کرمان رصد

آخرين مطالب

مطالبات مردم کرمان از دولت - 2

لزوم مهار ریزگردها در کرمان/ کانون‌های محلی کنترل شود سياسي

لزوم مهار ریزگردها در کرمان/ کانون‌های محلی کنترل شود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - بیابان های کرمان بخش قابل توجهی از ریزگردهای داخل کشور را تولید می کنند و طی سال های اخیر بر تعداد روزهایی که کرمان درگیر طوفان شن می شود افزوده شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در آستانه سفر دولت سیزدهم به استان کرمان در دور نخست سفرهای استانی مردم کرمان خواستار توجه دولت برای رفع مشکل ریزگردها و طوفان‌های پیاپی شن هستند.
استان کرمان در بخش کویر لوت، بیابان‌های بین کرمان و یزد و بستر خشکیده جازموریان به کانون شن‌های روان تبدیل شده است و طی سال جاری در ماه‌های که در سال‌های گذشته در استان باران می‌بارید این استان با پدیده طوفان شن و ریزگردها مواجه شده و خبری از بارندگی نبود.
طی شش ماه گذشته بیشترین پدیده غالب هواشناسی کرمان بروز طوفان شد و پدیده ریزگردها بوده است و کانون این ریزگردها که روزگاری ریگان، و فهرج بود حالا تمام مناطق استان است
طی شش ماه گذشته بیشترین پدیده غالب هواشناسی کرمان بروز طوفان شد و پدیده ریزگردها بوده است و کانون این ریزگردها که روزگاری ریگان، و فهرج بود حالا تمام مناطق استان به خصوص در شرق، بخش‌هایی از جنوب و اکثر مناطق شمالی استان شده است.
طی هفته‌های اخیر که مانسون موجب بروز بارش‌های سیل آسا شده بود در بخش‌هایی از کرمان به خصوص در شرق استان مانسون نیز باعث شده بود که از آسمان استان خاک ببارد.

کرمان رصد

از ابتدای هفته جاری نیز پس از خروج مانسون از استان کرمان طوفان شن و ریزگردها جای خود را در آسمان کرمان باز کرد.
کرمان درگیر ریزگردها شده است
روزگاری نه چندان دور مردم کرمان فقط از رسانه‌ها با ریزگردها آشنا بودند اما حالا پس از خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کشیده شدن گسترده بادهای 120 روزه سیستان به کرمان آسمان کرمان خاکستری شده است.
عدم سرمایه گذاری در زمینه جنگل کاری، تثبیت شن‌های روان، ادامه خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب‌های زیر زمینی و کاهش رطوبت خاک موجب شده است کرمان از کانون‌های اصلی پدیده ریزگردها در کشور محسوب شود.
عدم سرمایه گذاری در زمینه جنگل کاری، تثبیت شن‌های روان، ادامه خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب‌های زیر زمینی و کاهش رطوبت خاک موجب شده است کرمان از کانون‌های اصلی پدیده ریزگردها در کشور محسوب شود
هر چند در گذشته شرق استان درگیر شن‌های روان بود و بیشترین کانون‌های ریزگرد در این مناطق وجود داشت اما حالا بیابان بین کرمان و یزد، بیابان‌های شمالی استان و بستر جازموریان و رودخانه‌های خشکیده استان نیز به کانون شن‌های روان تبدیل شده‌اند.
بیشترین فراوانی بروز طوفان شن نیز در ریگان و فهرج ثبت شده است بطوریکه این طوفان‌ها در مقاطعی از سال نیز موجب تعطیلی ادارات بسته شدن راه‌های استان و بروز اخلال در زندگی مردم شده است.
افزایش بیماران تنفسی و بروز مشکلات زیست محیطی در حال است که طبق مشاهدات خبرنگار مهر طوفان‌های شن بسیاری از روستاهای شرق کرمان را از جمعیت خالی کرده و شن‌های روان مزارع، باغ‌ها و قنات‌های منطقه را نیز می بلعد.
مشکلی که در دولت‌های قبل دیده نشد
حل ریزگردها در استان کرمان به مشکلی جدی مردم تبدیل شده‌اند و با وجود انتشار خبرهایی در خصوص اختصاص بودجه در دولت گذشته برای مهار ریزگردها اما هیچ اقدام مؤثری در این زمینه انجام نشد و این مشکل نیز به دولت سیزدهم منتقل شد.
حالا مردم استان کرمان به خصوص مردم شهرستان‌های شرقی کرمان و مناطقی مانند زهکلوت در جنوب استان کرمان خواستار توجه دولت برای رفع مشکل ریزگردها هستند.
روزگاری طرح‌های مردم محور برای کنترل شن‌های روان اجرا می‌شد که این طرح‌ها نیز مدتهاست متوقف شده، اعتبار لازم نیز برای مالچ پاشی داده نمی‌شود و از سو دیگر طرح‌های کشت درختان نیز در مناطق بحرانی به دلیل کمبود اعتبار متوقف و یا بسیار کند شده است.
وضعیت ریزگردها در کرمان به جایی رسیده که حتی در شهر کرمان نیز مردم تقریباً هر هفته با این مشکل دست به گریبان می‌شوند و تغییرات اقلیمی عمده‌ای در کرمان در حال روی دادن است.
جازموریان به بستر طوفان شن تبدیل شد
خشک شدن بستر جازموریان در کرمان نیز دلیل دیگری برای توسعه ریزگردها است و گفته می‌شود 25 درصد ریزگردهای کشور در این منطقه ایجاد شود اما بدون شک بزرگترین کانون ریزگردهای کرمان کویر لوت در شمال و شرق استان است که با وزش بادهای 120 روزه سیستان آسمان کرمان را تیره و تار می‌کند.
توسعه بیابانها به دلیل خشکسالی در کرمان و کاهش رطوبت خاک حالا شرایط زندگی در کرمان را هم تحت تأثیر قرار داده است و نکته نگران کننده این است که مسئولان دولت‌های گذشته هیچ اقدام عملی برای رفع این مشکل انجام ندادند و حالا در آستانه سفر رئیس جمهور به کرمان یکی از مطالبات اصلی مردم در استان کرمان به خصوص در شهرستان فهرج و ریگان کنترل کانون‌های بیابانی و طوفان‌های شن است.
افزایش مهاجرت ریگانی ها
ابراهیم سلوکی از جمله شهروندان ریگانی است که برای ادامه زندگی به شهر کرمان مهاجرت کرده است، وی به خبرنگار مهر می‌گوید: از حجت الاسلام رئیسی می‌خواهیم مشکل طوفان‌های شن مکرر در ریگان را رفع کند، در گذشته چند ماه از سال به صورت طبیعی درگیر شن‌های روان و طوفان بودیم اما با ساخت سد در بالا دست و کمبود بارندگی بستر رودخانه‌های خشک شده است.
وی گفت: با کمبود بارندگی اکثر قنات‌ها و مزارع و نخلستان‌ها در وضعیت بحرانی قرار دارند و مزارعی که روزگاری موجب آبادانی بود حالا به کانون شن‌های روان تبدیل شده‌اند.
سلوکی گفت: با وزش باد بلافاصله طوفان شن شروع می‌شود و شن‌ها تا چند روز در آسمان می‌مانند و ریزگرد خانه و زندگی 100 هزار نفر در ریگان و80 هزار نفر در فهرج را فرا می‌گیرد.
کشاورزی در گرد و غبار
وی می‌افزاید: زندگی مردم شرق کرمان کاملاً متأثر از ریزگردها شده است، کشاورزی تحت الشعاع قرار گرفته است.
وی گفت: از ابتدای سال جاری در اکثر روزهای سال در ریگان یا طوفان شن بوده و یا ریزگرد و این وضعیت در مهاجرت مردم به مناطق دیگر مؤثر است.
کمال حسنی صفت نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: بنده از اهالی فهرج هستم و در بخش نگین کویر زندگی می‌کنیم روزگاری این منطقه نگین سرسبز کویر بود اما حالا اکثر مردم منطقه بیماری تنفسی دارند.
بنده از اهالی فهرج هستم و در بخش نگین کویر زندگی می‌کنیم روزگاری این منطقه نگین سرسبز کویر بود اما حالا اکثر مردم منطقه بیماری تنفسی دارند
وی افزود: هیچ خدمات تخصصی نیز در این زمینه ارائه نمی‌شود و مردم به خصوص روستاییان و عشایر که از محرومان نیز هستند به ناچار در این وضعیت زندگی می‌کنند.
وی بیان کرد: جاده کرمان به سمت زاهدان و چابهار از شرق کرمان عبور می‌کند و حتی راه آهن کرمان به زاهدان و جاده‌های ترانزیتی نیز از ابتدای سال جاری بارها مسدود شده‌اند.
وی گفت: این همه خسارتی که مردم به دلیل طوفان شن و ریزگردها متحمل می‌شود اگر برای کنترل وضعیت کنونی هزینه می‌شد بسیاری از مشکلات رفع می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/258637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد