کرمان رصد

آخرين مطالب

نگرانی جامعه اسلامی دانشجویان از رشد مدارس غیردولتی در کشور فرهنگي

نگرانی جامعه اسلامی دانشجویان از رشد مدارس غیردولتی در کشور
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب گفت: رشد مدارس غیردولتی در دو دهه اخیر در کشور موجب طرح این سوال اساسی شده است که این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت و حدِ یقفِ این افسارگسیختگی تا به کجاست؟! - اخبار سیاسی - به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دیدار ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف برگزار شد. محمدمهدی احمدی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در دیدار تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب نکاتی را به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی مطرح کرد. متن کامل سخنان وی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم بنده امروز به عنوان نماینده ی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در محضر شما حاضر شده و حامل سلام گرم اعضای این اتحادیه خدمت شما می باشم. یاد و خاطره همه شهدای راه قدس علی الخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی میداریم. در حالی توفیق دیدار حضرتعالی نصیب ما شده است که برادران و خواهران مسلمانمان در غزه مظلوم، مقتدرانه در برابر وحوش صهیونیست ایستاده اند. پیروزی و آزادی قطعی فلسطین، رهایی افکار و اندیشه عالمیان از چنگال هجمه‌ی تبلیغاتی- رسانه ای صهیونیسم جهانی است. این واقعیت در تجمعات و تظاهرات مردم آزاده در قلب استکبار جهانی و شیطان بزرگ قابل مشاهده است؛ این همان چیزی ست که می‌تواند پیروزی حقیقی فلسطین محقق سازد. در چهل و ششمین سال حیات مبارک جمهوری اسلامی ایران، هنوز موفق به تحقق مرحله سوم از نقشه کلان انقلاب اسلامی نشده ایم؛ مرحله تشکیل دولت اسلامی که تحقق آن در جهت نیل به سوی تمدن نوین اسلامی، ضرورتیست که مستلزم بازسازی انقلابی نظام اسلامی است و جز با درهم آمیختن هویت و آرمان انقلاب اسلامی با روح و جان کارگزاران نظام و جاری شدن چشمه های معرفت و اندیشه اسلام ناب خصوصا در بدنه میانی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی کند. آقاجان ما معتقدیم با مدیران پشت میز نشین دل در گرو لیبرالیسم نمی‌توان بازسازی انقلابی نظام جمهوری اسلامی را محقق کرد. بلکه این امر نیاز به مدیرانی دارد که درک صحیحی از مفهوم متعالی حیات طیبه داشته باشند؛ حیات طیبه ای که در آن آزادی، تعالیِ اخلاقی انسان، رواج فضایل، امنیت، قسط، عدالت، رفاه و آبادانی برقرار خواهد شد. انشا ا...؛ مدیرانی مجهز به سلاح معرفت، اخلاق و بصیرت که متاسفانه این امر مهم از سوی نهاد های متولی کادرسازی مغفول واقع شده است. نظام مقدس جمهوری اسلامی برای آنکه بتواند دولت اسلامی را تحقق بخشد، نیازمند کارگزارانی با هویت انقلابی- اسلامی است؛ در حال حاضر مسئولیت انتقال این هویت ناب به جوانان، برعهده‌ی مراکز کادرساز انقلاب می باشد که نظام تعلیم و تربیت مهمترین آن است و در سه بستر حوزه علمیه، آموزش عالی و آموزش و پرورش دنبال می‌گردد. این نظام باید به گونه‌ای تنظیم گردد که جوان ما هویت ایمانی و علمی را توأمان کسب کند، به صورتی که خروجی نظام تعلیم و تربیت ما به نحو قاعده و نه استثناء شهید چمران ها باشد. در ادامه به تفکیک، به مباحث نظام تعلیم و تربیت خواهیم پرداخت. الف) آموزش و پرورش متاسفانه سهم اموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در حدود سه دهه اخیر به کمتر از نصف کاهش یافته است. نسبت سهم آموزش به تولید ناخالص ملی از 6 درصدِ در ابتدای انقلاب به کمتر از 3 درصد در دهه اخیر رسیده است. همچنین رشد مدارس غیردولتی در دو دهه اخیر در کشور موجب طرح این سوال اساسی شده است که این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت و حدِ یقفِ این افسارگسیختگی تا به کجاست؟! مواردِ مذکور نشان میدهد، آموزش و پرورش، به مثابه یک نهاد زیربنایی که می‌بایست با جاری‌ سازی معارف اسلام ناب و آموزش فرهنگ گفتگو، کار جمعی، نگاه نقادانه و تفکر خلاقانه به دانش آموزان، نسل تمدن سازی را تحویل جامعه دهد، به واسطه برون سپاری های نامعقول به کُلُنی های بعضا سکولار و متعارض با دین، به گروهک های آموزشیِ منفک و بی ربطِ از هم تبدیل شده است. جای سوال است که این امر چه قرابتی با تشکیل تمدن اسلامی به واسطه ایده‌ی "کارخانه انسان سازی" می‌تواند داشته باشد؟! ب) دانشگاه یکی دیگر از مراکز مهم و راهبردی کادرسازی در کشور، دانشگاه است. این عنصر مهم برای آنکه معارف اسلامی را در کلیه شئون کشورداری پیاده سازد، نیازمند یک تحول ساختاری است. تا دو راهبرد در آن دنبال شود. 1) ایفای نقش بعنوان هیئت اندیشه ورز جامعه، جهت تئوریزه کردن علوم گوناگون بصورت اسلامی تا بتواند یک تحول گفتمانی و ساختاری در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و فناوری و... ایجاد کند. 2) نیروی متعهد به این تحول گفتمانی و ساختاری می بایست که با ماهیت این تحول که همان هویت انقلابی- اسلامی ست مانوس و عجین باشد. نتیجه این فرایند یک جوان مومن انقلابی تا بن دندان مسلح به مبانی اندیشه اسلامی ست و متکلف به عملیاتی نمودن این تحول در جامعه. در خصوص تحول ساختاری در نظام آموزش عالی پیشنهاداتی ناظر به متولیان امر تعلیم و تربیت حاضر در جلسه عرضه خواهد شد. از دید جامعه اسلامی دانشجویان این تحول در دانشگاه که با پیگیری دو راهبرد مذکور منتج به تربیت نیروی جوان انقلابی، جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی می شود و نهایتا جامعه را به سوی تمدن اسلامی جهت می دهد با 4 پیشنهاد که در ادامه عرض خواهد شد قابل تحقق است. 1) پاکسازی نظام آموزش عالی از کارگزارن محافظه کار که خود اعتقادی به این تحول ندارند و قرابتی با هویت اسلامی هم پیدا نکرده اند؛ که جرات اقدام را از بدنه دولت می گیرد. 2) بروزرسانی دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها متناسب با نیاز های فکری و شبهات روز دانشجویان در عرصه هایی مانند مبانی اندیشه اسلامی، هوش مصنوعی، کوانتوم و... و همچنین تربیت اساتیدی متناسب با این رویکرد 3) مماس شدن دانشگاه با مسائل واقعی کشور اهتمام به برطرف نمودن نیاز های جامعه و نه کار های سطحی نمایشی و تبلیغاتی مثل مقاله محوری صرف 4) پشتیبانی محتوایی تمام قد و همه جانبه حوزه علمیه و ارتباط موثر با دو عنصر دیگر نظام تعلیم و تربیت می باشد. طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصول منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسان ها، یکی از فوری ترین ضرورت های تفکر مذهبی ست، اما آنچیزی که ممکن است این روند را منحرف و یا متوقف کند نگرش انفکاکی و نه نظام مند این نیرو های متعهد به معارف انقلاب اسلامی است که راه نجات از آن رجوع به یک تفکر نظام مند و نهادینه کردن آن است که از مثال های آن می توان به طرح مبانی اندیشه اسلامی اشاره نمود. این نگرش انفکاکی که پیشتر عرض شد ام المسائل کشور و در راس آن نظام است، که بیشتر این آسیب متوجه نیرو های حزب اللهی و انقلابی است؛ حال راهی که برای حل و فصل آن پیش روی ماست، حاکم شدن نگرشی نظام مند بر گفتمان و ساختار نظام است. راه تحقق این مهم با تشکیل هسته های سخت مقاومت در گلوگاه های نظام محقق می شود، که در آن افراد و کارگزاران متعهد، مخلص، انقلابی و متخصص در رشته های مختلف شناسایی شده، آنگاه این نیرو ها چون هسته ای سخت از پاره های آتش در دوائری متحدالمرکز از نیرو هایی جوان، حزب اللهی و برخاسته از دل جامعه در کانون این دوائرقرار گرفته و به جذب، هویت بخشی و تربیت این جوانان در ابعاد گوناگون معرفتی، مبنایی و اجرایی در پرتوی آرمان های امام می پردازند که پس از مدتی یکایک این جوانان به هسته های سخت حلقاتی دیگر مبدل می شوند و جریان آب زلال اندیشه اسلامی را در این درخت تنومند جاری نموده و روز به روز آن را پربار تر میکند. آقا جان فرزندان شما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با افتخار راهبرد اساسی خود را در سال پیش رو، توانبخشی معرفتی دانشجویان قرار داده است، تا با رشد فکری و افزایش سطح آگاهی آنها نسبت به مبانی اسلام ناب، توده‌های مردم را به حرکت درآورد؛ و این همان نقش پیشرانی است که ما برای خود قائلیم. و احساس می‌کنیم چنانچه با رجوع به اندیشه بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و مرحوم علامه مصباح یزدی بتوانیم این مهم را در کشور انجام دهیم. امام و مقتدای ما در این جمع فرهیخته اعلام میداریم، آنچه میتواند بعنوان گفتمان جنبش دانشجویی انقلابی مطرح گردد، "هویت و آرمان انقلابی " و در راس آن شکل گیری جامعه دینی عادلانه آرمانگرا می باشد. این گفتمان می بایست برآمده از اندیشه عقبه مطمئن فکری، مرجعیت دینی، استاد فکر وعقبه تغذیه کننده نظام باشد. در پایان محضر رهبر عظیم‌الشان عرض می‌کنیم که ما بدهکاران همیشه انقلابیم و امید آینده زیبای انقلاب اسلامی که امروز در دلها زنده‌تر شده است ما را برای جهاد در راه خدا تحت امرتان مشتاق‌تر می‌کند. والسلام علیکم و الرحمه ا... و برکاته انتهای پیام/

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب گفت: رشد مدارس غیردولتی در دو دهه اخیر در کشور موجب طرح این سوال اساسی شده است که این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت و حدِ یقفِ این افسارگسیختگی تا به کجاست؟! - اخبار سیاسی -
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دیدار ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب با دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف برگزار شد.
محمدمهدی احمدی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در دیدار تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب نکاتی را به نمایندگی از این اتحادیه دانشجویی مطرح کرد.
متن کامل سخنان وی به شرح ذیل است: 
بسم الله الرحمن الرحیم 
بنده امروز به عنوان نماینده ی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در محضر شما حاضر شده و حامل سلام گرم اعضای این اتحادیه خدمت شما می باشم. یاد و خاطره همه شهدای راه قدس علی الخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی میداریم.
در حالی توفیق دیدار حضرتعالی نصیب ما شده است که برادران و خواهران مسلمانمان در غزه مظلوم، مقتدرانه در برابر وحوش صهیونیست ایستاده اند. پیروزی و آزادی قطعی فلسطین، رهایی افکار و اندیشه عالمیان از چنگال هجمه‌ی تبلیغاتی- رسانه ای صهیونیسم جهانی است. این واقعیت در تجمعات و تظاهرات مردم آزاده در قلب استکبار جهانی و شیطان بزرگ قابل مشاهده است؛ این همان چیزی ست که می‌تواند پیروزی حقیقی فلسطین محقق سازد. 
در چهل و ششمین سال حیات مبارک جمهوری اسلامی ایران، هنوز موفق به تحقق مرحله سوم از نقشه کلان انقلاب اسلامی نشده ایم؛ مرحله تشکیل دولت اسلامی که تحقق آن در جهت نیل به سوی تمدن نوین اسلامی، ضرورتیست که مستلزم بازسازی انقلابی نظام اسلامی است و جز با درهم آمیختن هویت و آرمان انقلاب اسلامی با روح و جان کارگزاران نظام و جاری شدن چشمه های معرفت و اندیشه اسلام ناب خصوصا در بدنه میانی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی کند. 
آقاجان ما معتقدیم با مدیران پشت میز نشین دل در گرو لیبرالیسم نمی‌توان بازسازی انقلابی نظام جمهوری اسلامی را محقق کرد. بلکه این امر نیاز به مدیرانی دارد که درک صحیحی از مفهوم متعالی حیات طیبه داشته باشند؛ حیات طیبه ای که در آن آزادی، تعالیِ اخلاقی انسان، رواج فضایل، امنیت، قسط، عدالت، رفاه و آبادانی برقرار خواهد شد. انشا ا...؛ مدیرانی مجهز به سلاح معرفت، اخلاق و بصیرت که متاسفانه این امر مهم از سوی نهاد های متولی کادرسازی مغفول واقع شده است.
نظام مقدس جمهوری اسلامی برای آنکه بتواند دولت اسلامی را تحقق بخشد، نیازمند کارگزارانی با هویت انقلابی- اسلامی است؛ در حال حاضر مسئولیت انتقال این هویت ناب به جوانان، برعهده‌ی مراکز کادرساز انقلاب می باشد که نظام تعلیم و تربیت مهمترین آن است و در سه بستر حوزه علمیه، آموزش عالی و آموزش و پرورش دنبال می‌گردد.
این نظام باید به گونه‌ای تنظیم گردد که جوان ما هویت ایمانی و علمی را توأمان کسب کند، به صورتی که خروجی نظام تعلیم و تربیت ما به نحو قاعده و نه استثناء شهید چمران ها باشد. 
در ادامه به تفکیک، به مباحث نظام تعلیم و تربیت خواهیم پرداخت. 
الف) آموزش و پرورش 
متاسفانه سهم اموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در حدود سه دهه اخیر به کمتر از نصف کاهش یافته است. نسبت سهم آموزش به تولید ناخالص ملی از 6 درصدِ در ابتدای انقلاب به کمتر از 3 درصد در دهه اخیر رسیده است. همچنین رشد مدارس غیردولتی در دو دهه اخیر در کشور موجب طرح این سوال اساسی شده است که این افزایش تا کجا ادامه خواهد یافت و حدِ یقفِ این افسارگسیختگی تا به کجاست؟! 
مواردِ مذکور نشان میدهد، آموزش و پرورش، به مثابه یک نهاد زیربنایی که می‌بایست با جاری‌ سازی معارف اسلام ناب و آموزش فرهنگ گفتگو، کار جمعی، نگاه نقادانه و تفکر خلاقانه به دانش آموزان، نسل تمدن سازی را تحویل جامعه دهد، به واسطه برون سپاری های نامعقول به کُلُنی های بعضا سکولار و متعارض با دین، به گروهک های آموزشیِ منفک و بی ربطِ از هم تبدیل شده است. 
جای سوال است که این امر چه قرابتی با تشکیل تمدن اسلامی به واسطه ایده‌ی "کارخانه انسان سازی" می‌تواند داشته باشد؟!
ب) دانشگاه
یکی دیگر از مراکز مهم و راهبردی کادرسازی در کشور، دانشگاه است. این عنصر مهم برای آنکه معارف اسلامی را در کلیه شئون کشورداری پیاده سازد، نیازمند یک تحول ساختاری است. تا دو راهبرد در آن دنبال شود.
1) ایفای نقش بعنوان هیئت اندیشه ورز جامعه، جهت تئوریزه کردن علوم گوناگون بصورت اسلامی تا بتواند یک تحول گفتمانی و ساختاری در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و فناوری و... ایجاد کند. 
2) نیروی متعهد به این تحول گفتمانی و ساختاری می بایست که با ماهیت این تحول که همان هویت انقلابی- اسلامی ست مانوس و عجین باشد. نتیجه این فرایند یک جوان مومن انقلابی تا بن دندان مسلح به مبانی اندیشه اسلامی ست و متکلف به عملیاتی نمودن این تحول در جامعه. در خصوص تحول ساختاری در نظام آموزش عالی پیشنهاداتی ناظر به متولیان امر تعلیم و تربیت حاضر در جلسه عرضه خواهد شد. 
از دید جامعه اسلامی دانشجویان این تحول در دانشگاه که با پیگیری دو راهبرد مذکور منتج به تربیت نیروی جوان انقلابی، جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی می شود و نهایتا جامعه را به سوی تمدن اسلامی جهت می دهد با 4 پیشنهاد که در ادامه عرض خواهد شد قابل تحقق است.
1) پاکسازی نظام آموزش عالی از کارگزارن محافظه کار که خود اعتقادی به این تحول ندارند و قرابتی با هویت اسلامی هم پیدا نکرده اند؛ که جرات اقدام را از بدنه دولت می گیرد. 
2) بروزرسانی دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها متناسب با نیاز های فکری و شبهات روز دانشجویان در عرصه هایی مانند مبانی اندیشه اسلامی، هوش مصنوعی، کوانتوم و... و همچنین تربیت اساتیدی متناسب با این رویکرد 
3) مماس شدن دانشگاه با مسائل واقعی کشور اهتمام به برطرف نمودن نیاز های جامعه و نه کار های سطحی نمایشی و تبلیغاتی مثل مقاله محوری صرف 
4) پشتیبانی محتوایی تمام قد و همه جانبه حوزه علمیه و ارتباط موثر با دو عنصر دیگر نظام تعلیم و تربیت می باشد. 
طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصول منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسان ها، یکی از فوری ترین ضرورت های تفکر مذهبی ست، اما آنچیزی که ممکن است این روند را منحرف و یا متوقف کند نگرش انفکاکی و نه نظام مند این نیرو های متعهد به معارف انقلاب اسلامی است که راه نجات از آن رجوع به یک تفکر نظام مند و نهادینه کردن آن است که از مثال های آن می توان به طرح مبانی اندیشه اسلامی اشاره نمود. 
این نگرش انفکاکی که پیشتر عرض شد ام المسائل کشور و در راس آن نظام است، که بیشتر این آسیب متوجه نیرو های حزب اللهی و انقلابی است؛ حال راهی که برای حل و فصل آن پیش روی ماست، حاکم شدن نگرشی نظام مند بر گفتمان و ساختار نظام است.
راه تحقق این مهم با تشکیل هسته های سخت مقاومت در گلوگاه های نظام محقق می شود، که در آن افراد و کارگزاران متعهد، مخلص، انقلابی و متخصص در رشته های مختلف شناسایی شده، آنگاه این نیرو ها چون هسته ای سخت از پاره های آتش در دوائری متحدالمرکز از نیرو هایی جوان، حزب اللهی و برخاسته از دل جامعه در کانون این دوائرقرار گرفته و به جذب، هویت بخشی و تربیت این جوانان در ابعاد گوناگون معرفتی، مبنایی و اجرایی در پرتوی آرمان های امام می پردازند که پس از مدتی یکایک این جوانان به هسته های سخت حلقاتی دیگر مبدل می شوند و جریان آب زلال اندیشه اسلامی را در این درخت تنومند جاری نموده و روز به روز آن را پربار تر میکند.
آقا جان
فرزندان شما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با افتخار راهبرد اساسی خود را در سال پیش رو، توانبخشی معرفتی دانشجویان قرار داده است، تا با رشد فکری و افزایش سطح آگاهی آنها نسبت به مبانی اسلام ناب، توده‌های مردم را به حرکت درآورد؛ و این همان نقش پیشرانی است که ما برای خود قائلیم. و احساس می‌کنیم چنانچه با رجوع به اندیشه بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و مرحوم علامه مصباح یزدی بتوانیم این مهم را در کشور انجام دهیم. 
امام و مقتدای ما 
در این جمع فرهیخته اعلام میداریم، آنچه میتواند بعنوان گفتمان جنبش دانشجویی انقلابی مطرح گردد، "هویت و آرمان انقلابی " و در راس آن شکل گیری جامعه دینی عادلانه آرمانگرا می باشد. این گفتمان می بایست برآمده از اندیشه عقبه مطمئن فکری، مرجعیت دینی، استاد فکر وعقبه تغذیه کننده نظام باشد. 
در پایان محضر رهبر عظیم‌الشان عرض می‌کنیم که ما بدهکاران همیشه انقلابیم و امید آینده زیبای انقلاب اسلامی که امروز در دلها زنده‌تر شده است ما را برای جهاد در راه خدا تحت امرتان مشتاق‌تر می‌کند. 
والسلام علیکم و الرحمه ا... و برکاته
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/622410/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین نظریه توطئه؛ ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!

شاید حیات بیگانه در حلقه‌های زحل یا مشتری پنهان شده باشد

عیادت جمعی از تشکل‌های شاهد و ایثارگر  با بانوان جامعه ایثارگری در بیمارستان ساسان

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «جوینی»

آشنایی با پزشکی ترمیمی

هشدار سریع 10 تا 15 ثانیه قبل از زلزله اعلام می‌شود | به دنبال پایش ایمنی 19 هزار ساختمان هستیم

همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی

افتتاح باند دوم بزرگراه جیرفت بم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی

بافت تاریخی روستای اصفهک با توجه مردم حفظ شده است

آغاز فصل جدید در امر تجارت و بازرگانی کیش/ مشارکت دادن صاحب‌نظران جزیره در تصمیم گیری‌ها، محور اصلی است

اکران مستند سینمایی "چهره پرداز" در سینما لبخند کیش

بخش خصوصی به "کیش" امید بسته است/ سادات نجفی: جزیره کیش می تواند نقش موثری در صنعت پخش ایفا کند

قتل زن جوان تهرانی به خاطر سفره 15 روزه عید نورزو

نقشه مرگبار یک قاچاقچی برای انتقال شیشه به زندان

جنایت هولناک جوان 22 ساله در خانه مجردی دایی اش

حماس تنها مخالف توافق آتش بس را معرفی کرد

بازداشت شهردار مرند با اتهامات مالی

پیش‌بینی باد و باران در کرمان

بازسازی ایستگاه‌های اتوبوس مسیر میدان آزادی تا میدان شهدا

78 بنگاه راکد با کمک دستگاه قضائی کرمان فعال شدند

اکونومیست: چرا نیروهای مسلح عرب ناکارآمد هستند؟

رضا امیرخانی: مشکل برخی مدیران ما در حد جدول ضرب است

شش سال پس از خروج ترامپ از برجام

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از مسایل مهم و محوری در ایلام است

تدوین اصول سه گانه در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور

حسگری که مواد مخدر را 6 برابر سریع‌تر شناسایی می‌کند

کشف جی پی اس در مغز انسان

نقشه مترو فضایی/ به راحتی ایستگاه عوض کنید!

مادر گرامی شهیدان «جوینی» به فرزندان شهیدش پیوست

قلب صنعت پخش در جزیره می‌تپد/ حضور بزرگان صنعت پخش در کیش

پیشگیری و مبارزه با بیماریهای منتقله پشه آئدس موضوع کمیته تخصصی بهسازی محیط شورای سلامت کیش

عیارسنجی سفر گروسی

فارن پالیسی: پاسخ موشکی-پهپادی ایران، دکترین دفاعی اسرائیل را تغییر داد؟

ابداع نسل جدید ربات‌های نرم با توانایی خم شدن و خزیدن

اکثر بیماران زوال عقل قبل از مرگ ناگهان خوب می‌شوند

لزوم گسترش اکتشافات مس با روش‌های نوین

سرنوشت سارق پل‌ های عابرپیاده در تهران

ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

کشف محموله بزرگ سوخت قاچاق در این استان

پاسخ «کیهان» به اعتراض‌ها درباره کاهش حکم بابک زنجانی

تلگراف: حزب‌الله با حمایت ایران، امنیت را از اسرائیل گرفته است

کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان

تشکیل زنجیره انسانی مردم کرمان در حمایت از طرح نور پلیس

وزش باد، پدیده غالب جوی در کرمان

کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان تشکیل شد

سرمقاله شرق/ حریم شکسته

سرمقاله اعتماد/ فساد را جدی بگیریم

سرمقاله ایران/ چند روایت کلیدی از وعده صادق

سرمقاله دنیای اقتصاد/ رابطه مقداری پول

سرمقاله همدلی/ تأملی برجنبش دانشجویی در غرب