کرمان رصد

آخرين مطالب

تحلیلگر یا کنشگر مقالات

تحلیلگر یا کنشگر
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عباس عبدی| کنشگران سیاسی در پی تحقق اهداف و اولویت‌های خود هستند و به‌ طور طبیعی برای بسیج نیرو و جلب حمایت دیگران اظهاراتی هم می‌کنند که به ‌طور متعارف تحلیل شناخته می‌شود، ولی در اطلاق تحلیل بر این رویکردها و گفتارها باید محتاط بود، زیرا کنشگران نسبت به نتایج آنچه می‌گویند، بی‌طرف نیستند، بلکه ذی‌نفع هم هستند. درحالی که تحلیلگر در چنین موقعیتی قرار ندارد یا نباید قرار گیرد. فرض کنید که یک تحلیلگر فوتبال پیش از یک بازی نتیجه آن را براساس تحلیل پیش‌بینی کند و تیم الف را برنده بداند. روشن است که او هیچ دخالتی در بازی ندارد و فقط باید منتظر پایان بنشیند تا ببیند پیش‌بینی و تحلیل او درست بوده است یا خیر؟ ولی مربیان و بازیکنان تیم ب حتی اگر ضعیف هم باشند، هیچ‌گاه به این پیش‌بینی تن نمی‌دهند، آنان درصدد تغییر نتیجه احتمالی به سود خود هستند و طبعا سعی می‌کنند که پیروز شوند و در مواردی هم به این هدف خود می‌رسند. در حال بازیکن و مربی جزیی از بازی هستند و بی‌طرف و غیرتاثیرگذار شناخته نمی‌شوند و همیشه باید فرض را بر موفقیت خود بگذارند. سیاست هم از همین نوع است. کنشگر تحلیل نمی‌کند، هر چند تحلیلی اجمالی دارد. نقاط ضعف و قوت خود و حریف را می‌داند، ولی کوشش می‌کند که از موقعیت‌ها استفاده کند تا به اهداف خود برسد. همچنان‌که در مسابقه فوتبال هم پیش می‌آید، تیم قوی‌تر که همه می‌گویند برنده می‌شود، ببازد. پس قرار نیست تیم ضعیف‌تر تن به پیش‌بینی و تحلیل متعارف دهد. با سقوط بالگرد آقای رییسی و آغاز فرآیند 50 روزه برای برگزاری انتخابات، اولین پرسشی که روی میز تحلیلگران و کنشگران قرار گرفت، این است که آیا روال کلی سیاست داخلی کشور همان خواهد بود که از سال 1396 به بعد آغاز شد؟ یعنی فرآیند یکدست‌سازی که اولین جرقه‌های آن در اعتراضات 1396 و 1398 زده شد، سپس در انتخابات مجلس 1398 و پس از آن ریاست جمهوری 1400 شاهد آن بودیم و در ادامه نیز در انتخابات 1402 ادامه یافت. آیا ممکن است که این مسیر در یک ماه آینده تغییر کند؟ غالب افرادی که می‌بینیم یا مطالب آنان را می‌خوانم در مقام تحلیلگر پاسخ منفی به این پرسش می‌دهند. استدلال‌های آنان تا حدود زیادی روشن و متقن است.
ولی آیا چنین تحلیلی برای کنشگران عرصه سیاست اعتبار قطعی دارد؟ آنچه می‌خواهم توضیح دهم این است که وظیفه کنشگر پذیرش و عمل به این تحلیل حتی معقول نیست. دو دلیل برای آن وجود دارد:
دلیل اول عدم قطعیت در تحلیل است. سیاست مثل پرتاب ماهواره به فضا نیست که باید با دقت تمام، همه جزییات پیش‌بینی شود و با زاویه خاصی از جو زمین خارج شود و اگر جز این شد، مدیریت پرتاب را مواخذه می‌کنند. حتی در فوتبال هم همیشه و برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها نتایج باورنکردنی رخ می‌دهد، حتی اگر درصد آنها زیاد نباشد، ولی همین درصدهای اندک اهمیت سرنوشت‌سازی دارد. اصولا جذابیت فوتبال نیز به همین پیش‌بینی‌ناپذیری آن است. سیاست هم همین‌گونه است. سیاستمدار و کنشگر باید هدف ممکن و مطلوبی را تعیین کند و آن را در دستور کار خود قرار دهد. مطلوب بودن چند درجه دارد و ممکن بودن نیز سطوح گوناگونی دارد. باید تلاقی مطلوبیت و امکان را به عنوان نقطه بهینه درنظر گرفته و براساس آن عمل کند. عدم قطعیت در سیاست ریشه‌های گوناگونی دارد، مهم‌ترین آن، دقیق نبودن متغیرها است. حضور عوامل انسانی و انگیزه‌های فردی، برآوردهای نادرست طرف مقابل، همه و همه موجب می‌شود که نتایج مطابق پیش‌بینی‌های تحلیلی رخ ندهد.

دلیل دوم مربوط به داوری عمومی است. به عبارت دیگر تا هنگامی که طرف مقابل تمامی راه‌ها برای یک مشارکت متعارف را نبندد و داوری عمومی نیز بر چنین اقدامی مهر تایید نزد، کنشگر نمی‌تواند میدان و عرصه سیاست را خالی کند. کنشگر باید توپ را به زمین طرف مقابل بیندازد، نه اینکه پیشاپیش زمین بازی را ترک کند. البته این رفتار به منزله آن نیست که واقعیت و تحلیل متقن و استوار را نادیده بگیرند، یا آنکه سطح مطلوبیت خود را چنان تنزل دهد که مرز مطلوب و نامطلوب مخدوش شود. بنابراین باید میان تحلیل تحلیلگر و ادعاهای کنشگر تفاوت و تمایز قایل شد. آنان به دو گونه متفاوت و نه لزوما متضاد به محیط سیاست نگاه می‌کنند. ماهیت این دو رویکرد به کلی متفاوت از یکدیگر است. هیچ کدام جانشین دیگری نمی‌شود. به نحوی مکمل یکدیگرند ولی منطبق به هم نیستند. یکی از هست سخن می‌گوید. «هستی» که لزوما هم قطعی نیست، دیگری از باید سخن می‌گوید. «بایدی» که لزوما تحقق‌پذیر نیست. آثار و تبعات درستی یا اشتباه بودن هر یک نیز به کلی متفاوت است. با این ملاحظه تا یک ماه بعد، مطالب و نوشته هر کس را می‌خوانیم، ابتدا ببینیم تحلیلگر است یا کنشگر؟ سپس درباره اعتبار آن داوری کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

80 میلیارد ریال؛ سهم رفسنجان از تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ماهنامه چیلوک مجوز انتشار گرفت

استان کرمانشاه در شاخص‌های مسکن، صعود جهشی داشته است

نامه مس به تاج: استادیوم فینال را عوض کنید!

درخواست جدید مس رفسنجان از فدراسیون فوتبال

تصمیم گیری نهایی در پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان

فیلم| گلزار شهدای لارستان معطر به شمیم دعای پُرفیض عرفه

نقد دولت فراموش نشود

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند

هزینه‌‌های گزاف در کمین رانندگان متخلف؛ جریمه‌های رانندگی بازدارنده می‌شوند؟

خودزنی به سبک اصولگرایان

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

چند سوال از دکتر پزشکیان

ویدیویی شگفت انگیز از بازگشت فضاپیمای استارشیپ به اتمسفر

درخواست باشگاه مس رفسنجان؛ فینال را در اراک برگزار کنید

فینال جام حذفی را در اراک برگزار کنید

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

نتایج امیدوارکننده یک ساختار نانویی برای مقابله با پارکینسون

توافق فینالیست‌ها برای میزبانی اراک

غرق شدن جوان 20 ساله در آبشار سرگرو منوجان

فعالیت کارگاه‌های ساخت طلا در بازار قلعه‌محمود کرمان امکان‌سنجی شد

فیلم| زمزمه دعای روح‌بخش عرفه در گلزار شهدای کرمان

حسین طیبی راهی به تیم فوتسال گهرزمین سیرجان پیوست

رونمایی از تمثال چهار شهید عرصه نظم و امنیت در بلوار کوثر کرمان

جیرفت از نگاه یک باستان شناس

پیش بینی برداشت 350 تن گل‌ از باغستان‌های گل محمدی رابر

فوری: احتمال تغییر در محل فینال جام حذفی

حسین طیبی به تیم فوتسال گهرزمین سیرجان پیوست

احتمال تغییر در ورزشگاه فینال جام حذفی

ضد رانت