کرمان رصد

آخرين مطالب

خطر در کمین شهروندان بیرجندی/ بافت فرسوده و خیابان‌های کم عرض دو معضل «بیرجند» است اجتماعي

خطر در کمین شهروندان بیرجندی/ بافت فرسوده و خیابان‌های کم عرض دو معضل «بیرجند» است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ وجود ساختمان‌های ناایمن خطرات فراوانی تاکنون داشته که یکی از مصداق‌های آن در کشور ساختمان متروپل آبادان بود که متأسفانه تعداد زیادی از هموطنانمان را براثر این حادثه از دست دادیم.
شهر بیرجند یکی از شهرهای قدیمی و بزرگ ایران بوده که بافت قدیمی گسترده آن گواه بر قدمت این شهر دارد.
با توجه به بافت قدیمی این شهر ساختمان‌هایی به سبب قدمت بالا ناایمن بوده و یا معابر تنگ در موقع حادثه کار امدادرسانی و خدمت‌رسانی را برای دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آتش‌نشانی را با مشکل مواجه می‌کند که خطر جدی در شهر محسوب می‌شوند.
«مهدی رضایی» یکی از کاسبان بازار بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: ایمنی شرط نخست در هر کاری بوده که جزو ضروریات در مکان‌های کسب و کار محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی از نقاط شهر و حتی در بازار بیرجند معابر آنقدر تنگ بوده که در موقوع وقوع حادثه خود مشکلات بزرگتری را به همراه دارد، افزود: برخی از مواقع شاهد آتش‌سوزی در برخی از واحدهای صنفی داخل بازار بیرجند هستیم که علی‌رغم حضور به موقع آتش‌نشان‌ها اما به دلیل مشکلات دسترسی به مکان مورد نظر خسارت زیادی به کسبه وارد شده است.

کرمان رصد

«اصغر اسداللهی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی، اظهار داشت: بافت قدیمی در برخی از محلات شهر خطر جدی برای ساکنان این مناطق محسوب می‌شود و برخی ساختمان‌های قدیمی که ایمنی لازم را ندارند محلی برای دپوی ضایعات هستند که در صورت بروز آتش‌سوزی مشکلات فراوانی را برای مردم به دنبال دارند.
وی از دولت خواست تا برای بازسازی بافت‌های فرسوده در بیرجند با مردم همکاری کرده تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.
شناسایی 344 ساختمان ناایمن در بیرجند
«علی حیاتی» سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: متأسفانه 344 ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: از مجموع این مکان‌ها، 65 مورد انبار دپوی ضایعات، 155 مورد مجتمع و ساختمان بلند، 100 مورد ادارات، 7 مورد ساختمان‌های فرسوده، 5 مورد انبار دپوی سیلندر گاز مایع، 7 مورد مجتمع‌های تجاری ناایمن و 5 مورد فروشگاه‌های بزرگ هستند.
مشکل‌آفرینی خیابان‌های کم عرض در زمان حادثه
سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه چند مورد آتش‌سوزی در بازار سادسی بیرجند به دلیل اتصالی برق وجود داشته، گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی کافی را ندارد و خیابان‌ها کم عرض در زمان وقوع حادثه خود مشکل‌آفرین هستند که خوشبختانه در حال بازسازی است.
حیاتی با بیان اینکه متأسفانه برخی از افراد به دلیل ناآگاهی در مجتمع‌های ساختمانی خود اقدام به ساخت پارکینگ‌ها مسقف نموده‌اند که این امر در موقع حادثه برای ارائه خدمات مشکل ایجاد می‌کند، یادآور شد: معابر کم عرض و کافی نبودن تجهیزات و امکانات ایمنی در برخی ساختمان‌ها نیز سبب ایجاد مشکل در موقع وقوع حادثه می‌شوند.

کرمان رصد

وی ادامه داد: متأسفانه سیستم برق‌رسانی برخی از ساختمان‌ها و مکان‌ها مشکل داشته و خود سبب ایجاد حریق می‌شوند که باید به این موضوع توجه شود.
درخواست همکاری مردم برای جمع‌آوری انبارهای دپوی ضایعات
سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه انبار دپوی ضایعات در کنار بافت‌های فرسوده شهر خود خطرساز هستند، بیان داشت: بسیاری از این انبارها شناسایی و نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شده است.
حیاتی اضافه کرد: از مردم درخواست داریم در صورت مشاهده هر مورد ناایمن از جمله شارژ غیرمجاز سیلندر گاز مایع، انبار ضایعات ناایمن و یا توقف تانکرهای سوخت در سطح شهر موارد را به سامانه پیام‌رسان سازمان آتشنشانی شهرداری بیرجند با شماره 05632377524، 05632377207 و 05632377176 که به صورت 24 ساعته آماده دریافت گزارشات مردمی بوده اطلاع‌رسانی کنند.
وی ادامه داد: همچنین شهروندان می‌توانند در ساعات اداری نیز با شماره‌های 05632417043 معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی و شماره 05632417052 معاونت برنامه‌ریزی و پیشگیری گزارشات مربوطه را ارائه دهند.

کرمان رصد

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند افزود: از مردم درخواست داریم تا در معابر کم عرض از پارک دو طرفه خودروها خودداری تا در صورت ایجاد مشکل کار خدمت‌رسانی با تأخیر انجام نشود.
انجام 386 عملیات توسط سازمان آتش‌نشانی بیرجند
حیاتی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال مجموع عملیات‌های حریق در مرکز استان 113 مورد بوده است، تصریح کرد: همچنین طی این مدت 273 مورد امداد و نجات توسط این سازمان انجام شده است.
وی مجموع عملیات‌های سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند را 386 مورد طی سه ماهه امسال عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد 351 مورد در داخل محدوده شهر و 35 مورد مربوط به خارج از محدوده شهر بوده است.
سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اضافه کرد: در سه ماهه امسال مجموع فوتی‌ها بر اثر حوادث گزارش شده به سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند دو مورد بوده که یک مورد مربوط به حادثه غرق‌شدگی جوان 23 ساله در بند دره و یک مورد مربوط به حادثه حریق بوده است.
حیاتی خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت بر اثر حوادث رخ داده شده 59 نفر مصدوم شده و 198 نفر توسط تیم‌های آتشنشان نجات یافته‌اند.
دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند
حجت‌الاسلام «علی نسائی‌زهان» دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: حفظ جان مردم بر ما لازم بوده و همه طبق قانون و شرع وظیفه دارند جان انسان‌ها را حفظ کنند لذا دستور دادستان کل کشور برای همه دادستان‌های مراکز استان‌ها صادر شده که به این امر نظارت داشته باشند.

کرمان رصد

وی افزود: در شهرستان بیرجند و سایر شهرستان‌های استان کارگروهی زیرنظر معاونت حقوق عامه دادستانی تشکیل شده است، دستگاه‌های متولی که به وظیفه ذاتی خود در این خصوص عمل نکرده‌اند باید پس از بررسی موضوع پاسخگو باشند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی ادامه داد: این کارگروه متشکل از شهرداری، نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی، بازرسی، فرمانداری و معاون استاندار بوده که این کارگروه ساختمان‌های ناایمن را بررسی کرده و مقصران این امر را شناسایی می‌کنند.
اخطار تخریب سریع ساختمان‌های خیلی خطرناک به مالکان
نسائی‌زهان گفت: گزارشاتی که از ناحیه شهرداری به دادسرا و شورای تأمین برسد بررسی می‌شود، اگر وضعیت ساختمان‌ها خیلی خطرناک باشند سریعاً به مالک اخطار داده شده که ساختمان مورد نظر را تخریب تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.
وی یادآور شد: اگر مالک به هر دلیلی راضی به این کار نشد و یا در دسترس نبود براساس مصوبه شورای تأمین شهرستان بیرجند ساختمان‌هایی که بسیار خطرناک بوده باید سریعاً تخریب شوند که خوشبختانه تاکنون تعدادی از این ساختمان‎ها در بیرجند تخریب شده‌اند.
700 هکتار بافت قدیمی در بیرجند
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی بیان داشت: اگر بعد از کارشناسی مشخص شود که ساختمان مورد نظر ناامن هستند ولی خطر زیادی ندارند به مالک برای ایمن‌سازی ساختمان اخطار داده می‌شود، اگر مالک نسبت به این امر اقدام نماید که مشکلی وجود نداشته اما اگر به طور مجدد به این نتیجه رسیده شد که کار درست انجام نشده نسبت به تخلیه آن مکان و توقف بهره‌برداری داده و موضوع به صورت حقوقی پیگیری می‌شود.
نسائی‌زهان با بیان اینکه سیستم قضایی بر بحث نظارت بر این موضوع اهتمام جدی دارد، گفت: بافت‌های قدیمی شهر بیرجند 700 هکتار بوده که برخی از ساختمان‌ها بسیار خطرناک بوده و برخی از ساختمان‌ها محلی برای تجمع معتادان شده که دستور تخریب این ساختمان‌ها داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی که خطرآفرین بوده و جان مردم را به خطر انداخته باید سریع تخریب شوند، براساس گزارشاتی که به دادسرا داده شده این گزارشات به تدریج پیگیری می‌شوند.
گزارش از سمیه محمدی
انتهای پیام/69027/ب

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/255431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان