کرمان رصد

آخرين مطالب

موزه نفت‌سوزها در کرمان بازگشایی موقت شد فرهنگي

موزه نفت‌سوزها در کرمان بازگشایی موقت شد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد- بازگشایی موقت این موزه پس از یکسال حرف و حدیث و انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال تعطیلی کامل آن درحالی بود که  12 اسفند سال 99 به‌عنوان پنجمین موزه از مجموعه صنعت نفت در محل باغ و عمارت کنسولگری قدیم انگلیس در محله زریسف شهر کرمان گشایش یافته بود.

این موزه پس از چندماه فعالیت در اوایل سال 1400 تعطیل شد و کادر اداری و ساختار موزه نیز منتقل شدند اما برای فعالیت مجدد موزه، از بهمن ماه سال گذشته با رایزنی‌ها و مکاتبات اداری مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصمیم بر انتقال مدیریت موزه به منطقه کرمان گرفته شد.

عمارت موزه نفت سوزها یا باغ بیگلربیگی که تاریخی پرفراز و نشیب از عهد صفویه، تا زندیه و قاجاریه و پهلوی را سپری کرده مجدد تعطیل شد و دوران فترت خود را یکبار دیگر آغاز کرد اما همچنان ضرورت نمایش این اثر غنی فرهنگی استان تاریخی کرمان و مطالبه بازگشایی آن بین مردم وجود داشت تا اینکه یکشنبه شب(28 فروردین 1401) میزبان مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) بود تا پیش زمینه ای باشد برای بازگشایی دایمی موزه.

بازگشایی این موزه و حرف و حدیث ها درباره ماهیت و تعطیلی آن درحالی است که بسیاری از کارشناسان بااشاره به ساختمان محل موزه که محل کنسولگری انگلیس در گذشته بوده، تاکید بسیار دارند که مهمتر از نمایش چند چراغ نفت سوز، نمایش اسناد تاریخی حضور انگلیس در این خطه و به دنبال آن، روایت این تاریخ است؛ برخی نیز خواهان بهره برداری تلفیقی آن شده اند یعنی این محل هم به عنوان محل سابق کنسولگری انگلیس کارکرد و معرفی داشته باشد و هم موزه چراغ نفتی ها. گزارش خبرگزاری ایرنا در این باره را می توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

 

سرانجام کنسولگری انگلیس در کرمان/تاریخ حضور بریتانیا یا موزه چراغ‌نفتی؟

 

قدمت موزه نفت‌سوزها کرمان

درباره قدمت این عمارت در منابع تاریخی قید شده که توسط گنجعلی خان حاکم کرمان در عصر صفویه از مزرعه به عمارتی دیدنی تبدیل شد و عمارت معروف به باغ بیگلربیگی پس از این تاریخ همچنان قصری ماندگار، مجلل و محل جلوس حاکمان کرمان در دوره زندیه تلقی می‌شد که بعدها در سال 1894 میلادی به کنسولگری انگلیس در کرمان تبدیل شد.

در طول فعالیت کنسولگری انگلیس در کرمان، این مرکز سال ها مقر ماموران انگلیس در شرق ایران و از جمله مقر فرماندهی پلیس جنوب ایران بود و آنطور که اعلام می شود هزاران سند باارزش نیز از این دوران و فعالیت های ماموران انگلیسی در آن تهیه شده است.

پس از ملی شدن صنعت نفت، این عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان قرار می گیرد و از منازل مسکونی حاشیه آن با قدمت دهه های گذشته برای کاربری مسکونی بهره برداری شد؛ برخی خبرهای تایید نشده نیز مبنی بر ساخت منازل مسکونی در این محل حکایت دارد.

اما این بنای ارزشمند تاریخی به مرور زمان تخریب و متروکه به طوری که بخش هایی از آن به آغل گوسفند بدل شده بود که سال 94 پس از بازدید ناگهانی علیرضا رزم‌حسینی استاندار وقت کرمان و مشاهده وضعیت تاسف بار آن، روند بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

سرانجام این محل به عنوان موزه نفت‌سوزها در اسفند 1399 همراه با خبرهای خوشحال کننده ای از تعیین تکلیف این مجموعه و نیز مختصات کم نظیر آن موزه منتشر شد؛ درواقع شعله روشن‌شده چراغ نفتی ها در این عمارت تاریخی دوام نداشت زیرا اوایل سال 1400 به علت آنچه شرایط کرونایی خوانده شد به تعطیلی انجامید و کار به جایی رسید که خبرهایی از انتقال موزه و تعطیلی کامل آن انتشار یافت.

انتشار این خبرها سبب راه‌اندازی کارزارهای رسانه ای برای نجات این موزه شده بود و پای دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها نیز به ماجرای بازگشایی موزه گشوده شد.

مطالبه مردم در بازگشایی دایمی موزه

یکی از بازدید کنندگان موزه گفت: موزه نفت‌سوزهای کرمان بسیار خوب با آثار بسیار غنی است و از ما دعوت شد که برای بازدید بیاییم؛ امروز خوشحالم که توانستم بخشی از تاریخ را در آیینه موزه ببینم.

مریم حسنی زاده با بیان اینکه بعضی از آثار موزه در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته ‌و مردم کرمان با آنها خاطره دارند افزود: نمایش این آثار حس آرامش و نوستالوژیک برای ما دارد.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان که بانوی جوانی بود نیز با مطالبه از مسئولان در خصوص بازگشایی دایمی موزه نفت سوزهای کرمان گفت: نفت سوزها گوشه ای از تاریخ این مرز و بوم هستند و ما نسل جوان علاقه مندیم با گذشتگان خود و آثار به جای مانده از آنان بیشتر آشنا شویم که امیدوارم این موزه پس از بازگشایی دایمی، گسترش هم یابد.

موزه نفت‌سوزها در کرمان بازگشایی موقت شد

موزه در روزهای آینده بازگشایی می‌شود

مدیر موزه نفت سوزهای کرمان گفت: موزه نفت سوزهای کرمان پس از ماه‌ها تعطیلی، طی روزهای آینده به صورت دایمی بازگشایی می‌شود که مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

محسن اسماعیلی افزود: مقرر شد کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمان طی هفته جاری از موزه نفت سوزهای کرمان بازدیدی به عمل آورند که راهکار و برنامه‌ای برای نحوه نمایش آثار فرهنگی این موزه ارائه کنند.

وی اظهارداشت: میراث فرهنگی همچنین در خصوص چگونگی نحوه بازگشایی موزه و جذب نیروی کادر وعده هایی به ما داده و در هفته جاری نظر کلی خود را ارائه می‌کند.

مدیر موزه نفت سوزهای کرمان گفت: موزه نفت سوزهای کرمان امشب به صورت موردی برای بازدید مددجویان و دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) و روز تکریم خیران بازگشایی شد.

وی ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان از درخواست هر اداره دولتی، بخش خصوصی و هر نهادی برای بازدید از موزه استقبال می‌کند.

این مسئول یادآور شد: کادر اداری موزه در حال تکمیل است و وضعیت موزه داران آن هم در شرایط فعلی در حال تعیین تکلیف شدن است؛ لذا در صورتی که موزه دار داشته باشیم این موزه را به صورت دایمی بازگشایی می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: روند استخدام کادر موزه نفت سوزهای کرمان از سه ماه گذشته آغاز و وعده هایی در این خصوص به ما داده شده که طی روزهای آینده وضعیت کلی نیروها هم مشخص می‌شود.

روند استخدام کادر موزه از زبان موزه‌داران 

همچنین یکی از موزه داران موزه نفت سوزهای کرمان به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای فعالیت موزه در اینجا مشغول به کار شدم اما پس از تعطیلی موزه تاکنون وضعیت استخدامی ما هنوز مشخص نیست و حتی قرارداد نداریم.

وی ادامه داد: امیدوارم روند استخدامی کادر موزه که آغاز شده با سرعت بیشتری طی شود تا مردم کرمان نیز همچنان بتوانند به دیدن این اثر فاخر فرهنگی بیایند و از آن بهره مند شوند.

این بنا اواخر سال 99 به عنوان موزه نفت سوزها به شماره 31785 در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسید که علاوه بر آثار و اسناد مربوط به شرکت نفت، صدها شیء نفت‌سوز که از سراسر کشور جمع شده بود در عمارت مرکزی آن نگهداری می شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/250174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد