کرمان رصد

آخرين مطالب

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند علمي

جت‌های تجاری می‌توانند به‌زودی زمین را خنک کنند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا /هواپیماهایی که امروزه سفارش‌های آنلاین را تحویل می‌دهند، می‌توانند روزی برای مبارزه با گرمایش جهانی، محموله ارسال کنند. تحقیقات جدید دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که جت‌های تجاری معمولی می‌توانند برای تزریق ذرات به جو جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری داده شوند.
یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله «آینده زمین» نشان می‌دهد که هواپیماهای موجود می‌توانند به طور مؤثر دی اکسید گوگرد را در عرض‌های جغرافیایی بالا، جایی که لایه مرزی جوی، پایین‌تر از خط استوا است، به استراتوسفر منتقل کنند. این نشان می‌دهد که مهندسی زمین، یعنی دستکاری عمدی سیستم آب و هوایی زمین برای مقابله با گرمایش جهانی، ممکن است از نظر فنی بدون ایجاد هواپیماهای تخصصی که کارشناسان پیش از این تصور می‌کردند ضروری باشد، امکان‌پذیر شود.
به نقل از اس‌اف، این در واقع قابل دستیابی است. محققان کشف کردند که اگرچه این روش به اندازه جت‌های ارتفاع بالا که به طور خاص ساخته شده‌اند، کارآمد نیست، اما همچنان می‌تواند اثرات خنک‌کننده معناداری را ارائه دهد و موانع تحقق این امر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
چگونه جت‌های معمولی می‌توانند سیاره ما را خنک کنند؟
دانشمندان دهه‌هاست که تزریق آئروسل استراتوسفر (SAI) را به عنوان یک ترمز اضطراری بالقوه در برابر تغییرات اقلیمی مورد بحث قرار داده‌اند. این مفهوم با انتشار ذرات گوگرد در ارتفاعات بالای جو، فوران‌های آتشفشانی بزرگ را شبیه‌سازی می‌کند، این ذرات نور خورشید را به فضا منعکس می‌کنند و سیاره را به طور موقت خنک می‌کنند. تاکنون، اکثر کارشناسان معتقد بودند که این امر به هواپیماهای جدید و تخصصی نیاز دارد که قادر به پرواز در ارتفاعات بسیار بالا در حدود 20 کیلومتری از سطح زمین باشند.
اما با تزریق دی اکسید گوگرد در عرض‌های جغرافیایی قطبی یعنی حدود 60 درجه شمالی و جنوبی، جایی که استراتوسفر در جو پایین‌تر قرار دارد، هواپیماهای تجاری موجود می‌توانند این کار را در ارتفاع تنها 13 کیلومتر انجام دهند، که کاملا در محدوده عملیاتی فعلی آنها قرار دارد.
محققان 41 شبیه‌سازی کوتاه تزریق آئروسل استراتوسفر را با استفاده از مدل سیستم زمین بریتانیا انجام دادند و ارتفاع، عرض جغرافیایی و فصل تزریق را تغییر دادند. مدل‌های آنها نشان داد که تزریق فصلی در عرض‌های جغرافیایی بالا با یک بوئینگ 777F استاندارد می‌تواند تقریبا 35 درصد از راندمان خنک‌سازی رویکرد ارتفاع بالا با استفاده از هواپیماهای تخصصی را کسب کند.
این بدان معناست که برای دستیابی به یک اثر خنک‌سازی مشابه باید دی‌اکسید گوگرد بیشتری تزریق شود، حدود 21 تن در سال در مقایسه با 7.6 تن با پیش گرفتن رویکرد مشابه اما با هواپیماهای تخصصی.
نکته قابل تامل این است که افزایش مقدار تزریق، عوارض جانبی مانند باران اسیدی و گرمایش استراتوسفر را چند برابر می‌کند، با این حال، امکان استفاده از هواپیماهای موجود و جدول زمانی را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد. به جای انتظار یک دهه یا بیشتر برای توسعه و تأیید هواپیماهای ارتفاع بالا با طراحی ویژه، جت‌های تجاری می‌توانند ظرف چند سال برای انجام این کار اصلاح شوند.
با این حال، محققان هشدار می‌دهند که اگر استفاده از این فناوری آسان‌تر شود، گروه‌های بیشتری می‌توانند سعی کنند سیاره را به تنهایی خنک کنند و خطر تلاش‌های عجولانه یا با هماهنگی ضعیف برای تغییر آب و هوا افزایش می‌یابد.
محققان با استفاده از مدل‌های اقلیمی تخمین زدند که تزریق سالانه 12 تن دی‌اکسید گوگرد در ارتفاع 13 کیلومتری در 60 درجه شمالی و جنوبی در طول بهار و تابستان محلی می‌تواند باعث خنک شدن جهانی حدود 0.6 درجه سانتیگراد شود. این مقدار در صورت تداوم برای دهه‌ها برای کاهش قابل توجه تغییرات اقلیمی کافی خواهد بود.
محدود کردن تزریق به بهار و تابستان در هر نیمکره، راندمان خنک‌سازی را در مقایسه با تزریق در تمام طول سال، 39 درصد افزایش می‌دهد. انجام این کار به صورت فصلی از سطوح بالاتر نور خورشید در این دوره‌ها بهره می‌برد و اثر خنک‌کننده ذرات بازتابنده را به حداکثر می‌رساند.
با این حال همانطور که اشاره شد، این رویکرد چند نکته منفی نیز دارد. تزریق در ارتفاع پایین‌تر، به طور قابل توجهی کارایی کمتری نسبت به تزریق در ارتفاع بالا دارد. استفاده از هواپیماهای موجود برای دستیابی به خنک‌سازی مشابه، نیاز به تزریق تقریبا سه برابر دی‌اکسید گوگرد دارد که عوارض جانبی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
این موضوع همچنین سؤالات جدی در مورد اینکه چه کسی فناوری تغییر آب و هوا را کنترل خواهد کرد، مطرح می‌کند. اگر تغییر آب و هوا دیگر نیازی به تجهیزات ویژه نداشته باشد، کشورهای بسیار بیشتر یا حتی گروه‌های خصوصی می‌توانند قدرت انجام آن را به دست آورند.
ما می‌توانیم به این موضوع هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید نگاه کنیم. اگر موانع فنی برای خنک‌سازی زمین کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم، بدان معنا نیست که باید به سمت مهندسی زمین هجوم ببریم.
پیش از اینکه هواپیماهای باری اصلاح‌شده شروع به انتشار ذرات در جو سیاره ما کنند، بررسی دقیق در مورد نحوه‌ مدیریت، مجوز و عواقب ناخواسته این رویکرد ضروری است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/719606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرسپولیس در فکر انتقام/ امضای حکم سقوط یک تیم در مازندران

ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر مس رفسنجان

خبری مهم از راهرو پرسپولیس رسید

تمرین بهاری پرسپولیس پیش از پرواز به رفسنجان

عکس | سلفی محمدرضا گلزار با ستاره المپیکی ایران

بازخوانی تاریخی مهم ترین فجایع رخ داده در بنادر دنیا

روایتی از پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و نتانیاهو

چرا اسرائیل از عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگران است؟

ترانه «بگو به باران» را از چارتار بشنوید

ملودی ماندگار و آرامش بخش فیلم «گلادیاتور» با پیانو

ایرلاین هفت دست؛ هواپیما هیچی!

پاس گل ناخواسته ترامپ به لیبرال‌های کانادا

کدام کشورها به مردم ایران تسلیت نگفتند؟

کودکان غزه در مرز مرگ از گرسنگی

نان و ملیت؛ درباره پیشنهاد برداشتن یارانه مهاجران افغانستانی

خطای خانم وزیر

اطلاعات: محموله خطرناک را چه کسی به بندر آورد؟

رودریگو در اندیشه جدایی از رئال مادرید، به دو دلیل / ادعای بزرگ مارکا

آخرین تمرین نساجی: برای آخرین امید

آپدیت مصدومیت ستاره تمام نشدنی والیبال ایران

کرمانشاه قهرمان مسابقات ووشو دختران کشور شد

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با مس رفسنجان + ساعت بازی

روستای شفیع‌آباد در آستانه ثبت جهانی؛ گام بلند برای توسعه گردشگری

کاوازاکی حریف الاهلی در فینال لیگ نخبگان شد؛ رونالدو و النصر عاجز از صعود به دیدار نهایی

تک نوازی زیبای سه تار در طبیعت

موزیک ویدئوی «بدون قرار قبلی» با صدای محمد معتمدی

سقوط در دریای سرخ

چاقویی در چمدان؛ ماجرای قتل‏‌های خانگی زنان مهاجر ایرانی

سطل زباله هوشمند Ameru با قابلیت تفکیک خودکار

دستور صریح استاندار مازندران برای پیگیری بحث مسکن ایثارگران

فردا بازی بزرگی برابر پرسپولیس داریم؛ از تیم ملی امید پیشنهاد داشتم

پورموسوی: بازی با پرسپولیس روز بزرگی برای مس خواهد بود

برخی شیطنت کردند اما ما با خدا معامله کردیم!

تعریف محور‌های گردشگری مشترک کرمان و فارس

پورموسوی: فردا مصاف بزرگی برای ما و پرسپولیس خواهد بود/ 2 بار از تیم ملی امید پیشنهاد داشتم

تمرین علیه شایعات، تصویر علیه شنیده ها؛ بازداشتی در کار نبود!

بوژوویچ: سرقت نکردم، اجازه خداحافظی می‌دادید!

ماتزاری و استقلال، ماراتن دوباره آغاز شد!

برچسب غیرقابل فروش روی ستاره خاموش پرسپولیس

پایان کار شاه‌ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس

اولین واکنش مربی بزرگ اسپانیایی به شایعه استقلال

تک نوازی زیبای سه تار در منظره طبیعی

اجرای احساسی و زیبا از سینا درخشنده و حمید هیراد

ابهامات انفجار بندر

سفرای ایران در پکن و مسکو روی استیج

بی اعتمادی کردها به نظام جولانی

پازل بهارستانی ها برای استیضاح «صادق»

شیلا، ستون خانواده: داستان یک ستاره و مادری که رویای او را ساخت/ پسری که سگها را دریبل می‌زند، حالا در اندیشه فتح اروپاست!

اعلام ترکیب النصر: رونالدو در اندیشه اولین فینال آسیایی

مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند: هوش مصنوعی تا ده سال آینده تمام بیماری‌ها را ریشه‌کن می‌کند