ساخت جاده کرمان-بافت، چشم انتظار تخصیص منابع اقتصادي بزرگنمايي: کرمان رصد - معاون ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ساخت هرکیلومتر راه 15 تا 25 میلیارد تومان اعتبار میطلبد. مسلم موسی زاده، معاون ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: هزینه ساخت هر یک کیلومتر راه بدون ابنیه فنی 15 میلیارد تومان و درجادههای کوهستانی وقوس دار که ابنیه فنی دارد 25 میلیارد تومان است.او افزود: اداره کل راه وشهرسازی استان کرمان طبق اولویتهای تعریف شده در وزارتخانه متبوع خود کار میکند که ازجمله اولویتهای راه سازی امسال، ارتقا جاده کرمان به بافت و بافت به سیرجان است که با رایزنیها و مشاورههای اداره کل راه وشهرسازی استان در وزارتخانه این اولویتها تعیین شده است.او با بیان اینکه جاده کرمان به بافت 165 کیلومترطول دارد اظهار کرد: 72 کیلومتر از این راه باند دوم دارد وبرای بقیه آن باید هرچه سریعتر باند دوم تعریف شود چرا که جاده مناسبی با توجه به حجم بالای ترافیک روی محور، نیست.موسی زاده تصریح کرد: این جاده اکنون جاده فرعی درجه دو با قوسهای زیاد وشعاع کم بدون شانه خاکی و فاقد روکش آسفالت مناسب در برخی قسمتها است.او گفت: درست است که این جاده نیاز دارد چهارخطه شود، اما قطعا حفظ این جاده در این شرایط ضرورت بیشتری دارد، آسفالت این جاده نیاز به ترمیم دارد.معاون ساخت اداره کل راه وشهرسازی استان کرمان با اشاره به وضعیت جاده بافت به سیرجان نیز، گفت: این جاده تنها از 10 تا 14 خرداد 1401 با 17 تصادف و 9 کشته، نشان داد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. موسی زاده افزود: درسال 76 ابلاغی که به ادارات راه شد این بود که تمام روستاهای بالای 20 خانوار باید دارای راه آسفالت باشند واین تنها در صورتی میتوانست محقق شود که راههای شهری وبین جادهای از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.او گفت: خوشبختانه در همان سال ما تمام راههای اصلی مان از وضعیت خوبی برخوردار بودند و در سالهای بعد که برخی شهرهای کوچک شهرستان شدند برخی راههای جدید تعریف شد.او بیان کرد: برای ساخت باند دوم جاده کرمان به بافت با محدویت منابع روبرو هستیم از مصوبات سفر رئیس جمهور برای این جاده 150 میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شد که تاکنون 30 میلیاردتومان آن تخصیص یافته که 30 میلیاردتومان مطالبات قبلی پیمانکار بود.موسی زاده تاکید کرد: یکی از معضلات کار در اداره راه وشهرسازی، دورتسلسل مطالبات پیمانکاری است که به سبب بالا بودن هزینه کار در حوزه راه ادامه دارد.او با اشاره به اینکه هر پیمانکار به اندازه یک اداره کل پرسنل دارد گفت: مثلا ما پیمانکاری داریم که 600 پرسنل دارد که دوبرابر نیروی کاری اداره کل راه وشهرسازی است قطعا مطالبات وطلب این پیمانکاران و خالی شدن جیب پیمانکار به معنای ضربه به اقتصاد 600 خانواده است که ازجمله نگرانیهای دایمی ما همین بدهی به پیمانکار است.معاون اداره راه وشهرسازی استان کرمان اظهار کرد: ما مکلف هستیم اعتبار ابلاغ شده از سفر رئیس جمهور برای جاده کرمان به بافت را تا سال 1403 جذب و روی این محور کارکنیم.او بیان کرد: از 5 فروردین امسال 14 کیلومتر از جاده بافت از سمت سیرجان زیر بار ترافیک رفت که تا قبل از این 12 کیلومتر دو باند بود که اکنون ب 26 کیلومتر رسیده است که نسبت به طول 100 کیلومتری این جاده ناچیز است.موسی زاده تصریح کرد: از جمله مولفههای مهم در حوزه راه، حفاظت وحراست از راههای موجود است، وضعیت آسفالت محورسیرجان –بافت کیفیت مطلوبی ندارد وبا توجه به عبور تریلیهای حامل بارمعدنی باید دراین خصوص از کمک معادن برای جاده استفاده کرد.او به بودجه اختصاص یافته از سوی معادن به عنوان منابع تخصیصی از محل مسئولیتهای اجتماعی این نهادهای اقتصادی اشاره کرد وگفت: از این محل آنچه سهم راه است بسیار ناچیز است چرا که کار درحوزه راه اعتبار بالایی میطلبد.او بدهی به پیمانکاران اداره راه وشهرسازی را 232 میلیاردتومان تا زمان سفر رئیس جمهور در سال گذشته به استان کرمان ذکر کرد وگفت: در حوزه راه سازی بین نیازها ومنابعی که به آن اختصاص مییابد تناسبی وجود ندارد. شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷:۲۴ PM ۳۱۲ بازديد خبربان مسلم موسی زاده لینک کوتاه: https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/457829/