کرمان رصد

آخرين مطالب

احیای خانه‌های پدری راهکار نجات بافت‌های تاریخی کاشان/بازسازی ابنیه تاریخی متناسب با کاربری محله صورت پذیرد اجتماعي

احیای خانه‌های پدری راهکار نجات بافت‌های تاریخی کاشان/بازسازی ابنیه تاریخی متناسب با کاربری محله صورت پذیرد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - احیای "خانه‌های پدری" راهکار نجات بافت‌های تاریخی کاشان دانست چراکه باید بازسازی ابنیه تاریخی متناسب با کاربری محله صورت پذیرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان ، بافت تاریخی در شهرستان کاشان یکی از پتانسیل‌های این منطقه محسوب می‌شود که در صورت توجه به این مناطق می‌توان استفاده و بهره‌برداری‌های مختلفی از آنان داشت و از سوی دیگر به شادابی و پویایی یک جامعه نیز کمک شایانی می‌کند.
عدم توجه به بافت تاریخی موجب تبدیل این مناطق به بافت فرسوده می‌شود در حالی که بافت فرسوده آثار سوء خود را به دنبال دارد و بر همین اساس توجه به این مناطق به ویژه ایجاد مشوق‌هایی به منظور ترغیب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در این مناطق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان در این زمینه اظهار داشت: پایش محله‌های تاریخی باید متناسب با زیست‌بوم همان مکان، قبل از تاسیس اقامتگاه‌‌ انجام شود و قرار نیست هر خانه تاریخی در بافت تبدیل به اقامتگاه و کافی‌شاپ شود بلکه کاربری‌های جدید باید مبتنی بر ظرفیت‌های هر محله تعریف شود.
احمد دانائی افزود: مرمت خانه‌های تاریخی و تغییر کاربری برخی از آن‌ها به تأسیسات گردشگری قطعاً موجب زنده شدن بافت خواهد شد اما افراط در این امر باعث معضلاتی به خصوص برای ساکنان بومی خواهد شد که قبل از شروع به مرمت و تغییر کاربری، این موارد باید مدنظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه وقتی بافت تاریخی پویا و زنده می‌شود که ساکنان بومی در آن زندگی کنند، تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن بافت تاریخی کاشان احیای خانه‌ پدری است که می‌تواند توسط ساکنان بومی مورد توجه قرار گیرد.
دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان گفت: حُسن راه‌اندازی خانه‌های پدری در بافت تاریخی، آشتی دوباره اعضای خانواده با خانه اجدادی و تقویت جایگاه خانواده و احیاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.
استاد گروه معماری و مرمت دانشگاه کاشان تصریح کرد: رابطه تنگاتنگی میان باززنده‌سازی بافت تاریخی و توسعه گردشگری وجود دارد و ایندو مکمل یکدیگر و نه رقیب دیگری هستند؛ گردشگر مجهولی دارد و بنا است از طریق سفر به مکانی خاص، با فرهنگ، سبک زندگی و مهارت های زیست بوم آنجا آشنا شده و بدین طریق ضمن انطباق خود با شرایط جامعه هدف، سبب تداوم حیات فرهنگی - اجتماعی محله و شهر تاریخی شود.
دانایی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کاشان به لحاظ قابلیت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، افزود: این موضوع می‌تواند هم یک فرصت و هم یک تهدید تلقی شود.
وی با بیان اینکه برای مجوز تاسیسات جدید گردشگری باید ظرفیت‌ها و امکان سنجی هر محله مدنظر گرفته شود، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که ما به عنوان مدیریت فرهنگی شهر چگونه این قضیه مدیریت و پیش ببریم.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تصریح کرد: راه‌اندازی تاسیسات گردشگری در بافت‌های تاریخی یک اکسیژن مصنوعی است و زمانی محله‌ها زنده خواهند شد که ساکنان واقعی در آن رفت و آمد کنند و افرادی که محله را ترک کرده‌اند، بازگردند.
وی با بیان اینکه نباید این موضوع پیش بیاید که هر خانه ای در بافت تاریخی را تبدیل به اقامتگاه گردشگری کنیم، گفت: نبض بافت تاریخی در این است که همه ساکنان بومی در محله ها هیاهو داشته باشند و زندگی واقعی در محله جاری باشد و مدینه فاضله در احیا محله با همه کارکردهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن است.
وی با بیان اینکه در احیا و باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی باید حرمت و آسایش مردم محلی حفظ و نباید آسایش در محلات سلب شود، گفت: معضلات و مشکلات با نشستن در ادارات حل نمی‌شود و ریشه مشکلات باید در محلات جست و جو شود.
دانایی نیا گفت: میراث فرهنگی متعلق به یک تیم 50 و 60 نفره اداری نیست و این تفکر از ریشه و بن باطل و در هیچ کجای دنیا این گونه نیست چراکه میراث داران واقعی مردم هستند.
470 هکتار بافت تاریخی داریم
مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه بافت تاریخی در تمامی مناطق پنج‌گانه شهر کاشان وجود دارد، اظهار داشت: بافت تاریخی در مناطق مرکزی، فین و راوند کاشان توزیع شده است که شامل مناطق یک، چهار و پنج می‌شود.
مهدی هوشمندی‌نژاد با بیان اینکه ابنیه تاریخی در سایر نقاط شهر کاشان نیز وجود دارد، افزود: علامه فیض کاشانی، لتحر، حسن‌آباد و یا شیخان در منطقه سه و قدمگاه علی در منطقه دو از جمله مواردی است که در مناطق دو و سه شهرداری کاشان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری کاشان با بیان اینکه وسعت بافت تاریخی کاشان به 470 هکتار می‌رسد، ابراز داشت: شهرداری کاشان برای بافت تاریخی در سال 1401 اعتبارات خوبی در نظر گرفته است به نحوی که زیرسازی و کف سازی معابر در دستور کار است.
وی از مرمت و بازسازی خانه تاریخی عباسیان بعد از 25 سال با اعتبار 30 میلیارد ریال خبر داد و گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته در محل کشتارگاه قدیم کاشان و قلعه جلالی با دستور شهردار کاشان و اعتبار 50 میلیارد ریال بوده است.
50 بادگیر در بافت تاریخی لافت در پی زلزله خسارت دیدند بافت تاریخی بوشهر بازسازی می‌شود+ تصاویر احیاء بافت تاریخی "بلادشاپور" در هاله‌ای از ابهام / هنوز وعده‌های گذشته محقق نشده است هوشمندی‌نژاد با بیان اینکه بازار نیز از لحاظ تخصیص اعتبارات بی‌نصیب نبوده است، تصریح کرد: پانخل و کوی ضراب‌خانه نیز از جمله مناطقی است که برای ساماندهی آن مبلغ شش میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
انتهای پیام/801/ی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/255497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور