کرمان رصد

آخرين مطالب

​​​​​​​عزم دولت برای بازآفرینی شهری/ سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود اجتماعي

​​​​​​​عزم دولت برای بازآفرینی شهری/ سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهرستان زنجان با هشت سکونت‌گاه غیررسمی با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این سکونت‌گاه‌ها به بستری برای افزایش آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند و به گفته کارشناسان اجرای طرح بازآفرینی شهری و بهسازی این مکان‌ها علاج رفع این مشکلات است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، در دهه‌های اخیر شهرنشینی در ایران رشد شتابانی پیدا کرد و به دنبال آن محلات حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌هایی با اسکان غیررسمی در شهرها شکل گرفت.
شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی پدیده‌ای است که در نتیجه جریان شهرنشینی شتابان دهه‌های اخیر و به دنبال مهاجرت بیش از حد از روستاها به شهرها در بیشتر کشورهای جهان، به ویژه کشورهای جهان سوم به وجود آمده است، امروزه این پدیده به عنوان یک چالش عمده اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره، دامن‌گیر بسیاری از شهرهای کشورمان شده است و این پدیده در شهر زنجان نیز همچون بسیاری از شهرهای کشور با جولان می‌دهد.
طبق بررسی‌های انجام شده، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به بستری برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند توزیع مواد مخدر تبدیل می‌شود و از طرفی کمبود مکان‌های تفریحی در این مکان‌ها که بیشتر در حاشیه‌ها شکل می‌گیرند، بر گسترش این آسیب‌ها می‌افزاید، از این رو تلاش برای ارتقای کیفیت محیطی، ساماندهی فضا و افزایش زیست‌پذیری در این سکونت‌گاه‌ها باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
در شهرستان زنجان طبق بررسی‌های به عمل آمده، هشت سکونت‌گاه غیررسمی وجود دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند که در حدود 12 درصد از جمعیت این شهرستان در همین سکونت‌گاه‌ها زندگی می‌کنند.

کرمان رصد

مجموع مساحت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استان زنجان 456 هکتار است جعفر قزوینیان مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان می‌گوید: در حال حاضر 11 سکونت‌گاه غیررسمی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار وجود دارد و مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان 456 هکتار است.
وی با بیان اینکه در شهر زنجان هشت محله هدف بازآفرینی شهری (سکونت‌گاه غیررسمی) وجود دارد، می‌افزاید: این تعداد جزو محدوده شهری زنجان است و خارج از محدوده شهری نیستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه اسلام‌آباد و نجف‌آباد بزرگ‌ترین سکونت‌گاه‌های ناکارآمد زنجان هستند که 90 درصد کل بافت‌های ناکارآمد را در بر می‌گیرند، ادامه می‌دهد: اسلام‌آباد مشکل سند دارد و باید با رفع این مشکل ریزدانه‌ها تجمیع شود و مساحت نجف‌آباد نیز 80 هکتار است که بیش از 25 هزار نفر در آن ساکن هستند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در اجرا و ساخت پروژه‌های مختلفی همچون کتابخانه، ورزشگاه، فضای سبز و پارک در محلات هدف در شهر زنجان در کنار شهرداری و دستگاه‌هایی اجرایی هستیم، اضافه می‌کند: همچنین بخشی از کمک شرکت بازآفرینی شهری در این محلات در قالب تخصیص قیر برای شهرداری‌ها است که بخشی از معابر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی به صورت خاکی است که با تخصیص قیر به اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان این قیر رایگان به شهرداری شهر زنجان تحویل داده می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان می‌گوید: محله‌های اسلام‌آباد، نجف‌آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه، گوجیک‌آباد و کوی فلسطین، سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر زنجان است و محله حسین‌آباد و شریف‌آباد در ابهر و کوی شریعتی در قیدار نیز جزو سکونت‌گاه‌های غیررسمی است و جمعیت ساکن در محلات غیررسمی شهر زنجان 12.24 درصد جمعیت کل شهر را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بازآفرینی، طرح بازآفرینی کوی فلسطین، ساماندهی کوی فاطمیه، طرح توسعه مجموعه اقامتی، خدماتی و گردشگری حاج داداش و تعریف پروژه‌های محرک توسعه برای کوی وحدت از اقدامات و برنامه‌های ستاد بازآفرینی برای شهر زنجان است، ادامه می‌دهد: ستاد بازآفرینی شهری در استان تشکیل شده است و اهدافی همچون احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین با اشاره به ساخت مسکن در این مناطق تصریح می‌کرد: سهم استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی 9 هزار و 21 واحد مسکونی است.

کرمان رصد

صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده افزایش پیدا کند محسن افشارچی استاندار زنجان با بیان اینکه برای ساماندهی بافت‌های فرسوده مشوق‌ها و هم بسته‌های مالی خوبی تعریف شده است، می‌گوید: متأسفانه مردم اطلاع کافی از این مشوق‌ها ندارند و باید اطلاع‌رسانی در این خصوص تقویت شود.
وی با اشاره به صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده می‌افزاید: باید در ماه‌های آینده حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده افزایش پیدا کند، چرا که با این کار هم حجم تولید مسکن بالا می‌رود و هم تعداد واحدهای مسکونی مقاوم بیشتر می‌شود.
استاندار زنجان تاکید می‌کند: افزایش کیفیت زندگی شهری از مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده است و از این طریق گشایش‌های ترافیکی هم در شهر اتفاق می‌افتد.
لزوم تأمین خدمات در سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر زنجان مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ترویج بسته تشویقی شهرسازانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از تأکیدات مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران است، می‌گوید: استفاده از این بسته تشویقی در بسیاری از استان‌ها منجر به افزایش صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده شده است.
وی می‌افزاید: منطقه اسلام‌آباد در شهر زنجان هر چند جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شوند اما از آنجا که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده است با مشکلات بسیاری مواجه بوده و جمعیت بالایی نیز دارند و باید نظم شهری به این مناطق تزریق شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تأمین خدمات در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر زنجان تصریح کرد: توجه به این مهم باید در دستور کار مسئولان استانی و شهری قرار بگیرد.
منصور سلطانی محمدی معاون شهرسازی شهردار زنجان نیز با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی ساخت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده شهری می‌گوید: در این بسته تشویقی، افزایش تراکم، کاهش ضریب پارکینگ مورد نیاز، احداث طبقه هم‌کف به صورت تجاری در برخی محورها، افزایش تراکم در صورت تجمیع قطعات ریز دانه در نظر گرفته شده است و یکی از کامل‌ترین بسته‌های تشویقی کشور در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.
منصور سلطانی‌محمدی می‌افزاید: این بسته تشویقی ویژه محدوده مصوب بافت فرسوده شهری (به‌جز بافت تاریخی) و همین طور بافت ناکارآمد شهری- گونه سکونت‌گاه‌های غیررسمی در چهار گروه تشویقی تجمیع قطعات مسکونی در بافت فرسوده است.
کد خبر 757139

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

هواشناسی: طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

ورود بی رویه سرمایه گذار به بافت تاریخی گرگان

طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

لزوم توجه به معیشت محله‌های کمتر برخوردار

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

بعد از مسلم اولادقباد؛ حسین طیبی هم به گهرزمین سیرجان پیوست

پیش بینی افزایش ابر و وزش باددر کرمان /شهداد گرم‌ترین شهر کشور

رییس ستاد پورمحمدی در کرمان معرفی شد

هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

نویدکیا با همه مهره‌ها علیه سپاهان

5 سال در استقلال بودم این‌قدر حرف‌های بد نشنیدم

نماز عید قربان در جیرفت برگزار شد

تخریب 100 هزار واحد فرسوده در دولت شهید رئیسی

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا در 100 کشور جهان در دسترس است

مشارکت بالا در انتخابات به تشکیل دولت قوی کمک می‌کند

تحلیلگر آمریکایی: بلینکن، آمریکا را در باتلاق نتانیاهو فرو می‌برد

لزوم تقویت اندیشه دینی توسط کاندیدای اصلح

پروانه ساخت در بافت های فرسوده یک هفته ای صادر می شود

تدوین بسته تشویقی برای حفظ هویت فرهنگی در بافت فرسوده

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان تهران را کنسل کرد

اعتراض باشگاه سپاهان و مس رفسنجان کارساز شد؟

اقامه نماز عید قربان در کرمان

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان _ تهران را کنسل کرد

نماز عید قربان در شهرستان های استان کرمان +عکس

نماز عید قربان در مصلی کرمان برگزار شد

امام جمعه کرمان: حضور حداکثری در انتخابات توان کشور را افزایش می‌دهد

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

80 میلیارد ریال؛ سهم رفسنجان از تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان