کرمان رصد

آخرين مطالب

تشریح مفاهیم روز قدس در اندیشه امام راحل فرهنگي

تشریح مفاهیم روز قدس در اندیشه امام راحل
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، دکتر امل الحسینی استاد پژوهشهای قرآنی دانشگاه کوفه در وبینار بین المللی "روز جهانى قدس و ضرورت وحدت و مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین" که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از قضایای مهمی که امام خمینی(ره) آن را اعلام کرد، تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس برای احیای مسأله فلسطین و بیت القدس بود که این مسئله از چند جهت حائز اهمیت است: 1. این اعلامیه شش ماه پس از بازگشت تاریخی امام خمینی (ره) به ایران و چهار ماه پس از برپایی جمهوری اسلامی، صورت گرفت که نشان دهنده اهمیت این مسأله علی‌رغم مشغله‌های فکری زیاد امام راحل دارد. 2. روز قدس مخصوص مسلمین نبود، بلکه یک روز جهانی بود و این نشان می‌دهد که امام ابعاد جهانی آن را به عنوان مصداق مبارزه حق و باطل در نظر گرفته است. 3. اعلام این روز در ماه رمضان است که ماه وحدت مسلمین بوده و اکثر آنان دعوت حق را لبیک می‌گویند و در مهمانی خداوند رحمان هستند و با تضرع به سوی او روی می‌آورند و خود را ملزم به انجام واجبات و ترک محرمات و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و اما آیا در زندگی و واقعیت امروز ملتها خطرناکتر و بدتر از تجاوز به حرمت مسجدالاقصی توسط شهرک نشینان وجود دارد؟ پس مؤمنان باید خود را متعهد کنند که در این ماه ندای حق را لبیک گویند و با دلهایشان به حقیقت نزدیک باشد و با خود صادق باشند، همچنان که ماه رمضان برای مسلمانان ماه جهاد و پیروزی است. 4. روز جمعه عید همه مسلمانان است که با تکیه و تقرب به درگاه خداوند برای اقامه نماز جماعت و جمعه به خانه های خداوند متعال می روند و وحدت و الفت بین مسلمانان و مؤمنان برقرار است. 5. روزهای آخر ماه رمضان، به ویژه جمعه‌ها، ویژگی های عبادی مهمی دارند و روزهایی هستند که برکات ماه را خلاصه می کنند و یکی از شب های آن شب قدر است که بهتر از هزار ماه است. طلوع آن بیانگر ظهور حق با فریادی است که به وقوع می پیوندد و جهان را از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشارت می‌دهد، یهودیان را برای همیشه از فلسطین بیرون خواهد کرد و بیت المقدس جایگاه برپایی حکومت عدل الهی خواهد بود. از این رو امام خمینی(ره) می فرماید« من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام کنند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان بر اهل کفر را خواستارم .» انتهای پیام/

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، دکتر امل الحسینی استاد پژوهشهای قرآنی دانشگاه کوفه در وبینار بین المللی "روز جهانى قدس و ضرورت وحدت و مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین" که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از قضایای مهمی که امام خمینی(ره) آن را اعلام کرد، تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس برای احیای مسأله فلسطین و بیت القدس بود که این مسئله از چند جهت حائز اهمیت است:
1.
این اعلامیه شش ماه پس از بازگشت تاریخی امام خمینی (ره) به ایران و چهار ماه پس از برپایی جمهوری اسلامی، صورت گرفت که نشان دهنده اهمیت این مسأله علی‌رغم مشغله‌های فکری زیاد امام راحل دارد.
2. روز قدس مخصوص مسلمین نبود، بلکه یک روز جهانی بود و این نشان می‌دهد که امام ابعاد جهانی آن را به عنوان مصداق مبارزه حق و باطل در نظر گرفته است.
3. اعلام این روز در ماه رمضان است که ماه وحدت مسلمین بوده و اکثر آنان دعوت حق را لبیک می‌گویند و در مهمانی خداوند رحمان هستند و با تضرع به سوی او روی می‌آورند و خود را ملزم به انجام واجبات و ترک محرمات و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و اما آیا در زندگی و واقعیت امروز ملتها خطرناکتر و بدتر از تجاوز به حرمت مسجدالاقصی توسط شهرک نشینان وجود دارد؟ پس مؤمنان باید خود را متعهد کنند که در این ماه ندای حق را لبیک گویند و با دلهایشان به حقیقت نزدیک باشد و با خود صادق باشند، همچنان که ماه رمضان برای مسلمانان ماه جهاد و پیروزی است. 
4. روز جمعه عید همه مسلمانان است که با تکیه و تقرب به درگاه خداوند برای اقامه نماز جماعت و جمعه به خانه های خداوند متعال می روند و وحدت و الفت بین مسلمانان و مؤمنان برقرار است.
5. روزهای آخر ماه رمضان، به ویژه جمعه‌ها، ویژگی های عبادی مهمی دارند و روزهایی هستند که برکات ماه را خلاصه می کنند و یکی از شب های آن شب قدر است که بهتر از هزار ماه است. طلوع آن بیانگر ظهور حق با فریادی است که به وقوع می پیوندد و جهان را از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشارت می‌دهد، یهودیان را برای همیشه از فلسطین بیرون خواهد کرد و بیت المقدس جایگاه برپایی حکومت عدل الهی خواهد بود. 
از این رو امام خمینی(ره) می فرماید« من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام کنند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان بر اهل کفر را خواستارم .»
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/622407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عیارسنجی سفر گروسی

فارن پالیسی: پاسخ موشکی-پهپادی ایران، دکترین دفاعی اسرائیل را تغییر داد؟

ابداع نسل جدید ربات‌های نرم با توانایی خم شدن و خزیدن

اکثر بیماران زوال عقل قبل از مرگ ناگهان خوب می‌شوند

لزوم گسترش اکتشافات مس با روش‌های نوین

سرنوشت سارق پل‌ های عابرپیاده در تهران

ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

کشف محموله بزرگ سوخت قاچاق در این استان

پاسخ «کیهان» به اعتراض‌ها درباره کاهش حکم بابک زنجانی

تلگراف: حزب‌الله با حمایت ایران، امنیت را از اسرائیل گرفته است

کشف سرنخ‌های جدیدی درباره شکل‌گیری اولین سیاه‌چاله‌های جهان

تشکیل زنجیره انسانی مردم کرمان در حمایت از طرح نور پلیس

وزش باد، پدیده غالب جوی در کرمان

کمیته جلوگیری از طغیان سرخک در رفسنجان تشکیل شد

سرمقاله شرق/ حریم شکسته

سرمقاله اعتماد/ فساد را جدی بگیریم

سرمقاله ایران/ چند روایت کلیدی از وعده صادق

سرمقاله دنیای اقتصاد/ رابطه مقداری پول

سرمقاله همدلی/ تأملی برجنبش دانشجویی در غرب

سرمقاله جهان صنعت/ ایران- آژانس؛ یک- یک

سرمقاله قدس/ دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی

نهنگ تک‌شاخ براق به فضا می‌رود

تصویر روز ناسا؛ سیاهچاله را چطور می‌توان دید؟

کسب عنوان دانشمند برگزیده علوم پزشکی دهه اخیر کشور توسط نخبه برگزیده شاهد و ایثارگر خراسان رضوی

مهلت پرداخت تسهیلات مسکن ایثارگران تا پایان خرداد ماه

ورزش در روح، روان و جسم ایثارگر تاثیر بسزایی دارد

سلمانی نسبت به برخورد با مسئولان متخلف شهرستانی در زمینۀ خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا هشدار داد

برگزاری همایش تجلیل از هنرمندان شاهد و ایثارگر استان فارس در شیراز

تسهیلگری مجوزها و زیرساخت مشوق‌ ایجاد اشتغال است

واگذاری بیش از یک هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در شهر بم‌

تعداد 37 هزار نفر در جنوب کرمان واجد شرایط مسکن ملی شناخته شدند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: آرامش کیش، برگ برنده‌ی جذب گردشگر است/فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

مناسبت روز/ چهارشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه

سرمقاله کیهان/  اسرائیل در تنگنای توافق دوحه

سرمقاله وطن امروز/ ضدملی تا روز آخر!

سرمقاله فرهیختگان/ مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

رسانه‌ها و معلمان در پیشگیری از خودکشی نقش مهمی دارند

تصاویری از شکل جالب شعله‌های آتش در نبود نیروی گرانش

کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!

حفر بیست حلقه چاه آب برای کرمان

خبر نگران‌ کننده‌ ای که درباره تالاب انزلی منتشر شد

سرمقاله خراسان/ دو راهی مهم گروسی در پرونده ایران

کشف 106 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

واگذاری 1045 قطعه زمین نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در شهر بم

تجمع اعتراضی در مجتمع مس سرچشمه

پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمان در پی درگذشت امام جمعه فقید بلوک جیرفت

یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

1045 قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن در بم واگذار شد