کرمان رصد

آخرين مطالب

اهدای عضو؛ بهار زندگی دوباره/ 53 بافت با ارزش بدن قابلیت پیوند دارند اجتماعي

اهدای عضو؛ بهار زندگی دوباره/ 53 بافت با ارزش بدن قابلیت پیوند دارند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان اهدای عضو از جمله کارهای خیرخواهانه، انسان‌دوستانه و هدیه زندگی دوباره به بیماران نیازمندی است که مدت‌ها بر روی تخت‌های بیمارستان منتظر رسیدن خبر خوش هستند.
به گزارش ایسنا، پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی، یکی از برنامه‌های مهم در حوزه سلامت به شمار می‌رود که با چالش‌هایی همراه بوده و باعث شده بسیاری از خانواده‌ها، همچنان بین «مرگ مغزی» و «کما» دچار اشتباه شوند و اجازه ندهند از اعضای بدن بیمار مرگ مغزی که هرگز به حیات باز نخواهد گشت؛ استفاده مفید برد و زندگی را به چند بیمار هدیه داد.
این در حالی است که روزانه چندین هموطن بر اثر حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی، دچار مرگ مغزی می‌شوند که خانواده‌های آنها بدون اطلاع از این واقعیت که بیمار آنها می‌تواند نجات‌دهنده جان چند بیمار باشد، اجازه اهدای عضو نمی‌دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: 31 اردیبهشت روز اهدای عضو نامگذاری شده که با هر اهدای عضو مرگ مغزی، جانی دوباره به بیمارانی که منتظر زندگی دوباره هستند، بخشیده می‌شود.
هر دو ساعت یک نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان می‌سپارد
دکتر فاطمه فردوست گفت: با اهدای عضو بیمار مرگ مغزی جان 6 تا هفت نفر از افرادی که منتظر اهدای عضو هستند، نجات می‌یابد.
وی اظهار کرد: در کشور ما 25 هزار نفر منتظر اهدای عضو هستند و متأسفانه هر دو ساعت یک نفر از افراد منتظر عضو جان خود را از دست می‌دهند.
فردوست با اشاره به مرگ و میر 16 هزار نفر ناشی از تصادفات جاده‌ای در کل کشور در سال بیان کرد: سالیانه پنج تا 8000 مورد مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد که بالغ بر 4000 مورد از این بیماران مرگ مغزی قابلیت اهدای عضو به بیماران لیست انتظار پیوند را دارند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی بم با بیان اینکه روزانه شاهد فوت 7 تا 10 نفر در لیست انتظار پیوند به دلیل نرسیدن عضو پیوندی هستیم، تصریح کرد: سالانه به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو بیش از 7000 عضو پیوندی رهسپار خاک می‌شوند.
وی اصلی‌ترین عامل در خاکسپاری این اعضای با ارزش را عدم رضایت خانواده‌ها و آگاهی نداشتن کامل جامعه از قطعی بودن مرگ مغزی اعلام و اظهار کرد: آمار رضایت به اهدای عضو تاکنون افزایش مطلوبی داشته به طوری که در حال حاضر 70 درصد خانواده‌های بیماران مرگ مغزی راضی به اهدای عضو هستند.
فردوست با اشاره به تفاوت کما و مرگ مغزی گفت: کما کاهش سطح هوشیاری فرد است و احتمال دارد در چند روز یا چند ماه آینده سطح هوشیاری بیمار بالا بیاید و فرد به زندگی خود ادامه دهد اما در مرگ مغزی سلول‌های آن قابل برگشت نیست و این برچسب توسط چند تیم از جمله جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، پزشک بیهوشی و متخصص داخلی تشخیص داده می‌شود.
وی درباره وضعیت اهدای عضو در شرق استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه این باور و فرهنگسازی هنوز در شرق استان صورت نگرفته و در دو سه سال گذشته تنها دو سه مورد اهدای عضو داشتیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم افزود: اگر از بُعد فرهنگی و مذهبی به امر اهدای عضو نگاه کنیم، در قرآن کریم آمده«هرکس نفسی را حیات بخشد مانند آن است که همه مردم را حیات بخشیده» است.
وی تصریح کرد: فرهنگسازی زمان‌براست اما خوشبختانه در بعضی از استان‌های کشور آمار خوبی داریم ضمن اینکه تا رسیدن به نطقه مطلوب فاصله داریم .
فردوست گفت: فروش عضو غیرمنطقی است ضمن اینکه هر عضوی را نمی‌توان فروخت. مثلاً قلب یکی است و نمی‌توان آن را در زمان حیات اهدا کرد.
وی افزود: در مورد کبد می توان بخشی از آن را به عزیزانشان که نیازمند هستند، می‌توانند اهدا کنند و البته باید گروه خونی مطابقت داشته باشد یا در مورد اهدای مغز استخوان مشکلی پیش نمی‌آورد و این عمل در افرادی مثل بیماران تالاسمی انجام می‌شود و برای خویشاوندان خودشان قابل انجام است.
در ادامه این گزارش به سراغ خانواده آقای متقی رفتیم که با اهدای اعضای بدن برادرش به پنج نفر جانی دوباره بخشید.
وی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برادرم در سانحه تصادف در هنگام برگشت از سفر کربلا در مسیر شیراز – کرمان دچار مرگ مغزی شد و او را در بیمارستان شیراز بستری کردند و بعد از گذشت چند روز با تائید تیم پزشکی، خانواده به اهدای عضو رضایت دادند.
متقی از احساس خود و خانواده‌اش گفت و بیان کرد: امروز به پنج نفر حیات دوباره بخشیده شده و بنده خیلی خوشحال هستم که هنوز قلب برادرم می‌تپد.
وی ضمن توصیه به خانواده‎هایی که عزیزانشان دچار حادثه و مرگ مغزی می‌شوند، اظهار کرد: نگذارید عضوی که دیگران را نجات می‌دهد زیر خاک بپوسد، اجازه بدهید اعضای بدن عزیزتان در وجود دیگری حیات‌بخش باشد.
53 بافت با ارزش بدن قابلیت پیوند دارند
معاون دانشگاه علوم پزشکی بم در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هشت ارگان اصلی شامل کلیه‌ها، کبد، ریه‌ها، لوزالمعده، قلب و روده و تعداد 53 نسج از بافت‌های بدن شامل تاندون‌ها، مغز استخوان و دریچه‌های قلبی از هر مرگ مغزی قابل برداشت و پیوند به بیماران نیازمند لیست انتظار پیوند است که متأسفانه با عدم رضایت خانواده‌ها این تعداد ارگان و نسج به خاک سپرده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه باید به این باور برسیم کسی که مرگ مغزی شده دیگر قابل برگشت نیست ، تصریح کرد: فرهنگ مقدس اهدای عضو از بیماران فوت شده، منطبق بر فتوای تاریخی حضرت امام (ره) و فرهنگی برخاسته از باورهای دینی، کرامت انسانی و نوع‌دوستی و فداکاری است.
فردوست گفت: همزمان با پیشرفت دانش بشری زمینه استفاده از اعضا، بافت و سلول‌های انسانی برای درمان گسترده‌ای از بیماری‌ها و نجات جان افراد نیازمند پیوند فراهم شده است.
وی با اشاره به وظیفه مسئولان امر در فرهنگسازی اهدای عضو در کشور گفت: هیچ مسئولی نمی‌تواند نیاز احتمالی به دریافت ارگان را در بین نزدیکان و آشنایان خود نادیده بگیرد چرا که همه ما احتمال دارد روزی خودمان نیازمند پیوند عضو برای ادامه زندگی باشیم پس باید تمام سازمان‌ها و ادارات متحد شده و برای اشاعه این فرهنگ عظیم و مقدس تلاش مضاعف داشته باشیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بم تصریح کرد: وجود کارت اهدای عضو می‌تواند رضایت‌دهی خانواده‌ها را با توجه به میل قلبی فردِ مرگ مغزی تسهیل کند.
وی ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در اشاعه و تبلیغ این امر خطیر دینی و اخلاقی - انسانی به یاری دانشگاه‌های علوم پزشکی بشتابند تا بتوانیم شاهد روزی باشیم که هیچ عضو سالمی زیر خاک مدفون نشود.
وی در پایان گفت: مرگ مغزی مرگ قطعی هست که بعد از شناسایی این بیماران انجام تست‌های تشخیصی و تایید متخصصین مربوطه اقدام به اخذ رضایت از خانواده‌ها برای اهدای عضو می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

بعد از مسلم اولادقباد؛ حسین طیبی هم به گهرزمین سیرجان پیوست

پیش بینی افزایش ابر و وزش باددر کرمان /شهداد گرم‌ترین شهر کشور

رییس ستاد پورمحمدی در کرمان معرفی شد

هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

نویدکیا با همه مهره‌ها علیه سپاهان

5 سال در استقلال بودم این‌قدر حرف‌های بد نشنیدم

نماز عید قربان در جیرفت برگزار شد

تخریب 100 هزار واحد فرسوده در دولت شهید رئیسی

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا در 100 کشور جهان در دسترس است

مشارکت بالا در انتخابات به تشکیل دولت قوی کمک می‌کند

تحلیلگر آمریکایی: بلینکن، آمریکا را در باتلاق نتانیاهو فرو می‌برد

لزوم تقویت اندیشه دینی توسط کاندیدای اصلح

پروانه ساخت در بافت های فرسوده یک هفته ای صادر می شود

تدوین بسته تشویقی برای حفظ هویت فرهنگی در بافت فرسوده

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان تهران را کنسل کرد

اعتراض باشگاه سپاهان و مس رفسنجان کارساز شد؟

اقامه نماز عید قربان در کرمان

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان _ تهران را کنسل کرد

نماز عید قربان در شهرستان های استان کرمان +عکس

نماز عید قربان در مصلی کرمان برگزار شد

امام جمعه کرمان: حضور حداکثری در انتخابات توان کشور را افزایش می‌دهد

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

80 میلیارد ریال؛ سهم رفسنجان از تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ماهنامه چیلوک مجوز انتشار گرفت

استان کرمانشاه در شاخص‌های مسکن، صعود جهشی داشته است

نامه مس به تاج: استادیوم فینال را عوض کنید!

درخواست جدید مس رفسنجان از فدراسیون فوتبال