چهلم نوروز، جشن پایان سده
فرهنگي
بزرگنمايي:
کرمان رصد- محمدعلی گلاب زاده نویسنده و مورخ کرمانی گفت: جشن
تندرستان یا جشن چهلم نوروز از جمله جشن ها و آئین هایی است که ریشه
درتاریخ این سرزمین دارد.
وی افزود: بعد از جشن سده مراسماتی تحت عنوان
چهارشنبه سوری و در نوروز سیزده بدر بود تا اینکه به مراسم مراسم جشن چهلم
نوروز می رسیم.
گلاب زاده ادامه داد: دراین روز مردم خودشان را به
دامنه ی کوه های صاحب الزمان یا در کل دامنه کوه که برخی به عنوان شیبشکان
از آن یاد کرده اند -البته شیبشکان بخشی از کوههای شرقی است- می رساندند و
آنجا مراسمی برگزار می کردند.
وی اضافه کرد: دلیلش این است که اصولا
در گذشته کوه به عنوان یک مرکز برای دلبستگان به خداوندی و طبیعت مطرح بود و
همانطور که میبینیم رسول بزرگوار اسلام در کوه به پیغمبری مبعوث می شوند.
مورخ کرمانی گفت: به هرحال کوه این شکوه و این عزمت را همواره دارا بود
ومردم به همین دلیل به دامنه کوه میرفتند و مراسمی برگزار می کردند.
گلاب زاده درمورد واژه چهل اظهار کرد: خود واژه چهل ازیک تقدسی برخوردار
بود و می بینیم که خداوند از چهل شب مربوط به کوه تور یاد می کند.
وی
توضیح داد: دراین روز مردم به دامنه کوه پناه می بردند و در آنجا گردهمایی
داشتند و زمینه ای را به وجود می آوردند که ما از آن به عنوان صله رحم یاد
می کنیم. (یاهمان گردهمایی که معمولا انسان را به دامان انس و الفت
وهمنشینی و هم ترازی می برد)
گلاب زاده در مورد این مراسم گفت: در این
روز مراسمی هم برگزار می کردند مثل کوزه گردان یا پختن آش و به جز این
دخترانی که دم بخت بودند معمولا در آن دره و کوه نیایش هایی داشتند و
اعتقادشان بر این بود که این طلب همسر به نتیجه می رسد و سال دیگر زمینه ای
به وجود می آید که به خانه ی همسر بروند.
مورخ کرمانی در مورد واژه
"تندرستون" گفت: واژه تندرستون هم از آنجا گرفته شد که معمولا در گذشته
زمینه های درمان متفاوت بود یعنی مثل امروز اصولی و برگرفته از دانش کنونی
نبود، به عنوان مثال بچه ها وقتی بیمار می شدند کار تیغ داغ روی آنها انجام
می داند و یا کسانی که گرفتار ترس و وحشت می شدند جایی برایشان "بوخوش"
(اسپند دود کردن) می کردند معروف بود.
وی افزود: دراین کوه ها یک اتاقی
بود که این اتاق معمولا به عنوان تندرستون مطرح می شد؛ در آنجا بوخوش می
کردند و کسانی که دچار ترس و وحشت بودند را به آنجا می بردند اتاق را نظافت
می کردند و آن آرامش لازم را به دست می آوردند.
گلاب زاده در پایان
گفت:همه این مراسمات برای این بود که انسان ها دور هم جمع باشند و از حال
هم باخبر باشند و خانواده ها باهم انس و الفت بیشتری داشته باشند تا آن
جدایی ها و دوری هایی که معمولا سرمنشأ بسیاری از بیماران روحی وجسمی بود
را کنار بگذارند و آن گونه زندگی کنند که حیات برایشان معنا پیدا کند.
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/250491/