کرمان رصد

آخرين مطالب

وفادار به حاشیه‌نشینان اجتماعي

وفادار به حاشیه‌نشینان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - دولت آیت‌الله شهید رئیسی با نگاه حمایت از محرومان در مدت زمان کمتر از سه سال 277 هزار واحد مسکونی را در بافت‌های فرسوده به مرحله نوسازی رساند که از این جهت رکورد نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را در بین دولت‌های پس از انقلاب شکست.
به گزارش ایسنا، درگیری 22.5 میلیون نفر از جمعیت کشور با موضوع بدمسکنی، دولت آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی را بر آن داشت تا به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ورود کند.
از جمعیت 22.5 میلیون نفری حدود 10 میلیون نفر در 2.7 میلیون واحد مسکونی فاقد هرگونه سازه مستحکم زندگی می‌کنند. این شامل 167 هزار هکتار، 6000 محله و 300 هزار کوچه است.
کمک به کسانی که توان مالی برای نوسازی ندارند
محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید ساکنان بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینان توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی‌کردند. این چالش اول ما است. ما به آنها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، توان اجرایی و توان فنی دارند وصل می‌کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ زیرا برای آنها بازدهی اقتصادی ندارند.
دولت سیزدهم با رویکرد حمایت از محرومان و مستضعفان، برنامه نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را آغاز کرد. این برنامه در قالب طرح نهضت ملی مسکن دنبال شد.
بهره برداری از 87 هزار خانه فرسوده در دولت سیزدهم
بر اساس جدیدترین آمار ارایه شده نوسازی 277 هزار و 605 واحد در سراسر کشور طی دولت سیزدهم تحقق یافته است. از تعداد واحدهایی که نوسازی آنها در این دولت آغاز شد تعداد 87 هزار واحد تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین، نوسازی بافت‌های فرسوده در 31 استان و 614 شهر تاکنون با عدد 277 هزار و 605 واحد نسبت به برنامه ابلاغی 75 درصد پیشرفت داشته است.
با تامین زمین قابل ساخت برای طرح نهضت ملی مسکن در حال حاضر دو میلیون و 560 هزار واحد به مرحله ساخت رسیده و بخش قابل توجهی از واحدهایی که دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قرار دارد.
دولت برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، بسیج و نیروهای جهادی را نیز پای کار آورد. اواسط ماه گذشته سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی با مشارکت بسیج مستضعفین اظهار کرد: این شروع یک حرکت بزرگ مردمی است و با توجه به اینکه سطح تماس گسترده‌ای با مردم دارد، نیازمند بازتعریف الگوی رفتاری با مردم است.

کرمان رصد

طرح ابتکاری کلید به کلید
یکی از مشکلات ساکنان بافت‌های فرسوده، موضوع جابه‌جایی خانوارها در زمان نوسازی است که دولت در این زمینه طرح‌هایی همچون طرح کلید به کلید و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را در دستور کار دارد. برابر قانون برنامه هفتم توسعه، کسانی که در بافت فرسوده واحد در اختیار دارند این امکان برایشان فراهم است که واحد خود را با واحد مسکونی نوسازی شده در محدوده های بازآفرینی، زمین دولتی یا واحد مسکونی در شهرهای جدید معاوضه کنند. برای تشویق ساکنان نیز یا واحد آنها با 40 درصد افزایش داده می‌شود یا واحدهای دولت با 40 درصد تخفیف داده می‌شود. در این زمینه سامانه‌ای راه‌اندازی شده که مردم بتوانند در قالب طرح کلید به کلید واحد مدنظر خود را انتخاب کنند.
هم‌چنین از حدود دو سال قبل، دولت بسته‌های تشویقی متنوعی را برای جذب سرمایه‌ها به بافت‌های فرسوده ارایه کرده که آمار و ارقام نشان می‌دهد در نوسازی این بافت‌های موثر بوده است. آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بیش از 546 شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه را در بافت‌های فرسوده اجرا می‌کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه در سال‌های پس از انقلاب نشان می‌دهد سال 1402 رکورد نوسازی در محدوده بافت‌های فرسوده شکسته شد.
بافت‌های فرسوده بهترین ظرفیت برای اعتلای معماری ایرانی اسلامی است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری امیدوار است تا پایان سال به 120 هزار نقطه در بازآفرینی شهری با شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی برسیم.
پرداخت پنج نوع وام در بافت های فرسوده
در بافت‌های فرسوده پنج نوع وام قابل دریافت است. اول تسهیلاتی به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف 550 میلیون تومان است که تسهیلات ارزان قیمتی محسوب می‌شود. در برنامه هفتم نیز خبر خوش این است که با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، واحدهای بافت های فرسوده از تمامی تخفیفات و حمایت های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.
محور سوم تسهیلات اسکان موقت و محور چهارم پرداخت وام در بافت‌های تاریخی است. نوع پنجم، تسهیلات اسکان موقت در بافت های تاریخی را شامل می‌شود. در این زمینه مثل نهضت ملی مسکن برخی بانک ها همکاری می‌کنند و برخی همکاری لازم را ندارند. اما در سال 1402 روند اعطای تسهیلات نسبت به گذشته مقداری بهتر شده است.
عملکرد وزارت راه و شهرسازی در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده نشان می‌دهد دولت آیت‌الله رئیسی به وعده خود مبنی بر حمایت از محرومان که بخش قابل توجهی از آنها در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند وفادار بوده است.

کرمان رصد

پرهیز از مسائل غیرسازنده
یکی از نکات اخلاقی شهید رئیسی، تلاش بی‌وقفه، پرهیز از انتقادهای غیرسازنده و پرهیز از حاشیه‌های غیرضروری بود؛ تا جایی که حدود دو هفته قبل از شهادت آیت‌الله رئیسی، مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی گفت: این روزها برخی زبانشان باز شده است. ما خویشتن‌داری می‌کنیم و از گذشته چیزی نمی‌گوییم که لاجرم امر درستی نبوده است. این توصیه رییس‌جمهور محترم است، خودش هم اینگونه رفتار کرد. از زمانی که دولت را تحویل گرفت، نگفت چه چیزی را تحویل گرفته است. می‌گفت اشکالی ندارد خدا خودش جبران می کند و باید همه برای برداشتن موانع تلاش کنیم. به ما هم توصیه موکد می‌کرد و ما سعی می‌کردیم رعایت کنیم. اما دوستان خیلی هم بی‌انصافی نکنند و مرتبا نگویند چه شد و چه شد؟ بله کسی نافی مشکلات پیش رو نیست ولی خدا را شکر اتفاقات خوبی دارد می‌افتد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628858/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

هواشناسی: طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

ورود بی رویه سرمایه گذار به بافت تاریخی گرگان

طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

لزوم توجه به معیشت محله‌های کمتر برخوردار

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

بعد از مسلم اولادقباد؛ حسین طیبی هم به گهرزمین سیرجان پیوست

پیش بینی افزایش ابر و وزش باددر کرمان /شهداد گرم‌ترین شهر کشور

رییس ستاد پورمحمدی در کرمان معرفی شد

هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

نویدکیا با همه مهره‌ها علیه سپاهان

5 سال در استقلال بودم این‌قدر حرف‌های بد نشنیدم

نماز عید قربان در جیرفت برگزار شد

تخریب 100 هزار واحد فرسوده در دولت شهید رئیسی

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا در 100 کشور جهان در دسترس است

مشارکت بالا در انتخابات به تشکیل دولت قوی کمک می‌کند

تحلیلگر آمریکایی: بلینکن، آمریکا را در باتلاق نتانیاهو فرو می‌برد

لزوم تقویت اندیشه دینی توسط کاندیدای اصلح

پروانه ساخت در بافت های فرسوده یک هفته ای صادر می شود

تدوین بسته تشویقی برای حفظ هویت فرهنگی در بافت فرسوده

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان تهران را کنسل کرد

اعتراض باشگاه سپاهان و مس رفسنجان کارساز شد؟

اقامه نماز عید قربان در کرمان

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان _ تهران را کنسل کرد

نماز عید قربان در شهرستان های استان کرمان +عکس

نماز عید قربان در مصلی کرمان برگزار شد

امام جمعه کرمان: حضور حداکثری در انتخابات توان کشور را افزایش می‌دهد

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

80 میلیارد ریال؛ سهم رفسنجان از تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان