کرمان رصد

آخرين مطالب

راستی‌آزمایی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در کرمان کلید خورد اقتصادي

راستی‌آزمایی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در کرمان کلید خورد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مسئولان کرمان می‌گویند برای چهار هزار و 45 پروژه روستایی با هدف ایجاد اشتغال پایدار 9 هزار و 200 نفر تسهیلات کم‌بهره در استان پرداخت شده و اینک طرح تمام‌شماری و و رصد نحوه اجرای طرح‌ها با هدف راستی‌آزمایی اشتغالزایی شروع شده است.

به گزارش ایرنا، ایجاد اشتغال پایدار روستایی عنوان طرحی است که دولت با هدف توسعه، جلوگیری از مهاجرت روستاها و اشتغال پایدار طی سال های گذشته در این مناطق کشور و به تبع آن استان کرمان کلید زد، در این زمینه 588 میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات ارزان‌قیمت به چهار هزار و 45 پروژه پرداخت شد که بر اساس موفقیت این طرح ها طی یک هدفگذاری بایستی 9 هزار و 200 فرصت جدید شغلی در مناطق روستایی استان ایجاد شده باشد.
اجرای این طرح ها به طور قطع تاثیر بسیاری در اهداف غایی خود از جمله اشتغال پایدار در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت داشته لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به عنوان یکی از نهادهای مهم و اثرگذار در ارائه این تسهیلات به منظور بررسی ابعاد موفقیت طرح و بررسی اینکه آیا این پروژه ها توانسته اهداف مدنظر را محقق کند، طرح تمام شماری در این زمینه را اجرایی کرده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه چهار هزار و 45 پروژه اشتغال پایدار روستایی با هدف اشتغالزایی برای 9 هزار و 200 نفر در استان اجرا شد، می‌گوید: طرح تمام شماری برای نظارت و رصد این طرح ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.
مهرداد محمدی سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: عملیات اجرایی طرح تمام‌شماری تسهیلات اشتغال پایدار روستایی این روزها با همکاری فرمانداران، معاونان برنامه ریزی فرمانداری ها و دستگاه های مرتبط همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.
سلیمانی افزود: ماموران ناظر در این طرح علاوه بر بررسی مکان اجرای طرح‌ها، میزان اشتغالزایی و بیمه شدگان را ارزیابی و اثرگذاری اعتبارات و میزان دریافت تسهیلات و انتظارات از آن را نیز پیگیری و رصد می کنند.
وی تاکید کرد: همچنین پیشرفت فیزیکی و انجام تعهدات طرفین و انحرافات در این بررسی ها سنجیده و دلایل محقق نشدن پروژه ها نیز رصد می شود.
جزییات و فرآیند تمام‌شماری
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: براین اساس چهار هزار و 45 طرح اشتغال پایدار روستایی در 23 شهرستان تمام‌شماری و سرشماری می شود و اکنون مراحل آن در حال اجراست.
سلیمانی بیان داشت: این طرح پیمایش بسیاری دارد زیرا نمونه ها در اکثر روستاهای استان پهناور کرمان پراکنده هستند که فرایند اجرایی کار را با چالش هایی روبه رو می کند اما خوشبختانه تا این لحظه با دستورات استاندار کرمان و هماهنگی فرمانداران مشکلی وجود نداشته است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: با وجود نتایج خروجی در آینده طرح مشکلات رفع می‌شود که در این حوزه برای رده های اداری 50 نیرو فعالیت می کنند که 20 نفر آنان را از نیروهای بومی استفاده کردیم که پیش بینی می شود یک ماهه با مراجعات حضوری به سرانجام برسد.
وی اظهارداشت: متوسط 200 پرسشنامه برای هر آمارگیر وجود دارد، برخی شهرستان ها از جمله کرمان، رفسنجان، سیرجان و بافت به علت تعداد پروژه ها چند مامور دارند که کار نظارت بر طرح ماموران سرشماری را انجام می دهند.
به گفته سلیمانی پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی عمدتا از سوی بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارافرینی امید پرداخت می شود.
اجرای طرح منظومه های روستایی در 1700 روستای کرمان
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: ردپای طرح اشتغال پایدار روستایی از قانون برنامه ششم است که در این عرصه دولت با بهره گیری از تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری، برنامه توسعه اشتغال روستایی را اجرا می کند.
وی عنوان کرد: هدف گذاری هرسال طرح اشتغال پایدار روستایی اجرای سالانه در پنج هزار روستا برای کشور بود و سهم استان کرمان در این بخش 313 روستا می شد که این طرح پس از چهار سال در بیش از سهمیه (حدود هزار و 250 روستا) به میزان یکهزار و 700 روستا در قالب منظومه روستایی انجام شد.
سلیمانی همچنین افزود: بخشی از طرح اشتغال پایدار روستایی از محل اعطای تسهیلات بانکی محقق می شود و در همین زمینه توسعه و اشتغال پایدار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز در نیمه دوم سال 96 به تصویب هیات وزیران رسید و به استان ها ابلاغ شد.

کرمان رصد


معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: قانون حمایت از توسعه اشتغال در مناطق روستایی هدف و توجه به این مناطق با نگاه تحقق اشتغال پایدار بوده است.
پرداخت 93 درصد اعتبارات اشتغال پایدار روستایی در استان
وی گفت: 93 درصد از سهمیه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در این استان پرداخت شده و این درحالی است که 100 درصد سهمیه استان به بانک‌ها معرفی شده‌اند. 
وی با اشاره به اجرای طرح تمام‌شماری واحدهای دریافت کننده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه روستایی افزود: پس از ابلاغ کشور، سهمیه استان کرمان بر اساس این قانون 4.68 درصد از کل منابع این بخش در کشور اختصاص یافت که معادل 642 میلیارد تومان اعتبار مربوط به سال 97 تا 1400 می شود.
محمدی سلیمانی اظهارداشت: تاکنون از این میزان اعتبار 588 میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شده و درخواست پرداخت 62 میلیارد تومان نیز در بانک‌ها در حال بررسی است که عمده اعتبار باقی مانده را متقاضیانی تشکیل داده اند که نتوانستند تعهد و وثیقه خود را ارائه کنند لذا افراد دیگری جایگزین و به بانک معرفی شده اند.
وی ادامه داد: در این بخش فعالیت هایی همچون کشاورزی، گلخانه ها، شیلات، خدمات تجاری صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و سایر فعالیت های مرتبط، فعالیت معدنی در مقیاس خرد و بخش خدمات از جمله ارتباطات، اصناف، آموزش، گردشگری، حمل و نقل، انبارداری، بیمه، بازیافت و انرژی تجدیدپذیر و نیز صنایع دستی در قانون توسعه و در ایجاد اشتغال پایدار روستایی - عشایری مورد توجه قرار دارد که تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر نیز می تواند از این محل تامین اعتبار شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: این قانون ویژگی خاصی داشت از جمله اینکه نرخ سود تسهیلات روستایی عشایری در مناطق مرزی چهار و مابقی مناطق 6 درصد است، درحالی که اکنون به صورت معمول نرخ سود با نرخ 18 درصد در دیگر تسهیلات بانکی لحاظ می شود. نرخ تسهیلات بانکی سرمایه در گردش نیز 10 درصد اعلام شد که واحدهای روستایی و شهرهای با جمعیت زیر 10 هزار نفر می توانستند از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و 45 پروژه از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در استان کرمان استفاده کرده اند افزود: توزیع دستگاهی این تسهیلات نشان می‌دهد 2 هزار و 266 پروژه مربوط به نهادهای حمایتی برابر با 53.3 درصد کل تعداد طرح های استان است که پس از آن جهاد کشاورزی با 919 پروژه و میراث فرهنگی با 304 پروژه بودند.
محمدی سلیمانی یادآور شد: پروژه های یاد شده ابتدا از سهمیه بندی شهرستان ها و سپس از محل تسهیلات استانی بهره مند شدند.
وی ابراز داشت: طرحی نظارتی کمیته فنی و نظارتی نیز در این خصوص در مراحل ابتدایی طرح با دریافت گزارش ها جلساتی را تشکیل و پروژه های مشکل دار را بررسی می کرد که در تمام مراحل طرح در استان اجرا شد.
وی افزود: اما پس از اینکه طرح به انتهای کار خود رسید لزوم کسب اطلاعات کاملی از نحوه پیاده سازی آن وجود داشت و اینکه آیا طرح به اهداف خود رسیده یا خیر؛ لذا طرح تمام شماری از واحدهای دریافت کننده تسهیلات اشتغال روستایی در دستور کار قرار گرفت و در استان ها اجرایی شده که این طرح در واقع اقدامی برای آسیب شناسی است که انحرافات و اهداف در آن مورد بررسی قرار گرفت.
برچسب‌ها
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان کرمان اشتغال زایی توسعه روستایی دولت بانک ها اشتغال پایدار

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/242215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان