کرمان رصد - اکو ایران /آخرین دادههای تجاری، نشان میدهد در چهار ماه نخست سال 1404، سه کشور چین، عراق و امارات متحده عربی، بزرگترین خریداران کالای ایران بودهاند. این سه کشور بیشترین سهم از صادرات غیرنفتی ایران را در این دوره به خود اختصاص دادهاند.
بر اساس دادههای منتشر شده، از مجموع مبادلات تجارت غیرنفتی کشور، 47 میلیون و 978 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیارد و 463 میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اختصاص داشته است. بررسی تغییرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان میدهد که از نظر حجم، صادرات غیرنفتی افزایشی 4 درصدی همراه بوده و رشدی 8.1 درصدی در ارزش را تجربه کرده است.
10 مشتری اصلی کالاهای صادراتی ایران
ارزیابیهای صورت گرفته نشان میدهد در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه»،«افغانستان»، «پاکستان»، «هند»، «عمان»، «فدراسیون روسیه» و «جمهوری آذربایجان» عمده مشتریان بازار ایران در بازه زمانی مورد بررسی بودهاند.
بازار

دادههای گمرک نشان میدهد، «چین» بزرگترین مقصد صادرات غیرنفتی ایران در بازه زمانی مورد بررسی بوده است.
ارزیابیها نشان میدهد صادرات به «چین» در حدود 4 میلیارد و 778 میلیون دلار بوده که با این میزان صادرات این کشور عنوان صدرنشین صادرات کالاهای ایرانی را از آن خود کرده است.
براساس دادههای گمرک «عراق» دومین مقصد واردات کشور در مدت زمان مورد بررسی محسوب میشود. ارزش کالای صادراتی ایران به این کشور برابر با 10 میلیون و 400 هزار دلار برآورد شده است. عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی برای کالاهای ایرانی به شمار میرود، هرچند تجارت با این کشور همواره با نوساناتی همراه بوده است. با این حال، عراق همچنان جایگاه خود را در میان مشتریان اصلی محصولات ایرانی حفظ کرده است.
سومین مقصد صادراتی ایران در بهار سال جاری به کشور «امارات متحد عربی» رسید، ارزش کالای صادراتی به این کشور در این مدت حدود دو میلیارد و 365 میلیون دلار بوده است. این کشور در میان کشورهای واردکننده به ایران در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات یکی از پایگاههای ترانزیت کالا محسوب میشود، شاهراهی که میتواند ایران را به سایر کشورها متصل کند.
سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور بازه زمانی مورد بررسی چند درصد بوده است؟ ارزیابیهای صورت گرفته نشان دهنده آن است که در مجموع حدود یک میلیون و 679 هزار دلار کالا به این کشور صادر شده است. ترکیه در بازه زمانی مورد بررسی چهارمین مقصد صادراتی ایران بوده است. فعالان اقتصادی معتقدند برای افزایش صادرات به این کشور، لازم است مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی حل شود، تنوع کالای صادراتی افزایش یابد، و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.
اما در جایگاه پنجم مقاصد صادراتی ایران، کشور «افغانستان» قرار دارد که سهم آن از صادرات کالاهای ایرانی معادل 701 میلیون دلار برآورد شده است. ایران و افغانستان دو کشور همسایه با اشتراکات فرهنگی زیادی هستند که این امر مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل میکند.

نیمه دوم لیست صادراتی ایران
اما در جمع پنج کشور بعدی واردکننده کالای ایرانی سهم، «پاکستان» هم از صادرات کالاهای ایرانی در مدت زمان مورد بررسی 684 میلیون دلار برآورد شده. در یکی دو سال اخیر ایران و پاکستان توافقات تجاری متعددی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور امضا کردهاند که این امر بر روند مبادلات تجاری دو کشور اثرگذار بوده است. سهم صادراتی ایران به «هند» هم 590 میلیون دلار بوده و «عمان» هم با واردات 512 میلیون دلار کالا در جایگاه بعدی قرار دارد.
بر اساس دادههای اعلامشده، ارزش واردات «فدراسیون روسیه» از ایران در مدت زمان مورد بررسی به 338 میلیون دلار رسیده و «جمهوری آذربایجان» هم حدود 236 میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است.