کرمان رصد

آخرين مطالب

وابستگی زیاد ساختار اقتصادی استان کرمان به طبیعت/پیش‌بینی رشد 30 درصدی صادرات استان اقتصادي

وابستگی زیاد ساختار اقتصادی استان کرمان به طبیعت/پیش‌بینی رشد 30 درصدی صادرات استان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم و کشاورزی 18 درصد سهم کشاورزی را در تولید استان دارد و به شکل جدی به طبیعت وابسته است و در بخش معدن نیز به صورت جدی به طبیعت وابسته هستیم و ساختار اقتصاد ما با دانش بنیان فاصله خیلی زیادی دارد و مهم این است در ادامه فرآیند تولید بتوانیم از این اقتصاد متکی به منابع جدا شده و به سمت توسعه صنعتی و نهایتا توسعه فراصنعتی برویم.
جعفر رودری  در گفت و گوی با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان عملا اقتصادی است که بر پایه دانش شکل گرفته باشد و در شکل گیری اقتصاد گفته می شود منابع محوری مبنای اقتصاد است و هر چه شکل گیری فرآیند توسعه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جلو می رویم نقش و اهمیت دانش بیشتر می شود.
وی افزود: عملکرد کشورهای توسعه یافته نشان می دهد اگر می خواهیم فقر کاهش یافته، درآمد سرانه افزایش و مردم در رفاه بیشتری زندگی کنند، هیچ راهی نداریم مگر اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم.
رودری با اشاره به مرحله تولید دانش یا اکتساب دانش تصریح کرد: مراکز علمی و دانشگاهی نقش تولید علم را به عهده دارند و از سوی دیگر اکتساب دانش به حوزه کسب تکنولوژی و دانش برمی گردد و بعد از کسب دانش باید، تبدیل به فناوری، فناوری تبدیل به محصول دانش بنیان و این محصول با تولید کالای اولیه شکل می گیرد و بعد محصول اولیه تجاری سازی و وارد بازار می شود و می تواند تولید ثروت برای آن جامعه داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: در این فرآیند، نهادها و دستگاه های مختلف دخیل هستند و بعد از آن نظام ملی نوآوری مطرح است که زمینه استعداد، ایده ها و دیدگاه ها را پردازش و حقوق مالکیت معنوی خلاقیت و ثبت اختراع و ... را دنبال کند.
وی افزود: اگر این فرآیند را به شکل کلی بپذیریم، در استان کرمان همین عوامل دخیل هستند و مسئله مهم این است چگونه ارتباط منطقی بین این نهادها برقرار بکنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این مطلب که به لحاظ علمی فاصله زیادی با اقتصاد دانش بنیان به مفهوم واقعی داریم اظهار کرد: زمانی می شود که باید از اتکاء به طبیعت جدا شده و صنعتی و بعد از آن وارد مرحله فراصنعتی و دانش بشویم.
رودری به سهم استان کرمان در استفاده از منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به ساختار اقتصادی استان کرمان، وابستگی زیادی به طبیعت داریم و کشاورزی 18 درصد سهم کشاورزی را در تولید استان دارد و به شکل جدی به طبیعت وابسته است و در بخش معدن نیز به صورت جدی به طبیعت وابسته هستیم و ساختار اقتصاد ما با دانش بنیان فاصله خیلی زیادی دارد و مهم این است در ادامه فرآیند تولید بتوانیم از این اقتصاد متکی به منابع جدا شده و به سمت توسعه صنعتی و نهایتا توسعه فراصنعتی برویم.
وی در ادامه افزود: ایران به طور کلی براساس آخرین آمار در بانک های جهانی، در تولید علم رتبه پانزدهم را در دنیا دارد و این هم از نظر کمی و هم کیفی مطرح است و ظرفیت تولید علم ما خیلی خوب است.
رودری بیان کرد: در استان کرمان تقریبا 100 واحد آموزش عالی، 116 هزار دانشجو و 2731 عضو هیئت علمی داریم و با 59 شرکت دانش بنیان و مراکز تحقیقات، ظرفیت تولید دانش بنیان به خوبی وجود دارد اما مسئله مهم، کاربرد دانش است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: مسئله این است تولید علم در راستای تقاضای علم در سطح جهانی بوده و کمتر به مشکلات داخل استان پرداخته و یکی از خلاءهای مهم این است چه کنیم تا بتوانیم جایگاه نسبی خوب علم را تبدیل به کاربرد علم در استان بکنیم.
وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اظهار کرد: شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان در استان کرمان به دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده و ذیل شورای برنامه ریزی قرار دارد و برای این شورا سه کمیته فرابخشی و چهار کمیته بخشی تعریف شده است.
رودری با اشاره به اینکه قانون جهش تولید ظرفیت بی نظیری را در استان فراهم کرده است، گفت: شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی در استان با تاثیرگذاری در سطح ملی داریم که اگر در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه R &D خود کار کنند شامل معافیت های بیمه ای و مالیاتی خواهند شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: نگاه تعریف شده روتین به موضوع مقاله نویسی باید تغییر پیدا کند و ارزیابی اساتید دانشگاه ها باید تغییر یابد و رویکرد به حل مسائل استان و احصاء نیازها باشد ضمن اینکه به لحاظ تامین منابع مالی دغدغه ای نیست.
وی با اشاره به صادرات بیش از دو میلیارد دلاری استان کرمان در سال گذشته، افزود: پیش بینی این است صادرات استان را 30 درصد رشد بدهیم و بخشی از این به محصولات دانش بنیان برمی گردد.
رودری با اشاره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان گفت: اقدامات صورت گرفته در این راستا است تا با توجه به ظرفیت های بزرگ استان فرصت را به درستی احصاء و نیازهای فناورانه شناسایی شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: نقش اصلی در حوزه دانش را انسان به عهده دارد لذا یکسری آموزش ها نیاز است و برخی مهارت ها باید ایجا شود که در کمیته آموزشِ تعامل صنعت و دانشگاه این موارد لحاظ شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/256390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت