کرمان رصد

آخرين مطالب

انقلاب اسلامی‌ در سال‌های ابتدایی‌ حوادثی سنگین‌تر از این را پشت‌سر گذاشته ‌است مقالات

انقلاب اسلامی‌ در سال‌های ابتدایی‌ حوادثی سنگین‌تر از این را پشت‌سر گذاشته ‌است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
عباس سلیمی‌نمین، پژوهشگر تاریخ در توضیح اینکه چرا این اتفاقات منجر به بروز بحران‌ها در کشور نمی‌شود به وقایع ابتدای انقلاب و سال 60 اشاره کرد و توضیح داد: «ما در ابتدای انقلاب اسلامی با مسائل اینچنینی مواجه شدیم که خسارت سنگین‌تر و گسترده‌تری به دنبال داشت اما ملت ایران آن شرایط را به خوبی پشت سرگذاشت؛ این البته به آن معنی نیست که توانستیم آن خسارت را جبران کنیم، بلکه ملت توانست از آن بحران با سربلندی بیرون بیاید. ما شخصیت‌های بزرگی را از دست دادیم. دشمن می‌خواست این اتفاق را تبدیل به بن‌بست کند. مردم با کسب تجربه این موقعیت را تبدیل به فرصت کردند. شناخت واقعیت‌ها موجب شد که ملت این گام بلند را به جلو بردارد. کسانی که می‌خواستند استعداد و توانمندی‌های ما را بگیرند قبل از اینکه دست به ترور بزنند(چون هزینه ترور خیلی بالاست) برنامه تبلیغاتی گسترده‌ای را علیه برخی شخصیت‌های ما پی گرفتند اما این به نتیجه نرسید؛ به همین دلیل حذف فیزیکی را دنبال کردند. حذف فیزیکی هم بالاترین رشد را متوجه مردم ساخت. شاید اگر تبلیغات منفی خودشان را علیه برخی شخصیت‌های ما دنبال می‌کردند، نتیجه بهتری دریافت می‌کردند، ولی وقتی که آن تبلیغات نتوانست‌ به نتیجه مطلوب برسد و دست به حذف فیزیکی زدند، موجب رشد جامعه ما شد و جامعه ما به این جمع‌بندی رسید که تبلیغات می‌تواند واقعیت‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد و موجب غفلت شود و موجب تحت تاثیر قرار گرفتن از فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها شود. شهید بهشتی سال‌ها به دلیل اینکه دشمن تشخیص داده بود که او عنصر برجسته‌ای است و قابلیت‌ها و توانمندی مدیریتی او، بسیار قوی است‌ او را تخریب شخصیتی می‌کردند. اما تحمل و بردباری شهید بهشتی موجب شد آنها نتوانند طرفی ببندند و درصدد حذف فیزیکی او بربیایند. شهید بهشتی اندیشمند، فیلسوف و عالم و مدیر بزرگی بود. اینکه دشمن دست به ترور او می‌زند به معنی استیصال دشمن است و این استیصال دشمن از جانب مردم درک می‌شود و نسبت به همه تبلیغاتی که علیه ایشان می‌شود، تجدید نظر می‌کنند و نگاه عمیق‌تری نسبت به تبلیغات می‌افکنند. این تجربه ملت را رشد و افزایش می‌دهد؛ درست است که ضرباتی را به ملت وارد می‌کردند، اما چون از این واقعه عبور کردیم، رشد کردیم و قوی‌تر شدیم.»

سلیمی‌نمین به رویدادهای اخیر و ماجرای شهادت رئیس‌جمهور نیز اشاره کرد و توضیح داد: «در سال‌های اخیر هم ضرباتی مثل آنچه که در مورد شهید سلیمانی به ما وارد شد، بسیار تلخ بود اما قطعا ما را آب‌دیده‌تر کرد و شناخت ملت را افزایش داد که چرا شخصیتی که پرچم‌دار مبارزه با تروریسم است و داعش را که پدیده شومی است، مهار کرده، باید ترور شود. ملت ایران نسبت به قبل تامل کرد که غرب دروغ می‌گوید که نسبت به تروریسم مساله دارد و از اینکه شخصیتی تروریسم دست‌ساز آنها را به بن‌بست کشانده است، او همه این 10 سال را بی‌اثر کرده، کینه و نفرت نسبت به وی در دل داشتند که منجر به شهادت او شد. این منجر به شناخت می‌شود. در اتفاق اخیر همین‌طور راجع‌به آقای رئیسی تبلیغات بسیار منفی رواج داشت. اتهام می زدند که ایشان نمی‌تواند خوب صحبت کنند؛ چون نمی‌توانستند اتهامات بالاتر از این به ایشان بزنند، ولی ملت این تبلیغات را پشت سر گذاشت. درواقع ما اگر بتوانیم از فشارهای دشمن عبور کنیم قطعا آب‌دیده‌تر می‌شویم؛ دشمن این را نمی‌فهمد که ایشان با این شیوه‌ها ما را آب‌دیده‌تر و مقاوم‌تر می‌کند، شناخت ملت ما را نسبت پدیده‌هایی که در شرایط عادی قابل شناخت و فهم نیست، افزایش می‌دهد.»
حضور مردم در تشییع شهید رئیسی معنادار است
سلیمی‌نمین درباره اینکه نقش‌آفرینی مردم چطور از بروز بحران‌ها جلوگیری کرد‌ نیز توضیح داد: «در ابتدای انقلاب که نهادها و ساختارها اینقدر دارای استحکام نبود، توانستیم بحران‌های جدی‌تر را پشت‌سر بگذاریم، به یکباره رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر باهم شهید شدند، تعدادی از نماینده‌های مجلس باهم شهید شدند، رئیس دستگاه قضا شهید شد و شخصیت‌های برجسته همین‌طور. در آن دوران از بحران‌ها سربلند بیرون آمدیم و توانستیم توطئه دشمن را خنثی کنیم. الان خیلی قوی‌تر از آن دوران هستیم و مردم هم هوشمندانه، دشمن و نیروهای آن را می‌شناسد و فعالیت‌هایشان آنها را دچار شوک می‌کند؛ یعنی مردم می‌دانند که حضورشان چه پیامی می‌دهد به همین دلیل اصرار دارند که درست نقطه مقابل برنامه‌های دشمن حرکت کنند، یعنی این فهم را دارند که باید پیام بدهند تمام تلاش‌ها و جوسازی‌ها بی‌نتیجه بوده است. حضور مردم معنادار است و ناشی از یک فهم و تجربه گرانسنگ است؛ در هر نقطه‌‌ای که شهدا را تشییع کردند؛ ببینید چه استقبالی از همه اقشار صورت گرفته است. اینها تا دیروز تحت تاثیر تبلیغات بودند. یک شوک آنها را متوجه می‌کند که چقدر این تبلیغات دروغ بود. هرچه مسائل سخت‌تر می‌شود، مردم هم آب‌دیده‌تر می‌شوند و به همان نسبت با آگاهی، عملکردی از خود نشان می‌دهند که برنامه‌های تبلیغاتی دشمن را دچار پریشانی و تناقضات بزرگ می‌کند. این نتیجه یک فهمی از جانب مردم است. برخی در راهپیمایی می‌گفتند ما قضاوت درستی نداشتیم و برای عذرخواهی و طلب مغفرت آمدیم. همین معنا را دارد؛ یعنی ما تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار گرفتیم و فهمیدیم چقدر غلط بود در‌مورد شهید بهشتی هم همین اتفاق افتاد؛ وقتی بهشتی شهید شد، خیلی از کسانی که تحت تاثیر تبلیغات منافقین و غرب بودند، آنقدر عذاب وجدان گرفتند و تلاش کردند در تمام برنامه‌ها خود را به‌گونه‌ای از خطایی که صورت دادند پاک کنند. حجم تبلیغات علیه ایران سنگین است. گاهی اوقات ما هزینه‌هایی می‌دهیم که این شوکی به مردم وارد می‌کند و مردم را به لحاظ شناختی چندگام جلو می‌برد. در ماجرای شهادت رئیس‌جمهور نیز این رامی‌بینیم.‌»
برخی از سیاستمداران حاضر نیستند بپذیرند که جامعه ایران را نمی‌فهمند
سلیمی‌نمین درباره واکنش گروه‌ها و سلایق سیاسی به شهادت رئیس‌جمهور نیز توضیح داد: «بعضی سیاستمداران وقتی می‌بینند نظر مردم یک چیز است می‌خواهند‌ خود را با آن همراه می‌کنند. برخی نیز خود را به کری و کوری می‌زنند. همچنان هم برخی از نویسندگان داخلی، حرف‌های خودشان را تکرار خواهند کرد و تغییری در رویه خود نخواهند داد. بله برخی سیاستمداران این فهم را دارند که در تقابل با مردم قرار گرفتن خیلی به نفع‌شان نیست و این نمی‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد. وقتی مردم در راهپیمایی‌های گسترده حضور پیدا می‌کنند؛ آنها هم در رویه خود تجدیدنظر می‌کنند اما برخی سرمقاله‌‌هایی در مطبوعات داخلی می‌نوشتند، الان هم حرف‌هایی خواهند زد که گویا این سیاستمداران خطاکار نبودند و آنها نبودند که فهم لازم را از جامعه نداشتند و حاضر نیستند بپذیرند که مسائل سیاسی ایران را نمی‌فهمند. مثلا فلان روزنامه‌ای که همیشه سرمقاله اولش را یک نفر می‌نویسد، همچنان این حرف را تکرار خواهند کرد، چون اینها در محافلی بسیار محدود همیشه حرف‌های هم را تایید می‌کنند، خیلی در راهپیمایی‌های اینچنینی شرکت نمی‌کنند و حتی به‌عنوان بیننده حضور پیدا نمی‌کنند؛ حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی را نمی‌بینند.»

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/628731/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

نقص فنی، پرواز دیشب کرمان _ تهران را کنسل کرد

نماز عید قربان در شهرستان های استان کرمان +عکس

نماز عید قربان در مصلی کرمان برگزار شد

امام جمعه کرمان: حضور حداکثری در انتخابات توان کشور را افزایش می‌دهد

رشدصادرات محصولات گلخانه ای جنوب کرمان

گلایه از مشکلات ثبت نام برای وام فرزندآوری در فاریاب

رشد صادرات محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان

رئیس جمهور باید شیفته خدمت به مردم و فردی آزموده باشد

عید قربان نماد بندگی

اهداء عضو و حیات به سه بیمار نیازمند

افتتاح کارخانه ترشیجات و شوریجات در بخش آسمینون منوجان

شاگردان پنالتی‌گیر رحمان، ستاره‌های جام حذفی

برگزاری مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای گمنام بهشت رضا(ع) مشهد

نقص فنی، علت لغو پرواز کرمان به تهران

علت کنسلی پرواز کرمان به تهران چه بود؟

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

تولید فرش های دستباف جهان دراین کارگاه قالیبافی

5 نوع تسهیلات برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارائه می‌شود

80 میلیارد ریال؛ سهم رفسنجان از تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ماهنامه چیلوک مجوز انتشار گرفت

استان کرمانشاه در شاخص‌های مسکن، صعود جهشی داشته است

نامه مس به تاج: استادیوم فینال را عوض کنید!

درخواست جدید مس رفسنجان از فدراسیون فوتبال

تصمیم گیری نهایی در پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان

فیلم| گلزار شهدای لارستان معطر به شمیم دعای پُرفیض عرفه

نقد دولت فراموش نشود

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند

هزینه‌‌های گزاف در کمین رانندگان متخلف؛ جریمه‌های رانندگی بازدارنده می‌شوند؟

خودزنی به سبک اصولگرایان

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

چند سوال از دکتر پزشکیان

ویدیویی شگفت انگیز از بازگشت فضاپیمای استارشیپ به اتمسفر

درخواست باشگاه مس رفسنجان؛ فینال را در اراک برگزار کنید

فینال جام حذفی را در اراک برگزار کنید

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

نتایج امیدوارکننده یک ساختار نانویی برای مقابله با پارکینسون

توافق فینالیست‌ها برای میزبانی اراک

غرق شدن جوان 20 ساله در آبشار سرگرو منوجان

فعالیت کارگاه‌های ساخت طلا در بازار قلعه‌محمود کرمان امکان‌سنجی شد

فیلم| زمزمه دعای روح‌بخش عرفه در گلزار شهدای کرمان

حسین طیبی راهی به تیم فوتسال گهرزمین سیرجان پیوست

رونمایی از تمثال چهار شهید عرصه نظم و امنیت در بلوار کوثر کرمان

جیرفت از نگاه یک باستان شناس