایده سبک «مدرن» در نقاشی‌های بازار چطور شکل گرفت؟
اگر دقت کرده باشید بازارهای سنتی با بازارهای مدرن در رقابت هستند. چراکه هم از نظر فروش و هم از حیث شلوغی و تعداد جمعیت، شما با یک بازار خالی مواجه نمی‌شوید و جریان و حرکت مردم و زندگی را در این بازارها بیش از اماکن مدرن می‌توان احساس کرد و از آنها لذت بیشتری برد. بازارهای مدرن در کنار این بازارها هستند اما این بازارهای سنتی هستند که با حفظ بافت و جایگاه خودشان، مردم را در دل خود جای داده‌اند؛ در واقع حضور مردم باعث زنده نگه‌داشتن این بازارها شده است به همین سبب من فکر می‌کنم این بازارها جدید هستند.
چه شد که بر خلاف سایر هنرمندان در زمینه بازار یک‌کار قدیمی را در قالب معاصر بیان کردید؟
در واقع می‌خواستم کار جدیدی انجام دهم. سایر هنرمندان پیش از من این بازارها را در بافت و قالب سنتی کارکرده بودند و من نمی‌خواستم این سبک‌سنتی را تکرار کنم، بنابراین باید یک کار جدیدی انجام می‌دادم و به این فکر کردم چه نوع اثری ارائه دهم که علاوه بر نو بودن بتواند بافت سنتی بازار را خدشه دار نکند.
دلیل اهمیت معماری و حفظ بافت بازار در کارهای شما چیست؟
ما در جایی زندگی می‌کنیم و در کشوری هستیم که تمدن بزرگی دارد؛ به معماری نگاه ویژه و ارزنده‌ای داشته و حتی ما این اهمیت را از معماری منزل یک فرد ساده و عامی می‌توانیم مشاهده کنیم تا منزل نخستین مقام کشوری هم‌چون میدان نقش‌جهان که از معماری ویژه‌ای درونش بهره‌مند است. این معماری‌ها باید نشان داده شوند، آن‌ها هستند که این مکان‌ها را پرصلابت و زیبا نگه داشته‌اند. به‌واقع ابهت این مکان‌ها به‌دلیل وجود چنین معماری زیبایی متفاوت است.
دلیل این‌که آثار این نمایشگاه در قالب رنگ و روغن اکریلیک کار شده چیست؟
با وجود ابعاد بزرگ‌کار وآن حس‌وحالی را که متصور بودم تنها روی این بافت می‌توانستم طرح‌هایم را بنشانم. چراکه قبل‌از آن تکنیک‌های دیگر مثل آبرنگ را امتحان کرده بودم و آن حس و فرمی که می‌خواستم تنها با رنگ و روغن اکریلیک قابل رؤیت بود.
بیشتر درباره نحوه کار و استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها توضیح می‌دهید؟
همان‌طور که پیش از این گفتم، هر کدام از این بازارها برای من رنگ و عطر و بوی خاص و متفاوتی دارند به همین دلیل قبل از چیدن پالت رنگ‌ها و انتخاب رنگ، خودم را در آن فضا مجسم می‌کنم. به این صورت آرام آرام رنگ‌ها خودشان متناسب با فضا و عطر و بوی آن شکل می‌گیرند. به همین دلیل از پالت رنگی متفاوت استفاده می‌کردم. این رنگ‌ها از دل همین بازار می‌آیند.
اسامی زیبایی‌که بر روی آثار نام‌گذاری شده چطور و از کجا شکل گرفتند؟
انتخاب هر کدام از این عناوین علتی دارند و به هر کدامشان که نگاه کنید اسم‌های شایسته و به فراخور خودشان دارند که یا در ابتدای کار و طرح زدن، شکل گرفته و یا اوسط کار انتخاب شده است. به‌عنوان مثال نام یکی از آثار «تکامل» است و حتی پس‌از پایان‌کار ازآن رضایت نداشتم و بعد از اضافه کردن دریچه‌ای به نقاشی اسمش را «تکامل» گذاشتم و این اثر با این دریچه کامل شد.
با چنین کار جدیدی مخاطب تا چه حدی می‌تواند ارتباط بگیرد؟
به نظرم حدود 70 درصد ارتباط برقرار شده و باوجود اینکه درکارهایمان از نمادسازی بهره می‌بریم و کارمان مخاطب هنرمند را برای درک مفهومش می‌طلبد، جای بسی شگفتی بود که افراد عامه هم توانستند ارتباط خوبی با این سبک برقرار کنند. با توجه به اینکه قبل از این در خصوص نمادها با هیچ‌کسی و در هیچ‌جایی صحبتی نشده بود اما از زبان مردم می‌شنیدم که می‌گفتند این رنگ فلان بازار است و رنگ آثاری که به‌نمایش گذاشته شد به طور دقیق به رنگ بازار واقعی در آمده بود.
بالا بودن قیمت آثار هنری شما در نمایشگاه چه دلیلی دارد؟
به‌نظر من کار هنری ارزش بسیار بالایی دارد. به‌هر حال ایده‌ای پشت این مجموعه آثار وجود دارد و هر کدام اورجینال طرح زده شده؛ حتی عکاسی این کارها با خودم بوده و از جایی، مثل عکس‌های موجود در اینترنت اقتباس نشده است. این طرح‌ها از دل خود بازار در این عکس‌ها نقش بسته است. به نظرم این قیمت‌ها برازنده آثار است.
نمایشگاهی با این سبک و موضوع، جذابیتی برای مخاطب‌اصفهانی ایجاد می‌کند؟
اصفهان یک شهر سنتی است و مردم، این سبک از منازل و بازارها را بسیار دیده‌اند و به همین دلیل نسبت به افرادی‌که در شهرها و حتی کشورهای دیگر کارها را از صفحه اینستاگرام دنبال و بازخوردهای جالبی را برای من ارسال می‌کنند می‌توان متوجه شد جذابیت کمتری برای اصفهانی‌ها، به‌خصوص برای کسبه مشغول در بازار داشته است.
بسیاری‌از همکاران شما ریسک نمی‌کنند وکار با بافت سنتی را در قالب مدرن ارائه نمی‌دهند. چرا اینگونه است؟
دلیلش را نمی‌دانم، چرا که هرفردی نظر شخصی خودش را دارد و ممکن است عده‌ای هم تمایلشان دوری از این نوع بافت باشد و حتی احتمال دارد بافت را هم به دلیل آن‌که از قدیم هست، سنتی به حساب آورند.
به‌نظر شما اهمیت دارد که به‌کار در قالب معاصر پرداخته شود؟
ترجیح من این است که به‌این موضوع بپردازم چراکه این بافت است که بسیاری از مواقع یک‌کار را معرفی می‌کند. برای مثال بافت این‌کارها از خشت‌وگل گرفته شده به همین دلیل آن‌را درکنار کار مدرن آوردم، چراکه از نظر من گاهی یک بافت به تنهایی و حتی بدون هیچ طرحی بر روی آن، می‌تواند متناسب با مکانی معرف آن‌کار باشد.
نغمه نهنگی در برپایی نمایشگاه بازار با مردم و مخاطبانش چه حرف و سخنی دارد؟
می‌خواهم بگویم، زندگی بسیار ارزشمند است و هرچند برای عده‌ای بی‌اهمیت باشد اما در همین کوچه و بازارهای قدیمی است که زندگی رونق یافته، رونق دارد و خواهد داشت.
کد خبر 631025

http://www.kerman-online.ir/Fa/News/270271/بیان-شکوه-معماری-بازار-اصفهان-در-قالب-معاصر
بستن   چاپ