کرمان رصد

آخرين مطالب

میراث پاسخ شهرداری کرمان را داد؛ نواقص طرح پارک گردشگری برطرف نشده است فرهنگي

میراث پاسخ شهرداری کرمان را داد؛ نواقص طرح پارک گردشگری برطرف نشده است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد-  31 فروردین ماه امسال بود که شهرداری کرمان خبری برای رسانه ها ارسال و از قول سعید شعرباف شهردار اعلام کرد که طرح پارک گردشگری کرمان مصوبه میراث فرهنگی را دارد اما میراث اخیرا به‌ دلیل قرار داشتن این طرح در حریم قلعه های تاریخی اردشیر و دختر مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده است.

محل اجرای این طرح در جوار گلزار شهدای کرمان در مجموعه پردیسان قائم (عج) - بزرگترین جنگل دست کاشت کشور موسوم به جنگل صاحب الزمان- قرار دارد.

از آنجا که این طرح در نزدیکی گلزار شهدا قرار دارد و به واسطه گلزار مطهر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی شاهد حجم گسترده زائران و مسافران از این محل هستیم، ضرورت تدوین طرح جامع گلزار شهدا نیز با ایجاد مجموعه های خدماتی موردنیاز احساس می شود که شهردار کرمان تاکید کرده است تعیین‌ تکلیف طرح جامع گلزار شهدا پیش از بررسی طرح پارک بزرگ گردشگری مهم است زیرا باید نسبت سطح این طرح با پروژه پارک گردشگری مشخص شود.

اختلاف دیدگاه شهرداری و میراث بر سر اجرای این طرح مهم در حالی است که مطالعات آن از سه سال قبل شروع شده است و حالا بعد از گذشت این مدت زمان، تازه بر سر اصول و کلیات آن وحدت رویه و هماهنگی وجود ندارد.

جزییات سخنان شهردار کرمان دراین باره را از طریق خبر زیر می‌توانید مطالعه کنید:

میراث: طرح ایراد داشته

به دنبال انتشار این خبر مسئولان میراث فرهنگی اما نظر دیگری دارند؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در این زمینه می گوید: طرح احداث پارک گردشگری در شهر کرمان سه سال قبل ارائه شده که ایرادها و اصلاحات آن را به شهرداری اعلام کردیم اما هنوز این نواقص اصلاح و برطرف نشده است.

مجتبی شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار  توضیح داد: طرح پارک گردشگری در زمان شهردار سابق کرمان تهیه و به میراث فرهنگی استان ارائه شد اما چون در منظر تاریخی و فرهنگی حریم قلعه های تاریخی دختر و اردشیر و همچنین گنبد جبلیه قرار داشت، ایرادهایی بر آن وارد بود.

وی تصریح کرد: طی جلسه ای در تهران که با حضور شهردار کرمان و مشاور طرح برگزار شد قرار بود تا موارد اصلاحی اعلام شده از طرف کارشناسان میراث فرهنگی، توسط مشاور طرح برطرف شود اما این موارد هنوز اصلاح نشده است.

طرح جدیدی هم ارائه نشده

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: طرح جدیدی نیز از طرف شهرداری کرمان درباره ساخت پارک گردشگری به میراث فرهنگی ارائه نشده است و اگر نواقص طرح قبلی برطرف و به ما اعلام شود، میراث فرهنگی با ساخت مجموعه گردشگری مخالفتی ندارد.

توضیح درباره بوستان و محوطه ورزشی

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره چرایی و چگونگی احداث بوستان و محوطه ورزشی در محوطه این 2 قلعه تاریخی طی 2 سال گذشته با اشاره به موافقت میراث فرهنگی برای ساخت بوستان و محوطه ورزشی در محل مذکور تصریح کرد: این بوستان ها با محوطه تاریخی فاصله دارد و همچنین ضوابط احداث آنها با طرح پارک گردشگری که از طرف شهرداری ارائه شده متفاوت است.

شفیعی ادامه داد: هنوز آثاری از محوطه های تاریخی در قلعه های اردشیر و دختر وجود دارد که اگر بخواهیم ساخت و سازی در حریم آنها انجام دهیم باید ضوابط و ملاحظات میراث فرهنگی رعایت شود.

وی تاکید کرد: اگر شرایط اعلام شده از سوی میراث فرهنگی برای ساخت مجموعه پارک گردشگری شهر کرمان فراهم شود نیاز به طرح جدید نیست و مجری و مشاور همان طرح قبلی را می تواند، اجرا کند.

به گزارش ایرنا، شهردار کرمان اعلام کرده بود که این طرح مصوبات کمیسیون ماده 5 را دریافت کرده است و باوجود پیگیری‌های مکرر در دوره گذشته و ارائه طرح مصوب، هنوز پاسخی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احداث این پارک داده نشده است و میراث فرهنگی بر لزوم بررسی بیشتر طرح پارک گردشگری کرمان تأکید دارد.

در خبر ارسالی از سوی شهرداری کرمان مشاور طرح پارک گردشگری کرمان نیز گفته بود: طرح به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که توپوگرافی منطقه را برهم نمی‌زند و در کنار آن فضاها و باغ‌های رهاشده، به‌نوعی احیا می‌شود.

مشاور پارک گردشگری کرمان، احیای خانه‌ها و باغ‌های قدیمی برای مصارف گردشگری و بوم‌گردی، ایجاد سالن آمفی‌تئاتر، موزه کشاورزی و موزه تاریخ طبیعی کرمان را از جمله موارد دیده‌ شده در طرح عنوان کرده بود.

با این حال میراث فرهنگی می گوید که نواقص طرح قبلی که طی مذاکرات به شهرداری و مشاور اعلام شده برطرف نشده و طرح جدیدی نیز ارائه نشده است.

 قلعه دختر و قلعه اردشیر واقع در تپه های شرقی شهر کرمان آثار باستانی با قدمت سه هزار ساله هستند که سال 1345 به ثبت ملی رسیده اند اما طی سال های اخیر به علت ضعف رسیدگی رو به تخریب گذاشته اند؛ این آثار گرانبها و منحصربه فرد که تماما از گل ساخته شده اند و این همه سال دوام حیات داشته اند بدون حفاظت رها شده اند و هر شهروند با موتورسیکلت یا خودرو حتی از دامنه آن بالا می رود و آثار تخریب ها در آن نمایان است.

ماجرای رهاماندگی و تخریب این بنا در حالی است که 6 سال پیش مسئولان در مراسمی رسمی جمع شدند و شروع مرمت آن را اعلام کردند اما موضوع باز رها ماند و همچنان متولیان می گویند که برای مرمت آن اعتبار ندارند.

چندی پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان گزارش مفصلی از وضعیت رو به تخریب این تپه های تاریخی و نیز وعده های بی سرانجام مسئولان برای احیا و مرمت آن کار کرد که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/250381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان