کرمان رصد

آخرين مطالب

زندگی در خانه‌های احیا شده بافت فرسوده به جریان می‌افتد مقالات

زندگی در خانه‌های احیا شده بافت فرسوده به جریان می‌افتد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سال گذشته رکورد نوسازی بافت‌های فرسوده پس از 9 سال شکسته شد و به 65 هزار واحد رسید؛ در چهار ماهه ابتدای امسال نیز این عدد 40 درصد نسبت به پارسال رشد داشت. کارهای خوبی طی دو سال اخیر در بافت‌های فرسوده انجام شده که از جمله آن می‌توان به رسیدن به عدد 146 هزار پروانه نوسازی، اجرای 1245 پروژه، آسفالت 2100 کیلومتر از معابر خاکی و ایجاد ردیف بودجه برای مرمت خانه‌های تاریخی اشاره کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که می‌خواهیم زندگی را در بافت‌های تاریخی به جریان درآوریم.
به گزارش ایران اکونومیست، هفته دولت بهانه‌ای شد تا با محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت‌وگو کنیم. او تغییر ادبیات و گفتمان دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده را از دولت محوری به سمت مردمی‌سازی از اقداماتی دانست که در پیشرفت برنامه‌های بازآفرینی بسیار موثر بوده است. به گفته آیینی، نوسازی بدون حضور مردم قابل انجام نیست. او بیان می‌کند: در تولید مسکن در بافت‌های فرسوده ا هم‌چنین 585 پروژه خدماتی را به مرحله تکمیل رساندیم. حدود 660 پروژه هم در سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم. متن گفت‌وگو با محمد آیینی را در ادامه می‌خوانید:
در حال حاضر 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد در کشور وجود دارد که حدود 20 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. واحدهای ناپایدار نیز حدود 48 یا 47 درصد از کل تعداد واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده را تشکیل می‌دهد. در برنامه هفتم قصد داریم این عدد را به 40 درصد برسانیم. تحقق این موضوع می‌تواند نگرانی از حوادث ساختمانی و بلایای طبیعی را تا حدودی کاهش دهد. علاوه بر آن از طریق نوسازی و بهسازی، سالیانه 100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تولید خواهد شد که به عرضه مسکن در کشور کمک می‌کند.
اقدامات گذشته که ناظر بر این بود تا دولت و شهرداری مداخله مستقیم داشته باشند نتیجه‌ای در بر نداشته بلکه آن‌چه باعث ایجاد تحول می‌شود پای کار آمدن خود مردم است. در بحث نوسازی نیازمند ایجاد یک هم‌افزایی و همدلی هستیم. کسانی که در خانه‌های لرزان و فرسوده ساکن هستند، مالکان، سازندگان، سرمایه‌گذاران، شهرداری‌ها، نظام مهندسی، دولت، بانک‌ها و مجموعه‌ای از عوامل که پای کار بیایند می‌توان تحولی جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده انجام داد.
طبق آمار در طول هشت سال فعالیت دولت قبل متوسط نوسازی به 40 هزار واحد رسیده بود. ما برای آن‌که جهشی در این بخش ایجاد کنیم تصمیم گرفتیم جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده را افزایش دهیم. در این خصوص سال گذشته بسته‌های تشویقی را ابلاغ کردیم.
خوشبختانه پس از ارایه بسته 19 بندی تشویقی در سال اول توانستیم نتیجه‌ی خوبی بگیریم و آمار نوسازی رشد قابل توجهی داشته است. عددی که طی هشت سال دولت قبل به طور متوسط سالیانه 40 هزار واحد بود در سال 1400 به 61 هزار واحد و سال 1401 به 65 هزار واحد رسید. در چهار ماهه امسال هم شاهد صدور بیش از 20 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده هستیم که در مقایسه با چهار ماهه ابتدای سال گذشته رشد 40 درصد را نشان می‌دهد.
درخصوص بیمه‌های تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی دچار چالش‌هایی هستیم. با این حال نوسازی نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد داشته که ناشی از رویکرد و سیاست اصولی در دولت سیزدهم مبنی بر پای کار آوردن مردم است. در کنار آن از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی کمک گرفتیم. انشاءالله با حل شدن مساله بیمه تامین اجتماعی که افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته و بحث همراهی و همکاری بانک‌ها امسال شاهد جهش در بحث نوسازی باشیم و رکورد سال گذشته را بشکنیم.
در بحث محرومیت‌زدایی و افزایش سطح خدمات اعم از زیربنایی و روبنایی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، برنامه‌های متنوعی را در حال اجرا داریم. فاصله معناداری درخصوص تامین خدمات در بافت‌های ناکارآمد نسبت به متوسط شهرها وجود دارد. اراده دولت سیزدهم این است که این فاصله به حداقل ممکن برسد و در تامین خدمات به متوسط مناطق شهری دست پیدا کنیم.
سال گذشته موفق شدیم بیش از 585 پروژه را به مرحله تکمیل برسانیم و در اختیار مردم قرار دهیم. حدود 660 پروژه هم در سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم که انشاءالله تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسانیم. این طرح‌ها شامل طرح‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، ورزشی، انتظامی و غیره است.
یک کار شاخص که در این دولت در دستور کار قرار گرفت بحث بهسازی و آسفالت معابر خاکی است. متاسفانه بیش از 60 درصد معابر در محلات هدف بازآفرینی، خاکی است. با توجه خوب دولت بیش از 2100 کیلومتر از این معابر، بهسازی و آسفالت شد. با همکاری و همراهی سایر بخش‌ها قصد داریم تا پایان دولت، هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی وجود نداشته باشد.
در حوزه توانمندسازی و اشتغالزایی در بافت‌های ناکارآمد کارهای ویژه و خوبی صورت گرفته که رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشته است. هر کدام از این پروژه‌ها و طرح‌ها که دولت سیزدهم در محلات هدف بازآفرینی شهری شامل نوسازی مسکن، تامین خدمات، بهسازی معابر و آسفالت معابر خاکی انجام داده می‌تواند یک خبر باشد که به اطلاع مردم برسد. این اطلاع‌رسانی صادقانه می‌تواند در مردم ایجاد امید کند.
یکی از خدماتی که در سال جاری به سرانجام رسید تعریف سرفصل جدید در سیستم بانکی کشور برای اعطای وام مرمت و مقاوم‌سازی خانه‌های تاریخی بود. این موضوع جدیدی است که در گذشته وجود نداشت. پیشنهادی به شورای پول و اعتبار دادیم که مصوب شد. در حال حاضر 80 درصد سقف تسهیلات نوسازی به مرمت و مقاوم سازی خانه‌های تاریخی اختصاص می‌یابد. عددی که امسال برای تهران اعلام شد 360 میلیون تومان است. در کلانشهرها 320 میلیون تومان، در سایر شهرها 280 میلیون تومان و در روستاها نیز 200 میلیون تومان برای مرمت بناهای با ارزش مسکونی اختصاص می‌یابد. این خدمت جدید در حال کارسازی است و مقدمات آن دارد فراهم می‌شود.
نگاه ما این است که بافت‌های تاریخی دارای ارزش‌های تاریخی هستند و به همین دلیل باید به لحاظ معماری، شهرسازی و فرهنگی از آنها حفاظت شود. رویکرد و راهبرد ما در بافت‌های تاریخی، تخریب و نوسازی نیست بلکه مرمت و مقاوم سازی است. فضایی که ما به صورت عام برای واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی از جمله شیراز فراهم کرده‌ایم گام بسیار بزرگی در حفظ این بناها است تا طی سال‌ها و دهه‌های آینده پایدار باقی خواهند ماند.
نگاه ما در برنامه هفتم توسعه این است که برخی موانع و مشکلات در قوانین و مقررات برطرف شود. پیشنهاداتی به نمایندگان مجلس داده شده و همراهی خوبی در این زمینه دیده می‌شود. یکی از موضوعات مهعم این است که معاوضه واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده با زمین یا واحدهای نوساز در قانون پنج ساله هفتم توسعه گنجانده شود. علاوه بر آن پیشنهاد شد همه حمایت‌ها و مشوق‌ها و تخفیف‌های نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده نیز تسری پیدا کند. در واقع مجموعه حمایت‌هایی که از مناطق محروم صورت می‌گیرد در حوزه تخفیفات، هزینه‌ها، حمایت‌ها و معافیت‌های مالیاتی که وجود دارد به محلات بازآفرینی نیز داده شود.
درخصوص کاهش مدت زمان صدور پروانه‌های ساختمانی باید شهرداری‌ها نقش ایفا کنند. هم‌چنین پیشنهادی مترقی را از نمایندگان مجلس دیدیم مبنی بر این‌که در یک محله که اکثر مردم حاضر به نوسازی هستند اما عده معدودی حاضر به مشارکت نیستند، عدم حضور آنها مانع نوسازی نشود؛ چرا که مساله جان مردم در میان است. این را به عنوان یک تکلیف قانونی پیش‌بینی کردند که در این موارد نوسازی انجام شود.
علاوه بر آن پروژه‌هایی که حتی در خارج از محلات هدف بازآفرینی است ولی به منظور معوض یا پشتیبانی از نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد مشمول تمامی حمایت‌های نوسازی بافت‌های فرسوده شود. این پیشنهاداتی است که نمایندگان مجلس داده‌اند که امیدورایم با تصویب آن در برنامه هفتم توسعه شاهد نقطه عطفی در موضوع بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/572811/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روحانی مخالف کاندیداتوری خاتمی بود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

آغاز لابی‌ها برای حذف

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل

شمایل دکترین هسته‌ای اصولگرایان

وجدان بیدار در جامعه بیمار

تصاویری که میبینیم بر زمانی که می‌گذرد، تاثیر دارد!

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان ESO 422-41

فضانوردان چند بار رعد و برق را روی زمین مشاهده می کنند؟

این جراح کوچک به ایستگاه فضایی بین المللی می رود

با سبک ترین ماده جهان آشنا شوید

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

شاهکار هابل رو ببینید

با سیاره کپلر 186 اف آشنا شوید

ذرات شیر گاو می‌توانند به حل یکی از چالشی‌ترین معماهای پزشکی کمک کنند

سومین فرود خطرناک کنترل نشده چین

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان

بارش 2 برابری در کرمان و سیلابی شدن شرق استان بدون تلفات

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

همت بنیاد شهید آذربایجان شرقی برای خانه دار شدن ایثارگران

جلسه کمیسیون احراز پرونده‌های ماده 87 در استان اردبیل برگزار شد

پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی فعال است

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت همسر بزرگوار «آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)»

پیش نشست هماهنگی اولین کنگره «شهدای غریب در اسارت» برگزار شد

دوره نسخه نجات‌بخش برای مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

بیش از دوهزار و هشتصد فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ایثارگران شهرستان‌های استان تهران اعطا شد

برنامه‌های سالروز عملیات بازی دراز در بنیاد شهید کرمانشاه تدوین شد

دومین نشست کمیسیون تخصصی طرح و برنامه شاهد برگزار شد

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

تغییرات اساسی برای شغل‌های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه‌ها/ تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

سامانه بارشی جدید از سه شنبه وارد کشور می‌شود

خلاصه بازی فجر سپاسی شیراز 0 - 3 گل‌گهر سیرجان + ویدئو

بحث درباره زیاده روی در عرق خوری در برنامه گلزار

غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای آبادان

لاله زار دومین ایستگاه سرد کشور

عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد

کمترین تنش کارگری سال گذشته استان، مربوط به شهرستان کرمان