کرمان رصد

آخرين مطالب

ریل گذاری دولت شهیدرییسی برای عبور قطار توسعه از جنوب استان کرمان اجتماعي

ریل گذاری دولت شهیدرییسی برای عبور قطار توسعه از جنوب استان کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خبرگزاری مهر، گروه استان‌_حکمت قاسم خانی: استان کرمان با دارا بودن 11 درصد از وسعت ایران پهناورترین استان کشور می‌باشد و در این میان منطقه جنوب این استان با دارا بودن 8 شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و جازموریان از اهمیت خاصی برخوردار است. جنوب استان کرمان منطقه‌ای وسیع است که علی رغم دارا بودن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بزرگ در حوزه کشاورزی و معدن، از محرومیت و عقب ماندگی زیادی در بخش‌های مختلف رنج می‌برد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه متوازن کرمان با توجه ویژه به محرومیت جنوب این استان در دستور کار دولت آیت الله رئیسی قرار گرفت تا با ریل گذاری، قطار توسعه از محروم‌ترین منطقه استان کرمان نیز عبور کند.
توجه ویژه دولت سیزدهم به رفع محرومیت جنوب کرمان
هرچند در طی دو دهه اخیر دولت‌های مختلفی که روی کار آمدند به نوعی سعی کردند برای رفع محرومیت در این منطقه اقداماتی را انجام دهند، اما خدمات و اقداماتی که دولت آیت الله رئیسی طی سه سال گذشته برای رفع محرومیت و مشکلات مردم این منطقه برنامه ریزی کرد و یا انجام داد خاص و ویژه بوده است. آیت‌الله رئیسی مصمم بود در طی چهار سال جهش و تحولی در وضعیت استان کرمان و مناطق جنوبی آن به نفع مردم و رفع محرومیت صورت گیرد.
فعال شدن مزیت‌های جنوب کرمان در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری و معادن مورد توجه دولت قرار گرفت تا این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه استان کرمان فعال شود.

کرمان رصد

دولت سیزدهم با ریاست آیت الله ابراهیم رئیسی نگاه ویژه ای به جنوب استان کرمان داشت و همین نگاه ویژه باعث شده بود که رفع مشکلات مردم این منطقه برای رئیس جمهور به میزانی اهمیت داشته باشد که در روزهای نخست بهمن سال 1400 در میان بحران وقوع سیل در جنوب کرمان این رئیس جمهور مردمی پس از پایان سفر دو روزه‌اش به کشور روسیه به محض ورود به کشور بلافاصله به شهر جیرفت در جنوب کرمان سفر کند تا از نزدیک روند خدمات رسانی به مردم سیل زده جنوب کرمان را بررسی و برای رفع مشکلات آنها دستورات لازم را صادر نماید. سید ابراهیم رئیسی در آن سفر با تشکر از اقدامات انجام شده در جریان سیلاب گفت: پیگیر مشکلات مردم سیل زده بودم و به محض پایان سفر مسکو در بین شما حاضر شدم.
احداث بیش از 7 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری در جنوب کرمان
در حوزه مسکن دولت سیزدهم اقدامات مؤثری در جنوب استان کرمان انجام داد.

کرمان رصد

اقداماتی که نتایج آن افتتاح یک هزار و 701 واحد مسکن روستایی و آغاز عملیات اجرایی 6 هزار و 304 واحد مسکن شهری و روستایی جنوب کرمان در قالب نهضت ملی مسکن بود. اقداماتی که باعث شد بسیاری از مردم محروم این منطقه که در خانه‌های کپری یا ناایمن زندگی می‌کردند سرانجام خانه دار شوند.
تلاش سید محرومان برای ارتقا زیرساخت‌های حوزه سلامت در جنوب کرمان
در حوزه بهداشت و درمان خدمات دولت سیزدهم در جنوب کرمان بر کسی پوشیده نیست. جنوب استان کرمان همواره از نبود مراکز بهداشتی و درمانی مناسب و پزشک متخصص رنج می برده و بسیاری از مردم محروم این مناطق مجبور هستند برای درمان بیماری به مرکز استان سفر کنند که چالش‌ها و هزینه‌های زیادی را بر آنها تحمیل می‌کند.

کرمان رصد

به همین منظور افتتاح 66 پروژه بهداشتی و درمانی، افتتاح ساختمان آموزشگاه بهورزی و بازآموزی برنامه‌های سلامت شهید ناصر رئیسی در جیرفت، ساخت بیمارستان 96 تختخوابی شهرستان عنبرآباد، اجرای پروژه بیمارستان 200 تختخوابی امام خمینی (ره) شهرستان بم، نصب دستگاه پیشرفته‌ام آر ای در کهنوج، اجرای 30 طرح بهداشتی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه از جمله اقدامات و برنامه‌های دولت ابراهیم رئیسی در جنوب کرمان بوده تا زیرساخت‌های حوزه سلامت در سال‌های آینده در این منطقه، ارتقا یابد.
استان کرمان جنوبی مهمترین وعده شهید جمهور
شاید بتوان مهمترین برنامه دولت برای جنوب استان کرمان را طرح تشکیل استان کرمان جنوبی نام برد. وعده‌ای که در سفر سیدابراهیم رئیسی به استان کرمان مطرح و موجب خوشحالی مردم 8 شهرستان جنوبی کرمان شد. جنوب استان کرمان دارای شهرستانهای رودبار جنوب، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب، کهنوج، جیرفت و عنبرآباد و جازموریان می‌باشد که حدود یک‌میلیون نفر از جمعیت نخستین استان پهناور کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کرمان رصد

جنوب کرمان علاوه بر داشتن ظرفیت‌های معدنی بی‌شمار به‌عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی پایدار و خارج از فصل به میزان 5 میلیون تن در سال، یکی از مناطق استراتژیک و مهم کشور محسوب می‌شود که مردم آن چند سال است که خواهان جدا شدن از مرکز استان و تشکیل یک استان جدید هستند. باید گفت هر چند در طی بیش از یک دهه گذشته بسیاری از ادارات شهرستان جیرفت در جنوب کرمان تبدیل به اداره کل شده‌اند و به صورت مستقل از مرکز استان کرمان فعالیت می‌کنند، اما خواسته اصلی مردم این منطقه تشکیل یک استان مستقل و جدید به نام کرمان جنوبی با مرکزیت شهرستان جیرفت می‌باشد. پس از اعلام خبر تبدیل شدن جنوب کرمان به استان کرمان جنوبی توسط رئیس جمهور شهید ابراهیم رئیسی که موجی از خوشحالی مردم ساکن جنوب کرمان را به همراه داشت، مردم شهرستان‌های جنوبی کرمان منتظر ارسال لایحه طرح تشکیل استان جدید کرمان جنوبی توسط دولت به مجلس هستند تا مهمترین وعده شهید جمهور به مردم جنوب کرمان نیز عملی شود.
نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه جنوب کرمان
در دولت سیزدهم و در برنامه‌های شهید جمهور ابراهیم رئیسی توسعه متوازن استان کرمان اهمیت ویژه ای داشت. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در گفتگو با مهر با اشاره به توسعه نامتوازن استان کرمان می‌گوید: ما در شمال استان کرمان در شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و کرمان کارخانه‌های بزرگی داریم، اما در جنوب استان اینگونه نیست، لذا مهمترین بحث دولت سیزدهم توسعه متوازن استان بود که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
امیرحسن زاده، می‌افزاید: در جنوب کرمان کارخانه تیتانیوم شهرستان کهنوج که بیش از 20 سال در حد پلنت آزمایشگاهی بود با اقدامات دولت تا پایان سال تبدیل به یک کارخانه کنستانتره تیتانیوم در آن منطقه محروم می‌شود.
وی با بیان اینکه در منطقه جیرفت و ساردوئیه نیز کارخانه کنستانتره آهن و در منطقه رمشک کارخانه کنستانتره مس را داریم می‌افزاید: مقدمات احداث کارخانه گندله آهن در منطقه در حال انجام است و شکل گیری کارخانه‌های کوچکی همچون کارخانه سیلیس و کارخانه طلای دوم در شهرستان فاریاب نیز از دیگر اقدامات بوده است.

کرمان رصد

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم حرکت به سمت توسعه با هدف گذاری مناطق جنوب استان کرمان بوده می‌گوید: در حکم شهید جمهور آیت الله رئیسی به دکتر محمد مهدی فداکار استاندار کرمان به این موضوع اشاره شده است.
وی تصریح می‌کند: دولت شهید آیت الله رئیسی در جنوب استان کرمان توسعه انسانی و مهارت آموزی را در دستورکار قرار داده و به همین منظور دو دوره آموزش حفاری در شهرستان‌های کهنوج و جیرفت برگزار شد.
حسن زاده، با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش تراش سنگ و گوهرسنگ می‌افزاید: افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان رودبار جنوب و انجام مقدمات راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان فاریاب از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای مهارت آموزی نیروی کار در جنوب استان کرمان می‌باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای زیرساخت‌های لازم در جنوب کرمان می‌گوید: توافقاتی برای احداث زیرساخت‌هایی همچون پل، جاده و خط انتقال برق با شرکت ایمیدور انجام شده است و قراردادهای ما بین ایمیدرو و راهداری جنوب کرمان برای احداث پل منعقد شده است.
امیرحسن زاده، می‌افزاید: اجرای خط انتقال 30 کیلومتری برق از سمت دلفارد به ساردوئیه توسط ایمیدرو با نگاه توسعه پایدار در منطقه از دیگر اقدامات در جنوب کرمان می‌باشد.
وی ایجاد شهرستان جدید جازموریان و منطقه ویژه اقتصادی جازموریان از دیگر اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم در این منطقه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به محصولات کشاورزی بسیار خوبی که در جنوب استان کرمان تولید می‌شود، در حوزه کشاورزی به سمت فرآوری، بسته بندی و مارکتینگ این محصولات حرکت کرده‌ایم.
کد خبر 6117458

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628783/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام پورمحمدی در استان کرمان معرفی شد

خروج 17 شهرک شهر کرمانشاه از بن‌بست

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

هواشناسی: طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

ورود بی رویه سرمایه گذار به بافت تاریخی گرگان

طوفان شن از اواسط هفته کرمان را فرا می‌گیرد

لزوم توجه به معیشت محله‌های کمتر برخوردار

دفاع سایت نزدیک به زاکانی از ایده «تحویل گوشت درب منزل»

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

بعد از مسلم اولادقباد؛ حسین طیبی هم به گهرزمین سیرجان پیوست

پیش بینی افزایش ابر و وزش باددر کرمان /شهداد گرم‌ترین شهر کشور

رییس ستاد پورمحمدی در کرمان معرفی شد

هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

نویدکیا با همه مهره‌ها علیه سپاهان

5 سال در استقلال بودم این‌قدر حرف‌های بد نشنیدم

نماز عید قربان در جیرفت برگزار شد

تخریب 100 هزار واحد فرسوده در دولت شهید رئیسی

پورمحمدی پدیده مناظرات می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا در 100 کشور جهان در دسترس است

مشارکت بالا در انتخابات به تشکیل دولت قوی کمک می‌کند

تحلیلگر آمریکایی: بلینکن، آمریکا را در باتلاق نتانیاهو فرو می‌برد

لزوم تقویت اندیشه دینی توسط کاندیدای اصلح

پروانه ساخت در بافت های فرسوده یک هفته ای صادر می شود

تدوین بسته تشویقی برای حفظ هویت فرهنگی در بافت فرسوده

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان تهران را کنسل کرد

اعتراض باشگاه سپاهان و مس رفسنجان کارساز شد؟

اقامه نماز عید قربان در کرمان

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان _ تهران را کنسل کرد

نماز عید قربان در شهرستان های استان کرمان +عکس

نماز عید قربان در مصلی کرمان برگزار شد

امام جمعه کرمان: حضور حداکثری در انتخابات توان کشور را افزایش می‌دهد

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود