کرمان رصد

آخرين مطالب

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان خوزستان/نقش مطالبه‌گری بنیاد در ترویج فرهنگ ایثار و خدمات رسانی به ایثارگران/ نرخ بالای بی‌مسکنی و بیکاری در جامعه ایثارگری بنیاد شهید و امور ایثارگران

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز چهارشنبه 28 دی ماه در ادامه سفر استانی به خوزستان گفت: نقش بنیاد در ارائه بسیاری از خدمات به ایثارگران پیگیری و مطالبه‌گری است.

به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان خوزستان، گفت: این خاک مقدس محل عروج انسان‌های بسیاری بوده است، تمام خاک اینجا مقدس و پاک است به‌خصوص بخش‌هایی که درگیری‌های دوران دفاع مقدس در آنجا رخ داد و از سراسر کشور و جهان اسلام یاران امام و انقلاب اسلامی خودشان را به این سرزمین مقدس رسانده و تلاش کردند همراهی خودشان را با امام حسین (ع) به اثبات برسانند و نشان دهند پیرو واقعی ایشان هستند و اثبات کردند اگر در گذشته حضور داشتند و صدای دعوت سیدالشهدا (ع) را می‌شنیدند به طور حتم لبیک می‌گفتند.
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تمام مردم این استان و کسانی که به یاری مردم خوزستان آمدند با فرهنگ جهاد و شهادت آشنایی دارند لذا این جمع نیاز به تبیین فرهنگ ایثار و شهادت ندارند. تمام رزمندگان دفاع مقدس هم خاطراتی از خوزستان دارند و امیدوارم ما بتوانیم حق این استان را ادا کنیم، حق رزمندگی‌ها و مجاهدت‌هایی که شیرمردان کشور در عصر حاضر از خود نشان دادند را باید با حفظ یاد و نامشان ادا کنیم که مقام معظم رهبری هم در این رابطه می‌فرمایند: «فضیلت یاد شهید کمتر از شهادت نیست» و این نکته بسیار مهمی است، زیرا یاد شهید است که فرهنگ انقلاب اسلامی را حفظ کرده و به پیش می‌برد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی در مقابل نگاه مادی‌گرایانه جهان بود که می‌خواست یک انسان جدید معرفی کند، ادامه داد: قله زندگی و انسان جدیدی که انقلاب اسلامی معرفی کرد، شهدا هستند و شهادت قله زندگی هر انسان مؤمنی است.
وی با اشاره به جایگاه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: در تمام سفرهای استانی و در قالب این شورا به دو موضوع پرداخته می‌شود که نخستین موضوع ترویجی و سپس بحث تکریم است و هر دو هم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند زیرا مردم باید بدانند قهرمانان واقعی چه کسانی هستند و جامعه سپاسگزار کسانی است که برایشان فداکاری می‌کنند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «مقام ما در مقابل خانواده شهدا و ایثارگران مقام سپاس است» تصریح کرد: ما باید نشان دهیم که سپاسگزار ایثارگری این عزیزان هستیم. شورای ترویج مطابق قانون ایجاد شده و مصوبات آن با ابلاغ رئیس‌جمهور به منزله مصوبه دولت است، با این تفاوت نسبت به سایر شوراها که یک قرارگاه عملیاتی استانی و شهرستانی هم دارد و یک شورای استانی و حتی دولتی نیست بلکه یک شورای بین قوه‌ای است و حتی برخی از نهادهایی که زیرمجموعه مقام معظم رهبری هم هستند عضو این مجموعه هستند، لذا یک شورای حاکمیتی است و البته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مربوط به همه است و نمی‌توان گفت یک سازمان خاص مسئول این امر است.
معاون رئیس‌جمهور بابیان اینکه این شورا یک شورای قرارگاهی اجرایی است که وظایف را تقسیم کرده و موضوعات مشترک را برای کار جمعی هماهنگ و مطالبه می‌کند، تأکید کرد: رئیس شورا در سطح کشور رئیس‌جمهور و در سطح استان استاندار است و همه در این راستا باید پاسخگو باشند. از سال گذشته نیز با توجه خاص مجلس شورای اسلامی یک درصد بودجه جاری کشور برای این امر تخصیص داده شد و دولت هم امسال این بودجه را به‌عنوان احکام دائمی به مجلس پیشنهاد کرده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در استان خوزستان اقدامات ملی همچون پشتیبانی و سیاست‌گذاری توسط بنیاد و هیئت وزیران دنبال می‌شود، اما برخی مسائل قابل پیگیری در سطح ملی نیست و باید در سطح شهرستان دنبال شود، ما بیش از 35 سال است که در خصوص مسکن ایثارگران قانون داریم اما در همین استان خوزستان که استان ایثارگران است از تعداد 27 هزار نفر ایثارگر، فقط هفت هزار نفر خدمات دریافت کرده‌اند.
وی افزود: حدود 80 درصد خدماتی که به ایثارگران ارائه می‌شود نباید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد بلکه بنیاد مقام پیگیری کننده و مطالبه‌گر است لذا در جایی مدیری با مسئولیت کار را دنبال می‌کند و جلو می‌رود اما در جای دیگر این‌گونه نیست و کار بر روی زمین می‌ماند، به همین دلیل دبیرخانه شورا در بنیاد تعیین شده اما مشاور ایثارگران در هر نهاد باید این موضوعات را دنبال کنند تا مسائل حل شود.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در استان خوزستان ایثارگرانی که در سامانه کاریابی ثبت‌نام کردند 11 هزار و 220 نفر هستند که متأسفانه نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر از این تعداد یک هزار و 160 فرزند شهید و جانباز بالای 70 درصد هستند و در سال گذشته در این استان 3 هزار و 703 نفر استخدام دولت شدند و این تعداد کاهش یافته است که امیدواریم در جلسه شورای اشتغال چاره‌جویی شود. طبق بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم دولت مکلف است که ترتیبات به کارگیری تمام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد را در دستگاه‌های دولتی انجام دهد که یک هزار و 244 مجوز برای استان خوزستان بوده و از این تعداد 320 نفر در آزمون اول پذیرفته شدند و بقیه مجوزها هنوز باقی مانده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: از 14 هزار و 794 مورد تاکنون 50 درصد تبدیل وضعیت انجام شده که باید اجرای این قانون پیگیری شود. در حوزه خوداشتغالی نیز دولت امسال نگاه ویژه‌ای به ایثارگران داشت و اعتبارات اشتغال از محل تسهیلات بانکی نسبت به سال گذشته 7 برابر شد، به این معنی که دولت در اعطای تسهیلات کم نگذاشته است. ترجیح ما این است که تسهیلات خرد به افراد داده نشود، لذا تسهیلات ما رقم 150 و 300 میلیون تومان است و برای طرح‌های بزرگ هم سقفی ندارد و از محل صندوق توسعه ملی می‌توانیم منابع لازم را اختصاص دهیم. اگر شرکت‌های بزرگ و قابل وثوق با صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران مذاکره کرده و طرح‌های اشتغالی ارائه دهند که تعدادی از ایثارگران به کار گرفته شوند، اشتغال پایداری فراهم می‌شود.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در تأمین مسکن در استان خوزستان حدود 20 هزار واحد عقب افتادگی وجود دارد، افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکل 7 هزار نفر حل خواهد شد اما مشکل بقیه همچنان پابرجاست، در حال حاضر میانگین سنی جامعه ایثارگری 60 سال است و ما فرصت چندانی برای اینکه به این عزیزان خدمت ارائه کنیم نداریم، نرخ بی‌مسکنی در ایثارگران بیشتر از عموم مردم است و همچنین نرخ بیکاری هم این‌گونه است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در خصوص تسهیلات رفاهی به نسبت سال گذشته میزان پرداخت‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: در حوزه خدمات بهداشتی درمانی خوشبختانه بیمارستان‌های استان خوزستان ارتباط خوبی با بیمه دی دارند، ما در حوزه ارائه خدمات مشکلاتی با بخش خصوصی داریم که امیدواریم مرتفع شود و البته تلاش می‌کنیم بدهی‌ها پرداخت شود، در حال حاضر دولت دو هزار میلیارد تومان به نظام بیمه‌ای کشور برای بیمه درمان تکمیلی ایثارگران بدهی دارد ولی اعتقاد داریم مسئولیت حمایت از ایثارگران یک مسئله عمومی و حتی بر عهده بخش خصوصی است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوص احداث مجتمع جامع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در هر استان که به مجتمع ایثار شناخته می‌شود، تصریح کرد: این مجتمع در خوزستان دارای سه فاز است، یک فاز آن مربوط به بخش درمانی توانبخشی، بخش دیگر ورزشی و بخشی هم رفاهی و اقامتی است که فاز ورزشی استان خوزستان به صورت صد در صد انجام شده و سایر فازها از سال 84 شروع شده، اما متأسفانه تکمیل نشده و به نتیجه نرسیده است. لذا در این دولت و با حمایت رئیس‌جمهور محترم قرار شد که این مجتمع‌ها به سرعت تکمیل شوند، مجموعه منابعی که برای این استان مورد نیاز است 140 میلیارد تومان است که امیدواریم تأمین اعتبار صورت گیرد. در ابتدای دولت سیزدهم 4 مرکز ایثار داشتیم، اما با پیگیری‌های دولت امروز 28 مجتمع فعال است که خوزستان متأسفانه در این حوزه عقب است و امیدواریم با کمک مسئولان استان این کار به نتیجه برسد.
معاون رئیس جمهور در خصوص برگزاری جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: طبق ابلاغ رئیس‌جمهور محترم، این شورا باید با ریاست استاندار تشکیل شود. همچنین در مورد برگزاری یادواره شهدا که امر عمومی است هم باید به سمت مردمی کردن آن حرکت کنیم و برخی از استان‌ها موفق شده‌اند جنبه کاملاً مردمی به آن بدهند که در این صورت این یک جریان دائمی خواهد بود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص ساخت فیلم سینمایی و سریال نیز تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی که از سال گذشته صورت گرفته و با هماهنگی با دولت و سازمان سینمایی، مقرر شد در هر استان سالانه یک فیلم سینمایی برای رویدادهای مرتبط با شهدا و شخصیت برجسته شهدا ساخته شود و البته این فیلم‌ها حتماً باید با کیفیت و در گروه الف باشند زیرا تعداد زیادی فیلم و سریال تولید شده که متاسفانه ضعیف بوده‌اند. لذا اگر اثر خوبی پیشنهاد شود بنیاد 30 درصد منابع آن را پرداخت می‌کند.
دکتر قاضی‌زاده در خصوص طرح سپاس، خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای توسط معاون اول رئیس‌‌جمهور ابلاغ شده که طبق آن مدیران استانی باید دیدارهایی با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران داشته باشند، البته بسیاری از این عزیزان نیاز خاصی ندارند بلکه فقط باید به آنها ادای احترام کرد و البته در این دیدارها بسیاری از مسائل نیز حل می‌شود که امیدواریم با همت مسئولان استان خوزستان و فعال کردن طرح سپاس بسیاری از مشکلات کاهش یابد.
استاندار خوزستان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه خانواده‌های شهدا و ایثارگران نباید در پیچ و خم بروکراسی اداری گیر کنند، گفت: ما در مقابل آنها شرمنده هستیم که کاری برای آنها نکرده‌، یا کارمندی کار کرده‌ایم زیرا خانواده‌های شهدا، ایثارگران و آزادگان حق عظیمی بر گردن ما دارند.
علی‌اکبر حسینی محراب افزود: ایثارگران صاحبان اصلی انقلاب هستند. اگر شهید نزد خداوند رزق دارد، می‌تواند نزد خداوند شفاعت ما را بکند و گره از کار ما باز کند. باورهای مادی، اداری و آنچه ما را از نگاه توحیدی امام (ره) و رهبر انقلاب دور می‌کند، باعث می‌شود که باور این موضوع برای ما سخت باشد.
استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات خانواده‌های معظم شهدا، افزود: اگر با وجود این سختی‌ها، ما نیز دل آنها را بشکنیم و کاری نکنیم خداوند از ما راضی نخواهد بود. وای به حال مدیری که برای خانواده شهدا کاری نکند. ما آمده‌ایم که دل آنها را در نبود پدرانشان شاد کنیم و باید با اولویت دادن خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در همه امور، هر کاری از دستمان بر می‌آید با جان و دل انجام دهیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/273291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان