کرمان رصد

آخرين مطالب

رایحه شیرین صنایع غذایی کویر تا آنسوی مرزها مقالات

رایحه شیرین صنایع غذایی کویر تا آنسوی مرزها
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  صرفنظر از حضور گردشگران در هر خطه برای آشنایی با این مظاهر سبک زندگی هر منطقه، برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله مهمترین خاستگاه های جلوه گوشه های این خرده فرهنگ ها و البته توسعه اشتغال و کسب و کارهای مرتبط با آنهاست.
لذا توانمندی‌های منحصربه فرد و طعم شیرین سوغات سنتی کرمان مثل کُلُمپه، قاووت، کُماچِ سِهِن و سایر فرآورده‌های تولیدی مرتبط با حوزه کشاورزی در حالی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی اگروفود 2023 پایتخت عرضه شده که 13 شرکت تخصصی این ظرفیت های بی‌بدیل کویر را به مردم ایران و جهان معرفی می کنند.
  استان کرمان با وجود 25 درصد باغ های کشور، بیشترین ظرفیت های تولید مواد غذایی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و محصولاتی همچون پسته، خرما، گردو، جالیز و مرکبات در استان کرمان کشت می شود که می توان در پیوند با صنعت، تولیدات جدید از طعم باغات این استان را به دنیا معرفی کرد.
به عنوان مثال محصولات تولیدی همچون کلمپه، قاووت، کماچ سهن دیار کریمان برگرفته از حوزه کشاورزی این خطه است که سال‌ها ریشه در سنت مردم این مرز و بوم داشته و کمتر گردشگری وجود دارد که به کرمان بیاید و طعم قاووت(قُوَتو به گویش کرمانی) و کلمپه کرمانی را نچشیده باشد؛ و اینها غیر از انواع غذاهای سنتی این دیار به شمار می رود.
ظرفیت‌های بی بدیل کشاورزی از یک سو و مواد غذایی تولیدی و سوغات این استان از سوی دیگر ضرورت معرفی، توسعه و پرداختن به صنایع غذایی این استان و جای توسعه سرمایه گذاری در این بخش را گوشزد می کند؛ صنایعی که در صورت حمایت می تواند بر حوزه های مختلف گردشگری، اقتصادی، صادرات و اشتغال منطقه نیز اثرگذار باشد.
کارشناسان معتقدند صنایع غذایی و تبدیلی دیار کریمان متناسب با ظرفیت‌های این استان در جهان و حتی کشور شهرتی که باید نیافته و جای کار و معرفی آن همچنان وجود دارد.
به همین منظور 13 شرکت تخصصی استان کرمان مرتبط با حوزه های صنایع غذایی با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان، خانه صمت و انجمن صنایع غذایی در فضای 300 مترمربع، خروجی متنوع صنایع غذایی دیار کریمان را در یک پاویون(سازه) تخصصی به مردم ایران و سراسر جهان معرفی کردند تا رایحه شیرین غذای کرمانی در بین علاقه مندان، حتی دورترین نقاط دنیا هم استشمام شود.
حضور زنجیره ای صنایع غذایی کرمان
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره نحوه حضور صنایع غذایی کرمان در این نمایشگاه به‌صورت گروهی توضیح داد: این شیوه حضور در نمایشگاه که پیش‌ از این هم تجربه شده با هدف تمرکز بر توان شرکت‌های استان کرمان باهدف معرفی بهتر به بازدیدکنندگان و فعالان این حوزه انجام شده است.
کیان سیدی به خبرنگار ایرنا ادامه داد: یکی از هدف‌های نمایشگاه برندینگ و معرفی شرکت‌هاست که به نظر می‌رسد شرکت‌ها و برندهای (نمانام‌های) ما در استان در این زمینه راه نرفته زیادی دارند.
وی اظهار داشت: حضور زنجیره‌ای می‌تواند هم به منزله انتقال تجربه میان صاحبان شرکت‌ها باشد و هم فرصتی را فراهم کند که متقاضی همکاری با صنایع غذایی استان کرمان با سایر تولیدات این استان آشنا شود.
افزایش 2 برابری حضور کرمانی ها
نایب رییس انجمن صنایع غذایی استان کرمان نیز گفت: پاویون سی امین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته انجمن صنایع غذایی (اگروفود) به ابتکار ابتکار انجمن صنایع غذایی استان کرمان برگزار شد و امسال 13 شرکت از مجموعه از این استان در نمایشگاه شرکت کردند.
حامد بدر آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت‌های کرمانی حاضر در نمایشگاه اگروفود از برترین صنایع استان بودند و امسال دومین تجربه کرمان در این نمایشگاه بین المللی بود که تعداد شرکت های کرمانی از هفت شرکت در 70 متر سال گذشته، امسال به 13 مورد در متراژ حدود 300 متر رسید.
جای کار زیادی در حوزه صنایع غذایی کرمان وجود دارد
وی عنوان کرد: کرمان استانی با ظرفیت‌های فراوان در حوزه های کشاورزی و معدنی است و ظرفیت‌های حوزه کشاورزی دیار کریمان باعث شده که صنایع جنبی این حوزه بسیار فعال باشد.
نایب رییس انجمن صنایع غذایی استان کرمان گفت: محصولاتی در حوزه های مرتبط با خرما، پسته و محصولات جالیزی در این نمایشگاه عرضه شد اما به نظر می رسد هنوز جای کار زیادی در ابعاد مختلف صنایع غذایی این استان وجود دارد زیرا سرمایه گذاران همچنان رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه‌ها ندارند.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل یک پاویون در نمایشگاه بین المللی تهران این بود که شرکت های کوچک و متوسط رشد داده شوند و در برندینگ فعالیت داشته باشند تا توسط دنیا و کشور دیده شود و حداقل بتوانیم سطح فعالیت این شرکت ها را از مرحله فعالیت استانی به سطح ملی ارتقا دهیم.
بدرآبادی افزود: این پاویون همچنین اهدافی همچون رشد شرکت های صنایع غذایی استان کرمان داشت، ضمن آنکه باید سرمایه گذاران را با توجه به ظرفیت های کشاورزی، گردشگری، صنعتی، معدنی و نیروی انسانی استان کرمان جذب کنیم.
ظرفیت‌های نیازمند معرفی در جهان
وی در پاسخ به اینکه چه ظرفیت های در حوزه صنایع غذایی استان کرمان وجود دارد که نیازمند معرفی در سطح ملی و جهانی است؟ گفت: در صنایع جنبی کشاورزی و محصولات خاص سنتی، کلوچه ها و کلمپه سنتی، قاووت، میوه خشک و فرآورده های مرتبط با پسته، خرما و لبنیات، تولید گیاهان دارویی، گلاب و غنچه های گل سرخ ظرفیت خوبی داریم که شرکت‌هایی در نمایشگاه بین المللی تهران، آنها را به نمایش گذاشتند.
نایب رییس انجمن صنایع غذایی استان کرمان ابراز داشت: اگروفود بزرگترین نمایشگاه صنایع کشاورزی کشور است که در حوزه تولید و توزیع جایگاه خوبی دارد و بخشی از یکی از سالن های این نمایشگاه به کرمان اختصاص یافت که استقبال خوبی هم از این بخش انجام شد.
وی تصریح کرد: در جریان بازدید مسئولان استانی، کشوری و مصاحبه با شرکت کنندگان، همه از عملکرد کرمان در این نمایشگاه رضایت داشتند و امیدوارم سال آینده تعداد بیشتری از شرکت های صنایع غذایی مشارکت داشته باشند تا ظرفیت مغفول حوزه صنایع غذایی کرمان بیش از گذشته در سطوح ملی و بین المللی معرفی شود.
به گزارش ایرنا سی امین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته تهران (اگروفود )از روز 26 تا 29 خرداد ماه 1402 (دیروز) با حضور فعالانی از 15 کشور دنیا در محل نمایشگاه های تهران برگزار شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در جریان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی «آگروفود 2023» گفت: واحدهای تولیدی استان کرمان محصولات اختصاصی ارائه می‌کنند که ضرورت معرفی آنها هم در استان و هم در کشور احساس می‌شود.
امیر حسن‌زاده اظهار کرد: تنها استانی که به صورت گروهی در این نمایشگاه شرکت کرد کرمان بود و این امر را به فال نیک می‌گیریم.
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در ادامه بیان کرد: برخی از این واحدهای تولیدی حاضر در سی‌امین نمایشگاه «آگروفود 2023» از افزایش قیمت اولیه و مسائل مرتبط با ارز سخن گفتند که در چارچوب‌های قانونی حمایت‌هایی بین آنها توزیع خواهد شد.
حسن‌زاده با اشاره به اینکه رمز موفقیت در اقتصاد امروز کار گروهی و اشتراکی است، گفت: در کرمان دو بهشت کشاورزی و معادن وجود دارد، سعی کردیم علاوه بر حوزه معدن به کشاورزی نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و امیدوارم با کار گروهی آینده خوبی را برای استان و کشور رقم بزنیم.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/561201/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه 6 کشو

لزوم حمایت از جامعه کارگری برای تحقق شعار سال

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

شهامت و جسارت در دل جوانان ایرانی جوانه زد

برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی

رئیس دانشگاه تهران: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است

یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است

رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

شهید مطهری به واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود

اژه‌ای:‌حجاب مسأله مهم کشور است

قوه قضاییه با برگزاری دادگاه‌های علنی کاملاً موافق است

شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود

پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید

ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود

برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

هوش مصنوعی و حجیت فتوا

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود

همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم

رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد

شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!

هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود

برخورد با متجاوزین به بیت‌المال باید بازدارنده باشد | امروز یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است

«بازی اختاپوس» از شبکه افق پخش می‌شود

مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی

مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!

مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

ذخیره 2و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند

جان باختن 61 نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز

چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه

آذرخش جان یک نفر را در مردهک عنبرآباد گرفت

شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند

ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود

دعوت 4 کاراته کای کهنوجی به اردوی تیم ملی

مسابقات ورزشی کارکنان دولت استان کرمان در ایستگاه آخر

روحانی مخالف کاندیداتوری خاتمی بود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

آغاز لابی‌ها برای حذف

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل