کرمان رصد

آخرين مطالب

مردم جیرفت یکسال معطل اختلاف مدیران شهری سياسي

مردم جیرفت یکسال معطل اختلاف مدیران شهری
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  دومین دوره انتخابات هیات رییسه شوراهای اسلامی شهر نیز طی هفته های اخیر در سراسر کشور از جمله جیرفت در جنوب کرمان برگزار شد و ترکیب مدیریت شورای این شهر تغییر یافت اما باز اختلاف بین اعضای شورا و شهردار در این شهر تاکنون حل نشده تا معطلی مردم این شهر و بلاتکلیفی وضعیت و قبلا مدیریت شهری این شهر بزرگ همچنان ادامه داشته باشد.
البته این روزها از جیرفت خبر می‌رسد که طی روزهای آتی احتمال دارد طرح سئوال از شهردار بالاخره انجام شود و امیدها هنوز وجود دارد که درصورت قانع شدن اعضای شورا، مدیریت شهری این شهر در جنوب استان کرمان به ثبات برسد.
اما هیچ مدیری نمی‌تواند بیاید مدعی شود باوجود اختلافات و دعواهایی که بین اعضای شورا با شهردار طی ماه های گذشته و حدود یکسال اخیر وجود داشته، و هرروز خبری از طرح سئوال یا استیضاح نیز مطرح بوده، زندگی مردم، امور شهری و پروژه های شهری آسیب ندیده مخصوصا که فریاد اعترض ها مبنی بر اینکه طی یکسال این دوره از شورا چه اقدام شاخصی انجام شده همچنان بلند است.
بررسی ریشه اختلافات بین اعضای شورا که دو دسته یا حتی بیشتر هستند نیز آنقدر پیچیده و زیاد است که به کلافی درهم تنیده تبدیل شده و مرور خبرهای منتشر شده در رسانه های محلی و نیز شنیده ها از این شهر خود حکایت از یک کلیدواژه مهم درباره سرمنشا این وضعیت دارد که آن هم چیزی نیست جز «منافع شخصی برخی اعضای مدیریت شهری»؛ حالا چه در شورا چه شهرداری که در این نوشتار قصد ورود به آنها را به شکل مصداقی نداریم.
در این مدت خبرهای مختلفی دراین باره منتشر شده که در شهرداری برای اعضای خانواده کدامیک از اعضای شورا حکم مشاوره زده شده یا نشده، فلان مجموعه در شهر با مدیریت چه فردی وابسته به کدام افراد افتتاح شده یا هزینه‌کردهای مربوط به کدام طرح شهری به چه شکلی انجام می‌شده که سبب شده اختلافات به‌حدی بالا بگیرد که حتی باوجود تغییر ترکیب هیات رییسه نیز، هنوز بحث بر سر طرح سئوال یا استیضاح شهردار جاری است.
در این میان حرف و حدیث ها و پیگیری ها علیه برخی اعضای شورا، متهم کردن یکدیگر به نقض قوانین و طرح بحث هایی مربوط به سلب عضویت یا تعلیق فعالیت برخی دیگر اعضای شورا را هم باید طی ماه های اخیر اضافه کرد به اختلافاتی که انگار تمامی نداشته و هرروز به شکلی خود را نمایان کرده است.
درحالی که طی چندماه اخیر برخی کارکنان شهرداری در محوطه این نهاد در حمایت از شهردار پلاکارد به دست وارد میدان شدند و تجمع نیز کردند، برخی اعضای شورای شهر همچنان به دنبال طرح چرایی اقدامشان برای طرح سئوال یا استیضاح هستند و هنوز گویا طرح سئوال یا استیضاح دارد روند خود را طی می کند و سخن بدتر اینکه طی ماه های گذشته ورود امام جمعه، دیگر مسئولان و حتی استاندار به موضوع برای حل مشکل نیز بی‌نتیجه مانده است.
نکته قابل تامل اینکه شهردار منتخب جیرفت که در واپسین روزهای شهریورماه سال گذشته این مسئولیت را برعهده گرفت خودش عضو شورا بود و حائز آرای اکثریت مردم که پس از آنکه توسط همین اعضای شورا برای نشستن بر کرسی شهرداری رای اکثریت را کسب می کند، جایش را در شورا به عضو دیگر علی البدل می دهد.
منافع چند شخص یا کل جمعیت شهر؟
باوجود آنکه اوایل امسال امام جمعه جیرفت سعی کرد اتمام‌حجتی بر موضوع و مدیران شهری داشته باشد تا این مشکل حل شود، اما فعالان جیرفتی و رسانه‌ها معتقدند گویا منافع شخصی برخی اعضای مدیریت شهری این شهر برای این افراد تا این لحظه خیلی مهمتر از منافع افزون بر 130 هزارنفر جمعیتی ارجحیت داشته که براساس سرشماری سال 1395 در شهر جیرفت ساکن هستند و براساس برخی منابع این جمعیت بیشتر نیز شده است.
حجت‌الاسلام میثم تارم امام جمعه جیرفت در فروردین ماه امسال گفته بود: استیضاح و سئوال از شهردار جزو وظایف و حقوق شورای اسلامی شهر است و همه باید به این حق قانونی احترام بگذارند اما از سوی دیگر باید توجه داشت که شهردار مدت کوتاهی است که شهر را در دست گرفته و با روحیه جهادی و سرعت درحال کار است که انتظار می رود از سوی شورای شهر فرصت بیشتری برای خدمتگزاری داده شود و در صورت ناکارآمدی شهردار، اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: شورا می‌تواند از شهردار برای حضور در جلسات شورا دعوت کند تا از نزدیک شاهد تصمیمات و انتظارات باشد؛ شهردار نیز می‌تواند شورای شهر را به صورت هفتگی در جریان اقدامات شهرداری قرار دهد.
اما واقعیت اینکه با شروع به کار شهردار جیرفت، زمان زیادی نگذشته بود که اختلافات شروع شد و تاکنون مدام بالاتر رفته و عزمی از سوی مدیران شهری برای حل شدن آن مشاهده نشده است؛ و این پرسش مهم و بی‌پاسخ همواره وجود دارد که آیا این افراد که برگزیدگان مردم برای خدمتگزاری بوده‌اند، آیا واقعا درنگی نمی‌کنند که چرا دست از سهم‌خواهی یا هر موضوع و علت دیگری بر نمی‌دارند تا مشکل حل شود و امور مدیریت شهری سامان یابد؟
این درحالی بوده که حتی برخی منابع در ماه های اخیر گزارش کردند محمدمهدی فداکار استاندار جدید کرمان در دولت سیزدهم، مدتی بعد از شروع فعالیت در نخستین سفرهایش به جیرفت بعد از تصدی این مسئولیت، در جمع مدیران شهرستان با حضور اعضای شورا و شهردار حاضر شد تا همه ظرفیت ها را برای حل اختلافات موجود به کار گیرد اما واقعیت موجود پیش روی مردم اینکه هنوز اعضای شورا تاکنون عزمی برای دست برداشتن از آنچه طی یکسال سبب تشدید اختلافات شده، به کار نبسته اند.
آنچه اینک بیش از منافع چند نفر از اعضای شورای شهر یا مدیران شهرداری که شاید تعدادشان به 10 نفر هم نرسد اهمیت دارد، منافع شهر و جمعیت حدود 150 هزار نفری است که توقع دارند وقتی پای صندوق های رای حاضر می شوند و مدیرانی را برای مدیریت شهری برمی گزینند، نتیجه آن، کار، تلاش و زحمت برای حل مشکلاتشان باشد و نه حضور چند نفر از افراد برای دعوا بر سر منافعی شخصی و خانودگی که انتهایش به اختلافات گسترده و عمیق ادامه‌دار نیز بیانجامد.
این روزها نیازی نیست برای انجام مصاحبه درباره ضرورت حل این مشکل در شهر جیرفت به سراغ شهروندان برویم چون هم صدای نخبگان شهرستان و هم شهروندان درآمده و انتظار دارند که زودتر اختلافات بین مدیران شهری حل شود و ساماندهی امور با شکل مناسبی در دستور کار قرار گیرد.
آنچه اینک بیش از هرچیز اهمیت دارد اینکه در طول یک سال گذشته خدمات مدیریت شهری در بیشتر بخش ها یا متوقف و بلاتکلیف مانده یا خوشبینانه به صورت کُند پیش رفته است؛ مردم از حداقل خدمات محروم مانده‌اند و پروژه قابل دفاع و ارزشمندی نیز ذیل این مدیریت شهری به باور خیلی ها شکل نگرفته که مردم اثرات آن را لمس کنند.
در این نوشتار له یا علیه هیچ کدام از اعضای شورا یا شهردار جیرفت موضع گیری نشده و نخواهد شد؛ باوجود آنکه جزییات و مصادیق مربوط به اختلافات اعضا به طور مستند وجود دارد اما ضرورتی در این مرحله به بیان و واکاوی آنها نیست در عین حال انتظار می رود مدیران شهری جیرفت تکلیف امور مدیریت شهری را در پیشگاه مردم این شهر هرچه زودتر مشخص کنند تا اگر قرار است شهردار کنونی که اکثریت آرا را نیز به عنوان عضو شورا داشته به فعالیت ادامه دهد، زمینه آن فراهم شود و اگر هم قرار بر تغییر است نیز با فوریت و هماهنگی یک تیم واحد، یکدست و یکصدا در شورا، موارد در دستور کار اجرایی قرار گیرد تا شهروندان بیش از این هزینه اختلافات چند نفر را نپردازند؛ آنچه مهم است چرایی انتخاب نمایندگان مردم در پارلمان شهری است که نباید فراموش شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/260380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده