کرمان رصد

آخرين مطالب

خبر خوش در گلابدره ؛ موج ساخت و ساز مجاز در بافت فرسوده اجتماعي

خبر خوش در گلابدره ؛ موج ساخت و ساز مجاز در بافت فرسوده
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - از جمله سیاست های اصلی مدیریت ششم شهری از همان ابتدا تا به امروز، جلوگیری از جولان ساخت و سازهای غیرمجاز در گوشه و کنار شهر و همچنین تلاش برای رونق بخشیدن و به تحرک انداختن ساخت و سازهای قانونی به ویژه در بافت فرسوده تهران است. این رویکرد باعث شده تا در این دوره از مدیریت شهری شاهد برطرف شدن مشکلات و بن بست های چندین و چند ساله و آسیب زای محله های مختلف پایتخت از جنوب تا شمال شهر؛ از نفرآباد تا گلابدره و رونق گرفتن ساخت و سازهای قانونی در این محله ها باشیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در همین رابطه طی 2 سال گذشته اقدامات بسیار خوب و موثری در شهر تهران به ویژه در منطقه یک تهران صورت گرفته و چندین محله آن از جمله گلابدره، سیمین قلعه، چیذ و شهرک شهید محلاتی، با طرح موضعی از بن بست سخت و طولانی برای توسعه و نوسازی خارج شده اند.
حل شدن مشکل 12 ساله گلابدره یکی از محله هایی که در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز نامش زیاد مطرح شده، محدوده خوش آب هوای گلابدره است مهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران از حل شدن مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز در محله گلابدره و آغاز ساخت و ساز مجاز در بافت فرسوده این محله خبر داد و گفت: «طرح موضعی محله گلابدره حدود 7 تا 8 ماه قبل با هماهنگی سازمان نوسازی شهر تهران درکمیسیون ماده 5 مصوب شد، آنهم بعد از حدود 12 سال یعنی تقریبا ازسال 1391 که بعد از مصوب شدن طرح تفصیلی دیگر تغییری در بافت این محله نداشتیم.»
صباغ می گوید برای سر و سامان دادن به وضعیت محله گلابدره اولین قدم جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز بود: «همزمان با اینکه طرح موضعی محله گلابدره را در سازمان نوسازی و کمیسیون ماده 5 پیش می بردیم، به هیچ وجه اجازه ندادیم که ساخت و ساز غیرمجازی در این محله انجام شود و افرادی که شرور بودند و برای جلوگیری از اجرای قانون ایجاد مزاحمت می کردند نیز بعضا بازداشت شدند.»
قولنامه ای ها چطور می توانند بسازند؟ او می گوید بعد از جلوگیری از توقف ساخت و سازهای غیرمجاز، نوبت به تسهیل و فراهم کردن شرایط برای ساخت و سازهای قانونی بود: «گام بعدی این بود که باید برای املاک محله گلابدره که قولنامه ای هستند هم طرح مشوق ساخت و ساز داشته باشیم. در همین راستا بود طرح مصوب حدود 7 ماه پیش آمد و ابلاغ هم شد که در آن افزایش طبقه و طرح های تشویقی دیده شده است، اما این طرح یک نقطه ضعف داشت!»
صباغ افزود: «نقطه ضعف هم این بود که نمی توانستیم به املاک قولنامه ای جواز ساخت و ساز بدهیم، تا زمانی که براساس مصوبه دولت برای گرفتن سند اقدام کنند. از این پس املاک قولنامه ای هم می توانند جواز بگیرند، اما پایان کار آنها زمانی صادر می شود که طبق مصوبه دولت بتوانند از زمین شهری و سازمان ثبت و کارگروهی که تشکیل شده، برای ملک قولنامه ای خودشان سند بگیرند. یعنی پس از اخذ سند، پایان کار نیز صادر خواهد شد.»
کنترل آنلاین ساخت و سازهای غیرمجاز با دوربین های دید در شب منطقه یک و از جمله محله گلابدره که درسال و سنوات گذشته بهشتی برای افراد سودجو و تاخت و تاز سازندگان غیرمجاز بود، اکنون به خوبی کنترل و رصد می شود. صباغ در این رابطه از کنترل آنلاین ساخت و سازها خبرمی دهد و می گوید: «از سوی شهرداری منطقه اقدامات موثری در این رابطه صورت گرفته است و گیت های عبور مصالح را مجهز به دوربین های دید در شب کرده ایم. این دوربین ها پلاک خوان هستند و پلاک خودرو هایی که اقدام به حمل مصالح می کنند را ثبت و ضبط می کند. برای مدت طولانی این دوربین ها قطع شده بود، اما شهرداری منطقه اکنون به صورت آنلاین حمل و نقل مصالح را کنترل و رصد می کند و به مجوزها رسیدگی می شود.»
خارج شدن محله های مشکل دار منطقه از بن بست همان طور که اشاره شد جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و هموار کردن مسیر قانونی برای رونق ساخت و سازهای قانونی در منطقه یک صرفا شامل محله گلابدره نمی شود. شهردار منطقه یک از حل شدن این مشکل در دیگر محله های دارای مشکل این منطقه خبر داده و می گوید: «این موضوع فقط به محله گلابدره محدود نمی شود. چیذر یکی از آن ها است که طرحش مصوب و ابلاغ شد و اکنون قابلیت احیا و ساخت بافت فرسوده این محله وجود دارد. محله سیمین قلعه که در ضلع جنوبی محله دارآباد قرار دارد هم اصلا در طرح تفضیلی نبود که الحمدالله با مصوبه ای که در آنجا گرفتیم مشکل این محله و دیگر محله ها با کمک سازمان نوسازی حل و فصل شد. همچنین در فاز یک و 2 محله شهرک شهید محلاتی امکان ساخت و ساز با مصوبه رسمی کمیسیون ماده 5 ایجاد شده است و املاکی که 25 تا 30 سال پیش در آنجا ساخته شده بودند اکنون امکان نوسازی دارند و رونق ساخت و ساز را در این محله نیز شاهد خواهیم بود. اولین دستور نقشه نیز بعد از عید برای این محله صادر شد.»
کد خبر 855146 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ساخت و ساز منطقه 1 خبر مهم شهرداری شهردارى تهران مسکن - مصالح ساختمانی مسکن تهران پایتخت

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628989/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برترین تصاویر 2024 از کهکشان راه‌شیری

برگزاری مسابقات فوتسال بانوان در رده‌سنی نونهالان

کرمانشاه رتبه سوم در تحقق برنامه نوسازی مسکن را کسب کرد

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

میکروروبات سرطان ریه را در موش‌ها درمان کرد

مرد رفسنجانی ناجی سه بیمارپیوندی شد

تحویل 70 درصد گندم مورد نیاز استان به سیلوها

سپاهان و فرصت عبور از همشهری

(ویدئو) تغییر هویت خیابان لاله‌زار در گذر زمان

گیاهان نیز مانند انسان‌ها مهارت حل مسئله دارند

درباره شهرستان جیرفت بیشتر بدانید

هشدار زرد/ وزش باد شدیددر کرمان

موسیقی زیبا و محلی شهرستان جیرفت

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

کدام فضانورد بهتری هستند، زنان یا مردان؟

خرید6 دستگاه ماشین آلات سنگین در حوزه خدمات شهری زرند

خرید 6 دستگاه ماشین آلات سنگین در حوزه خدمات شهری زرند

اجلاس پیرغلامان حسینی (ع) در کرمان بر محور مقاومت و شهید سلیمانی می‌چرخد

فروش اقساطی سه محصول کرمان موتور

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابه‌جایی است!

برگزاری دیدار پایانی جام حذفی فوتبال در قزوین

گریه لیموچی بند نمی‌آمد(عکس)

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

پارچه‌ای که دمای بدن را تا منفی 10 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد!

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

کاور کند کننده آتش سوزی از راه رسید/ جلوگیری از گسترش آتش

تولید فرش‌های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام پورمحمدی در استان کرمان معرفی شد

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

بی توجهی شهرداری گرگان به «باغ مزار لطفی»

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

با جایگزین قدرتمند و سریع باتری‌های لیتیوم‌یون آشنا شوید

فروش اقساطی 3 خودرو کرمان موتور آغاز شد/ شاسی بلند جدید KMC A5 هم به طرح فروش اقساطی آمد (+جدول فروش)

عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌الله مکارم شیرازی (فیلم)

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام پورمحمدی در استان کرمان معرفی شد

خروج 17 شهرک شهر کرمانشاه از بن‌بست

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

هواشناسی: طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

ورود بی رویه سرمایه گذار به بافت تاریخی گرگان

طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد