کرمان رصد

آخرين مطالب

داریوش ارجمند: دیگر حوصله تئاتر را ندارم! تئاتر شرافتی دارد فرهنگي

داریوش ارجمند: دیگر حوصله تئاتر را ندارم! تئاتر شرافتی دارد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - داریوش ارجمند در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر خوبی وجود ندارد و راستش دیگر حوصله تئاتر را ندارم. تئاتر شرافتی دارد، تئاتر قله تمدن است و کشوری که تئاتر ندارد بویی از تمدن نبرده است

داریوش ارجمند در افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌ المللی تئاتر فجر
افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این رویداد، به جایی خارج از تهران رفت. این مراسم روز پنجشنبه، 14 بهمن، با حضور جمعی از هنرمندان از جمله داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در کاروانسرای زین‌الدین در مهریزِ یزد، از شاهکارهای معماری دوره صفویه برگزار شد.
در حاشیه برگزاری این مراسم، با داریوش ارجمند به گفت‌وگو نشستیم و پیش از هر چیز، درباره تغییر مکان برگزاری افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و انتقال آن به خارج از تهران پرسیدیم. ارجمند در ادامه به آخرین حضورش بر صحنه تئاتر در نمایش «دندون طلا» به کارگردانی داوود میرباقری در سال 1378 اشاره کرد و از دلیل دوری‌اش از تئاتر گفت. او در پایان، حاشیه‌های پیش‌آمده پیرامون اظهارنظرهایش در مورد وزنه‌برداری زنان را حاصل کج‌فهمی دانست و گفت: «روزگاری است که همه به دنبال گزگ گرفتن برای نشان دادن خود هستند.»
مردم کجا هستند؟! من این‌ جا مردمی نمی‌ بینم
ارجمند در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جایی خارج از تهران، کاروانسرای زین‌الدین، در 60 کیلومتری جاده یزد به کرمان چیست، به خبرآنلاین می‌گوید: «همه رویدادهای هنری می‌توانند موثر باشند به شرطی که درست، منطقی و علمی انجام شوند اما شما باید بدانید که جشنواره‌ها، به خصوص جشنواره تئاتر فجر متعلق به مردم است. الان مردم کجا هستند؟ من در این‌جا مردمی نمی‌بینم. کسی این جا نیست و به عقیده من، این برای جشنواره شکست به حساب می‌آید. جایی هست که مردم به سراغ ما می‌آیند و جاهایی هست که ما باید به سراغ مردم برویم. شاید بهتر بود این اتفاق در جایی کوچک‌تر اما نزدیک‌تر به مردم برگزار می‌شد. چه کسی به این‌جا می‌آید؟ ما که در ماشین سواری نشسته بودیم و سه نفر بودیم، بریده بودیم. آمدن به این جا صعب است و سوال من این است که چرا در خودِ یزد برگزار نشد تا مردم یزد بیایند؟ یا چرا در خودِ مهریز و با حضور مردم مهریز برگزار نشد؟»
او با بیان این که «مکان، مکان خوبی است اگر نزدیک‌تر می‌بود»، ادامه می‌دهد: «اگر این‌قدر از مردم دور نمی‌بود و اگر مردم راحت‌تر می‌توانستند بیایند، خیلی بهتر بود و من معتقدم تئاتر متعلق به مردم است و جایی که مردم با شوق نیایند، تئاتر شکل نمی‌گیرد.»
در همین کاروانسرا جلوی دوربین محمد متوسلانی رفتم
او با اشاره به این که «من نزدیک به یک سال در یزد مقیم بودم و در همین کاروانسرا در «جست‌وجوگر» فیلمی به کارگردانی محمد متوسلانی و نویسندگی اسماعیل خلج و میهن بهرامی ساخته سال 1368، بازی می‌کردم»، می‌افزاید: «من روی همین سکو بازی و در همین غرفه‌ها کار کرده‌ام. من این‌جا را می‌شناسم و سوالم همچنان این است که مردم کجا هستند؟ این کسانی که این‌جا هستند به نظر شما مردمند؟ تماشاگر گزینشی‌اند؟ چرا همه چیز گزینشی است؟ تئاتر متعلق به مردم است و باید درش به روی همه باز باشد.»
او ادامه می‌دهد: «من وقتی به این جا می‌آیم دوست دارم مردم را ببینم. هنرمند دوست دارد با مردم روبه‌رو شود. جشنواره برای مردم است و نمی‌شود گزینشی تماشاگر به افتتاحیه آورد. می‌خواهم بگویم تئاتر متعلق به مردم است و من عاشق آن آدمی هستم که با یک جعبه به میدان می‌آید، جعبه‌اش را وسط می‌گذارد و با یک تکه چوب روی آن می‌زند و از ماری می‌گوید که در دل جعبه است. مردم جمع می‌شوند، دستمزدش را هم می‌گیرد، کارش را هم انجام می‌دهد و همه را به هیجان می‌آورد و می‌رود. این‌ها نمایشند، این‌ها تئاترند.»
از تئاتر زده شده‌ ام
او با اشاره به خاطراتش از سال‌های دور حضور روی صحنه، توضیح می‌دهد:
«در همان سال‌های اولی که از فرانسه آمده بودم، با رضا صابری که از بچه‌های خوب مشهد بود کار کردم. او تئاتری روی صحنه برد که بچه‌های داغ آن زمان ریختند روی صحنه و تئاتر را تعطیل کردند و من یک نفره ایستادم و این مبارزه را تا آخر پیش بردم تا برنده شدیم اما دیگر از تئاتر زده شده‌ام .»
ارجمند در توضیح دلیل این اتفاق می‌گوید:
« تئاتر خوبی وجود ندارد و راستش دیگر حوصله تئاتر را ندارم . بنشینم جملات تکراری، حرف‌های تکراری و قلنبه‌ سلنبه را تکرار کنم. طرف تئاتر شکسپیر را تبدیل به نیم ساعت نمایش می‌کند! تئاتر شرافتی دارد، تئاتر قله تمدن است و کشوری که تئاتر ندارد بویی از تمدن نبرده است. این مهم است. شما این فضای زنده را ببین، من نشسته‌ام، آن نوازنده نشسته است، تماشاگر نشسته است، این فضا زنده و پویاست، سینما نیست که دستگاهی مکانیکی آن پشت چیزی را نمایش دهد و ما هم نشسته باشیم و غرق فریب آن دستگاه شویم. این‌جا آدم‌ها زنده‌اند. من همه عمرم تئاتر کار کردم و بعد به سینما آمدم. چون تئاتر دیگر جایی نداشت و امکاناتی برایش نبود. نه متنی بود، نه کارگردانی بود، نه بازیگری بود. به هر حال در این 30، 40 هم منهای چند نفر انگشت‌شمار که از 30 سال پیش، 40 سال پیش، 50 سال پیش کار می‌کردند چیز تازه و نویی ندیده‌ام.»
او در جواب این که حتما پیشنهاداتی از کارگردانان تئاتر داشته است، می‌گوید:
«بله از همین بچه‌های جوانی که می‌خواهند خیلی سریع رشد کنند. ما خون دل بسیاری خوردیم. ما خاک خوردیم. روزی که با داوود میرباقری نمایش «دندون طلا» را در تهران کار کردم، بعد از 50 سال تئاتر کار کردن پایم به تئاتر شهر باز شد در حالی که در این سال‌ها هر کسی خواسته، پریده است آن بالا. تئاتر زمانی، شرافتی و ارزشی داشت و هر کسی نمی‌توانست روی صحنه برود و هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد. الان، ماشاالله هر کسی اتاقی تو در تو داشته است، وسطش پرده‌ای کشیده و رنگ مشکی زده و نامش را بلک‌باکس گذاشته است. هر کاری می‌خواهند می‌کنند و پول هم درمی‌آورند، نوش جانشان، هر کاری می‌خواهند بکنند، من هیچ مخالفتی ندارم اما نمی‌توانم آن چیزی را که حقیقت تئاتر است فراموش کنم. چیزی که به خاطرش نزدیک به 50 سال زحمت کشیده‌ام و درس خوانده‌ام، هم در ایران و هم در خارج از ایران.»
ارجمند با بیان این که «دوست دارم تئاتر جایگاه خود را پیدا کند»، ادامه می‌دهد:
«جایگاهی که زمانی در تماشاخانه سنگلج داشت. روزگاری که عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان، داوود رشیدی و... بودند، همه رفتند. نیستند و به جایشان جوان‌هایی هستند که غوره نشده، می‌خواهند مویز شوند و کارهایی انجام می‌دهند. نمی‌گویم بدند، اصلا، آن‌ها هم مشق می‌کنند اما رنج نمی‌برند، رنج‌شان این است که چرا بودجه کم است، رنج‌شان این است که چرا سالن بزرگ‌تری به آن‌ها نداده‌اند، رنج‌شان این است که چرا زمان اجرای‌شان مناسب نیست. رنج مردم را ندارند. یک کلمه در مورد مردم نمی‌گویند و اکثرشان پیتزای آماده‌خور هستند. ما زمانی در مشهد کار می‌کردیم، من خودم متن نویسنده‌های خارجی بسیاری را کار کردم اما زمانی رسید که فکر کردم تا کِی؟ تا کِی قرار است از نویسنده‌های خارجی کار کنیم؟ در این حیص و بیص یک غلامحسین ساعدی پیدا شد. شروع به نوشتن کرد و تمام بچه‌های تئاتر شهرستان‌های این کشور با متن‌های او با تئاتر آشنا شدند. با بازیگری آشنا شدند. به سالن آمدند. مردم را آوردند. بعد از آن چه شد؟ بعد از انقلاب بدون این که بشناسند، مثل تخته پرش با تئاتر برخورد کردند، هر کسی آمد یک تئاتر کار کرد و بعد هم سردبیر روزنامه‌ای شد، معاون جایی شد، رئیس جایی شد، این‌طور بود.»
همه سریال‌هایی که بازی کرده‌ ام از پربیننده‌ ترین‌ها بوده‌ اند
او در جواب این سوال که چرا بعد از بازی در نمایش «دندون طلا»ی داوود میرباقری در سال 1378 پیشنهاد بازی در تئاتر دیگری را نپذیرفت، می‌افزاید:
«بعد از کار داوود میرباقری دیگر نمایشی به پست من نخورد، سینمایش هم همین‌طور است، من دو سال و نیم است در سینما کار نکرده‌ام و زیر میزم پر از سناریو است. در کدام‌شان بازی کنم؟! هیچ کدام‌شان را دوست ندارم.»
ارجمند در پاسخ به این سوال که اگر از او بپرسند پس چگونه است که همچنان پیشنهاد بازی در سریال‌ها و از جمله اخیرا بازی در سریال «یاور» را پذیرفت، می‌گوید: «سریال تلویزیونی، مردمی است. سریال تلویزیونی، هنر مصرفی است. تازه روی همان‌ها هم حساسیت‌های عجیبی دارم، من هر کاری در تلویزیون کرده‌ام پربیننده‌ترین بوده است.»
یک مادر خوب بودن بهتر از قهرمان المپیک بودن است
داریوش ارجمند که در گفت‌وگویی، انتقاداتی را نسبت به وزنه‌برداری زنان مطرح کرد و حواشی بسیاری به وجود آورد، می‌گوید: «کج‌فهمی بود وگرنه من هنوز هم حرفم همان است. من نگفتم وزنه‌برداری زنان بد است. بد فهمیدند. الان روزگاری است که همه به دنبال گزگ گرفتن برای نشان دادن خود هستند. من حرفی منطقی زدم. راجع به ورزشکاران ایرانی هم حرف نزدم. راجع به بانویی حرف زدم که در لهستان وزنه‌برداری می‌کند، به اندازه حسین رضازاده وزنه می‌زند و قهرمان جهان است ولی، نه رَحِم دارد و نه تخمدان، دائم هورمون مردانه به خودش می‌زند، ریش درآورده است و نه می‌تواند شوهر کند و نه می‌تواند بچه داشته باشد. حرف من این است. زن باش، قهرمان باش، من نمی‌گویم ورزشکاران ما این کار را کرده‌اند یا می‌کنند. نه، آن خانم را دیده‌اید که بچه شش ماهه‌اش را به مسابقات برده است؟ الهام فرهمند، بازیکن تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان که همراه با کودک 6 ماهه‌اش راهی هند شده و در محل برگزاری مسابقات هم سوژه عکاسان شده است، من عاشق او هستم، او به عنوان یک مادر ورزش می‌کند. حرف من این بود که فاتحه بضاعت‌ها و ارزش‌های زنانه را به خاطر یک مدال طلا نخوانید. من هنوز هم اعتقادم همان است؛ یک مادر خوب بودن بهتر از قهرمان المپیک بودن است.»
منبع: khabaronline.ir

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/581724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح قوه قضاییه درباره خبر حکم اعدام تتلو

آهنگ زیبای «ماه تابانم» با صدای علی منتظری

سرمقاله خراسان/ ضرورت ‌کتاب‌بازی رسانه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ پیچیدگی مذاکرات ناشی از چیست؟

اگر دنیا نابود شود، این 4 خوراکی نجات‌تان می‌دهد!

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده شهدای عشایر

مس رفسنجان بجای نساجی سقوط خواهد کرد؟

حامد لک و احتمال جدایی از مس رفسنجان؛ لک: هواداران خیلی از چیزها را نمی‌دانند

قلب تپنده والیبال ایران در حسرت لیگ برتر

استکی: 30بوکسور امید داریم

جوانی که سودای جانشینی یزدانی دارد

کیهان: مذاکراه با آمریکا را متوقف کنید

اولین دوره مسابقات استانی دارت و داژبال مدارس شاهد متوسطه اول استان کرمان برگزار شد

سفر کاری یک‌روزه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان به شهرستان لنگرود

مرحله استانی کنگره قرآن کریم ویژه مدارس سمپاد استان کرمان برگزار شد

مترجمی که همه جای والیبال هست/ مشاور رئیس فدراسیون، سرپرست فولاد سیرجان در سفر به ژاپن!

قطعه «گل سنگم» استاد انوشیروان روحانی با پیانوی سامان احتشامی

اجرای احساسی قطعه «اسکله» از محسن یگانه در کنسرت اروپا

مختومقلی؛ شاعری فراتر از ادب، معلمی برای جامعه

امواج گرانشی زیبا

مریخ، ثبت شده توسط Curiosity

واکنش بخش رسانه ای تیم ملی ایران به اظهارات باشگاه مس رفسنجان – آفتاب نو | اخبار ورزشی

مومنی: چرا مس بابت پرونده فساد باید سقوط کند؟

بیانیه باشگاه مس خطاب به مالک نساجی: سالم در لیگ برتر ماندیم – آفتاب نو | اخبار ورزشی

برتری تیم هندبال ساحلی ایران مقابل اردن و صعود به دور بعد

تیم ملی چوگان ایران راهی جام جهانی شد

از ایوان بند «بمونی برام» را بشنوید

موسیقی مقامی خراسان در موزیک ویدئوی «برج ولایت»

اکونومیست: پوتین چه می‌خواهد؟

سردترین سیاره ی شناخته شده کشف شد

عدس گرانشی را ببینید

جانباز 70درصد «حاج حسن خیری» به مقام والای شهادت نائل آمد

بیانیه بخش رسانه‌ای تیم ملی: نساجی سقوط کرده و مس رفسنجان مانده، همین نشان می‌دهد ادعای‌تان بی اساس است/ حدادیان بی چشمداشت از تیم ملی حمایت کرده!

پایان بزرگ‌ترین اضطراب پورموسوی در مس

واکنش رسانه تیم ملی به ادعاهای مس رفسنجان؛ این حرف‌ها جای تعجب دارد و حرکت مالک نساجی بدون نفع بود

واکنش بخش رسانه‌ای تیم ملی فوتبال به بیانیه باشگاه مس رفسنجان

واکنش بخش رسانه‌ای تیم ملی فوتبال به بیانیه باشگاه مس

واکنش بخش رسانه‌ای تیم ملی به بیانیه مس رفسنجان

واکنش بخش رسانه ای تیم ملی ایران به اظهارات باشگاه مس رفسنجان

دستبرد بزرگ سپاهان از یحیی گل‌محمدی

پرسپولیس از باشگاه خیبر شکایت کرد

شاید سیدحسین مقابل سپاهان هم غایب باشد!

پرسپولیس با یک گلزن قرارداد بست!

واکنش مجتبی جباری به شایعه راه‌رفتن در اصفهان!

آهنگ «چشمای مست تو» با خوانندگی سینا شعبانخانی

صدا، دوربین، سیگار، حرکت!

کارمندان «مایکروسافت» حق ندارند از «دیپ‌سیک» استفاده کنند

واکنش تند مس رفسنجان به اتهام فساد: سالم ماندیم و نیاز به تهیه بلیت هواپیما برای رقیب نداشتیم/ فراموش نمی‌کنیم قلعه نویی صعود را به چه کسی تقدیم کرد!

سالم ماندیم و نیاز به تهیه بلیت هواپیما برای رقیب نداشتیم/ فراموش نمی‌کنیم قلعه نویی صعود را به چه کسی تقدیم کرد!

آغاز مذاکرات لورکوزن با گزینه اصلی جانشینی ژابی